Advies bij aanschaf macbook pro.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksharah
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-10 20:46
Hallo daar

De knoop is door gehakt en ik heb besloten om een macbook te gaan aanschaffen.
Mijn game-PC is verkocht en mijn oude laptop schenk ik aan mijn zusje.

Nu heb ik wel wat ervaring met macs maar heb altijd een laptop of pc gehad met windows.

De reden waarom ik een aanschaf is dat ik al jaren met windows werk en een keer wat anders wil.
Ik game bijna nooit meer, eventueel een potje red alert over de lan maar dat is alles.

Wat ik voornamelijk doe is schrijven, fotografie en misschien wat videobewerking in de toekomst.
Omdat ik veel met photoshop/fotografie werk is lekker veel werk geheugen wel het belangrijkst.

Ik zat eerst te twijfelen tusen de 13 en 15 inch van de macbook pro maar omdat ik een 15 inch gewend ben, en soms meerdere programma's open heb staan is een grotere scherm handiger.

Zover ik weet zijn er 3 uitvoeringen van de 15inch maar heb ik geen idee voor welke ik moet gaan.

Zo vind ik 256GB genoeg. Ik heb nog een SSD liggen die wilde ik via een bay erbij in zetten. Ik hoorde dat de macbook pro moeilijk uit te breiden was zonder veel centen uit te geven.

Nu vroeg ik mij af wat andere mensen aanraden. Zoals ik al zei, ik heb wel eens met mac gewerkt maar weet niet veel af van de besturingssysteem en de hardware in apple zijn producten.

Zo las ik iets dat de 13inch andere software heeft dan de 15inch en dat dat die misschien niet lang mee gaat kwa updates.

Omdat het een duur geintje wordt ben ik van plan om voor een product te gaan waar ik de eerste 5 jaar mee verder kan.En dan wat anders, zijn er mogelijk heden om korting op een macbook te krijgen via studenten korting? Zijn er winkels die soms acties hebben?

Ik ga er van uit dat hier wel wat apple fans rond hangen die me wat meer kunnen informeren, adviseren en wat licht kunnen schijnen op mijn vragen.

Albert,

If you want something in life, reach out and grap it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
!Ik neem aan dat je voor de macbook pro retina wil gaan, Maar de MacBook Pro Retina's 13" en 15" hebben allebei de zelfde software en zullen ongeveer even lang updates krijgen. Het grote verschil met de 15" is dat die een dedicated videokaart heeft, waardoor je eventueel een spelletje kan spelen en videobewerken ook niet een groot probleem moet zijn. Maar Hij kost flink extra houd hier rekening mee.

Over het verhaal van jou SSD, die kan je er niet zomaar ff bij in prikken. Wat ik heb gedaan is mijn SSD in een externe behuizing geplaatst die USB 3.0 ondersteunt. Werkt vlot en plug je zo in.

Studenten korting kan je bij Apple zelf krijgen is dacht ik 6% en krijg je ook nog AppStore tegoed volgens mij. Korting weet ik niet alles van dus dat moet iemand anders maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 11:55

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Aksharah schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 02:51:
Hallo daar

De knoop is door gehakt en ik heb besloten om een macbook te gaan aanschaffen.
Mijn game-PC is verkocht en mijn oude laptop schenk ik aan mijn zusje.

Nu heb ik wel wat ervaring met macs maar heb altijd een laptop of pc gehad met windows.

De reden waarom ik een aanschaf is dat ik al jaren met windows werk en een keer wat anders wil.
Ik game bijna nooit meer, eventueel een potje red alert over de lan maar dat is alles.

Wat ik voornamelijk doe is schrijven, fotografie en misschien wat videobewerking in de toekomst.
Omdat ik veel met photoshop/fotografie werk is lekker veel werk geheugen wel het belangrijkst.

Ik zat eerst te twijfelen tusen de 13 en 15 inch van de macbook pro maar omdat ik een 15 inch gewend ben, en soms meerdere programma's open heb staan is een grotere scherm handiger.

Zover ik weet zijn er 3 uitvoeringen van de 15inch maar heb ik geen idee voor welke ik moet gaan.

Zo vind ik 256GB genoeg. Ik heb nog een SSD liggen die wilde ik via een bay erbij in zetten. Ik hoorde dat de macbook pro moeilijk uit te breiden was zonder veel centen uit te geven.

Nu vroeg ik mij af wat andere mensen aanraden. Zoals ik al zei, ik heb wel eens met mac gewerkt maar weet niet veel af van de besturingssysteem en de hardware in apple zijn producten.

Zo las ik iets dat de 13inch andere software heeft dan de 15inch en dat dat die misschien niet lang mee gaat kwa updates.

Omdat het een duur geintje wordt ben ik van plan om voor een product te gaan waar ik de eerste 5 jaar mee verder kan.En dan wat anders, zijn er mogelijk heden om korting op een macbook te krijgen via studenten korting? Zijn er winkels die soms acties hebben?

Ik ga er van uit dat hier wel wat apple fans rond hangen die me wat meer kunnen informeren, adviseren en wat licht kunnen schijnen op mijn vragen.

Albert,
Gezien de 15" een snellere GPU (Iris Pro in low-end en GT750M erbij in high-end) heeft en een Quad-core CPU ipv een Dual core in de 13" is voor de toekomst mogelijk de 15" wel beter als je er 5 jaar mee wil doen, zeker omdat je al aangeeft dat je veel dingen open hebt staan.

De software op de 13" en 15" is identiek, net zoals dat zo is op een Windows laptop van welke grootte dan ook.

Je kan via Apple education de laptop met (ik dacht) 6% extra korting krijgen, maar mogelijk dat jouw uni/hbo ook eigen acties heeft met meer korting, dit verschilt per instelling.

de SSD bijplaatsen als in in de behuizing kan je vergeten. Je kan hem wel als externe harde schijf gaan gebruiken met een USB 3.0 enclosure, zoals hierboven ook al aangegeven is.

De verschillende uitvoeringen van de 15" zijn feitelijk onder te verdelen in 2 groepen: met en zonder dedicated graphics. Voor nieuwe(re) games is die met dedicated GPU (GT750M) wat sneller, ondanks dat de Iris Pro nog wel aardig mee kan komen in een aantal (vooral oudere) games.

Tussen het 'high-end' en het 'instap' model heb je verder nog wat andere verschillen:
* iets tragere i7 in de instap (niet dat je met jouw gebruik daar ook maar iets van gaat merken)
* kleinere SSD (je geeft zelf aan dat 256GB genoeg is)

Voor de rest zijn het identieke laptops. Voor fotobewerking voldoet de instapper meer dan prima. Als je videobewerking gaat doen in Final Cut (van Apple) dan heeft Apple ondersteuning voor OpenCL (waar de Iris Pro sterker in is dan de GT750M) en zou dat dus in geen enkele use-case voor jou rechtvaardigen om de duurste te nemen. Gezien ze allebei 16GB RAM hebben is de keuze daarin makkelijk :)

Mijn advies: Neem het instapmodel 15" en ga er flink van genieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksharah
jctjepkema schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 08:09:
!Ik neem aan dat je voor de macbook pro retina wil gaan, Maar de MacBook Pro Retina's 13" en 15" hebben allebei de zelfde software en zullen ongeveer even lang updates krijgen. Het grote verschil met de 15" is dat die een dedicated videokaart heeft, waardoor je eventueel een spelletje kan spelen en videobewerken ook niet een groot probleem moet zijn. Maar Hij kost flink extra houd hier rekening mee.

Over het verhaal van jou SSD, die kan je er niet zomaar ff bij in prikken. Wat ik heb gedaan is mijn SSD in een externe behuizing geplaatst die USB 3.0 ondersteunt. Werkt vlot en plug je zo in.

Studenten korting kan je bij Apple zelf krijgen is dacht ik 6% en krijg je ook nog AppStore tegoed volgens mij. Korting weet ik niet alles van dus dat moet iemand anders maar zeggen.
Maar niet elke 15 Inch heeft een dedicated VGA kaart toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 11:55

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

De high-end heeft een dedicated VGA kaart
De low-end heeft alleen (snelle) integrated graphics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksharah
De reden waarom ik 256GB genoeg vind is dat ik nog een schijf heb liggen en die erbij in wil drukken.
Wat is dan de reden waarom het niet met zo'n bay wil?

Om nu gelijk 500 euro meer te gaan betalen omdat ik zo nodig 512GB wil is beetje overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:58
Aksharah schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:39:
De reden waarom ik 256GB genoeg vind is dat ik nog een schijf heb liggen en die erbij in wil drukken.
Wat is dan de reden waarom het niet met zo'n bay wil?

Om nu gelijk 500 euro meer te gaan betalen omdat ik zo nodig 512GB wil is beetje overdreven.
De rede dat dit niet meer wil komt doordat de retina lijn dunner is dan de oude lijn.
Er zit geen dvd drive meer in dus je kan niet meer de drive vervangen voor een caddy.
Alles zit gesoldeerd nu.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydgy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-10 14:31
Ik ben in bezit van de 15inch macbook pro retina. Het instapmodel en het bevalt uitstekend. De iris pro is een top videokaart en scoort op notebookcheck erg goed.

Macbook draai ik nu met Yosemite en werkt top. Geen haperingen of iets dergelijks. Doe er niet hele zware taken mee, maar werkt als een zonnetje waar ik de macbook voor gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksharah
Axewi schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:43:
[...]

De rede dat dit niet meer wil komt doordat de retina lijn dunner is dan de oude lijn.
Er zit geen dvd drive meer in dus je kan niet meer de drive vervangen voor een caddy.
Alles zit gesoldeerd nu.
Waarom wordt dit dan wel verkocht op bepaalde websites voor de macbook pro ?
Alle macbooks pro zijn toch met retina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 16:18

Saven

Administrator

Hoe gaat photoshoppen op een mbpr? (webdesign, foto editing) gezien de individuele pixels nogal klein zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 13:00
Macbook pro retina is niet uitbreidbaar.
De reden waarop het te koop is:
De "oude" MacBooks zijn dit wel. De "oude" 13 inch in nog te koop voor als je wilt uitbreiden. Onthoud wel, dit is een model wat al tijden geen update heeft gehad, en is eigenlijk een niet aan te raden optie.

Dus Macbook pro is NIET gelijk aan MacBook Pro Retina ... dit zijn wezenlijk andere modellen

Stel je model samen met de specificaties die je wilt.
Intern geheugen is vastgesoldeerd op het moederbord.
SSD is in theorie te upgraden, maar de SSD's hiervoor zijn flink aan de prijs, de meeste passen niet
CPU heeft GPU op dezelfde chip en CPU is niet user replacable

[ Voor 7% gewijzigd door Tribledragon op 21-10-2014 22:35 ]

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 21:17
Saven schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:14:
Hoe gaat photoshoppen op een mbpr? (webdesign, foto editing) gezien de individuele pixels nogal klein zijn :X
Dat gaat erg goed. De resolutie is namelijk gelijk aan 1440 x 900 of 1920 x 1080 1200. Je kan met third party software wel de hogere resoluties instellen maar dan wordt de boel wel (heel erg) klein op 3840 x 2400 :P

@op, als je er 4 tot 5 jaar mee wilt doen is de keuze voor een grotere ssd zo gek nog niet. Je kan (zoals anderen hier ook al aangeven) geen upgrade doen van de ssd voorlopig. Er is wel een bedrijf bezig om ssd's te maken die je er zelf in kan zetten (ben de link even kwijt) maar dan moet je ook maar afwachten wat dat gaat kosten.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 16:18

Saven

Administrator

j-phone schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:49:
[...]

Dat gaat erg goed. De resolutie is namelijk gelijk aan 1440 x 900 of 1920 x 1080 1200. Je kan met third party software wel de hogere resoluties instellen maar dan wordt de boel wel (heel erg) klein op 3840 x 2400 :P
Maar als ik een plaatje van 100x100px wil ontwerpen moet ik 500% inzoomen op een retina toch? Of weet photoshop dat ik upscale... Zoja, hoe zit/werkt dat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknoviking
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-08 21:05
Saven schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:14:
[...]

Maar als ik een plaatje van 100x100px wil ontwerpen moet ik 500% inzoomen op een retina toch? Of weet photoshop dat ik upscale... Zoja, hoe zit/werkt dat precies?
OS X schaalt je display, ik heb zelf een rMBP 13" en je kan zelf bepalen hoe hij het scherm schaalt. Je kunt kiezen tussen 1680 x 1050, 1440 x 900 en 1024 x 640 (en 1920 x 1200 voor een 15"). Dit geeft dus het gevoel dat je op een scherm van deze resolutie aan het werk bent. Dus je hebt gewoon een hoge resolutie op een klein scherm dus je zoomt wat vaker in (nu zoom ik eigenlijk constant in en uit in photoshop dus dat is niets nieuws). Ik heb hem zelf altijd op 1680 x 1050 staan en vind dit heerlijk werken. Er is ook een applicatie waarmee je de volledige resolutie van 2560 x 1600 kan kiezen maar daar heb je echt niets aan op een 13". Ik ben zelf erg tevreden over mijn overstap van 15" MBP naar 13" rMBP, lekker licht en klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
ik zou een 256gb 15" instapper halen met een externe behuizing voor je extra SSD, dan kan je alles doen wat je wilt. 256 gb is ook meer dan genoeg voor de meesten, zeker als je films bijvoorbeeld op de externe schijf of een NAS gooit.
Met de huidige downloadsnelheden bewaar ik ook amper meer films, zodra ik m gekeken heb flikker ik t weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksharah
Tja films die kijk ik en donder ik weer weg, anders is het niet te doen inderdaad.
Kan iemand mij een behuizing aanbevelen waar ik mijn andere SSD ik kan gooien? USB3 natuurlijk.

O en ik las ergens dat apple steeds hun producten updaten, en dan bedoel ik niet software maar meer kleine hardware aanpassingen. Kan ik ergens de model of versie nummer zien wat de laatste is?

Iemand vertelde op het forum dat als je dan bij de mediamarkt komt ze je de laatste versie verkopen.
Ik ben van plan om hem gewoon bij apple te bestellen dan neem ik aan dat ik de laaste versie altijd krijg.

Albert,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Aksharah schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 01:04:
Tja films die kijk ik en donder ik weer weg, anders is het niet te doen inderdaad.
Kan iemand mij een behuizing aanbevelen waar ik mijn andere SSD ik kan gooien? USB3 natuurlijk.

O en ik las ergens dat apple steeds hun producten updaten, en dan bedoel ik niet software maar meer kleine hardware aanpassingen. Kan ik ergens de model of versie nummer zien wat de laatste is?

Iemand vertelde op het forum dat als je dan bij de mediamarkt komt ze je de laatste versie verkopen.
Ik ben van plan om hem gewoon bij apple te bestellen dan neem ik aan dat ik de laaste versie altijd krijg.

Albert,
Apple verkoopt altijd hun laatste modellen die ze introduceren. Als je bij Apple besteld zit je gewoon goed. Bij Media Markt en andere winkels die niet direct met Apple zijn aangesloten zullen misschien wel voor minder geld een vorige model verkopen. Aangezien jij gewoon bij Apple gaat bestellen hoef je daar dus geen rekening mee te houden.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksharah
Nou macbook is besteld, kan niet wachten dat ie binnenkomt.
Nu even opzoek naar een goeie externe behuizing voor mijn andere SSD, iemand nog advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moodshifter
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-03 12:32
welke is het geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksharah
Gewoon de instap model met 256GB.
Zelfs nu krijg ik me schijf niet vol dus ik de oude SSD eruit, (oude laptop) en maak er een externe backup schijfje van met al me muziek erop etc.

Moet ik wel een beetje een goeie externe behuizing vinden die UBS3 ondersteund en beetje stevig is (reis veel).

Pagina: 1