Overstappen naar Intel

Pagina: 1
Acties:

• SupaHotFire
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:40

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
Sinds dag 1 van mijn werkervaring met PC's heb ik alleen maar op AMD Systemen gewerkt(Mijn eigen gekochte systemen, en met veel plezier :) ;)), maar omdat ik niet veel hoop meer heb dat AMD het nog zal redden in de High-End segment, wil ik graag overstappen naar het blauwe team (Intel) om nog bij te benen voor de komende jaren ;).

Hierbij de info over mijn systeem:

Mijn Huidig systeem
  • CPU: AMD FX-9370
  • Moederbord: ASUS Sabertooth 990FX R2.0
  • Videokaart: ASUS DC2T 7970
  • Voeding: XFX PRO XXX Edition 850W 80Plus Silver.
  • RAM-Geheugen: Corsair Dominator Platinum 8GB 2133MHz(Actuele snelheid :D )
Dit Topic is natuurlijk niet voor een verhaaltje gemaakt.

Voor dit alles heb ik al een paar Wensenlijsten gemaakt voor wat er in mijn budget en self research het beste bij mij past. Daarbij kwam ik uit op het volgende:

Een 1150 Configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 299,89€ 299,89
1Asus Z97-DELUXE€ 219,99€ 219,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 519,88

En een 2011v3 Configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 354,95€ 354,95
1ASRock X99 Extreme4€ 189,17€ 189,17
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 105,29€ 105,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 649,41

Nu zien jullie RAM-Geheugen bij de 2011v3 Config staan. Ik neem aan dat jullie wel weten dat ik dus nieuw Geheugen erbij moet kopen om dan aan DDR4 te komen. ;)

Mijn vraag aan jullie is welke configuratie ik zal nemen? Qua geld maakt het niets uit. Ik kan beide betalen. ;)

Hopelijk was dit voldoende info om mijn vraag te beantwoorden.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wat doe je voornamelijk met je systeem? Gamen (resolutie)? Videobewerking of andere rare fratsen?
Aan je keuzes te zien ben je een overclocker en wil je dit ook graag blijven doen :)

Dat je het kan betalen is mooi, maar je geeft wel donders veel geld uit voor een CPU en moederbord!

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
Ah, het belangrijkste vergeten! :P. Ja ik game voornamelijk op mijn huidig systeem en een overclock is ook aanwezig. De resolutie is het gebruikelijke Full HD 1920x1080 en voor de rest niets als hardware modding of wat dan ook.

Over het geld heb je gelijk maar ik ben nou eenmaal een persoon die alles steeds sneller en sneller moet hebben ;)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
Voor "simpel" full hd gaming lijkt me een 6 core 2011 systeem nogal overkill.

De meeste doen dat met een 1150 i5, misschien een keer een i7 bij cpu intensieve spellen.

Ik zou de rest lekker in je zak houden voor een eventuele upgrade in de toekomst. Misschien wil je nog een keer een andere gpu. Ik zie geen drives in je config, mocht je hem nog niet hebben --> SSD toevoegen.

tuurlijk ga je geen spijt hebben van de extra power van de 2011 i7, maar ik verwacht eigenlijk dat je er net zo veel geen spijt van hebt als van een 1150 i7

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
De spellen zijn Battlefield 4, GTA 4,5 en Far Cry 3 (4?) dus redelijk zwaar en niet echt simpel te noemen :P

Een SSD heb ik al, De Samsung 840 EVO 250GB en die voldoet zeer goed!

Ik zit er meer mee dat ik met de 1150 een 'super' moederbord met vele extra's heb, terwijl de 2011 een Haswell-E Processor is die 'veel' beter scoort en met een minder uitgebreider moederbord zit.

[ Voor 9% gewijzigd door SupaHotFire op 20-10-2014 21:48 ]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
met "simpel" gamen bedoelde ik meer dat je geen gebruikt maat van extreme setups zoals tig videokaarten, enorme eyefinity setups enzo.

Maar een socket 1150 i7 (evt met overklok) zou imo zeker geen bottleneck moeten vormen voor een 7970. Ik denk eigenlijk dat het meer dan genoeg is voor praktisch elke single gpu oplossing

Maar daar kunnen andere denk ik beter licht op schijnen.

Asrock maakt op zich geen slechte moederborden, maar ja die asus is natuurlijk wel een ander segment.
Maar in het algemeen, heb je zoveel moederboard features nodig? Niet om een van de twee moederborden te kiezen, maar voor hetzelfde geld kun je een goedkoper bord pakken en in de praktijk niets achteruit gaan. (nutteloos geld uitgeven is ook zo nutteloos imo)

• qlum
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-02 19:51
Ik zou zelfs zeggen de enige games waarbij de i5 of i7 (voor de meeste games maakt het bijna geen verschil) echt een bottlneck vormen bijvoorbeeld planetside 2 dan zijn deze vaak niet super multithreaded en zal de 5820k toch weinig opleveren.

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
@timberleek

Aha, sorry dan snapte ik hem verkeerd.

Ik kan het nog wel vinden met een Asrock moederbord, alleen is mijn verhouding een beetje in duigen gevallen nadat ik met veel games een crash had en zelfs me Processor zat weg te laten bakken door dat bord( nee kwam niet door de overclock ;)). Maarja niets is hetzelfde :P.

De Feature's vind ik gewoon fijn om erbij te hebben. Ik ben zo'n persoon die alles optimaliseren wilt en alles geoptimaliseerd wil hebben.

@qlum

Denk dat je gelijk hebt, en ik meer de neiging heb om nu de 1150 Configuratie te nemen :)

Ik wacht nog wel even wat meer reacties af.

[ Voor 4% gewijzigd door SupaHotFire op 20-10-2014 22:11 ]

• stin00
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER€ 149,90€ 149,90
1Corsair Dominator Platinum CMD8GX3M2A1866C9€ 112,95€ 112,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 562,74

Neem dan dit maar als je toch dik wil upgraden! Moederbord met nagenoeg dezelfde specs maar meer eye-candy, de dikste i7 hashwell CPU en een extra set geheugen (Ik weet niet zeker welke je hebt, maargoed). Of dit allemaal nodig is om mee te gamen laat ik even in het midden ;)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

SupaHotFire schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 22:10:
@timberleek

Aha, sorry dan snapte ik hem verkeerd.

Ik kan het nog wel vinden met een Asrock moederbord, alleen is mijn verhouding een beetje in duigen gevallen nadat ik met veel games een crash had en zelfs me Processor zat weg te laten bakken door dat bord( nee kwam niet door de overclock ;)). Maarja niets is hetzelfde :P.

De Feature's vind ik gewoon fijn om erbij te hebben. Ik ben zo'n persoon die alles optimaliseren wilt en alles geoptimaliseerd wil hebben.

@qlum

Denk dat je gelijk hebt, en ik meer de neiging heb om nu de 1150 Configuratie te nemen :)

Ik wacht nog wel even wat meer reacties af.
Je bedoelt dat je graag met allerlei kleine dingetjes wilt klooien voor marginale winst? Pak gewoon een simpel moederbord, normale processor en investeer de rest in iets dat daadwerkelijk verschil gaat maken. Neem een extra videokaart erbij of koop een betere monitor.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
@stin00

Mooie lijst en zal dit zeker in overweging nemen, het Ram-Geheugen is bijna het zelfde. Heb namelijk de 2133MHz versie maar is vast naar die snelheid op te krikken ;)

@Tsurany

Ja dat bedoel ik.

Dat is ook een optie maar voor mij is simpel niet weg gelegd. Ik ben echt meer van de hebben dingetjes enzo. Maar ik zal ook jou keuzes eens nader onderzoeken. :)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-02 21:37

Thomg

Aww yiss

stin00 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 22:46:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER€ 149,90€ 149,90
1Corsair Dominator Platinum CMD8GX3M2A1866C9€ 112,95€ 112,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 562,74

Neem dan dit maar als je toch dik wil upgraden! Moederbord met nagenoeg dezelfde specs maar meer eye-candy, de dikste i7 hashwell CPU en een extra set geheugen (Ik weet niet zeker welke je hebt, maargoed). Of dit allemaal nodig is om mee te gamen laat ik even in het midden ;)
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
OF
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU

Echt, dat soort RAM gaat 0% prestatiewinst bieden. Echt nul komma nul.

Als je echt het meeste uit je proc wilt halen, SOC Force.
pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-SOC Force

Anders is een Gaming 5 ook zat voor jouw doeleinden!
pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5

Wist die twee nog uit mijn hoofd.
Voor andere planken ( van bij andere fabrikanten ) zie hier.
Bij mij als vuistregel, ik vind een bord pas interessant als alle scores op z'n minst een 3 zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 20-10-2014 23:43 ]

• stin00
  • Niet online
Thomg ik geloof dat je een beetje het punt mist. Hij heeft al 2 Corsair Dominator Platinum geheugenbankjes, en bekijk sowieso eens z'n huidige specs en naar wat hij vraagt. Hij heeft momenteel een octacore en Sabertooth moederbord, dan moet je niet met een Gigabyte Gaming 5 bord aan komen zetten en de standaard Crucial latjes. Ik denk persoonlijk dat hij alsnog voor de pricewatch: Asus Z97-DELUXE zal kiezen omdat het een extreem moederbord is.

Hij is meer van de hebbedingetjes en dat kan ik zeer goed begrijpen, ookal kost het een behoorlijke smak extra geld dat rationeel gezien niet te rechtvaardigen is ;)

Ik ben het overigens wel met je eens hoor, een deftig moederbord van 100-120 euro, 8 of 16gb aan Crucial geheugen en een i5 4690K zijn méér dan genoeg om mee te gamen, maar dat geldt niet voor ieder persoon. BryanBarb wil een zeer dikke build en daar vraagt hij advies voor!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

stin00 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 00:37:
Thomg ik geloof dat je een beetje het punt mist. Hij heeft al 2 Corsair Dominator Platinum geheugenbankjes, en bekijk sowieso eens z'n huidige specs en naar wat hij vraagt. Hij heeft momenteel een octacore en Sabertooth moederbord, dan moet je niet met een Gigabyte Gaming 5 bord aan komen zetten en de standaard Crucial latjes. Ik denk persoonlijk dat hij alsnog voor de pricewatch: Asus Z97-DELUXE zal kiezen omdat het een extreem moederbord is.

Hij is meer van de hebbedingetjes en dat kan ik zeer goed begrijpen, ookal kost het een behoorlijke smak extra geld dat rationeel gezien niet te rechtvaardigen is ;)

Ik ben het overigens wel met je eens hoor, een deftig moederbord van 100-120 euro, 8 of 16gb aan Crucial geheugen en een i5 4690K zijn méér dan genoeg om mee te gamen, maar dat geldt niet voor ieder persoon. BryanBarb wil een zeer dikke build en daar vraagt hij advies voor!
Oei, over dat geheugen heb ik overheen gelezen :+
Whoopsiedaisie |:(

Mja, voor de hebbedingetkes hebben we de ROG lijn, bling bling ipv waarde voor je geld.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Nou ik moet zeggen dat die Deluxe bordjes van Asus wel erg fijn zijn. De bios werkt lekker vlot itt b.v. Gigabyte dat ik hier heb. Onboard Wifi/bluetooth/nfc (NFC gebruik ik om aan te melden op mijn pc)
Fan control is super makkelijk en effectief en ze kunnen een goede overklok aan indien nodig 4,7ghz is goed te doen maar 4.2 is in de meeste gevallen voldoende.

Maar dat zijn inderdaad hebbe dingetjes, persoonlijk zou ik toch voor een 5820 gaan als ik nu de keuze moest maken (voor mijn doeleinden).

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Over de fan control ben ik het helemaal met je eens, vind de manier van Gigabyte echt zo shit als het maar kan, wie de fk heeft de huidige manier bedacht?!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-02 21:38
nu zie ik wel allemaal mooie cpu's en moederborden voorbij komen maar moet je ook niet een fatsoenlijke koeler hebben?

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de antwoorden. Zoals stin00 al zegt. Ik ben zo'n persoon die inderdaad hebbe dingentjes wil hebben. Maar sta altijd open voor ideën. Dus zal ik alle opties overwegen en vergelijken. Alleen is inderdaad een Gigabyte Mobo te ver van het ''goedkope'' :P, De Deluxe moederbord vind ik wel een uitkomst en zit sterk te overwegen om dan ook de 1150 met dit moederbord te nemen. Vooralsnog heb ik pas aan het eind van de maand het geld en dus genoeg tijd om jullie adviezen na te kijken.

Ik sta dus nogsteeds open voor antwoorden maar zoals de meeste van jullie zeggen zit ik nu meer naar de 1150 kant ;)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:32
Niet om nu de negatieveling uit te hangen die elke vorm van geld uitgeven afraadt, maare, je bent 17 jaar, ben je zeker dat je meer dan €500 wilt uitgeven voor een snelheidswinst die je nog niet nodig hebt? Ik zie je nergens zeggen dat je processor nu te traag is, het is gewoon AMD die naar de toekomst toe niet relevant meer is voor high-end processors, maar dat betekent dan niet meteen dat je je maximaal een jaar oud AMD systeem overhoop moet gooien (om nog bij te benen voor de komende jaren vind ik niet echt een goede reden als je momenteel nog wel mee bent). Als je een deel van de investering wilt recupereren door de FX-9370 en moederbord te verkopen, dan denk ik niet dat je daar nog heel veel voor zult krijgen.

Het is niet dat voor Intel highend processors stoppen na Haswell, volgend jaar is er Broadwell, dan komt er weer Skylake, er zijn nog genoeg kansen om te upgraden wanneer je cpu niet meer mee kan.

Voor games (als dat het doel van de pc is toch) ga je trouwens meer winst halen met een nieuwe gpu, een R9 290(X) of GTX 970 zou hier wel mooi staan.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:50
@hierboven. Ik kom ook van een AMD systeem (FX-8350 met dikke OC) en die CPU's zijn gewoon te traag voor de CPU intensive games. Een extreem voorbeeld is een Wii emulator welke bepaalde games niet vloeiend kan afspelen (CPU bottleneck) en dit op een Pentium G3xxx al geen probleem meer is.

Daarom zit die nu in mijn server, waar de meerdere cores wel handig zijn. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
@ MacPoedel

Ik ben me ervan bewust dat dit een grote investering is. En het misschien niet nu nog niet nodig zou zijn, maar het gaat er meer om dat als ik het nu niet doe... ik er dan veel meer voor moet betalen als bijvoorbeeld straks de Broadwell uit is. Ik wil goede snelheden zien en met een beetje normaal energie verbruik, Incl. overclock verbruikt de AMD ongeveer 350 Watt. Terwijl de 1150 config er misschien met overclock niet meer als 100 Watt ervan maakt en zelfs nog sneller is ook.

Het is dus ook het energie verbruik wat een rol speelt voor het overstappen. Ik snap dat sommige mensen erop tegen zijn om juist nu een upgrade te doen naar Intel, maar ik en misschien meer mensen zien er wel het voordeel van in ;).

Kijk, als ik met een I7 5960X en een Asus X99 Rampage V Extreme aan kwam zetten zou ik ook zeggen van dat is dan wel heel erg veel van het goede. Maar vind de 1150 en 2011v3 configs wel redelijk.

@chaoscontrol

Dat zou best kunnen, maar heb het nog niet ervaren. :P

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Volgens mij is het enige voordeel dat je een nieuw speeltje hebt. Enige performance winst in praktijk lijkt mij niet het doel te zijn van deze upgrade.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
Deze upgrade is zoals aan het begin al staat de rede voor vernieuwing, aangezien AMD niet veel meer ingaat op het high-end segment.

Dus later zal het zeker een prestatie verschil hebben ;)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:32
chaoscontrol schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 11:32:
@hierboven. Ik kom ook van een AMD systeem (FX-8350 met dikke OC) en die CPU's zijn gewoon te traag voor de CPU intensive games. Een extreem voorbeeld is een Wii emulator welke bepaalde games niet vloeiend kan afspelen (CPU bottleneck) en dit op een Pentium G3xxx al geen probleem meer is.

Daarom zit die nu in mijn server, waar de meerdere cores wel handig zijn. :)
Dolphin is dan ook een extreem single threaded toepassing, die wordt zelfs gebruikt als benchmark voor single threaded prestaties. En er zijn ook nog steeds veel games die weinig hebben aan meer cores, maar de tendens is nu toch naar meer en dan komt een Pentium binnenkort tekort.
SupaHotFire schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:09:
ik er dan veel meer voor moet betalen als bijvoorbeeld straks de Broadwell uit is. Ik wil goede snelheden zien en met een beetje normaal energie verbruik, Incl. overclock verbruikt de AMD ongeveer 350 Watt. Terwijl de 1150 config er misschien met overclock niet meer als 100 Watt ervan maakt en zelfs nog sneller is ook.

Het is dus ook het energie verbruik wat een rol speelt voor het overstappen. Ik snap dat sommige mensen erop tegen zijn om juist nu een upgrade te doen naar Intel, maar ik en misschien meer mensen zien er wel het voordeel van in ;).
1. Suggereer je nu dat Broadwell duurder wordt dan Haswell? De moederborden blijven Z97, dus kosten evenveel of zelfs minder en de processors gaan hoogstwaarschijnlijk ook evenveel kosten aangezien Intel die prijzen nu al hanteert sinds de Core i processors bestaan. Broadwell heeft ook geen DDR4 dus zelfs je geheugen moet je dan niet vervangen.

2. Alles verbruikt minder dan een FX-9370, ik vind het nogal bizar om iemand die er nog niet zo lang geleden geen problemen mee had om een 200+W processor te kopen nu te horen klagen over het verbruik.

Als Broadwell uit is kun je toch exact hetzelfde argument gebruiken want dat gaat op termijn ook beter presteren dan Haswell en zal ook zuiniger zijn. Ik weet dat je met hardware altijd kunt wachten en dat je ooit eens moet upgraden, maar dat moment is dus wanneer je huidige hardware niet meer voldoet en die voldoet blijkbaar momenteel wel want ik lees nergens dat je pc nu traag is.

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
1. Ik wist nog niet dat Broadwell het zelfde geprijsd zal zijn als Haswell, hiervoor mijn excuses...

2. Ik klaag niet over het gebruik. Het speelt wel een rol voor de rede van overstap.

Mijn PC is inderdaad niet traag maar nogmaals, omdat ik denk dat AMD het niet meer zal redden in het high-end segment, wil ik wel bijbenen met de performance voor de komende jaren. En dit is dan een eerste stap. Beter voor als ik dat straks moet gaan doen.

Dit topic is bedoeld voor advies over de 2 bovenstaande Configuraties. U heeft uw advies al gegeven voor iets anders te kopen van het geld zoals een videokaart of een nieuwe monitor, en de bovenstaande reactie voelt iig voor mij meer als op mijn stand gezet te worden. Is Wellicht allemaal waar wat u zegt, maar ik heb er niets aan.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

SupaHotFire schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:19:
Deze upgrade is zoals aan het begin al staat de rede voor vernieuwing, aangezien AMD niet veel meer ingaat op het high-end segment.

Dus later zal het zeker een prestatie verschil hebben ;)
En waarom dan niet later de upgrade uitvoeren? Waarom dan nu upgraden terwijl er nu geen behoefte is aan meer performance? Dat AMD nu geen high-end CPU's meer gaat uitbrengen betekent niet dat je huidige CPU afgeschreven is.

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
Het spijt me maar ik ga hier helaas niet op in. Ik wil graag advies ontvangen en geen demotivatie reacties.

Dus voor de mensen die me graag willen adviseren, ik sta nog altijd open voor ideeën en suggesties :).

[ Voor 33% gewijzigd door SupaHotFire op 21-10-2014 20:33 ]

Verwijderd

SupaHotFire schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 15:43:
1. Ik wist nog niet dat Broadwell het zelfde geprijsd zal zijn als Haswell, hiervoor mijn excuses...

2. Ik klaag niet over het gebruik. Het speelt wel een rol voor de rede van overstap.

Mijn PC is inderdaad niet traag maar nogmaals, omdat ik denk dat AMD het niet meer zal redden in het high-end segment, wil ik wel bijbenen met de performance voor de komende jaren. En dit is dan een eerste stap. Beter voor als ik dat straks moet gaan doen.

Dit topic is bedoeld voor advies over de 2 bovenstaande Configuraties. U heeft uw advies al gegeven voor iets anders te kopen van het geld zoals een videokaart of een nieuwe monitor, en de bovenstaande reactie voelt iig voor mij meer als op mijn stand gezet te worden. Is Wellicht allemaal waar wat u zegt, maar ik heb er niets aan.
Broadwell zal duurder zijn en aangezien er problemen mee zijn, zal Skylake later uitkomen. (2016?)

De 5820K heeft Quadchannel nodig. Dus 4x4gb. Aangezien ik ook wil overstappen.
Alle mobo features en cpu features die nu op de X99 mobos te zien zijn, zullen ook in de Skylake serie te zien zijn.

Skylake-E krijgt waarschijnlijk alleen pci-e 4.0 support. Dus dat maakt niet uit verder. Als budget niet het probleem is, dan zou ik absoluut gaan voor de 5820K, omdat de verschillen echt aanwezig zijn. Single Thread niet, maar met Quad Channel en Multi Threading is het duidelijk!

Dan is het ook nog de vraag of de Skylake cpu's stabiel zullen werken.. Zoveel betaal je niet meer voor de 5820K, dus ik zou het wel weten.. Zelf kijk ik voor dit moederbord, de features zijn erg leuk :) :
http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=5123#ov

(Concurrent HW Info) http://bit.ly/1tJlJxU > Verwijderd in "Haswell-E CPU of wachten op Skylake?"

Je moet de keuze maken, wil je meer lanes? Wil je het snelste en meegaan komend jaar met ddr4? Als je dit wilt, dan is de 5820K prima. Ik denk dat ik Skylake laat vallen en toch deze neem, puur door het feit dat deze cpu gewoon boven alle vorige i7 versies uitkomt met multithreading.

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
Ow owke, een quad channel die benodigd is voor de 5820K, is voor mij dan te duur. Ik ben er dan nu ook uit en de 1150 Config wordt dan ook nu definitief mijn keuze :).

Bedankt allemaal voor jullie hulp en advies!

Definitief:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 309,-€ 309,-
1MSI Z97 GAMING 9 AC€ 222,95€ 222,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 531,95

Ik heb er een nieuw bord in gezet, nadat een vriend mij dit bord aanrade.

[ Voor 74% gewijzigd door SupaHotFire op 22-10-2014 11:27 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

En waarom zou je per sé quad channel moeten draaien?
Dual channel werkt ook prima, ik zou gewoon dubbel 8GB halen en later upgraden wanneer de prijzen geen ripoff meer zijn.

[ Voor 53% gewijzigd door Thomg op 22-10-2014 14:12 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

SupaHotFire schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 20:29:
Het spijt me maar ik ga hier helaas niet op in. Ik wil graag advies ontvangen en geen demotivatie reacties.

Dus voor de mensen die me graag willen adviseren, ik sta nog altijd open voor ideeën en suggesties :).
Het is advies, zeker een 17 jarige kan dat advies goed gebruiken.

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
@Thomg

Owke werkt de 5820K nou wel of niet met dual channel?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

SupaHotFire schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:41:
@Thomg

Owke werkt de 5820K nou wel of niet met dual channel?
Voor zover ik weet is het "up to", niet alleen.
Double en triple zouden ook werken.

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
Kijk, daar heb ik wat aan :). Ik zal dan aan het eind van de maand kijken of ik die 5820K kan veroorloven want is ietsjes duurder geworden zag ik.

Maar denk zelf dat het de 1150 Config wordt. ;)

Verwijderd

SupaHotFire schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 20:03:
Kijk, daar heb ik wat aan :). Ik zal dan aan het eind van de maand kijken of ik die 5820K kan veroorloven want is ietsjes duurder geworden zag ik.

Maar denk zelf dat het de 1150 Config wordt. ;)
Ik zou quad nemen, maar 2x4gb is genoeg om te beginnen. Ik lees wel veel dat het quad only is*

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2014 23:56 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Duurder?

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 354,95€ 354,95
1Gigabyte GA-X99-UD4€ 194,96€ 194,96
1EVGA GeForce GTX 970 Superclocked ACX 2.0 4GB€ 354,-€ 354,-
1Sharkoon Nightfall U3€ 54,90€ 54,90
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,85€ 32,85
1Cooler Master Sickleflow Blue, 120mm€ 5,67€ 5,67
1Crucial CT4K4G4DFS8213€ 192,95€ 192,95
1Cooler Master G700€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.249,28

i7 4790K

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 299,90€ 299,90
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 122,95€ 122,95
1EVGA GeForce GTX 970 Superclocked ACX 2.0 4GB€ 354,-€ 354,-
1Sharkoon Nightfall U3€ 54,90€ 54,90
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,85€ 32,85
1Cooler Master Sickleflow Blue, 120mm€ 5,67€ 5,67
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9€ 150,50€ 150,50
1Cooler Master G700€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.079,77

Je kan ook ipv 16gb 2x4gb nemen om te beginnen. Het prijsverschil valt echt wel mee. Je kan ook een ander moederbord kiezen voor 179,- Zo bespaar je nog meer dan 100€ met de 5820K en zal het 60/70 euro schelen.

(Dit zijn mijn builds, even als voorbeeld)

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
Dat zou ook heel goed kunnen. Alleen denk ik dat het gewoon de 4790K Config wordt.

Verwijderd

SupaHotFire schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 12:49:
Dat zou ook heel goed kunnen. Alleen denk ik dat het gewoon de 4790K Config wordt.
Die keus moet je zelf maken ;) Ik laat alleen de verschillen zien.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Wat hebben jullie met quad channel?
pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213
In de praktijk GEEN performance winst.

Heb nog wel wat meer aanmerkingen, maar dat bespaar ik je omdat het een voorbeeld is ;)

[ Voor 102% gewijzigd door Thomg op 23-10-2014 13:01 ]

Verwijderd

Thomg schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 13:00:
[...]

Wat hebben jullie met quad channel?
pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213
In de praktijk GEEN performance winst.

Heb nog wel wat meer aanmerkingen, maar dat bespaar ik je omdat het een voorbeeld is ;)
Ga is even googlen aub.

---

Het scheelt aanzienlijk. Niet met je ogen nee, maar wel voor het systeem.
2x4gb is ook prima.

Aanmerking of mening?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2014 13:17 ]

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 13:00:
[...]

Die keus moet je zelf maken ;) Ik laat alleen de verschillen zien.
Ja dat was duidelijk :), na alle reacties ben ik dan toch tot de conclusie gekomen om definitief de 1150 Configuratie te nemen.

Iedereen bedankt voor jullie hulp!

Hier nogmaals de definitieve Configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z97 GAMING 9 AC€ 225,77€ 225,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 525,67

Verwijderd

SupaHotFire schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 13:19:
[...]

Ja dat was duidelijk :), na alle reacties ben ik dan toch tot de conclusie gekomen om definitief de 1150 Configuratie te nemen.

Iedereen bedankt voor jullie hulp!

Hier nogmaals de definitieve Configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z97 GAMING 9 AC€ 225,77€ 225,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 525,67
Prima keus :)
Pagina: 1