Mini-ITX PC voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:05
Ik ben bezig een nieuwe PC samen te stellen voor mijn vader.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn vader is veel bezig met fotografie (hobby niveau). Software zal dus onder andere Lightroom, photoshop elements, picasa e.d. zijn. Ook wil hij nog wel eens diavoorstellingen met muziek eronder maken (filmpjes) met behulp van moviemaker/magix. Ook geeft hij in zijn vrije tijd fotocursussen waarvoor hij graag een redelijk formaat scherm heeft waarop hij zijn presentaties e.d. kan tonen aan cursisten. (groepjes van 3-4 personen, welke aan tafel zittten, het scherm zou aan het eind van de tafel komen te staan in dat geval, max 2 meter afstand) Op de PC zal nooit gegamed worden. Verder zal de PC gebruikt worden voor alledaagse zaken als office/browsen e.d.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximumbudget voor de pc is ongeveer 900 euro, maar dit hoeft zeker niet op als dit niet nodig is. Ik zou hem zelf in elkaar kunnen knutselen, heb mijn eigen PC ook zelf gedaan, maar als het maar ~50 euro scheelt vind ik dat zonde van mijn tijd, ook weet ik niet hoeveel gedoe een Mini-ITX systeem is qua assembleren. Dit is exclusief randapparatuur. Aan het scherm heb ik nu ongeveer 500 euro uitgegeven. Mijn vader vond dit aan de hoge kant maar ik ben zelf van mening dat het scherm voor zijn toepassingen eigenlijk het belangrijkste is. Een goedkoper alternatief kon ik niet echt vinden, maar input is hier zeker welkom.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, een audioset van logitec, niet echt relevant.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een wenslijstje gemaakt, ik heb de videokaart weggelaten want volgensmij is dit overkill voor bovenstaande toepassingen. Ik heb 8GB geheugen aangehouden, maar misschien is 16GB gewenst? Als laatste zou ik graag WiFi inbouwen, ik heb hiervoor een moederbord met WiFi gekozen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag wil ik een Mini-ITX systeem omdat deze in de woonkamer langs de tafel komt te staan. Een redelijk stil systeem zou zeker een plus zijn omdat hij in de woonkamer komt te staan.

Ga je overklokken?
Nee, lijkt mij niet nodig voor bovenstaande toepassingen.

Mijn wenslijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 162,75€ 162,75
1MSI H97I AC€ 92,-€ 92,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 69,-€ 69,-
1Silverstone Sugo SST-SG08B-Lite€ 60,95€ 60,95
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,95€ 81,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,95€ 65,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,95€ 29,95
1Crucial MX100 256GB€ 91,70€ 91,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 654,25

[ Voor 20% gewijzigd door Janpietertje89 op 23-10-2014 00:05 ]

• Quilt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan goedkoper gaan met een kleine µ-ATX case.
Zelfde moederbord is dan ook 10-20€ goedkoper:
pricewatch: ASRock B85M

Dat hoeft trouwens niet meer plaats in te nemen.

Deze is best wel mooi in mijn ogen en heeft een kleiner volume en een kleinere grondoppervlakte:
pricewatch: Cooltek C2 Zwart
Wel een beperking op de hoogte van de CPU-koeler.

Je videokaart mag dan wel niet langer dan 22cm zijn.
Lightroom gebruikt geen GPU.
Als je geintegreerde videokaart voldoende is voor het scherm zit je al goed.

Photoshop weet ik niet, maar ik vermoed dat het vergelijkbaar zal zijn.

Misschien beginnen met de videokaart schrappen? Er kan er later altijd nog een bij...

Andere, extremere optie is een zware NUC kopen en die achteraan het scherm hangen. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Quilt op 21-10-2014 16:48 ]

• Janpietertje89
Ik heb mijn post geupdate. Na wat overleg bleek dat hij ook wel af en toe diashows met muziek eronder maakt met behulp van moviemaker of magix. Ik weet niet of voor dit soort videobewerkingswerkzaamheden een videokaart misschien toch een toegevoegde waarde heeft?

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Janpietertje89 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 18:24:
Ik heb mijn post geupdate. Na wat overleg bleek dat hij ook wel af en toe diashows met muziek eronder maakt met behulp van moviemaker of magix. Ik weet niet of voor dit soort videobewerkingswerkzaamheden een videokaart misschien toch een toegevoegde waarde heeft?
Een videokaart kan voordeel hebben als het gebruikte programma CUDA-cores gebruikt (nVidia) of OpenCL (AMD). Even checken dus :)

Dan, je lijstje:
Ik zou de nieuwere i5 nemen met betere thermaal paste:
pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed

SSD is er ondertussen al een nieuwere en snellere:
pricewatch: Crucial MX100 256GB

En je hebt zo ver ik weet ook nog een voeding nodig (of hoeft dat tegenwoordig al niet meer :+):
pricewatch: be quiet! System Power 7 300W

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Janpietertje89
Bedankt! Geen idee waarom de voeding er niet tussen stond, had er geloof ik wel een toegevoegd. Ik heb ook een moederbord toegevoegd met WIFI, dat scheelt een lelijke usb stick. Heb de tabel geupdate. Zal eens wat research doen naar CUDA en OpenCL. Iemand misschien opmerkingen over het scherm? Dit is namelijk een van mijn belangrijkste twijfelpunten. Het enige alternatief dat ik zelf kan vinden voor het Dell scherm is de pricewatch: BenQ GW2765HT Zwart?

[ Voor 72% gewijzigd door Janpietertje89 op 21-10-2014 22:01 ]

• Janpietertje89
Heb mijn lijstje nogmaals geupdate. Besloten de videokaart weg te laten, die kan er altijd nog bij als dat ooit nodig mocht zijn. Als laatste heb ik nog een vraag over fans. Moet ik in de bovenstaande behuizing nog een fan plaatsen? In de best buy guide van mei zie ik geen extra fan staan dus ik neem aan dat dit niet nodig is? Of is dit wel aan te raden als ik een redelijk stil systeem wil?

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Als je een stil systeem wil, dan raad ik je aan een andere processorkoeling te vervangen.
pricewatch: Scythe Samurai ZZ Rev.B
De kast komt zonder fans. Waarschijnlijk voldoet dit, maar anders kan je een 180mm fan installeren aan de bovenkant:
pricewatch: Silverstone SST-AP181, 180mm

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Janpietertje89
Hmm waar ik ook tegen aan loop is het feit dat de pricewatch: Lite-On DL-8ATSH Zwart niet meer leverbaar is. De andere slim line slot loading drives zijn wel een heel stuk duurder (goedkoopste die ik kan vinden is de pricewatch: Sony NEC Optiarc AD-7640S Zwart) Iemand nog andere suggesties? Anders laat ik hem gewoon weg maar voor 20-30 euro zou ik hem er wel inzetten.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 21:09
Janpietertje89 schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 11:24:
Hmm waar ik ook tegen aan loop is het feit dat de pricewatch: Lite-On DL-8ATSH Zwart niet meer leverbaar is. De andere slim line slot loading drives zijn wel een heel stuk duurder (goedkoopste die ik kan vinden is de pricewatch: Sony NEC Optiarc AD-7640S Zwart) Iemand nog andere suggesties? Anders laat ik hem gewoon weg maar voor 20-30 euro zou ik hem er wel inzetten.
je kunt ook een andere kast nemen. bv. deze pricewatch: Antec ISK600 of pricewatch: Cooler Master Elite 130
Pagina: 1