High-End M-ITX Battlefield Rig

Pagina: 1
Acties:

• Zomborro
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-03 12:33

Zomborro

USCSS Nostromo crew member

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals de titel al vermeld zal dit systeem vooral gebruikt worden om Battlefield 4 te spelen. Uiteraard ga ik hem af en toe meenemen dus draagbaarheid is ook een pre, vandaar het M-ITX formaat. Verder zal het systeem gebruikt worden voor het normale huis, tuin en keukenwerk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn maximumprijs is 1500 euro, dat is ongeveer het bedrag wat ik elke 3 jaar investeer in een nieuw systeem. Dat is inclusief verzendkosten. De assemblage doe ik zoals altijd zelf, maar tips voor de installatie van de onderdelen is van harte welkom.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle input devices heb ik al, het gaat alleen om het systeem met inhoud.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een stevige GPU voor gamen op 2560x1440 resolutie (en af en toe 1920x1080), geen SLI want dat past weer niet in een M-ITX setup. Voldoende storage op SSD voor zowel het OS / Applicaties en een aparte SSD voor de games / download binaries.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De kleurstelling zwart/rood vind ik erg mooi staan, dus een merk als MSI en hun Gaming serie past daar goed bij maar eventuele andere merken zijn ook welkom.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een zware eis is dat alle onderdelen zo stil mogelijk moeten zijn. Ik heb geen zin in een herriebak op m'n bureau. Qua grootte wil ik het zo minimaal mogelijk houden omdat het systeem op m'n bureau komt te staan. Echter de functie moet wel behouden blijven; dus een goede videokaart is belangrijker dan een kleinere case.

Ga je overklokken?
Vooralsnog niet, maar later wel. Heeft alleen geen prioriteit.

De build heb ik samengesteld nav reviews op Tweakers, Guru3D en Hardwareinfo, en via specificities op de diverse vendor sites.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 65,95€ 65,95
1Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A2400C11R€ 158,-€ 158,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 64,95€ 64,95
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 211,85€ 211,85
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 354,-€ 354,-
1MSI Z97I GAMING AC€ 129,-€ 129,-
1Samsung 850 series Pro 256GB€ 155,95€ 155,95
1Samsung 850 series Pro 512GB€ 306,-€ 306,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 34,95€ 34,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.480,65

Wat ik graag wil weten:
  • Zijn de geheugen reepjes niet te hoog voor dit moederbord / CPU cooler?
  • Zal de gehele config makkelijk passen in de case? Vooral met het oog op de grote CPU cooler.
Alvast bedankt voor de input!

It's life, Jim, but not as we know it...

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-01 22:18
Volgens spec hou je ongeveer 10 mm over kwa ruimte voor je koeler

Met de geheugen reepjes kom je niet uit kwa hoogte, je moet Low Profile bankjes hebben,
Daarbij ook meteen de vraag waarom je voor 2400 mhz kiest? 1600Mhz is meer als voldoende het verschil ga je met gaming ook niet merken.

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

• Weetikveel?
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-12-2024
Prossesor overklokken heeft (bijna) geen invloed, neem een non overklokbare prosessor zoals de i5 4460 en als toch win overklokken neem dan deze pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5
Ik zou een andere voeding nemen deze is semi modular pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular en neem een andere ssd zoals deze pricewatch: Crucial MX100 512GB en ik zou nu nog niet de msi kaart nemen heeft veel problemen, een van de fans gaat kapot als de sticker er verkeerd wordt afgehaald en coil whine
.ram is overkill voor gamen neem pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU. En de cpu Cooler past

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:17
Mugen 4 in een Node 304? Dan kan je dus geen 3.5" schijven meer kwijt.

Odroid onderdelen over: Odroid H3 Type 1 behuizing, H4 Type 4, voedingsdapter 19V/7A. Stuur me een DM voor interesse.

• teunw
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Je zou nog kunnen wachten op de ITX 970 van GigaByte: nieuws: Gigabyte brengt mini-itx-versie van de GeForce GTX 970 uit

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-03 13:19
Die twee SSD's zijn ook overbodig high-end, je gaat het verschil niet merken met een 840 Evo. 1000GB heb je voor €366, dat is €100 minder dan dat je nu betaald en daarvoor heb je 250GB meer. Bovendien is het veel makkelijker om alles gewoon lekker op een schijf te hebben.

Neem trouwens de 550 Watt variant van jouw voeding, kost €7 meer maar dan heb je wat meer speelruimte. Bovendien werken voedingen het efficiëntst rond de 50% load.

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Pas op voor de GTX 970 van MSI. Bij de eerste batch zitten daar stickers op de fan die er moeilijk af te trekken zijn zonder de fan te beschadigen, en soms is die bestickerde fan al defect bij aankomst. Je kunt hier denk ik beter de Asus variant nemen, of als je echt hard wil gamen de Gigabyte.

[ Voor 12% gewijzigd door Pwuts op 21-10-2014 13:29 ]

¯\_(ツ)_/¯

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Weetikveel? schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:57:
Prossesor overklokken heeft (bijna) geen invloed, neem een non overklokbare prosessor zoals de i5 4460 en als toch win overklokken neem dan deze pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5
Die GA-Z97X-Gaming 5 gaat niet passen in een Node 304 (is nml mATX). Of bedoel je de Gigabyte GA-Z97N-Gaming 5 (die is nml wel m-ITX)

• Zomborro

Zomborro

Topicstarter
Thanks guys, goeie feedback!

Geheugen snelheid:
Meningen waren nogal verdeeld op Internet of je het wel of niet merkt icm gaming. Specificatie van de I5 is 1600Mhz, dus wat betreft zou het een goede keuze zijn. Echter als LP de enige keuze is, wordt het aanbod sowieso al beperkt.

Voeding:
De V550 lijkt mij een goed idee, ga ik doen.

SSD's:
Ik wil dus niet dat OS processen het gamen of andere zaken in de weg zit, vandaar de keuze voor twee losse SSD's. De vraag is of ik inderdaad de extra snelheid ga merken tegenover een 840 EVO. Laat ik het zo zeggen: Als ik maar als eerste kan spawnen!! >:)

Harddisk 3,5": Ik draai al jaren met een losse 2,5" WD Black voor tijdelijke dingen als films, backup, etc. Dus 3,5" heb ik niet nodig, ook niet qua opslag. Daarvoor heb ik een NAS.

GPU:
Goeie tip van de stickers, dat wist ik niet. Wordt inderdaad een Asus of Gigabyte. De aangegeven Gigabyte kaart gaat helaas niet passen in deze kast, net een paar millimeter te lang. Bij een ITX variant van de GPU ben ik bang dat het te luidruchtig wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Zomborro op 21-10-2014 13:43 ]

• Weetikveel?
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-12-2024
o0SmOkE0o schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 13:38:
[...]

Die GA-Z97X-Gaming 5 gaat niet passen in een Node 304 (is nml mATX). Of bedoel je de Gigabyte GA-Z97N-Gaming 5 (die is nml wel m-ITX)
Sorry raakte in de war met de R4 8)7

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-03 18:32
Met dat moederbord kun je geen grote cpu koeler combineren met een grafische kaart, de socket staat te kort bij het PCIe slot. Beter keuzes zijn de pricewatch: Gigabyte GA-Z97N-Gaming 5, pricewatch: Asus Z97I-PLUS, pricewatch: ASRock Z97E-ITX/ac of als je geld teveel hebt de pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z97 Maximus VII Impact. Eigenlijk kun je alle Z97 mITX moederborden gebruiken behalve die van MSI, het is niet alleen de plaatsing van de socket die daarbij slecht is, de hele schikking van het moederbord is moeilijker om te bouwen.

Wat betreft overklokken, er zijn er die het nooit doen, er zijn anderen die liever niet gebonden zijn door wat Intel bepaalt wat er uit de processor gehaald mag worden. Er gaan er hier het je altijd afraden en de prestatiewinst is effectief beperkt, maar mijn eigen ervaring is dat overklokken je cpu toch een tijdje langer relevant houdt, aftermarket koelers sowieso een goed idee zijn en dat Z moederborden meestal toch de beste features hebben (en overklokken gaat ook met niet Z borden als je de juiste fabrikant kiest).

De 850 Pro SSD is niet 50% sneller dan de MX100 of M550 om het prijsverschil goed te praten. Met de pricewatch: Crucial M550 2,5" 1TB heb je nog meer opslag voor minder geld en de prestaties buiten benchmarks zijn niet minder. SSD's worden sowieso ook sneller met grotere opslag, dus in plaats van meerdere SSD's te kopen neem je dan beter een grotere.

[ Voor 10% gewijzigd door MacPoedel op 21-10-2014 16:14 ]

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:37
Wat nou als je een MSI barebone gebruikt?
pricewatch: MSI Nightblade (met DVD-brander)

Is wel Z87 maar erg goed voor jouw doel denk ik.

Edit:

Zoiets dus:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 354,-€ 354,-
1MSI Nightblade (met DVD-brander)€ 299,-€ 299,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 23,95€ 23,95
1Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A2400C11R€ 158,-€ 158,-
1Crucial M550 2,5" 1TB€ 374,95€ 374,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.209,90

[ Voor 81% gewijzigd door AtomicWing op 21-10-2014 16:22 ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• Zomborro

Zomborro

Topicstarter
MacPoedel schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:12:
Met dat moederbord kun je geen grote cpu koeler combineren met een grafische kaart, de socket staat te kort bij het PCIe slot. Beter keuzes zijn de pricewatch: Gigabyte GA-Z97N-Gaming 5, pricewatch: Asus Z97I-PLUS, pricewatch: ASRock Z97E-ITX/ac of als je geld teveel hebt de pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z97 Maximus VII Impact. Eigenlijk kun je alle Z97 mITX moederborden gebruiken behalve die van MSI, het is niet alleen de plaatsing van de socket die daarbij slecht is, de hele schikking van het moederbord is moeilijker om te bouwen.
Het Gigabyte moederbord lijkt mij dan een goede optie. Weet jij of er met de indeling van dit moederbord nog steeds Low Profile geheugen reepjes nodig zijn?

• Zomborro

Zomborro

Topicstarter
AtomicWing schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:17:
Wat nou als je een MSI barebone gebruikt?
pricewatch: MSI Nightblade (met DVD-brander)

Is wel Z87 maar erg goed voor jouw doel denk ik.
Ik vind het idee wel leuk (ben ook al aan het kijken naar een Asus GR8 of G20), maar qua uiterlijk vind ik deze MSI barebone het net niet.

• Stijn Weijters
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-02 01:46
Zomborro schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 13:39:
Thanks guys, goeie feedback!

Geheugen snelheid:
Meningen waren nogal verdeeld op Internet of je het wel of niet merkt icm gaming. Specificatie van de I5 is 1600Mhz, dus wat betreft zou het een goede keuze zijn. Echter als LP de enige keuze is, wordt het aanbod sowieso al beperkt.

Voeding:
De V550 lijkt mij een goed idee, ga ik doen.

SSD's:
Ik wil dus niet dat OS processen het gamen of andere zaken in de weg zit, vandaar de keuze voor twee losse SSD's. De vraag is of ik inderdaad de extra snelheid ga merken tegenover een 840 EVO. Laat ik het zo zeggen: Als ik maar als eerste kan spawnen!! >:)

Harddisk 3,5": Ik draai al jaren met een losse 2,5" WD Black voor tijdelijke dingen als films, backup, etc. Dus 3,5" heb ik niet nodig, ook niet qua opslag. Daarvoor heb ik een NAS.

GPU:
Goeie tip van de stickers, dat wist ik niet. Wordt inderdaad een Asus of Gigabyte. De aangegeven Gigabyte kaart gaat helaas niet passen in deze kast, net een paar millimeter te lang. Bij een ITX variant van de GPU ben ik bang dat het te luidruchtig wordt.
Dice/EA hebben bij Battlefield 4 toch het Spawning systeem weggehaalt nu is het een timer.... Toch!?!?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-03 18:32
Het Gigabyte bord zou ook mijn keuze zijn. Je kunt geheugen van een gewone hoogte gebruiken met de Mugen 4. Corsair noemt dat low profile, een metalen plaatje gaat nog wel maar dus geen vinnen zoals dat Vengeance Pro geheugen uit je eerste lijst. Echt low profile geheugen zoals pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU hoeft niet maar dat heeft toch mooie timings en de gewoonlijke snelheid gecombineerd met een lage spanning en de prijs is , dus ik zou dat nemen.

En volgens mij verandert er weinig tot niets aan je laadtijden als je games samen met Windows op een SSD staat of dat ze hun eigen schijf hebben. Twee SSD's kopen om sneller te spawnen vind ik eigenlijk echt belachelijk en ik mag hopen dat EA/DICE ondertussen wel een spawn delay ingevoerd heeft om verschillen in laadtijden wat op te vangen. Nu weet ik weer waarom ik al jaren geen BF meer gespeeld heb.

Verder gaat die configuratie passen in de Node 304. De hoge cpu koeler beperkt het aantal harde schijven wel, maar aangezien er toch alleen 2,5" SSD's zijn maakt dat niets uit.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:10

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Een aparte SSD om in Battlefield als eerste in een tank of heli te zitten is tegenwoordig (sinds de laatste patch) inderdaad totaal overbodig.

Ongeacht de snelheid van je systeem/schijf zit je gezellig 20 seconden te wachten tot iedereen op Ready heeft geklikt....

Specs

Pagina: 1