Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

FTP kabel en afscherming/blikseminslag

Pagina: 1
Acties:

• Tankcsapda
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-11 13:16
Om van een woning naar een bedrijfspand(koeienstal) een netwerkkabel aan te leggen onder de grond door wil ik graag een FTP kabel gaan gebruiken. Deze kabel komt dicht bij een krachtstroomkabel te liggen.
Mijn vraag is of de shielding van de FTP kabel afdoende is en of een FTP kabel ook bij blikseminslag nadelige gevolgen kan hebben. De kabel word aan beide kanten aangesloten op een standaard utp switch. Achter de switch komt een melkrobot met dure printplaten....

• Fidel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Fidel

The Hedgehog

Een FTP kabel beschermd niet tegen bliksem inslag. Je zult hiervoor aan allebei de kanten een lightning arrestor moeten plaatsen.
En zelfs dan heb je kans op schade bij een directe inslag.
Een FTP kabel zou wel moeten beschermen tegen storing van buitenaf. Een SFTP is nog beter (hoog en laag frequente storing).
Denk er ook aan dat een standaard netwerkkabel niet ondergronds kan liggen. Door inwerking van zuren die in de grond zitten is je kabel met een paar jaar lek. En werkt hij niet meer.
Je moet hier kabel voor hebben met een PE buitenmantel.

Misschien is een glasvezel ook een oplossing?

[ Voor 4% gewijzigd door Fidel op 20-10-2014 12:31 ]

Van hoge bomen, zaagt men lange planken

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-11 15:37
Fidel schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 12:31:
...
Misschien is een glasvezel ook een oplossing?
Of op z'n minst voor een paar meter, zodat je galvanische scheiding krijgt.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Een glasvezel door een buis is de beste oplossing. Galvanische scheiding en geschikt voor ondergronds.

• Fidel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Fidel

The Hedgehog

Er zijn ook direct burial glasvezel kabels die je kaal in de grond kan leggen.
Je bent hiermee gelijk van je bliksem risico af.
Aan weers zijde een mediaconverter of een switch met SFP en je bent klaar.

Van hoge bomen, zaagt men lange planken

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Nou. Hier ligt gewoon een sftp kabeltje in een schutbuis naar de stal. Werkt al 4 jaar zonder problemen. Overigens naast een andere sftp kabel voor telefoon en een krachtstroom kabel (ligt er een halve meter naast in schutbuis).

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

BlackWhizz schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 19:02:
Nou. Hier ligt gewoon een sftp kabeltje in een schutbuis naar de stal. Werkt al 4 jaar zonder problemen. Overigens naast een andere sftp kabel voor telefoon en een krachtstroom kabel (ligt er een halve meter naast in schutbuis).
Een werkende situatie =/= een ideale situatie. Zo'n melkrobot lijkt me vrij prijzig, een minimale extra investering in glasvezel voorkomt wel een hoop schade bij blikseminslag.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• Tankcsapda
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-11 13:16
Bedankt voor de tips, glasvezel inmiddels besteld.

Verwijderd

Wat ook misschien een optie zou zijn, is een 5 GHz straal verbinding met de stal. Heb je helemaal geen gezeik met bliksem inslag etc....

Vergeet niet, als de bliksem in de buurt inslaat, gaan ook jouw melkrobots en al je "gevoelige" IT apparatuur kapot in je huis. Door "zwerfstromen" in de grond, pikt de kracht kabel dat op, en dat gaat allemaal het net in. Jouw 230V net dus....

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:10

player-x

Disruptive by design

Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:26:
Wat ook misschien een optie zou zijn, is een 5 GHz straal verbinding met de stal. Heb je helemaal geen gezeik met bliksem inslag etc....

Vergeet niet, als de bliksem in de buurt inslaat, gaan ook jouw melkrobots en al je "gevoelige" IT apparatuur kapot in je huis. Door "zwerfstromen" in de grond, pikt de kracht kabel dat op, en dat gaat allemaal het net in. Jouw 230V net dus....
Weet niet of je al een oplossing hebt of niet, maar ik zou gewoon een zacht polyethyleen slang gebruiken, de zelfde als voor water aansluitingen gebruikt wordt, en als je die van uit binnen in je woning naar binnen in de stal gelegd wordt (droog - droog), kan je daar doorheen gewoon een normale SFTP netwerkkabel leggen, ipv van fiber, maar ook voor fiber is een mantel-buis/slang aan te bevelen.

Heb het zelfde hier in Noorwegen gedaan, tussen mijn huis, en de garage, waar ik mijn back-up server hebt staan in het geval van brand, zodat mijn privé data veilig is, en ik een netwerkkabel heb voor mijn laptop, voor als ik aan mijn oldtimer werk en dingen moet opzoeken.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SFTP is leuk tegen (zware) RF storing in de omgeving, maar doet zoals eerder genoemd is niets tegen blikseminslag.

Bij directe inslag is alle electronica sowieso dood, maar bij indirecte inslag (bliksem in de buurt) kun je de schade beperken door te zorgen dat:
- electronica in de schuur galvanisch gescheiden is van electronica in huis. Dus glas oid.
- er vooral geen rechtstreekse metalen kabel loopt die als inductie-antenne gaat fungeren bij inslag.

De shieding bij SFTP pikt net zo makkelijk inductiestromen op als de aders, het helpt dus niets.

Het zijn die inductiestromen bij indirecte inslag die meeste schade doen maar waar je dus wat tegen kan doen. Dat je 230V/400V ook naar de stal loopt is tot op zekere hoogte onvermijdelijk maar tevens minder problematisch. Als dat een eigen zekering heeft zal dat eruit klappen in zo'n geval en dingen aan de andere kant van die zekering (huisinstallatie) zullen (grotendeels) gespaard blijven. Wat allicht wel kan uitmaken is aarding. Het zou zomaar kunnen helpen om een eigen aardepunt (aardpin) te hebben in de stal. Maar check dat met een electricien die het buitenleven gewend is. IANAE :z

Oslik blyat! Oslik!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:10

player-x

Disruptive by design

Adviseerde de SFTP dan ook niet voor blikseminslag, maar vooral voor de storing die van de stroomkabel die er naast ligt afkomt.

Daarnaast met kabels onder de grond hoef je veel minder bang te zijn voor blikseminslag, hier in Noorwegen waar de meeste stroomkabels bovengronds zijn, is het een veel groter probleem, zeker in het ''vallei'' waar wij wonen, met een berg achter ons huis waar (onweers)wolken tegen aan blijven hangen.

/beetje offtopic

Ik en andere familie leden wonen op een voormalige familie boerderij land, dicht bij de stad Bergen en het land is een aantal hectare groot, en daar ADSL niet of nouwelijks werkte van wegen de afstand en oude kabels naar de centrale, hebben we zelf fiber opgehangen naar de centrale (5km), en hebben we nu een 50/50Mbit verbinding.

En tussen de verschillende huizen liggen nu overal twee Z-PE slangen onder de grond als mantel buizen tussen de woningen, een voor stroom en een voor het netwerk.

Een paar jaar geleden hebben we meteen ook een stroomaansluiting genomen voor alle huizen, grootverbruiker is goedkoper, en alle stroom en telefoonkabels die aan palen hingen verwijdert, ziet er een stuk mooier uit, en sindsdien hebben we geen last meer van dode elektronica, kan toeval zijn uiteraard, maar het is vast ook niet voor niets dat ook onze verzekering premie omlaag is gegaan na dat we de veranderingen door hadden gegeven aan de verzekering.

Uiteraard hebben we wel overspanningsfilters tussen de huizen gebruikt voor zowel netwerk als voor de stroom, en het is niet bepaald een echt simpel netwerk.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/i7bWs4JyUeB6BUfCVQzFN5xa/medium.jpg

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Pagina: 1