Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Simpele vraag Wifi op Desktop

Pagina: 1
Acties:

• misterdutch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 22:52
Hallo Tweakers, een korte vraag die hopelijk niet te noobish is, maar ik ben gewoon nog niet zo thuis in randapparatuur voor computers.

Ik ben sinds kort verhuisd en moet nu internetten via WiFi ipv via de kabel zoals ik eerst altijd deed. Alle laptops en mobieltjes krijgen een prima verbinding met de modem in heel het appartement. Maar mijn desktop heeft hier moeite mee. Ik heb een klein appartement (50m2) en het internet komt in de woonkamer binnen. Daar staat ook de modem: Een Fritzbox 7360 van XS4All. De PC staat in de andere kamer, minder dan 10 meter er vandaan. De modem en de PC worden gescheiden door 2 dunne muren en wat keukenapparatuur.

het abonnement belooft een max van 20Mb/s. De laptop haalt hiervan 18Mb/s download en 2 á 3 Mb/s upload door het hele huis, prima dus. Maar voor de PC heb ik alleen een hele oude USB wifi adapter maar die is echt (te) langzaam. Als ik 'm aan de voorkant van de PC doe, haal ik net 5Mb/0.2Mb down/up. Aan de achterkant nog niet eens 3MB.

In de ideale situatie zou ik graag films en series draadloos streamen naar de PS3 die (bekabeld) aangesloten is op de modem. Maar op z'n minst hoop ik gewoon net zo snel als de laptop te kunnen downloaden. Nu heb ik ergens gelezen dat hiervoor usb adapters toch niet zo geschikt zijn en ik eigenlijk een kaart moet kopen met zo'n antenne er aan. Welke is hiervoor het beste geschikt?

Ik heb onderstaande moederbord.

PS [edit] ik heb het moederbord nog eens bekeken en de enige vrije slot is nu de "PCI 2.0 1x". Dus gewone PCI netwerkkaarten vallen al af.

Welke is nou de beste? Maakt het uberhaupt uit? De meesten zijn niet zo duur (Eurootje of 20) maar er zijn er ook van 40 tot 80 euro.

1ASRock H81M-HDS€ 40,-€ 40,-

[ Voor 7% gewijzigd door misterdutch op 20-10-2014 17:35 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

USB adapters zijn sowieso niet bijzonder geschikt (kleine antennes die te dicht op elkaar staan), maar als je weet dat het oud en traag is kan het beter. Ik heb wel eens 250Mbps met een USB adapter (een gare Asus 1e generatie 802.11ac geval) gehaald.

Dat gezegd, een vaste PC hoort gewoon een vaste verbinding te krijgen. Juist als je verhuist is het prima gelegenheid om te zorgen voor goede infra, dus voor bedrade verbindingen naar vaste computers. Dat is veel goedkoper, veel sneller en veel stabieler.

Oslik blyat! Oslik!

• misterdutch
Bedankt voor je reactie, maar als ik vraag naar een goede netwerkadapter dan bedoel ik niet gebruik maar een kabel. Hier heb ik zelf ook al over nagedacht en het gaat gewoon te moeilijk worden om een kabel door meerdere muren te boren, anders zou ik niet specifiek vragen naar de draadloze optie ;)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien dat je bij iemand even een setje goede EOP (Powerline) adapters kunt lenen om te kijken wat je kunt behalen via het lichtnet?

Met een setje van redelijke kwaliteit moet je die 20Mb/s met gemak kunnen halen.

pricewatch: TP-LINK TL-PA511KIT - AV500 Gigabit Powerline Adapter Starter Kit

Ik gebruik datzelfde setje hier om een test-server/lab-omgeving welke op zolder ligt met m'n Fritz 7390 router en (dus) het internet te laten connecten. Verbinding loopt hier over 2 afzonderlijke groepen welke beide niet geäard zijn en waarbij één van de twee adapters ook nog eens in een verdeeldoos gestoken zit (veel ongunstiger kun je het niet maken voor EOP adapters).

Afbeeldingslocatie: http://oi61.tinypic.com/2vl0aw7.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Will_M op 21-10-2014 20:55 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• misterdutch
Ah wow... dat kan inderdaad ook nog, zal er eens meer naar kijken, bedankt!

• misterdutch
Hallo iedereen, bij deze wil ik het topic afsluiten door te vertellen hoe ik het uiteindelijk heb opgelost. Wie weet heeft iemand anders er nog wat aan.

Eerst wil ik vooropstellen, dat ik er achter ben gekomen dat mijn internetverbinding ontzettend werd vertraagd door het programma Asrock Xfast LAN. (zie http://www.asrock.com/feature/XFast/XFastLAN/index.asp)

Op de één of andere manier zorgt deze utility, die meekomt met enkele ASRock moederborden, ervoor dat de verbinding via IPv4 ontzettend wordt vertraagt of zelfs onmogelijk wordt gemaakt. Hier kwam ik achter toen ik ziggo speedtest ging doen. De test via IPv6 was retesnel (http://speedtest6.ziggo.nl/) maar via IPv4 kreeg ik een upload van minder dan 1Mb/s (http://speedtest4.ziggo.nl/) eenmaal XFast LAN gedeïnstalleerd waren ze gelijk.

En toen voelde ik me eventjes genaaid, omdat ik mijn internetsnelheid eerst had gebaseerd op een online test van UPC, die gebruik maakt van IPv4, en daardoor dacht ik dat mijn wireless verbinding supertraag was via de USB-adapter. Op basis daarvan heb ik dus voor 40 euro een powerine starterset gekocht: pricewatch: TP-Link AV500 Nano Powerline adapter Startset

Maar ik denk nu dat ik 'm toch wel blijf houden, want de verbinding lijkt bij nader inzien toch wel een stuk sneller via de powerline. De online tests geven - voor zowel wireless als powerline - een snelheid aan van 17Mb/s, maar mijn torrent die nu download is omhoog geschoten van 400kb/s naar ruim 2MB/s dus da's wel chill...

Ik kan dan ook wel stellen dat ik me zeer gelukkig mag prijzen met mijn internetabonnement bij XS4ALL. Ze beloven max 20Mb/s en daarvan krijg ik nu dik 17-18Mb/s via de DSL (ik zit zo'n 1500 meter van de aansluiting in de wijk).

Anyway, netwerkproblemen opgelost! :)

[ Voor 6% gewijzigd door misterdutch op 25-10-2014 14:56 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
misterdutch schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 14:52:
En toen voelde ik me eventjes genaaid,
Tja, dan had je dion_b's advies maar even moeten opvolgen (desnoods even als test met geleende 25m kabel) en een draadje erin moeten stoppen dan had je gemerkt dat het niet aan je wifi lag.

• misterdutch
Gomez12 schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 15:05:
[...]

Tja, dan had je dion_b's advies maar even moeten opvolgen (desnoods even als test met geleende 25m kabel) en een draadje erin moeten stoppen dan had je gemerkt dat het niet aan je wifi lag.
Onzin, zijn antwoord op de vraag 'wat is een goede draadloze verbinding' was: "een vaste verbinding".

Dat een kabel van de modem naar de PC het snelste werkt wist ik van te voren ook wel. Dat een op de achtergrond draaiende utility tool waar ik voorheen niets van merkte nu ineens problemen gaat veroorzaken (zowel met powerline als met draadloos) heeft daar niets mee te maken en heeft hij me ook niet op gewezen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens. Vaste PCs verdienen inderdaad vaste verbindingen, maar dat was in dit geval niet de bottleneck.

Overigens voor de volgende keer om dit soort ongein uit te sluiten: boot vanaf liveCD/liveUSB en kijk wat dan gebeurt. Als je daar opvallend beter presteert, is het tijd om aan gare software te denken.

Oslik blyat! Oslik!

• misterdutch
dion_b schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 09:18:
Eens. Vaste PCs verdienen inderdaad vaste verbindingen, maar dat was in dit geval niet de bottleneck.

Overigens voor de volgende keer om dit soort ongein uit te sluiten:boot vanaf liveCD/liveUSBB en kijk wat dan gebeurt. Als je daar opvallend beter presteert, is het tijd om aan gare software te denken.
Bedankt voor deze tip! iets waar ik het bestaan niet echt van af wist (en uberhaupt niet de toepassing op deze manier). Zal het in gedachten houden voor de volgende keer dat er een probleem is! :)
Pagina: 1