Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-05 19:53
Hi all,

Een aantal maanden geleden heeft mijn oom een hersenbloeding/beroerte gehad. Hierdoor is één helft van zijn lichaam verlamt geraakt en is hij zijn spraak/begrip van taal volledig kwijtgeraakt. Dit betekent dat hij geen woorden meer kan vormen (danwel mondeling, danwel schriftelijk). Helaas weet niemand in huis (partner/kinderen) zijn wachtwoorden, waardoor inloggen op zijn laptop en dergelijke erg lastig gaat.

Een voorbeeld is het gebruik van de laptop. Op dit moment gebruikt mijn tante haar eigen Windows account om mee te mailen, surfen en dat soort zaken. Echter loopt ze nu voor het eerst tegen de beperking aan dat ze geen administrator rechten heeft. We hebben helaas geen toegang tot het administrator account (het wachtwoord blijft een raadsel).

Nu begrijp ik dat men bij Microsoft dit met een reden heeft dichtgetimmerd, maar het zou toch bijzonder fijn zijn als we (zonder een hele herinstallatie te doen) de administrator rechten zouden kunnen 'overdragen'. Idealiter zouden we natuurlijk ook de bestanden van mijn oom ergens backuppen/toegankelijk maken, maar dat even terzijde.

Externe systemen waren vaak eenvoudig te regelen door contact met de administrator (werk-mail, providers, etc). Eigen systemen zoals een laptop helaas niet.

Wie weet heeft iemand hier 'de gouden tip' om hier mee om te gaan...

PS: Tips omtrent het via mijn oom achterhalen van het wachtwoord - hoewel ongetwijfeld goed bedoeld- bieden helaas geen oplossing (bv. tips als: wachtwoord achterhalen door aanwijzen van letters op een toetsenbord, wachtwoord achterhalen door slimme vraagstelling; 'begint het met een A?', 'Is de tweede letter een 'B'? en dat soort zaken). Het klinkt misschien erg cru, maar vergelijk de situatie voor het gemak even met een situatie waarin iemand 'er niet meer is'..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-07 07:48
op google genoeg reset tools te vinden om je administrator wachtwoord te resetten.

Voor rest heb ik niks gezegd aangezien dit hier niet mag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-07 08:26
Dmv tools als ntpwedit (en zelfs "locksmith" van Microsoft - helaas alleen voor Volume License klanten) kun je een lokaal account "resetten".
Het wachtwoord kun je hier niet mee achterhalen ; wel kun je het wachtwoord gewoon resetten.

Enige kennis ivm het booten van een USB stick of bootable DVD is wel vereist omdat dit niet vanuit Windows zelf kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Met een ubuntu live stick kan je alle documenten uit zijn account halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

hhoekstra schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 21:48:
op google genoeg reset tools te vinden om je administrator wachtwoord te resetten.

Voor rest heb ik niks gezegd aangezien dit hier niet mag :)
Als je er van uit gaat dat het niet mag dan moet je er ook niet zo actief naar hinten ;)

Maar, verwijzen naar een tool om het wachtwoord te resetten (dus kan niet ongemerkt) i.c.m. fysieke toegang tot de machine (dus niet op afstand te misbruiken) is in dit geval okay: http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:04
Tuurlijk mag dit wel, het gaat hier om volstrekt legaal toegang verschaffen.

Een tool wat dit gegarandeerd kan, is MDOP van Microsoft. In de MDOP toolkit zit locksmith, hiermee kun je wachtwoorden van lokale accounts resetten. Vorige week toevallig nog 2 keer gebruikt, een keer voor een kennis, en een keer voor een klant die een server retour had gekregen, maar het wachtwoord niet meer had.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystery
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-07 12:28
Jij bedoeld het onderdeel DaRT (Diagnostics and Recovery Toolkit) van MDOP. Bedenk wel dat je voor het gebruik van MDOP Software Assurance moet hebben. Dit is voor thuisgebruik zo goed als nooit het geval. In jouw geval zal de klant wel Software Assurance hebben maar je kennis waarschijnlijk niet. Je bent dan eigenlijk juist illegaal gebruik aan het aanbevelen.

Beter is het om de door F_J_K gegeven link te gebruiken.

Battle.net tag

Pagina: 1