Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:02
Hoi Tweakers :)

Mijn Core 2 Quad Q8300 in mijn Medion prebuilt komt niet langer mee voor moderne games, dus ik ben aan een upgrade toe. Op 4chan's /g/ board ben ik op een thread gestuit waar iemand beweert dat een Athon 5350 prima mee kan komen met een Haswell i7 met AAA-title games. Vandaar mijn interesse, dat het prima goedkoop kan. De threadstarter heeft aangegeven een totaal van 50 Britse pond voor een CPU+RAM+Mobo, maar op Pricewatch kom ik uit op al €49,- voor de Athlon 5350. Dit is niet al te erg, maar ik zou het aardig vinden als de totaal prijs niet al te hoog zou worden. Zo ongeveer onder de €300, liever rond de €200, zou ik willen uitgeven.

Mijn huidige computer:
Intel Core 2 Quad Q8300 @ 2.5GHz
Medion/MSI moederbord (geen/weinig opties)
4x2GB DDR2 RAM
Sapphire Radeon HD7850 2GB

Desbetreffende thread: https://archive.rebeccablacktech.com/g/thread/S44705150
Review: http://www.pcper.com/revi...TX-750-Ti-1080p-under-450

Nu sta ik open voor allerlei suggesties, Intel/AMD, het mag allebij. Ik zou enkel willen dat Battlefield 4 op Medium/High rond de 40FPS draait, wat dus het maximale is wat mijn HD7850 kan (deze wil ik meenemen). Ik ben er bewust van dat ook het geheugen en de PSU een upgrade moeten krijgen. Een compleet ander idee is een compleet nieuwe build, maar dan weet ik niet waar ik de lijn moet trekken tussen performance/prijs. Dus voor nu maar het beste wat er uit €200~€300 gehaald kan worden zonder dat de HD7850 een bottleneck wordt.

Bonus
Mijn vaders computer is echt aan vervanging toe, het betreft het volgende:
Pentium 4 540 @ 3.2GHz
Acer moederbord
4x512MB DDR RAM
Sapphire Radeon HD4830/GeForce GT230 (beiden zijn over, nVidia heeft nieuwere meer compatibele drivers, maar de ATi is iets sterker)
Zou het een goed idee zijn om dat ding naar mijn huidige computer (Moederbord, processor, geheugen, PSU) te upgraden? Hij gebruikt het dagelijks voor browsen en YouTube, maar de Pentium 4 heeft er echt moeite mee, maar mijn huidige computer trekt YouTube 1080p nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Volgens mij kan je die amd wel vergeten. Die is langzamer en zwakker dan je huidige cpu.

De site die je aanhaalt lijkt alleen te laten zien dat de processor voor de specifieke setup die zij gebruiken, geen effect heeft op de fps voor bf4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Oh, okay. Zag ik net ook op CPUMark.

Hoe zit het met de X4 760K? Die zou het volgens deze thread goed moeten doen, en ook volgens Logical Increments. Ik kan jammer genoeg geen harde benchmarks/tests vinden qua game-performance.

Ik ben ook zeker van plan om de CPU en GPU over te clocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:15
Je 2 Quad Q8300 is nog best ok, zeker als je die nog iets weet over te clocken. Als je echt naar meer performance wil dan zul je richting een nieuw systeem moeten. I5 processor, nieuw moederbord en 8GB DDR3. Maar dat red je niet met je budget.

Ik vermoed zelfs dat BF4 eerder wordt afgeremd door je GPU dan je CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
Wat je voor dit budget kunt doen, is voor een pricewatch: Intel Pentium G3258 Boxed build gaan. Waarom?
  • Hij is heel goedkoop;
  • Hij is flink overklokbaar;
  • Hij is flink overklokbaar op goedkope moederborden;
  • Moet op een 1150-moederbordje en is dus later lekker te upgraden naar een i5.

[ Voor 10% gewijzigd door JoepD op 19-10-2014 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Mijn HD7850 zou nog aardig mee moeten komen op Medium:
http://www.bf4blog.com/ba...etail-gpu-cpu-benchmarks/

Het probleem ligt echt bij de Q8300, met zijn lage clocks van 2.5GHz. Ik kan niet overclocken, omdat het moederbord van Medion is en er geen overclockopties zijn. SetFSB werkt niet (de controller is sowieso niet vermeld in de lijst) en in de maintenance BIOS zijn er ook geen overclockopties.

@JoepD
Dit lijkt ook een interessante optie, maar hij is maar marginaal sneller dan mijn Q8300 (3900 op PassMark ipv 3000)

Update:
Haha, wat toevallig, vandaag is deze video net verschenen:
YouTube: The Best Budget Gaming CPU?
De G3258 lijkt inderdaad echt een knaller, is dit op dit moment een van de betere keuzes?

[ Voor 19% gewijzigd door ikt op 19-10-2014 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
Voor het budget wel, maar overklokken is wel echt nodig om er wat uit te halen. Het mooie van de G3258 is dat je hem op een moederbord van 40 euro op 4.6GHz kunt klokken ongeveer. En dan is het wat gaming betreft echt niet veel slechter dan een goede i5 bijvoorbeeld. Zie bijvoorbeeld dit filmpje eens, daar vergelijkem ze hem met een i7 van 300 euro: YouTube: Intel Core i7 4790K & Pentium G3258 "Anniversary Edition"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Zal ik veel merken van dat het een dual-core CPU is ipv een quad-core? Zelfs mijn laptop heeft een i5 met HT, dus het voelt iig als een stap omlaag, maar als de per-core snelheid echt gigantisch goed is kan ik ermee leven :)

Welk moederbord kan ik erbij nemen waarmee overclocken mogelijk is?
Pagina: 1