Upgrade oude PC -> zinnig of zinloos?

Pagina: 1
Acties:

• Harrie21
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2024
Naast de laptop heb ik op zolder nog een oude computer staan die ik af en toe gebruik voor werk (office), internet, series/films en zo nu en dan Counter strike. Het probleem is dat de computer de afgelopen jaren steeds trager is geworden met opstarten en counter strike nu nog maar net wil draaien.

Het gaat om een Dell Vostro met de volgende componenten:

- Intel Core 2 Duo E6750 (2,66 GHZ)
- 2 GB Ram
- NVIDIA Geforce 8600 GT
- Windows Vista Business (32 bit)
- Harde schijf weet ik zo niet, maar zal iets van 256 GB zijn.

Ik ben nu aan het twijfelen om een nieuwe PC aan te schaffen, alleen vind ik dit ook weer zonde omdat ik in principe alles nog kan met de oude pc. Daarom vraag ik me af of het haalbaar is om dit systeem te upgraden met bijvoorbeeld een SSD schijf en/of meer geheugen.

In de Best Buy Guide worden bijvoorbeeld een Crucial MX100 256GB SSD en Crucial 8GB geheugenn voor nieuwe systemen geadviseerd. Zou dit ook helpen om mijn bestaande, oude pc sneller te maken of is de processor / videokaart daar te oud voor?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Mochten jullie meer informatie nodig zijn dan hoor ik het graag.

[ Voor 7% gewijzigd door Harrie21 op 20-10-2014 19:11 ]

Sup

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

De RAM? Nee. De SSD? Samen met een freshinstall van Windows wel :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:33
Dat DDR3 geheugen zal in ieder geval niet op je DDR2 bord gaan passen. Nu nog DDR2 geheugen kopen lijkt me zonde van het geld.

Van een SSD met een verse Windows installatie zal het systeem vast wat vlotter worden, maar ik zou in dit systeem niets meer investeren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:56
- Windows 8.1 installeren zal ook wel helpen. Loopt toch een stuk soepeler dan Vista.
- Een SSD upgrade kan je zeker wel doen, mocht je dan over een paar jaar toch een nieuw systeem kopen dan neem je de SSD gewoon mee.
- 2GB DDR2 geheugen heb je voor 25 euro, 4GB voor 50 euro. Kan ook best een aardige boost geven als je vaker meerdere applicaties naast elkaar draait. Of anders tweedehands: V&A aangeboden: 4 GB Corsair XMS2 TWIN2X2048-5400C4 DDR2 PC2-5400 CL4 geheugen voor 20 euro. Je kan DDR2 geheugen niet mee nemen naar een nieuw systeem dus zou er niet teveel aan besteden.

Deze 3 dingen samen en je hebt weer een systeem wat als nieuw aanvoelt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Harrie21
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2024
Ok, thanks guys. Het geheugen laat ik dan vallen, maar een SSD lijkt me dan inderdaad het proberen waard/ Mocht dit toch niet voldoende zijn dan heb ik die alvast voor mijn nieuwe systeem.

Bedankt voor de snelle reacties!

[ Voor 70% gewijzigd door Harrie21 op 20-10-2014 19:35 ]

Sup

• Marcopannenkoek
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-10-2025
Ramon schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 19:22:
- Windows 8.1 installeren zal ook wel helpen. Loopt toch een stuk soepeler dan Vista.
- Een SSD upgrade kan je zeker wel doen, mocht je dan over een paar jaar toch een nieuw systeem kopen dan neem je de SSD gewoon mee.
- 2GB DDR2 geheugen heb je voor 25 euro, 4GB voor 50 euro. Kan ook best een aardige boost geven als je vaker meerdere applicaties naast elkaar draait. Of anders tweedehands: V&A aangeboden: 4 GB Corsair XMS2 TWIN2X2048-5400C4 DDR2 PC2-5400 CL4 geheugen voor 20 euro. Je kan DDR2 geheugen niet mee nemen naar een nieuw systeem dus zou er niet teveel aan besteden.

Deze 3 dingen samen en je hebt weer een systeem wat als nieuw aanvoelt.
Let wel dat als je dit (goed) advies opvolgt, je dat volledig doet.
Je moet geen 4GB aan ram gaat kopen zonder Windows te upgraden. Op je 32 bit Vista zal je maar 3GB geheugen kunnen gebruiken, dus met 1 GB erbij zit je volgens mij al op je limiet.
Pagina: 1