Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

KPN, router en itv

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedesmorgens allemaal,

Ik zit met een probleem waarmee ik na veel zoeken op internet nog steeds niet volledig achter ben hoe ik dit ga oplossen.

Ik ben sinds kort overgestapt van UPC naar KPN en heb daarbij gekozen voor een glasvezel verbinding van 100mbits. Nu heeft KPN itv dat over de utp-kabel gaat en hier komt bij mij het probleem. Mijn setup ziet er als volgt uit: KPN modem -> Sitecom 300N router -> KPN tv kastje. Het probleem is dat ik nu geen itv heb omdat het simpelweg het signaal niet kan oppikken als m'n eigen router ertussen zit, vanzelf sprekend doet hij dit wel als ik de router er tussenuit haal.

Klaarblijkelijk moet ik wat instellingen veranderen in mijn eigen router om het ITV signaal door te laten stromen naar m'n tv kastje. Veel handleidingen die ik vind voldoen niet aan de opties die m'n router geeft dus kom ik niet echt verder. Wellicht is er iemand die me kan helpen om deze instellingen zo aan te passen in mijn Sitecom router dat het tv signaal wel werkt, of is er een linkje om een sitecom router in te stellen.

Daarnaast heb zit ik nog met een andere vraag: de Sitecom router die ik nu heb moet volgens de boekjes 100mbit snelheid via wifi kunnen versturen, echter haal ik via speednet.net maar zo'n 10mbit waarbij mijn signaal sterkte met de router gewoon prima is..

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen en alvast heel erg bedankt :)

Groet,

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:01
Netwerk en TV zitten op aparte VLAN's, je sitecom snapt dit misschien niet?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Verwijderd

Topicstarter
chaoscontrol schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:40:
Netwerk en TV zitten op aparte VLAN's, je sitecom snapt dit misschien niet?
Dit is ook wat ik lees als ik hiernaar opzoek ga, het itv signaal zit op een andere vlan dat het 'gewone' internet signaal, maar hoe krijg ik dat ingesteld in mijn router... :/

• xamirz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-11 12:43
waarom niet vanuit exp box een netwerkkabel naar je itv kast en dan een kabel naar je router voor je sitecom?

Of misschien deze http://forum.kpn.com/t5/T...sluiten/m-p/187661#M14182

[ Voor 31% gewijzigd door xamirz op 20-10-2014 11:49 ]

• MichelJ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-11 16:36
welke glasmodem heb je? Genexis?

Dan moet tv op de 2e netwerkpoort zitten van je Genexis.

Je sitecom router zit op de 1e netwerkpoort

[ Voor 5% gewijzigd door MichelJ op 20-10-2014 11:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
xamirz schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:46:
waarom niet vanuit exp box een netwerkkabel naar je itv kast en dan een kabel naar je router voor je sitecom?
Dit omdat de opstelling die ik beschreef alleen voor de bovenverdieping is. Op de beneden verdieping is mijn opstelling: KPN Modem -> tv kastje, en dat werkt prima. Maar naar boven heb ik maar één utp-kabel lopen vanuit de meterkast. Deze kabel komt uit bij de router die bovenstaat en vandaaruit loopt er een utp-kabel naar mijn tv kastje. Hoe ik het nu opgelost heb is om er een switch tussen te zetten ipv een router, maar ik wil de router boven wel weer aansluiten ivm een sterker signaal.

• xamirz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-11 12:43
Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:51:
[...]

Dit omdat de opstelling die ik beschreef alleen voor de bovenverdieping is. Op de beneden verdieping is mijn opstelling: KPN Modem -> tv kastje, en dat werkt prima. Maar naar boven heb ik maar één utp-kabel lopen vanuit de meterkast. Deze kabel komt uit bij de router die bovenstaat en vandaaruit loopt er een utp-kabel naar mijn tv kastje. Hoe ik het nu opgelost heb is om er een switch tussen te zetten ipv een router, maar ik wil de router boven wel weer aansluiten ivm een sterker signaal.
Ik had een link toegevoegd aan mijn eerdere post.. misschien wat voor jou?

Verwijderd

Topicstarter
MichelJ schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:47:
welke glasmodem heb je? Genexis?

Dan moet tv op de 2e netwerkpoort zitten van je Genexis.

Je sitecom router zit op de 1e netwerkpoort
Genexis heb ik ja, hieruit loopt echter alleen een kabel naar het KPN modem. Ik heb dus niet de mogelijkheid om twee kabels naar boven te trekken en ik weet dat de mogelijkheid er bestaat om het signaal ook via mijn router te laten lopen, alleen heeft KPN hier niet echt een duidelijke uitleg over..

Verwijderd

Topicstarter
xamirz schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:53:
[...]

Ik had een link toegevoegd aan mijn eerdere post.. misschien wat voor jou?
Deze link heb ik uiteraard ook al geprobeerd maar geen succes..

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Als je maar 1 kabel naar boven kan trekken, ga je daar een managed switch met vlan ondersteuning nodig hebben om de verschillende 'signalen' uit elkaar te trekken en op te splitsen in een internet deel en een tv deel.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:14
Over welke Sitecom hebben we het precies?

Verwijderd

Topicstarter
Haribo112 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:55:
Als je maar 1 kabel naar boven kan trekken, ga je daar een managed switch met vlan ondersteuning nodig hebben om de verschillende 'signalen' uit elkaar te trekken en op te splitsen in een internet deel en een tv deel.
Deze optie moet toch ook kunnen worden ingesteld via mijn Sitecom router?

Verwijderd

Topicstarter
nooberke schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:59:
Over welke Sitecom hebben we het precies?
De sitecom 300N WL-312, hier een linkje http://www.sitecomlearnin...1001/wireless-router-300n

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:47
Uh, nee. Sitecom is te huis tuin keuken router die zulke features heeft.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:14
plizz schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 12:03:
Uh, nee. Sitecom is te huis tuin keuken router die zulke features heeft.
En daarnaast is hij te langzaam om een internetverbinding van 100Mbit af te kunnen handelen :+

Buiten het VLAN probleem met de iTV is een nieuwe router ook absoluut aan te raden voor de snelheid

Verwijderd

Topicstarter
nooberke schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 12:05:
[...]

En daarnaast is hij te langzaam om een internetverbinding van 100Mbit af te kunnen handelen :+

Buiten het VLAN probleem met de iTV is een nieuwe router ook absoluut aan te raden voor de snelheid
Hebben jullie een router die is aan te raden en die dit soort snelheiden goed kan bereiken?

Dus de enige oplossing met deze apparatuur is deze setup: KPN Modem -> KPN Switch -> Aparte verbinding naar router en een aparte verbinding naar het itv kastje?

• MichelJ
Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:53:
[...]

Genexis heb ik ja, hieruit loopt echter alleen een kabel naar het KPN modem. Ik heb dus niet de mogelijkheid om twee kabels naar boven te trekken en ik weet dat de mogelijkheid er bestaat om het signaal ook via mijn router te laten lopen, alleen heeft KPN hier niet echt een duidelijke uitleg over..
Je kunt ook over 1 utp kabel 2 verbindingen laten lopen, utp kabel heeft 4 aderparen, voor 100mbit heb je aan 2 aderparen genoeg, dus over 1 utp kabel kun je 2 100 mbit verbindingen laten lopen.

zie:
http://www.netwerkkabel.eu/t-adapter-splitter

[ Voor 4% gewijzigd door MichelJ op 20-10-2014 12:12 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-11 22:13
En anders kan je deze handleiding gebruiken om twee netwerken over één kabel te laten lopen.

Je hoeft de Mikrotik router niet per se te gebruiken. Je kan ook twee keer de NetGear swtich doen, heb je alleen geen wireless.

http://netwerkje.com/eigen-router

Verwijderd

Topicstarter
maarud schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 12:12:
En anders kan je deze handleiding gebruiken om twee netwerken over één kabel te laten lopen.

Je hoeft de Mikrotik router niet per se te gebruiken. Je kan ook twee keer de NetGear swtich doen, heb je alleen geen wireless.

http://netwerkje.com/eigen-router
Dit gaat mijn kennis op het gebied van internet te boven moet ik eerlijk zeggen. Als het op geen enkele manier mogelijk is om via mijn eigen router tv te kunnen kijken dan hou ik de switch er tussen. Het aparte vind ik dan wel dat op de doos van mijn Sitecom router staat dat hij 300mbps wireless aan zou moeten kunnen.. Dit zal wel een theorie-praktijk verhaaltje zijn alleen vind ik de 15mbps die ik nu haal wel erg weinig.

• Dylanvo
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-11 10:42
MichelJ schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 12:11:
[...]

Je kunt ook over 1 utp kabel 2 verbindingen laten lopen, utp kabel heeft 4 aderparen, voor 100mbit heb je aan 2 aderparen genoeg, dus over 1 utp kabel kun je 2 100 mbit verbindingen laten lopen.

zie:
http://www.netwerkkabel.eu/t-adapter-splitter
Dit is niet nodig, er komt 100 mbit binnen, dit is vlan tagged verkeer logischer wijs zijn het 2 aparte netwerken op laag 2. Fysiek loopt alles over dezelfde kabel. Stel dat de kabel gesplits wordt dan houdt hij het probleem met het verkeer intern taggen omdat hij maar 1 aansluiting heeft.

• MichelJ
Dylanvo schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 12:33:
[...]

Dit is niet nodig, er komt 100 mbit binnen, dit is vlan tagged verkeer logischer wijs zijn het 2 aparte netwerken. Fysiek loopt alles over dezelfde kabel. Stel dat de kabel gesplits wordt dan houdt hij het probleem met het verkeer intern taggen omdat hij maar 1 aansluiting heeft.
Het worden fysiek 2 aparte kabels, de ene kan op de 1e netwerkpoort van de Genexis Glasmodem, de andere kan op de 2e poort (TV) van de Genexis Glasmodem.

Dan kan de TV settopbox op de 2e kabel en de Sitecom router de 1e kabel.

Verwijderd

Haal gewoon de meest goedkope switch met VLAN support. Daarmee kun je de twee VLAN's op je kabel splitsen in twee kabels die ieder in één VLAN zitten (één naar je router en één naar je TV). :)
Of haal een router met VLAN support en doe daar hetzelfde op als je niet met twee apparaten wil zitten.

Een kabel splitsen in twee zoals hierboven wordt gesuggereerd moet ik je afraden. Investeer liever in deugdelijke setup dan dit soort 'truckjes' uit te halen. Moet je meer zien als een laatste oplossing.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2014 12:43 ]

• Dylanvo
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-11 10:42
MichelJ schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 12:39:
[...]

Het worden fysiek 2 aparte kabels, de ene kan op de 1e netwerkpoort van de Genexis Glasmodem, de andere kan op de 2e poort (TV) van de Genexis Glasmodem.

Dan kan de TV settopbox op de 2e kabel en de Sitecom router de 1e kabel.
Klopt, dan wordt het van te voren getagged, alleen geeft TS aan dat hij maar 1 fysieke interface heeft dus dan wordt over 1 kabel zowel data als IPTV verstuurd, en worden hier meerdere vlans getagged.

Zelf heb ik dit thuis ook, enkel 1 interface op de genexis. Zelf wilde ik de Fritzbox vervangen dus heb ik een Cisco 1811 met switchporten, 1 van deze switchporten is 'trunk' hier mogen dus meerdere vlans overheen deze prik ik in de genexis. Vervolgens tag ik op een andere switchport vlan 4 voor het IPTV verkeer, en dit kabeltje gaat naar de tv ontvanger toe.

Zoals meerdere aangeven, is er apparatuur nodig met vlan support zodat het vlan verder getagged kan worden naar de TV ontvangers :)

Verwijderd

Is dit probleem alleen bij een glasvezel aansluiting van KPN?
Ik wil namelijk deze week ook KPN aan gaan sluiten via een router, maar dan zonder glasvezel.

• maarud
Zodra je er een andere router op gaat aansluiten zal je dit probleem krijgen (ivm andere IP adressen/IGMP support).

Zolang je je netwerk alleen gaat uitbreiden met switches e.d. ga je geen probleem krijgen. TV en internet kan door elkaar gebruikt worden met de nieuwe Experiaboxen.

Nu ik dit zo bedenk:
de TS kan dit ook gewoon doen. Als jij je sitecom instelt als switch en niet als router, gaat TV gewoon werken zolang je de Experiabox maar gebruikt. Wij denken te moeilijk geloof ik.

Dus, @pimbels, de kabel die naar boven gaat niet aansluiten op de WAN poort, maar op een switch poort. DHCP uitzetten en voila.

[ Voor 36% gewijzigd door maarud op 20-10-2014 13:32 ]

Verwijderd

maarud schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 13:30:
Zodra je er een andere router op gaat aansluiten zal je dit probleem krijgen (ivm andere IP adressen/IGMP support).

Zolang je je netwerk alleen gaat uitbreiden met switches e.d. ga je geen probleem krijgen. TV en internet kan door elkaar gebruikt worden met de nieuwe Experiaboxen.

Nu ik dit zo bedenk:
de TS kan dit ook gewoon doen. Als jij je sitecom instelt als switch en niet als router, gaat TV gewoon werken zolang je de Experiabox maar gebruikt. Wij denken te moeilijk geloof ik.

Dus, @pimbels, de kabel die naar boven gaat niet aansluiten op de WAN poort, maar op een switch poort. DHCP uitzetten en voila.
Je hebt dan geen wifi.

Kun je niet gewoon onderstaande setup doen:
KPN modem -> switch -> router
__________________ -> KPN tv kastje
Dan heb je wel gewoon wifi

• maarud
Dat is niet waar. Ook als je de kabel in je switchpoorten doet van de route rheb je gewoon WiFi. Het is een bridge namelijk.

Verwijderd

Als dat zo is, dan zou dat mooi zijn en heb ik ook geen switch nodig.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom ben je ueberhaupt op zoek naar een router? Enige wat je er blijkbaar mee wilt doen is een WiFi-netwerk boven uitzenden. Daar zijn Access Points (AP's) voor uitgevonden. De extra functionaliteiten van een router zitten je alleen maar in de weg.

Gelukkig kunnen de meeste routers als AP ingezet worden:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
(dan nog blijft het bedraad en draadloos hoogbejaard en traag)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 14:43:
[...]

Je hebt dan geen wifi.

Kun je niet gewoon onderstaande setup doen:
KPN modem -> switch -> router
__________________ -> KPN tv kastje
Dan heb je wel gewoon wifi
Deze opstelling gebruik ik nu inderdaad. Als ik een acces point wil gebruiken kan ik alsnog niet gebruik maken van iTV omdat er maar één kabel bij mij naar boven loopt. Nu ik erachter ben dat mijn sitecom router zwaar verouderd is ben ik opzoek naar een nieuwere die mij wel een gunstige snelheid kan leveren met wifi en dus ook meteen het iTV signaal door kan zetten.

Momenteel heb ik dus voor mijn draadloze apparaten twee punten waar ik mee kan verbinden doormiddel van wifi; dat is mijn Sitecom router die boven staan en het modem van KPN, de Experia v9 die beneden in de meterkast staat. Nu heb ik een test gedaan en haal ik als ik boven zit 40mbits als ik op de Experia zit en 15 als ik op de Sitecom zit (die eigenlijk dichter bij staat).

Graag wil ik een router die genoeg bereik heeft in het hele huis en mij ongeacht welke locatie een snellere verbinding kan leveren en ook de mogelijkheid heeft om die vlan appart in te kunnen stellen. Heeft een van jullie voor mij een aanrader om te kiezen, met mijn kennis op dit gebied lijken ze nog vrijwel allemaal hetzelfde _/-\o_

• maarud
Je hoeft geen VLANs en dergelijke in te stellen als je je router instelt zoals ik in mijn bericht zei.

Je kan gewoon een standaard router pakken en alleen de switchfunctionaliteit gebruiken. Een router is ten slotte gewoon een switch maar dan met een functie om adressen om te zetten (=routen) naar de WAN poort.

Als je extra bereik wilt hebben kan je bijvoorbeeld een EnGenius router kopen.

Dus, zoals ik al eerder zei, als je de kabel die naar boven loopt nu in de switchpoorten (één van de vier poorten naast elkaar) steekt ipv de WNA-poort (losse poortje wat meestal los zit van de rest) ben je er ook.

Het enige probleem wat je dan nog niet opgelost hebt is je slechte bereik maar dat kan bijvoorbeeld met een EnGenius (alleen heb je dan wellicht teveel bereik :+ )

Verwijderd

Topicstarter
maarud schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:38:
Je hoeft geen VLANs en dergelijke in te stellen als je je router instelt zoals ik in mijn bericht zei.

Je kan gewoon een standaard router pakken en alleen de switchfunctionaliteit gebruiken. Een router is ten slotte gewoon een switch maar dan met een functie om adressen om te zetten (=routen) naar de WAN poort.

Als je extra bereik wilt hebben kan je bijvoorbeeld een EnGenius router kopen.

Dus, zoals ik al eerder zei, als je de kabel die naar boven loopt nu in de switchpoorten (één van de vier poorten naast elkaar) steekt ipv de WNA-poort (losse poortje wat meestal los zit van de rest) ben je er ook.

Het enige probleem wat je dan nog niet opgelost hebt is je slechte bereik maar dat kan bijvoorbeeld met een EnGenius (alleen heb je dan wellicht teveel bereik :+ )
Ik zoek er een in een lage prijsklasse, zo rond de 40 euro die vooral mijn internetabonnement waar kan maken.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik deze kies: pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND
Kan ik hiermee die vlan onderscheiden? En is deze aan te raden met een 100mbit abonnement.

• maarud
Waarom wil je die VLAN onderscheiden? In de laatste posts in dit topic is al gezegd dat dat niet nodig is.

Heb je trouwens al met de sitecom draadloos getest met één apparaat zo dicht mogelijk bij de router? Dan zou je toch wel een redelijke snelheid moeten halen.

Daarnaast is de TP-link al een wat oudere router een weet ik niet of hij wireless wel die 100mbit aan kan.
Pagina: 1