Linux server opslag; WD red of green, boeit het nu echt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Op dit moment draai ik een Ubuntu server setup met een OS-schijf en enkele Samsung EcoGreen als opslag. Minimaal een van de opslagschijven dient vervangen te worden dus ik kwam al snel op tweakers.

De Western Digital schijven blijven populair en ik heb mij daar nu ook op ingelezen. Mede door een aantal posts van Cipher kwam ik tot de conclusie dat ik een WD red of green wil overwegen.

Technisch zijn beide schijven gelijk, maar de firmware maakt de verschillen. Red heeft opties voor raid, green heeft de headparking/spindown. Aangezien ik RAID voor opslag alleen maar risicoverhogend vind (doe mij maar echte backup) gebruik ik het niet, echter gaf SMART aan dat mijn huidige schijven ook amper aan start/stop doen.

De headparking schijnt in Linux nog wel eens voor problemen gezorgd te hebben maar dat schijnt onderhand ook aangepakt te zijn in nieuwere batches. Snelheid is niet echt belangrijk, alles gaat toch via netwerk (nog niet eens overal 1Gb).

Daarom lijkt het erop dat beide schijven extra features hebben die ik toch niet gebruik, dus wat zou de betere keuze zijn?
• Red omdat de schijven toch 24/7 aan staan?
• Green omdat ik met een enkele tweak toch die spindown aan de praat krijg? (of ander FS?)
• boeit feitelijk niets, kijk naar prijs/deal.

[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 19-10-2014 20:04 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

24/7 vind ik maar onzin. Alle schijven kunnen het beste 24/7 draaien ipv continu up en downspinnen wat mijns inziens veel meer belasting geeft. Wel is het zo dat WD Green schijven bij 24/7 gebruik out-of-the-box een hoog aantal load cycles (headparking) oplevert. Dat kun je echter simpelweg verhelpen door met WDIDLE3-utility de headparking-timer op 300 seconden in te stellen. Probleem opgelost!

WD Red heb je dus eigenlijk alleen nodig als je TLER nodig hebt; dus als je Windows onboard RAID draait of Hardware RAID. Gebruik je Synology NAS, Linux software RAID, BSD GEOM RAID of ZFS, dan heb je géén WD Red nodig noch andere schijven met TLER feature. TLER is ook een risico indien je array degraded is, of je de schijf als losse schijf zonder RAID gebruikt. In dat geval is de error recovery van de hardeschijf namelijk de laatste mogelijkheid om gegevens te recoveren in geval van bad sectors. De TLER feature schakelt error recovery in dat geval min of meer uit, wat je niet wilt als de error recovery van de schijf zelf de laatste kans is om de gegevens te bemachtigen. TLER is dus noodzakelijk kwaad en je hebt het liever niet als je het niet nodig hebt.

WD Green lijkt me dus je beste keuze, maar je moet wel even met WDIDLE3-utility de headparking timer op 300 seconden instellen. WD levert een bootable .iso die je naar CD-R kunt branden en van kunt booten, om daarmee de headparking timer op 300 seconden in te stellen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Bedankt voor de goede info. Downspin vind ik niet erg, wellicht zelfs gunstig voor verbruik, maar dan moet het wel voor langere tijd zijn. Als ik mijn server niet actief gebruik zouden de meeste schijven niets hoeven doen.

Dan ga ik kijken voor Green en die idle-cd maar eens opsnorren bij WD. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8