De
pricewatch: Scythe Kotetsu is misschien ook een optie.
De Gelid Tranquillo rev 2 vind ik zelf wat overroepen, heb er zelf eentje een tijd gebruikt en zo stil vind ik die niet, draait minimaal aan 700rpm (maarja de Raijintek THEMIS doet minimaal 1000rpm dus zo geweldig lijkt me die ook niet). Om een Intel Haswell te koelen met een groot blok heb je niet veel luchtverplaatsing nodig en hoe harder de fan draait hoe meer gesuis er komt van lucht die langs roostertjes moet enzo, los van of die fan zelf stil is bij die snelheid. De 4 heatpipes van de Gelid zijn ook vrij dun, dus nog zo'n waarde waar je niet op verder kan. En bij volledig toerental maakt de Gelid Tranquillo een hoop lawaai, de fan heeft helemaal geen aerodynamisch ontwerp zoals een Noctua of Scythe fan. Ik lees op sommige reviews dat de Scythe Kotetsu meer lawaai maakt dan de Gelid, maar dat is toch niet mijn ervaring (heb nu wel een Mugen Max dus de grootte van de fan speelt daarin ook mee).
Die dB waardes van fabrikanten zijn onzin, er staat nooit bij welk toerental dat is (het minimum waarschijnlijk, maar hoeveel luider de koeler is bij vollast zou ook zinvolle informatie zijn) en wat er dan gekoeld wordt, en zoals je zelf al zegt is geluidsmetingen vergelijken zinloos als het niet allemaal in dezelfde omstandigheden gebeurt. Die 2dB verschil tussen de Raijintek en de Gelid kunnen perfect uitgelegd worden door meetomstandigheden.
Er is trouwens een
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.3.