Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:30
Ik ben wel aardig thuis in de voorgaande Exchange versies, maar nog niet met Exchange 2013 en alle wijzigingen die daarmee gepaard gaan. Ik wil een redundant Exchange 2013 inrichten (eerst in lab) met minimale middelen, d.w.z. zo eenvoudig mogelijk.

Ik heb twee fysieke locaties (lab thuis + datacenter) en stel me zo voor dat ik in beide locaties Exchange installeer met alle rollen. Als ik hetgeen ik tot nu toe gelezen heb goed interpreteer dan resulteert het down zijn van de link tussen het thuislab en het datacenter in het offline gaan van beide Exchange databases, correct?

Is het mogelijk om met twee Exchange 2013 servers op twee gescheiden locaties toch redundancy te hebben zodat één server actief blijft indien de andere down gaat danwel de link tussen beide down gaat?

Ik heb me zo goed mogelijk proberen in te lezen, maar zie nu door de bomen het bos even niet meer :)

Bijv. deze link lijkt op wat ik bedoel Create a two node Exchange 2013 DAG maar gaat dus eigenlijk over twee nodes op één site en dat is niet helemaal wat ik bedoel.

Deze link Windows 2012 Server Dynamic Quorum geeft een intressante invalshoek om te voorkomen dat de overgebleven Exchange server offline gaat, maar is dit toepasbaar op deze situatie?

Deze link DAG recovery in streched AD site lijkt een manier te zijn, alleen gaat dat niet automatisch, maar vereist alsnog handmatig ingrijpen.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dit zal een beter artikel zijn:

Planning for high availability and site resilience

:)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 20:44

_Arthur

blub

lazybones schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 13:14:
Ik heb twee fysieke locaties (lab thuis + datacenter) en stel me zo voor dat ik in beide locaties Exchange installeer met alle rollen. Als ik hetgeen ik tot nu toe gelezen heb goed interpreteer dan resulteert het down zijn van de link tussen het thuislab en het datacenter in het offline gaan van beide Exchange databases, correct?
Nop, bij een even aantal Exchange 2013 DAG members, heb je altijd een witness server nodig. En simpel gesteld; degene die nog de witness server 'kan zien' wint en blijft draaien.

Zie verder de link van QM.

• lazybones
_Arthur schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 16:34:
[...]

Nop, bij een even aantal Exchange 2013 DAG members, heb je altijd een witness server nodig. En simpel gesteld; degene die nog de witness server 'kan zien' wint en blijft draaien.

Zie verder de link van QM.
Beiden hartelijk dank voor de reactie. Ik zie dat ik een item vergeten ben: stel ik plaats de witness server op de primaire locatie. Indien die locatie down gaat dan gaat de secundaire ook plat bedoelde ik (maar dat schreef ik niet ...) Is het dan een oplossing om de witness server op een 3e locatie te hebben draaien?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:34
Dat is inderdaad precies de oplossing.

Al is het in jouw opstelling ook een optie om de witness / quorum in het DC erbij te plaatsen, over het algemeen heeft een datacentrum een betere beschikbaarheid dan een opstelling thuis.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Let ook even op dat je er niet bent met het redudant maken van je database servers middels een DAG. Ook je CAS services zul je High Available moeten aanbieden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• lazybones
Question Mark schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 18:16:
Let ook even op dat je er niet bent met het redudant maken van je database servers middels een DAG. Ook je CAS services zul je High Available moeten aanbieden.
Goed punt, want daar had ik nog niet aan gedacht.

Ik meen gelezen te hebben dat Outlook vanzelf switched naar een andere CAS indien de geselecteerde niet bereikbaar is na zo'n 20 seconden. Is dat niet afdoende dan gezien de CAS op twee locaties aanwezig is?
Pagina: 1