[OS X Server] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:40
OS X Server
Met de komst van OS X Yosemite is ook OS X server vernieuwd.
Laten we dit topic gebruiken om ervaringen over OS X Server te delen en uiteraard om vragen te stellen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YTr32OumLplKD0oBda1Z9rId/full.jpg
Systeemvereisten
• Mac computer running OS X Yosemite.
• 2GB of memory.
• 10GB of available disk space; some features require additional disk space.
• Some features require an Apple ID; terms apply.
• Some features require compatible Internet service provider; fees may apply.
• Some features require program enrollment.
• Some features are not available in all countries.
Services
• Caching
• Calendar
• Contacts
• File Sharing
• Mail
• Time Machine
• VPN
• Websites
• Wiki
• Xcode

• DHCP
• DNS
• FTP
• NetInstall
• Open Directory
• Software Update
• Xsan
Functies

[ Voor 107% gewijzigd door SquareOne op 20-10-2014 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Topicstart is nog in opbouw.

Ik zal maar losbranden: Zijn er mensen die OS X server al icm Yosemite hebben gebruikt? Al specifieke problemen tegen gekomen?

Kun je met server.app ook nog servers beheren die nog op 10.8 of 10.9 draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borreltje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:26
Ik heb een upgrade gedaan van Mavericks naar Yosemite, ik kreeg meteen de melding dat ik server beta 4 moest draaien want 3.2 draaide niet op Yosemite.
Ik ben developer dus ik had een redeem code voor server 4.0.
Na installatie van de server app op mijn mac mini server werkt alles behalve de email. Ik kan wel mail verzenden vanaf mijn macbook, maar er komt geen mail binnen, ook niet op de os x server. Als ik mail stuur naar mijn eigen adres vanaf een andere account, dan krijg ik hem daar niet terug maar ik ontvang hem ook niet op mijn server.
Nader onderzoek wijst uit dat hij op de fall-back-server staat van mijn co-locatie provider.
De os x server is via telnet wel te bereiken op poort 25, dus hij luistert wel en de NAT op mijn router staat goed, maar accepteert om een of andere reden geen email van buiten.

Verder nog geen tijd gehad om verder te onderzoeken, ga ik van de week mee verder.
Ik ben wel heel benieuwd of er meer mansen last hebben van bovenstaand probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Een soortgelijk probleem heb ik wel ook onder 10.9 op mijn server maar ik het de indruk dat die fout ergens in mijn settings zit. Helaas nog niet kunnen ontdekken waar het precies fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 629061

-Yosemite installatie mislukte 18 Oct
-OS X Server 3.2.2. update werd die dag wel geïnstalleerd: staat in updates: eerste bulkt: Ondersteuning in Profielbeheer voor nieuwe voorzieningen in IOS 8 en OS X Yosemite.
-Yosemite vandaag 21 Oct geinstalleerd
-Server start niet meer: U kunt deze versie van het programma niet gebruiken met deze versie van OS X. U hebt server 3.2.2.
-Over deze Mac: OSX Yosemite versie 10.10
-of de server tussen 18 en 21 heeft gewerkt weet ik niet.

wil niet voor de derde keer Server aankopen. Was geleverd bij de Mac Mini Server en moest opnieuw worden aangeschaft na upgrade bij vorige OS X upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:04
Heb offerte uitstaan bij een klant voor een nieuwe Mac mini waar Server op komt te draaien. Zal deze dus op korte termijn gaan plaatsen. Bij andere klanten gaan we nog maar niet over.. voegt weinig nieuws toe.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Rivanov schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:01:
Heb offerte uitstaan bij een klant voor een nieuwe Mac mini waar Server op komt te draaien. Zal deze dus op korte termijn gaan plaatsen. Bij andere klanten gaan we nog maar niet over.. voegt weinig nieuws toe.
Waar worden de mini's in het algemeen voor gebruikt in het bedrijfsleven? Draaien bedrijven vaak bijvoorbeeld een e-mail server zelf?

Voor profielbeheer lijkt het me wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:56
De interface wordt elke keer verbeterd imho. Tot nu toe erg tevreden over de nieuwe ux. :)
Ook de 18 euro die moest worden afgetikt vind ik het meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 629061

Willem, betekent dit dat iedere keer als je OSX update er wederom 17,99 afgetikt moet worden voor Server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Major updates wel ja. Vanaf Snow Leopard (Lion, Mountain Lion, Mavericks en nu Yosemite) in elk geval. Kan me herinneren dat de Server app bij Snow Leopard nog meer dan 40 euro kostte.

[ Voor 3% gewijzigd door Willem op 22-10-2014 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Anoniem: 629061 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 12:59:
Willem, betekent dit dat iedere keer als je OSX update er wederom 17,99 afgetikt moet worden voor Server?
Klopt, je moet elke keer opnieuw kopen voor €17,99.
Beetje jammer dat de vorige server.app niet meer werkt op Yosemite en je dus gedwongen wordt de nieuwe versie te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:04
SquareOne schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 10:21:
[...]

Waar worden de mini's in het algemeen voor gebruikt in het bedrijfsleven? Draaien bedrijven vaak bijvoorbeeld een e-mail server zelf?

Voor profielbeheer lijkt het me wel handig.
Fileserver, VPN en mailserver via Kerio Connect zijn de voornaamste functionaliteiten die onze klanten gebruiken.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Ik heb zojuist mijn Mac Mini opnieuw geïnstalleerd met OS X Mavericks. Nu wil ik graag ook weer server.app installeren maar ik kan helaas alleen server.app 4.0 vinden in de App Store die alleen met Yosemite werkt. Is er een manier om nog aan Mavericks server te komen? Bij aankopen staat die er vreemde genoeg niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Nee, op Yosemite werken eerdere server app versies niet met backward compatibility helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Willem schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 12:07:
Nee, op Yosemite werken eerdere server app versies niet met backward compatibility helaas.
Dat begrijp ik, maar ik draai mavericks. Dan moet het toch mogelijk zijn om Mavericks server ergens te downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DouweGNL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-07 10:06

DouweGNL

Ik ben tof.

Dat was met de vorige versies ook al zo, Apple pusht je zo naar de nieuwste versie.... De Lion-server is overigens nog wel te downloaden (waarschijnlijk omdat dat voor veel Macs (en Xserves) het eindstation was?).

De Yosemite-server heeft minder bugs dan de Mavericks server in de .0 release, dus je kunt redelijk veilig overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
DouweGNL schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 11:11:
Dat was met de vorige versies ook al zo, Apple pusht je zo naar de nieuwste versie.... De Lion-server is overigens nog wel te downloaden (waarschijnlijk omdat dat voor veel Macs (en Xserves) het eindstation was?).

De Yosemite-server heeft minder bugs dan de Mavericks server in de .0 release, dus je kunt redelijk veilig overstappen.
Probleem is dat ik eigenlijk nog niet met mijn MacBook over wilde stappen op Yosemite. Vanaf mijn MacBook beheer ik mijn Mini Server. Ik kan wel Yosemite op mijn Mini server zetten (inclusief server.app) maar dan kan ik deze niet meer beheren vanaf mijn MacBook omdat ik daar Mavericks op draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco Rens
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:10
De OS X Server app 3.2.2 staat nog op de App Store, je komt er bij via deze link:

https://itunes.apple.com/...r-3.2.2/id714547929?mt=12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-07 06:41
Ik kreeg OS X Server gratis bij mijn Mac Mini Server (10 maanden geleden gekocht), als ik upgrade naar 10.10, moet ik OS X Server dan ook opnieuw kopen of wordt mijn Mac Mini Server herkent en krijg ik deze weer gratis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
nanoChip schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 19:28:
Ik kreeg OS X Server gratis bij mijn Mac Mini Server (10 maanden geleden gekocht), als ik upgrade naar 10.10, moet ik OS X Server dan ook opnieuw kopen of wordt mijn Mac Mini Server herkent en krijg ik deze weer gratis?
Bij een upgrade naar 10.10 moet je de nieuwe versie aanschaffen voor €17,99.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Jacco Rens schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 19:23:
De OS X Server app 3.2.2 staat nog op de App Store, je komt er bij via deze link:

https://itunes.apple.com/...r-3.2.2/id714547929?mt=12
Bedankt voor de link. Ik kan hem inderdaad op die manier downloaden, wel ook €17,99 aftikken voor een versie die ik al eens gekocht heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 09:20
Borreltje schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 23:47:
Ik heb een upgrade gedaan van Mavericks naar Yosemite, ik kreeg meteen de melding dat ik server beta 4 moest draaien want 3.2 draaide niet op Yosemite.
Ik ben developer dus ik had een redeem code voor server 4.0.
Na installatie van de server app op mijn mac mini server werkt alles behalve de email. Ik kan wel mail verzenden vanaf mijn macbook, maar er komt geen mail binnen, ook niet op de os x server. Als ik mail stuur naar mijn eigen adres vanaf een andere account, dan krijg ik hem daar niet terug maar ik ontvang hem ook niet op mijn server.
Nader onderzoek wijst uit dat hij op de fall-back-server staat van mijn co-locatie provider.
De os x server is via telnet wel te bereiken op poort 25, dus hij luistert wel en de NAT op mijn router staat goed, maar accepteert om een of andere reden geen email van buiten.

Verder nog geen tijd gehad om verder te onderzoeken, ga ik van de week mee verder.
Ik ben wel heel benieuwd of er meer mansen last hebben van bovenstaand probleem.
Ook hier ging mail niet probleemloos. (Yosemite Mac Mini 2011, Server 4 (Build 14S333))

Eerst had hij het ip address van de server als mydomain ingesteld, dat moest ik in de commeandline fixen.
Daarna moest ik "sudo postmap /Library/Server/Mail/Config/postfix/system_user_maps" uitvoeren voordat hij mijn accounts accepteerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Binnenkort wil ik van OS X 10.8 Server naar OS X 10.9 Server met een clean install op een Mac Mini 2011 Server met 2 HDD's.

Hoe stellen jullie je Mini's in zodat de 2e HDD een clone is van de primaire HDD en dus in geval van Hard Drive failure de andere schijf het over kan nemen?

Het belangrijkste wat gehost wordt is de agenda's en contacten, hoe zouden jullie dit het makkelijkst migreren? (liefst zonder dat alle clients opnieuw ingesteld moeten worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
iCloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Hoe dan?

De agenda's en contacten worden gehost op de server. dus vanaf de clients wordt verbinding gemaakt met de hostnaam van de server; server.domeinnaam.nl

ik kan de agenda's wel even in icloud zetten zodat ze niet volledig verloren gaan. Maar na herinstallatie moeten de agenda's en contacten weer gekoppeld worden aan de server.

Mijn probleem hierbij is dat het nogal veel werk is om op ongeveer 10 clients weer handmatig een contacten en agenda account toe te voegen. Is er een handige manier om dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-07 06:41
SquareOne schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 13:46:
Binnenkort wil ik van OS X 10.8 Server naar OS X 10.9 Server met een clean install op een Mac Mini 2011 Server met 2 HDD's.

Hoe stellen jullie je Mini's in zodat de 2e HDD een clone is van de primaire HDD en dus in geval van Hard Drive failure de andere schijf het over kan nemen?

Het belangrijkste wat gehost wordt is de agenda's en contacten, hoe zouden jullie dit het makkelijkst migreren? (liefst zonder dat alle clients opnieuw ingesteld moeten worden).
Even een Time Machine back-up maken naar een externe HDD of NAS. Daarna Mac Mini rebooten en naar Disk Utility gaan. Daar kunnen de twee HDDs in RAID1 worden gezet. Vervolgens OSX herinstalleren en de instellingen terugzetten vanaf de externe HDD of NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-06 20:38
Even een oud topic opboeren.
( echter lijkt dit het enige "officiele OS X Server topic, als ik mij vergis alvast sorry ! )

Anywho, iemand ervaring met de mac mini als router?
ik draait momenteel ESXi met een linux distro (bekend van de rode hoed) op mijn firewall DHCP DNS en NAT te doen.

DHCP en DNS kan ik prachtig organiseren met de server app. ( lijkt het, nog niet geprobeerd ) maar ik kan nergens een knopje dingetje whatever vinden over port forwarding en dat soort leuke dingen.

Iemand ?
Pagina: 1