Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:46
Mijn huidige draadloze netwerk draait op een Linksys E4500, en dat ding is best aardig qua WiFi gezien het kleine oppervlak dat 'ie moet voorzien van internet. Echter, omdat deze in mijn meterkast hangt is het signaal in huis niet geweldig (ik heb overigens wél nog WiFi op het parkeerterrein aan de andere kant van het pand :P ). Maar, om to-the-point te komen, ik ben op zoek naar een fatsoenlijk 5GHz AP zodat ik nog enigszins doorvoer snelheid heb. De Linksys red het net om ~216Mbps te halen op een goed moment, en dat is te traag voor Aperture (fotobewerking, ~10MB/foto) over iSCSI.

Mijn idee was om een snel 5GHz AP te halen, en deze te gebruiken. De logica hierachter is dat ik hier in een appartementencomplex zit, en zo gauw al 24+ 2.4GHz netwerken zie. Nog een 2.4GHz erbij gaat dus geen nut hebben.

Alleen, een fatsoenlijk 5GHz AP is vrij lastig te vinden. Aangezien ik toch al met een MacBook Pro (Mid-2012) zit, zou een Airport Extreme logisch zijn, maar deze kan ik niet echt ophangen zodat 'ie uit de weg is. Daarnaast mis ik hier een wens, namelijk PoE support. Ik heb namelijk al een PoE switch in de meterkast, dus dan kan ik die maar beter ook gebruiken :) Optie twee is een ZyXEL NWA1123-AC, welke weliswaar geen 450Mbps doet, maar wel PoE. De ZyXEL heeft nog een "klein broertje" in de variant van de ZyXEL NWA1123-NI, maar als ik voor een paar euro meer ook AC ondersteuning kan krijgen is dat leuk meegenomen.

Zijn er echter nog meer APs die voldoen aan mijn wensen? Ik kan ze niet vinden in de Pricewatch. Enkel als ik PoE uitzet staan er daadwerkelijk resultaten.

Mijn wensen op een rijtje:
  • Minimaal 300Mbps op 5GHz, bij voorkeur 450Mbps
  • 1Gbps ethernet aansluiting
  • Muur- of plafondmount zeer wenselijk
  • PoE is wenselijk
  • Prijs onder de €150~200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Je zou deze kunnen overwegen: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band

Doet PoE, 300mbps over 5 GHz (450mbps op 2.4 GHz, maar dat doen Macs sowieso niet), maar heeft wel een aparte controller nodig om de software op te draaien. Die controller hoeft echter niet altijd aan te staan. Eenmaal geconfigureerd blijft het meeste gewoon werken. (Guest portal niet bijvoorbeeld, omdat deze vanaf de controller draait.)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Is de controller daarvan dan gewoon software die je op een Linux VM kan draaien, of is dit iets speciaals wat je nog los dient aan te schaffen? Verder zit deze wel rond de max van mijn budget zonder (in mijn ogen) een echte bonus boven de ZyXEL te geven. Maar waarschijnlijk zie ik hier iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Powerline adapter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Brilsmurfffje, dat klinkt als een oplossing, maar als ik lekker lui ben heb ik geen zin om een kabel in de laptop te steken. En ik ben echt lui, want er zitten 2 ethernetaansluitingen op ~4 meter afstand van me :)

Dus het is echt puur dat ik goed WiFi wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

helaas gelden er regels voor het vermogen van AP's. 2.4GHz zit inderdaad vol op veel plekken, maar ik gok dat binnen de kortste keren mensen massaal overstappen op óók 5GHz. Zodra dat gemeengoed wordt ben je weer terug bij af. Ik zou er geen 200 euro dure AP tegenaan gooien, maar de euro's besparen en het stekkertje in je laptop steken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:33
M2M schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 21:39:
helaas gelden er regels voor het vermogen van AP's. 2.4GHz zit inderdaad vol op veel plekken, maar ik gok dat binnen de kortste keren mensen massaal overstappen op óók 5GHz. Zodra dat gemeengoed wordt ben je weer terug bij af. Ik zou er geen 200 euro dure AP tegenaan gooien, maar de euro's besparen en het stekkertje in je laptop steken.
Waarom denk je dat? Ik denk dat veel mensen bereik veel belangrijker vinden dan capaciteit. En met 5GHz is je bereik toch een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Xudonax schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 21:29:
Brilsmurfffje, dat klinkt als een oplossing, maar als ik lekker lui ben heb ik geen zin om een kabel in de laptop te steken. En ik ben echt lui, want er zitten 2 ethernetaansluitingen op ~4 meter afstand van me :)

Dus het is echt puur dat ik goed WiFi wil hebben.
En die Ethernet aansluitingen zitten in dezelfde kamer als de laptop? Want dan kan je daar een accespoint neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

M2M schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 21:39:
5GHz heeft veel minder bereik. Een enkele muur is vaak al genoeg om het tegen te houden. Je hebt dus geen last van de netwerkjes van drie huizen verder, in tegenstelling tot bij 2.4GHz. Daarnaast is er meer ruimte beschikbaar bij 5GHz. Zelfs als er meer 5GHz netwerken zijn als er nu 2.4GHz netwerken zijn voorzie ik minder problemen. Ik verwacht dat we nog wel een paar jaar vooruit kunnen met 5GHz. Voordat 5GHz vol zit is er vast wel een andere reden om zo'n accesspoint te vervangen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
M2M: 5GHz is hier in de buurt erg rustig. Waar ik dus 24+ 2.4GHz netwerken zie, zie ik slechts 4 5GHz netwerken, waaronder mijn eigen. Dit zijn waarschijnlijk netwerken van mijn buurman en de hotspots van Ziggo. En aangezien ik 19 5GHz kanalen tel die toegestaan zijn in Europa, en er flinke isolatie (metalen bevestigingspalen + warmte/geluidsisolatie) tussen de appartementen zit vermoed ik dat hier ruimte genoeg zit. Zelfs als ik lomp ben en 80MHz kanalen zou willen gebruiken voor 802.11ac.

Brilsmurfffje: Yep, zelfde kamer. En sowieso is de isolatie tussen de kamers zeer beperkt. Een stalen draagconstructie waar gipsplaten tegenaan zitten. Dat dempt dus vrij weinig, dus ook in de woonkamer (aan de andere kant van de muur) zou ik nog een redelijke ontvangst verwachten.

EDIT: Oh, en daar komt bij dat mijn Linksys router enkel kanaal 36, 40, 44 en 48 ondersteund zie ik zojuist. Dat alleen al zou reden genoeg zijn voor een nieuwer AP dat met wat meer vermogen uit kan zenden :)

EDIT 2: Ik zie zojuist op iFixit dat deze generatie MBP gewoon 3x3 streams zou moeten kunnen doen, dus een 450Mbps AP is zeer welkom :) Echter, zowel de ZyXEL als de UniFi doen dat niet. Beiden blijven hangen op de 2x2 streams, dus maximaal 300Mbps :-(

EDIT 3: Zo te zien heeft Amazon.de de Linksys LAPAC1750PRO voor flink minder geld dan wat 'ie hier in Nederland kost, hoewel het nog steeds boven het gestelde budget is. Dat is dus iets langer sparen. Deze doet 3x3 MIMO (dus tot 450Mbps), plus dat 'ie ook snel 802.11ac doet mocht ik ooit een nieuwe machine kopen die dat ook ondersteund :) Tenzij er nog mensen zijn die een betere optie hebben?

[ Voor 45% gewijzigd door Xudonax op 20-10-2014 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:56

pinda powerrr

Slow down...

Hier hangt een Draytek AP 900 Heeft 5 Ghz en PoE
Hier in een appartementencomplex gaat het signaal van zowel de 2.4 als van de 5 Ghz ruim door de betonnen muren heen. Instelmogelijkheden zijn eindeloos en werkt zeer stabiel.
Enige nadeel zijn de felle blauwe leds, dus daar heb ik maar een zwikkie tape overheen gedaan 8)

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Sorry voor de late reactie, maar ook die Draytek heeft slechts 300Mbps WiFi (want 2 antennes). Hoewel het wel een boost zou zijn om de extra kanalen te kunnen gebruiken (want meer power) is dat als enige verbetering me geen €140 waard.

Vooralsnog ziet de gelinkte Linksys er het interessantst uit. Moet ik alleen "even" kijken hoe ik dat met stroom ga doen aangezien deze 802.3at vereist en mijn switch slechts 802.3af doet. Desnoods trek ik, naast 2x ethernet, ook nog een 230V omhoog. Dat is vast wel redelijk weg te werken :)
Pagina: 1