UPC Modem - model uit 2008 , verouderd ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jptweakers
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-11-2022
SInds 2008 hebben wij een UPC aansluiting, destijds door monteur geïnstalleerd.

In de meterkast twee apparaten van UPC, een Cisco EPC3000 cable modem en een Thomson Router.
Nu hebben we inmiddels enkele keren ons abbo gewijzigd en inmiddels zitten we dus met een 200Mb/s aansluiting. Alleen vraag ik mij af of deze apparaten de snelheid wel goed aankunnen ?
Ik haal namelijk slechts een kwart van deze snelheid , namelijk 50Mb/s volgens de speedtest.
Voordat ik alles ga testen, zoals bekabeling, en overstap op een nieuwe Apple Time Capsule wil ik weten of ik UPC om een upgrade moet vragen ?

Wie kan mij op weg helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Welke speedtest gebruik je? Welke SNR waardes staan er in je modem (neem aan dat je erop kan inloggen en dat ergens kan aflezen). Ben je bedraad aan het testen? En gaat dat compleet via gigabit verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Laatst online: 09:58
Dit is een 4x4 modem. 200Mbps is het theoretisch maximum, in de praktijk kom je meestal niet verder dan zo'n 120Mbps. Dat je slechts 50Mbps haalt kan een beperking van de router zijn, om dat te bepalen moet je ook eens testen zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-10 22:20
Heb je getest met een draadloze verbinding of bedraad?
1ste hit in google wanneer ik zoek op: Cisco EPC3000:
levert deze DOCSIS 3.0-modem downstreamsnelheden van meer dan 160 Mbps en upstreamsnelheden tot wel 120 Mbps..

Antwoord is dus nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:42

Cheezus

Luiaard

Grote kans dat je router de snelheid niet aankan. Probeer eens een apparaat rechtstreeks op de modem aan te sluiten om te kijken welke snelheid je dan haalt. Met de router die ik destijds meegeleverd kreeg (sitecom ding in 2007) kwam ik ook niet boven de 40 mbit uit. De router is geen onderdeel van je abonnement maar gewoon een apparaat wat je eenmalig gratis krijgt, je kunt/moet dus gewoon zelf een andere aanschaffen. Zoiets zou bijvoorbeeld prima je 200Mbit aankunnen: pricewatch: Netgear WNDR3700

Hier is een mooie lijst met de WAN snelheden van routers:
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

Je ziet dat oudere routers wel een 100mbit LAN hebben maar op de WAN poort dit lang niet halen (er waren ook geen consumenten aansluitingen die deze snelheden haalden)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Waarom vanalles gaan kopen? Gewoon nieuw modem vragen aan UPC, krijg je de Ubee met ingebouwde router. Vreemd dat UPC bij 200Mb/s niet zelf direct hem omgewisseld heeft voor een Ubee.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jptweakers
  • Laatst online: 10-11-2022
Zal ze eens gaan bellen en vragen om die Ubee !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of je specifiek een Ubee krijgt is een tweede, maar moge duidelijk zijn dat je nooit deze abo met deze modem had mogen krijgen, dus ja, UPC contacteren en probleem voorleggen. Dan krijg je een nieuwe modem (geheid ofwel de Ubee EVW3226 danwel een Technicolor TC7200, die beide met twee vingers in neus 200Mbps aankunnen).

Die modems bevatten ook een WiFi router die bedraad iig ook met gemak 200Mbps aankunnen. Draadloos kun je met de EVW3226 ook 200Mbps halen, maar dan moet je het op 5GHz instellen (deze modem/routers kunnen niet beide tegelijk) en in dezelfde kamer zitten. Oh, en je clients moeten het ook aankunnen (2x2 MiMo, goede antennes etc).

Dat geeft je twee keuzes met je huidige router:
1) nieuwe modem in bridge mode, huidige router als router blijven gebruiken. Af te raden, want je verdenkt nu al dat je router niet in staat is de snelheid te halen.
2) nieuwe modem als router gebruiken incl WiFi, huidige router elders in huis neerzetten als tweede AP. Veel beter idee, zo verdubbel je minimaal je draadloze dekking zonder verder iets uit te moeten geven :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1