DFS werkt niet: server afhankelijk van een andere?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocola
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-05 12:49
Als hobbyproject (om iets meer over Windows-omgevingen te weten te komen) ben ik bezig met het opzetten van een domein met aanvullende features als roaming profiles, WDS, WSUS, DFS etc. etc. Nu is eigenlijk alles zonder problemen gelukt, maar ik krijg DFS maar niet goed aan de praat.

Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen omdat ik er met behulp van het internet (en ik heb tientallen pagina's en uren lopen zoeken inmiddels) niet uitkom. Als er meer informatie nodig is om het probleem te lokaliseren dan geef ik dat graag :).

Situatie:
Er zijn twee Windows Server 2012 R2-servers waarop enkel de DFS namespace- en replication-rollen zijn geïnstalleerd. Er is één namespace ('DFS') en daaronder zijn een paar folders gemaakt. De namespace is toegevoegd aan de tweede server en de onderliggende folders worden gerepliceerd. Alle testclients bestaan uit Windows 8.1-VM's.

Wat werkt wel:
De bestanden en mappen worden perfect gerepliceerd naar de andere server, het repliceren werkt dus zonder problemen. Als ik bij een client naar een map binnen de namespace navigeer dan zie ik in het tablad DFS (onder eigenschappen) ook alle DFS-servers staan en naar beide servers is een verbinding te maken (handmatig instellen welke server gebruikt moet worden).

Wat werkt niet:
DFS zou (naast de superhandige namespace-functie) gebruikt kunnen worden voor redundancy/failover-achtige scenario's. Als er een server offline gaat dan moeten andere servers de namespace en onderliggende shares 'over kunnen nemen' doordat de client dan automatisch wisselt naar een andere server (die al die tijd hetzelfde deed als de eerste server).

Helaas lukt dat niet: zodra de eerste server offline gaat doet heel DFS het echter niet meer. Ook de 'tweede' server kan dan op eens de eigenschappen van de gerepliceerde mappen (in het DFS managementscherm) niet meer openen. Dit is enkel zo bij de eerste server, de tweede server kan offline gaan en dat heeft geen gevolgen. Ik bedoel met eerste server hier overigens de eerst geïnstalleerde server en met tweede degene die de instellingen van de eerste server heeft overgenomen.

Ik las dat er enkel sprake is van een master-slave-configuratie bij het replicatieproces maar dat hier na het installeren en instellen van alles geen sprake meer is en dat alle servers zelfstandig horen te zijn van elkaar. Dit is overduidelijk niet het geval en daarom de vraag: heeft iemand een idee wat ik verkeerd heb ingesteld?

Wat ik heb geprobeerd:
Ik heb alle mogelijke instellingen geprobeerd die te proberen waren in DFS (cachingtijd, volgordes e.d.). Daarnaast geprobeerd antwoorden te vinden op het internet maar ik kon geen oplossing vinden op mijn vraag.

Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Er is geen master/slave model in DFS-R, er zijn 2 hoofd configuraties met weer afzonderlijke mogelijkheden in scenarios

De termen waar je dan op zoekt zijn meestal DFS-R, hub and spoke en/of full mesh
Hoeveel servers je daarbij inzet hangt van je wensen en eisen af.

http://technet.microsoft....c775592%28v=ws.10%29.aspx

Bij een full-mesh DFS config kun je meerdere servers synchroon houden qua shares en files. Zo bereik je een deel van je wens namelijk dat beide servers dezelfde data bevatten.

Maar je kunt clients niet forceren om eerst server A te proberen en dan pas server B tenzij je ze in verschillende Sites (AD sites!) zet. Op die manier kun je clients op Site A forceren naar de server op Site A en clients op Site B naar de fileserver op Site B
Als Server A uitvalt zullen clients op Site A uitwijken naar Site B en vice versa.
Maar in een full-mesh network met 2 replicatiepartners wordt wel altijd geschreven op beide partners met mogelijke versie conflicten tot gevolg.
Stel dat server A weer in de lucht is terwijl de data van server B naar A nog niet volledig is gesynchroniseerd, dan worden clients op site A weer naar de server in Site A geleid. En worden filewrites dus op de files in server A gedaan.

Hier wordt een methode beschreven om toch low-cost automatische failover te doen:

http://pkjayan.wordpress....n-replication-technology/

Bij gebruik aan Operations Manager kun je ook een andere monitoring service zoeken of gebruikmaken van de reeds aanwezige middelen in Windows Server om services en logboeken te monitoren.

Replicatiepartners middels DFS-R staat op zich los van DFS-N (namespace), het zijn 2 aparte processen.
Je kunt prima replicatie doen zonder de fileshare in een namespace op te namen.
Maar wil je via een DFS nametree en 1 pad kunnen browsen naar je shares ook al staan deze op verschillende servers dan moet je namespace wel beschikbaar zijn, en deze bevindt zich in AD.
Meestal (en dit is niet verplicht maar vaak wel handiger) zet je de rol DFS Namespaces op je DomainController(s) en DFS Replication op je fileserver(s)

Op dit manier weet en client altijd de weg te vinden als een fileserver offline gaat, hij queried namelijk de DC. En zo weet je ook waarom je DFS tree niet beschikbaar is als je DFS Namespace maar op 1 server hebt geïnstalleerd en die server ook toevallig je DC is.. (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dujour
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 19:26
Zijn allebeide servers ook dc's ?
De namespace wordt standaard op de dc gehost, dit zou evt. wel een verklaring kunnen zijn voor het wegvallen.
En beide servers moeten in de dezelfde AD site zitten, dan zou een failover goed moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocola
akimosan schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 01:10:
Er is geen master/slave model in DFS-R, er zijn 2 hoofd configuraties met weer afzonderlijke mogelijkheden in scenarios

De termen waar je dan op zoekt zijn meestal DFS-R, hub and spoke en/of full mesh
Hoeveel servers je daarbij inzet hangt van je wensen en eisen af.

http://technet.microsoft....c775592%28v=ws.10%29.aspx

Bij een full-mesh DFS config kun je meerdere servers synchroon houden qua shares en files. Zo bereik je een deel van je wens namelijk dat beide servers dezelfde data bevatten.

Maar je kunt clients niet forceren om eerst server A te proberen en dan pas server B tenzij je ze in verschillende Sites (AD sites!) zet. Op die manier kun je clients op Site A forceren naar de server op Site A en clients op Site B naar de fileserver op Site B
Als Server A uitvalt zullen clients op Site A uitwijken naar Site B en vice versa.
Maar in een full-mesh network met 2 replicatiepartners wordt wel altijd geschreven op beide partners met mogelijke versie conflicten tot gevolg.
Stel dat server A weer in de lucht is terwijl de data van server B naar A nog niet volledig is gesynchroniseerd, dan worden clients op site A weer naar de server in Site A geleid. En worden filewrites dus op de files in server A gedaan.

Hier wordt een methode beschreven om toch low-cost automatische failover te doen:

http://pkjayan.wordpress....n-replication-technology/

Bij gebruik aan Operations Manager kun je ook een andere monitoring service zoeken of gebruikmaken van de reeds aanwezige middelen in Windows Server om services en logboeken te monitoren.

Replicatiepartners middels DFS-R staat op zich los van DFS-N (namespace), het zijn 2 aparte processen.
Je kunt prima replicatie doen zonder de fileshare in een namespace op te namen.
Maar wil je via een DFS nametree en 1 pad kunnen browsen naar je shares ook al staan deze op verschillende servers dan moet je namespace wel beschikbaar zijn, en deze bevindt zich in AD.
Meestal (en dit is niet verplicht maar vaak wel handiger) zet je de rol DFS Namespaces op je DomainController(s) en DFS Replication op je fileserver(s)

Op dit manier weet en client altijd de weg te vinden als een fileserver offline gaat, hij queried namelijk de DC. En zo weet je ook waarom je DFS tree niet beschikbaar is als je DFS Namespace maar op 1 server hebt geïnstalleerd en die server ook toevallig je DC is.. (?)
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Volgens mij heb ik het inderdaad zo ingesteld qua mesh en DFS-R. Ik ga nog naar het DC-verhaal kijken als ik thuis ben. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocola
dujour schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 08:42:
Zijn allebeide servers ook dc's ?
De namespace wordt standaard op de dc gehost, dit zou evt. wel een verklaring kunnen zijn voor het wegvallen.
En beide servers moeten in de dezelfde AD site zitten, dan zou een failover goed moeten werken.
Bedankt voor het antwoord! Geen van beide servers is een DC op dit moment. Is dit wel de bedoeling? Ik lees steeds dat het niet aan te raden is om andere rollen buiten DC/AD op een DC te installeren. Overigens zijn beide servers nu wel onderdeel van hetzelfde domein en ook hetzelfde LAN (subnet ed). Ook zitten ze in dezelfde OU zonder GPO. Dan zijn ze toch al onderdeel van dezelfde site, of werkt dat niet zo bij Windows? De data wordt perfect (en snel) gerepliceerd, er is enkel geen failover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dujour
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 19:26
Oke er is dus een onafhankelijke DC, had ik even gemist in je verhaal.
Standaard zullen bij deze opstelling denk ik wel in dezelfde site staan.
Heb je iets gedaan met de sites in de AD?

http://technet.microsoft....ry/cc782417(v=ws.10).aspx

Hier staat de gehele werking van DFS. Bij onze configuratie hebben we verschillende sites. Vandaar dat ik daar gelijk aan dacht.
v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocola
Ik heb volgens mij niets met sites gedaan. Ik heb OUs aangemaakt voor clients, servers en gebruikers maar verder geen andere sites gemaakt.

Ik ga vanavond weer verder met het werkend krijgen, hopelijk heb ik dan meer geluk :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 09:30
Heb je je namespace wel op beide servers geconfigureerd?
Je moet namelijk een "root" instellen waarop de DFS config voor de betreffende namespace staat ; als deze root onderuit gaat en er is geen andere server aan deze namespace toegewezen als root dan zal de failover niet werken.

Zelf configureer ik meestal de namespace zelf op de DCs ; de folder targets zelf verwijzen uiteraard wel weer naar de shares op de fileservers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocola
Killah_Priest schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 13:36:
Heb je je namespace wel op beide servers geconfigureerd?
Je moet namelijk een "root" instellen waarop de DFS config voor de betreffende namespace staat ; als deze root onderuit gaat en er is geen andere server aan deze namespace toegewezen als root dan zal de failover niet werken.

Zelf configureer ik meestal de namespace zelf op de DCs ; de folder targets zelf verwijzen uiteraard wel weer naar de shares op de fileservers.
De namespace is op beide servers toegevoegd, maar wat bedoel je precies met root? Hoe stel je de tweede server los als root in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
Chocola schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:45:
[...]

De namespace is op beide servers toegevoegd, maar wat bedoel je precies met root? Hoe stel je de tweede server los als root in?
In de DFS console : Rechtermuisklik op je namespace en vervolgens kiezen voor "add namespace server".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocola
Volgens mij heb ik dat al gedaan (maar ik kan het nu niet controleren). Alles replicate sowieso zonder problemen. Ik ga het vanavond meteen even checken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
Chocola schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 15:02:
Volgens mij heb ik dat al gedaan (maar ik kan het nu niet controleren). Alles replicate sowieso zonder problemen. Ik ga het vanavond meteen even checken. Bedankt!
DFSR en DFS werken los van elkaar (wij hebben bij een klant van ons meerdere DFSR links staan welke net in een DFS namespace opgenomen zijn).

Failover testen hebben wij bij een klant (samen met hun IT manager) midden op de dag gedaan toen wij DFS volledig ingericht hadden, gewoon de netwerkkabel uit de server getrokken en kijken of hij een failover doet (uiteraard wel vantevoren een mail gestuurd naar alle medewerkers en dit ook tijdens de lunchtijd gedaan) ; niemand heeft er iets van gemerkt (wij kregen zelfs de vraag van medewerkers wanneer wij die failover test nog gingen doen ; toen het antwoord kwam dat wij al klaar waren hadden we een aantal verbaase gezichten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocola
Dat klinkt goed! Zo wil ik het ook werkend hebben inderdaad. Ik ga vanavond als ik thuis kom kijken of ik de namespace server al toegevoegd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocola
Volgens mij is het probleem nu gevonden... Ik ga het morgen verder testen om er zeker van te zijn, maar ik denk dat het probleem mijn ongeduld was. Als ik de verbinding van een DFS-server stopzet pikt de DC/client dit pas na 5 minuten of langer op. Na +/- 5 minuten is de namespace gewoon weer benaderbaar (incl. alle gerepliceerde shares). Ik heb denk ik nooit zo lang gewacht en zette de server te vroeg weer aan. Verder heb ik overigens niets veranderd want alles stond zo ingesteld als Priest, Dujour en Akimo aangaven (bedankt daarvoor).

Is dit normaal dat het zo lang duurt? (of is dit kort in Windows-land? :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
Failover ging bij mij instant.
Misschien heb ik morgen even tijd op mijn werk om dit te testen op een paar servers op het werk, ik heb toch een paar reboots ingepland staan voor die servers (en ik ben eigenlijk de enige die op die servers werkt dus niemand die er last van heeft).

Let er wel op dat als je bij bestaande dfs shares nieuwe targets aanmaakt of wijzigt dat het wel tot 30 minuten kan duren voordat clients dit oppakken.

EDIT
Net getest : bij mij gaat ie binnen enkele seconden al over naar de andere server zodra ik 1 van de servers uitzet.

[ Voor 12% gewijzigd door Killah_Priest op 22-10-2014 16:25 . Reden: getest ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocola
Killah_Priest schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 01:38:
Failover ging bij mij instant.
Misschien heb ik morgen even tijd op mijn werk om dit te testen op een paar servers op het werk, ik heb toch een paar reboots ingepland staan voor die servers (en ik ben eigenlijk de enige die op die servers werkt dus niemand die er last van heeft).

Let er wel op dat als je bij bestaande dfs shares nieuwe targets aanmaakt of wijzigt dat het wel tot 30 minuten kan duren voordat clients dit oppakken.

EDIT
Net getest : bij mij gaat ie binnen enkele seconden al over naar de andere server zodra ik 1 van de servers uitzet.
Ik heb het nu een paar dagen getest en kom tot de volgende conclusie:
- De gerepliceerde mappen binnen de namespace zijn idd binnen enkele seconden geswitched (wat het belangrijkste is!).
- De namespace zelf (de root van de gerepliceerde folders) doet er een stuk langer over in mijn opstelling. Die kan ik pas na gemiddeld 3 minuten benaderen.

Zijn beide in jouw geval binnen een paar secondes weer benaderbaar?

Heel erg bedankt trouwens voor het testen een paar dagen terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Waar heb je nu de namespace op draaien dan? De namespace zou altijd beschikbaar moeten zijn dus zet deze nou niet op 1 van de fileservers waarop je failover wilt kunnen toepassen. Zet ze op de DC's waarvan je er eigenlijk wel altijd 2 zou moeten hebben ook al staan ze in verschillende sites
Pagina: 1