Mijn huidige draadloze netwerk draait op een Linksys E4500, en dat ding is best aardig qua WiFi gezien het kleine oppervlak dat 'ie moet voorzien van internet. Echter, omdat deze in mijn meterkast hangt is het signaal in huis niet geweldig (ik heb overigens wél nog WiFi op het parkeerterrein aan de andere kant van het pand
). Maar, om to-the-point te komen, ik ben op zoek naar een fatsoenlijk 5GHz AP zodat ik nog enigszins doorvoer snelheid heb. De Linksys red het net om ~216Mbps te halen op een goed moment, en dat is te traag voor Aperture (fotobewerking, ~10MB/foto) over iSCSI.
Mijn idee was om een snel 5GHz AP te halen, en deze te gebruiken. De logica hierachter is dat ik hier in een appartementencomplex zit, en zo gauw al 24+ 2.4GHz netwerken zie. Nog een 2.4GHz erbij gaat dus geen nut hebben.
Alleen, een fatsoenlijk 5GHz AP is vrij lastig te vinden. Aangezien ik toch al met een MacBook Pro (Mid-2012) zit, zou een Airport Extreme logisch zijn, maar deze kan ik niet echt ophangen zodat 'ie uit de weg is. Daarnaast mis ik hier een wens, namelijk PoE support. Ik heb namelijk al een PoE switch in de meterkast, dus dan kan ik die maar beter ook gebruiken
Optie twee is een ZyXEL NWA1123-AC, welke weliswaar geen 450Mbps doet, maar wel PoE. De ZyXEL heeft nog een "klein broertje" in de variant van de ZyXEL NWA1123-NI, maar als ik voor een paar euro meer ook AC ondersteuning kan krijgen is dat leuk meegenomen.
Zijn er echter nog meer APs die voldoen aan mijn wensen? Ik kan ze niet vinden in de Pricewatch. Enkel als ik PoE uitzet staan er daadwerkelijk resultaten.
Mijn wensen op een rijtje:
Mijn idee was om een snel 5GHz AP te halen, en deze te gebruiken. De logica hierachter is dat ik hier in een appartementencomplex zit, en zo gauw al 24+ 2.4GHz netwerken zie. Nog een 2.4GHz erbij gaat dus geen nut hebben.
Alleen, een fatsoenlijk 5GHz AP is vrij lastig te vinden. Aangezien ik toch al met een MacBook Pro (Mid-2012) zit, zou een Airport Extreme logisch zijn, maar deze kan ik niet echt ophangen zodat 'ie uit de weg is. Daarnaast mis ik hier een wens, namelijk PoE support. Ik heb namelijk al een PoE switch in de meterkast, dus dan kan ik die maar beter ook gebruiken
Zijn er echter nog meer APs die voldoen aan mijn wensen? Ik kan ze niet vinden in de Pricewatch. Enkel als ik PoE uitzet staan er daadwerkelijk resultaten.
Mijn wensen op een rijtje:
- Minimaal 300Mbps op 5GHz, bij voorkeur 450Mbps
- 1Gbps ethernet aansluiting
- Muur- of plafondmount zeer wenselijk
- PoE is wenselijk
- Prijs onder de €150~200