Basis PC-build

Pagina: 1
Acties:

• LiquoriceTwist
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-01 07:52
Een goeie n'avond mensen,

Ik ben net nieuw op Tweakers en ik hoop dat ik met deze post mij aan de richtlijnen van dit forum houd maar afijn! Ik zit even met het volgende. Mijn grootmoeder heeft mij gevraagd om een PC samen te stellen. Nu heb ik de volgende componenten gekozen en rest mij nu de vraag of deze componenten ook daadwerkelijk met elkaar kunnen communiceren zonder problemen. Deze PC is voornamelijk samengesteld op de prijs (goedkoper dan 350). Maar ook het feit dat zij graag online 3D spelletjes spelen.

Moederbord: MSI H81M-P33
CPU: Intel Pentium G3258 Boxed
PSU: Be Quiet! System Power 7 300w
Video kaart: EVGA GeForce GT 730 2GB DDR3
RAM: Mushkin DDR3 PC3-8500 7-7-7-21 Essentials (2x 2GB)
Opslag: Seagate Desktop HDD, 1TB
Behuizing: Aerocool V3X Devil Red Edition

Zijn er nog dingen die ik hieraan kan tweaken? Graag hoor ik van jullie!

Met vriendelijke groet.

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

mmh er is normaal zo'n leuke template bij het aanmaken van een topic. (of is die inmiddels weer verdwenen?)

*plaats opmerking met link naar handleiding pricewatch hier*

a fijn. opmerkingen die heb ik wel

Waarom die graka? pentiums hebben zelf igps en voor een spelleke op internet lijkt mij die meer dan voldoende.
Mushkin klinkt als RAM met van die koelvinnen niks mis mee. Maar is een beetje placebo effect (als dat ram dat heeft natuurlijk)

oei die kast voor je oma? is iets kleiner niet leuker? en passief? mischien zoiets:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 54,-€ 54,-
1Asus H81T€ 68,50€ 68,50
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 91,-€ 91,-
1Kingston KTA-MB1333/4G€ 45,-€ 45,-
1Crucial MX100 256GB€ 91,70€ 91,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 350,20

Opmerkingen

PC zonder Windows
PC zonder DVD speler
Fanless
Vesa mountable
TDP max 35(65W TDP mogelijk zie onderstaand review TERW_DAN)
Geen ingebouwde wifi!
Prijzen zijn vanuit PW bij assembleren/bestellen kan er een aantal euro bij komen.

CPU:
De zelfde pentium (qua specs) als je al had alleen kun je deze niet overclocken (mobo moet wel een bios update) kast geeft aan tdp max 35watt maar ziehier een review van TERW_DAN: productreview: Akasa Euler incl. 120W Power Adapter review door TERW_DAN en dat werkte ook met een 'gewone' pentium. Ik verwacht ook niet dat jouw oma hem flink op zijn staart zal trappen.

Moederbord:d:

Doordat de kast een koelblok op een specifieke plaats heeft zitten moet er een moederbord worden gekozen dat ervoor zorgt dat de processor op de goede plaats zit. De Asus is zo’n ondersteunt moederbord. Verder heeft het genoeg aansluitingen.

Kast:

De Akasa Euler is een groot koelblok met een tamelijk kleine footprint. De voorkant van de kast wordt alleen gesierd met een powerbutton en led waardoor dit een strak geheel is. Wel ontbreken er USB poorten waardoor je gelimiteerd wordt tot het inpluggen van apparatuur in de achterkant. Wanneer deze wordt geplaatst op een scherm hoeft dit geen probleem te zijn. Er zijn immers tegenwoordig schermen met een ingebouwde USB-hub.

Doordat de kast de heatsink is kan deze warm worden hier dient wel rekening mee worden gehouden.

RAM:

Er is gekozen voor 4gb dat veelal voldoende is voor standaard office taken en een beetje browsen. Het merk Kingston is een bekende en veelal gaat er met RAM weinig fout. Doordat er één module is gekozen kan er altijd nog 4gb bij worden geplaatst. (let hierbij op dat dan ook nieuwe koelpasta moet worden aangebracht).

Opslag:

Er is ruimte voor een 2.5inch hardeschijf of SSD. Hier is gekozen voor de MX100 door zijn goede prijs/kwaliteit verhouding. De SSD zorgt ervoor dat de PC responsief en vlot aanvoelt. Een nadeel hiervan is wel dat er grote van de schijf wordt opgeofferd. Toch zal bij normaal gebruik de schijf met 256gb groot genoeg zijn mits bestanden zoals films en muziek op een externe schijf worden opgeslagen.

Als je oma veel foto's heeft is mischien een externe hardeskijf fijn. Of de SSD opofferen voor een 2.5inch terrabyteschijf of SSHD.

• LiquoriceTwist
Ziet er wel goed uit! Alleen mijn oma is niet de enige die op de PC wat doet. Mijn neefje speelt er soms wel eens op en die speelt dan weer iets wat meer grafische kracht vereist. Ik zou misschien wel een standaard Coolermaster kast kunnen doen, staat wat strakker. Maar ik wilde eigenlijk voor een goed compact computertje gaan, daarom ook het Micro-ATX board. Alleen zou ik niet weten of die graka er ook in past. Ze hebben in het huis wel LAN dus er hoeft geen Wifi module in. En ik denk dat ik die Mushkins vervang voor een paar Kingstons.

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-03 13:23
Als je nog iets meer grafische kracht wil zou ik kijken naar de AMD A-serie processors. zeer betaalbaar, met redelijk goede graphics. Zou genoeg moeten zijn voor wat je neefje ermee doet.
Hier is een voorbeeld lijstje (wel vrij oud, moet misschien wat worden geupdate):
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 79,50€ 79,50
1ASRock FM2A88M-HD+€ 42,95€ 42,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 47,40€ 47,40
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 31,47€ 31,47
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 34,99€ 34,99
1XFX Pro 450W v2€ 44,50€ 44,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 280,81

Je zou nog een SSD kunnen toevoegen of gewoon die hele harde schijf eruit en vervangen door een SSD

Mijn PC

• LiquoriceTwist
Hmm, Joris die van jou is echt super betaalbaar en die is al een stuk beter qua prestaties dan wat ze nu heeft staan. Ik denk dat ik gewoon die maar pak, ziet er strak en compact uit. Super bedankt!

• jorisderoo
Ik zou dus nog wel een SSD overwegen, en dus zelfs de HDD weglaten. dan is het hele systeem lekker snel voor dagelijks gebruik.

Mijn PC

• MENACExz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-03 19:43
300W is zat denk ik. Gewoon lekker voeding houden die je zelf had uitgekozen.
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,95€ 29,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 29,95

Geld wat je daardoor overhoud investeren in iets sneller werkgeheugen.
Voor het geval de (klein)kinderen nog is een spelletje willen spelen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston HyperX KHX1866C9D3/4G€ 34,80€ 34,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 34,80

Edit; als je op safe wil spelen kan je ook voor dit geheugen gaan.
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial BLT4G3D1869DT1TX0CEU€ 41,44€ 41,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 41,44

Zijn mensen die vinden dat RAM dat standaard al op 1,65v draait (Kingston hyperX) minder goed is omdat ze vanuit de fabriek al extra volt nodig hebben om stabiel te draaien.

[ Voor 21% gewijzigd door MENACExz op 20-10-2014 09:01 ]

• jorisderoo
Valux7_ schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 08:05:
300W is zat denk ik. Gewoon lekker voeding houden die je zelf had uitgekozen.
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,95€ 29,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 29,95

Geld wat je daardoor overhoud investeren in iets sneller werkgeheugen.
Voor het geval de (klein)kinderen nog is een spelletje willen spelen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston HyperX KHX1866C9D3/4G€ 34,80€ 34,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 34,80
Het was inderdaad een verouderd lijstje, dus goede aanvullingen d:)b

Ik zou de kast nog wel even met je oma overleggen, zij moet er toch elke dag tegenaan kijken, genoeg goede alternatieven in die prijsklasse.
Bijvoorbeeld de pricewatch: Fractal Design Core 1100 . Grootste verschil is de dichte voorkant en de usb poorten en power switch en dergelijke die aan de voorkant zitten ipv aan de zijkant.

[ Voor 5% gewijzigd door jorisderoo op 20-10-2014 10:31 ]

Mijn PC

• LiquoriceTwist
Ik heb haar een paar kasten laten zien, en die Fractal vond ze super. Doen we dat, dankje!

EDIT: Heb net nog even met haar overlegd, ze wilde graag nog een DVD-drive erin hebben. Zijn er ook compacte behuizingen met een DVD-tray? Bedankt!

[ Voor 44% gewijzigd door LiquoriceTwist op 20-10-2014 12:30 ]

• jorisderoo
Beide fractals hebben plek voor een DVD drive. Kost maar 13 euro: pricewatch: Samsung SH-224DB Zwart

Mijn PC

Pagina: 1