Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wireless router als Access point: Switch een probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik het antwoord op mijn vraag al weet, maar ik wil het toch zeker weten voordat ik hier geld aan ga uitgeven! ;)

Binnenkort heb ik Wi-Fi nodig op zolder (voor laptop en tablet). Het huidige signaal is (veel) te zwak dus wil ik op zolder een router plaatsen als access point. Het moet een router zijn omdat er op zolder nu al twee desktops staan die via ethernet aan het netwerk hangen: als ik alleen een access point zou installeren, zou ik daarvoor een hele nieuwe kabel naar boven moeten leggen: ik gebruik liever de kabel die nu in een desktop op zolder zit om daar de nieuwe router aan te hangen en vervolgens hang ik de desktop weer aan de nieuwe router die dan meteen access point is voor Wi-Fi. Om dit allemaal voor elkaar te krijgen, stel ik al mijn vertrouwen op het topic [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point. ;)

Nu is de thuissituatie als volgt.

Huiskamer: Cisco EPC3925 router, 'gekregen' van Ziggo.

Kast onder de trap naar boven: TP-Link TL-SG1005D switch. Deze staat daar omdat ik na het overstappen van Xs4all (ADSL aansluiting in kast onder trap) naar Ziggo (aansluiting andere kant huiskamer) geen zin had om alle kabels naar de 1e verdieping en zolder compleet te vervangen. Vanuit de switch gaan drie ethernetkabels naar boven.

Zolder: hier komt dan een TP-Link WR1043ND wireless router, die ik dus nog moet kopen (of misschien de TP-Link TL-WR841N wireless router: ik weet eigenlijk niet of die niet net zo goed kan: scheelt de helft aan kosten! Wat zouden jullie doen?).

Nu is de simpele vraag (wat een inleiding voor zo'n simpele vraag... 8) ) of die switch problemen kan geven. Het HOW TO topic gaat er vanuit dat er een directe verbinding is naar de extra router die als access point moet fungeren dus ik dacht: misschien is zo'n switch ertussenin wel een probleem...?

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:35
Die switch is geen enkel probleem

Welk pakket neem je af bij Ziggo?

Ik wil ook nog wel even meegeven dat die Cisco routers van Ziggo "berucht" zijn...nou weet ik niet of je een veeleisender gebruikt bent

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
nooberke schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 18:12:
Kop ik hem vast even in: die WR841N heeft geen gigabitpoorten, niet echt heel handig tenzij je op het goedkoopste Ziggopakket zit.

Verwijderd

Topicstarter
nooberke schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 18:12:
Die switch is geen enkel probleem

Ik wil ook nog wel even meegeven dat die Cisco routers van Ziggo "berucht" zijn...nou weet ik niet of je een veeleisender gebruikt bent
Mooi! Dank voor je snelle reactie! :)

Ik heb Totaal Alles-in-1 Plus (geen idee hoe dat pakket nu zou heten op de Ziggo-site...). EDIT Internet is down 90 Mbit/s en up 9 Mbit/s.

Op wat voor manier berucht...? Tot nu toe werkt alles prima, alleen is Wi-Fi op zolder niet zo best. De bedrade PC's werken prima, meer dan snel genoeg, en ook de laptop op de eerste verdieping. Denk je dat de verbinding via een extra router niet echt goed gaat werken...?
Thralas schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 18:15:
[...]

Kop ik hem vast even in: die WR841N heeft geen gigabitpoorten, niet echt heel handig tenzij je op het goedkoopste Ziggopakket zit.
Aha, dank voor het inkoppen! Die moet ik dus niet hebben. ;)

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Je plan is prima, op de 100 mbit poorten in je switch na dan. Als je Cisco (Ziggo) modemrouter in jouw geval goed werkt zou ik die lekker aanhouden en inderdaad de TP-Link router als AP instellen voor extra bereik :)

Wel zou je kunnen kijken om een alternatieve router aan te schaffen die ook 5 ghz doet. Wellicht vind je dit nu niet interessant, in de toekomst sowieso wel. Het slechts een kleine meerprijs, bijvoorbeeld de TL-WDR-3600.

pricewatch: TP-Link TL-WDR3600

[ Voor 43% gewijzigd door andy88 op 19-10-2014 18:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
andy88 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 18:45:
Je plan is prima, op de 100 mbit poorten in je switch na dan. Als je Cisco (Ziggo) modemrouter in jouw geval goed werkt zou ik die lekker aanhouden en inderdaad de TP-Link router als AP instellen voor extra bereik :)

Wel zou je kunnen kijken om een alternatieve router aan te schaffen die ook 5 ghz doet. Wellicht vind je dit nu niet interessant, in de toekomst sowieso wel. Het slechts een kleine meerprijs, bijvoorbeeld de TL-WDR-3600.

pricewatch: TP-Link TL-WDR3600
Hm, 100 mbit poorten...? Die switch heeft 1000 mbit poorten...? Of ben ik nou gek?

5 ghz: ik zou even moeten uitzoeken wat het voordeel daarvan zou kunnen zijn: heb geen idee. Maar goed om te weten dat mijn plan verder prima is! ;)

EDIT
ff gegoogled naar 5 ghz: http://www.allesoverdraad...n-5-ghz-dualband-routers/
Hm, kan interessant zijn. Alleen neem ik aan dat je de router moet instellen op OF 5 OF 2.4...? Zo ja, dan zit je meteen met een probleem als er 1 apparaat is dat 5 ghz niet ondersteunt. En wat gebeurt er als ik met m'n tablet van zolder naar beneden loop waar de router op 2.4 werkt (er vanuitgaande dat ik dezelfde SIDD en wachtwoorden etc. gebruik om makkelijk en automatisch te kunnen omschakelen)? Moet ik dan steeds handmatig omschakelen naar 2.5 ghz? Ik moet misschien nog even verder googelen... ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2014 21:20 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 21:14:
[...]

5 ghz: ik zou even moeten uitzoeken wat het voordeel daarvan zou kunnen zijn: heb geen idee. Maar goed om te weten dat mijn plan verder prima is! ;)
Ongeveer dubbele snelheid en nagenoeg geen interferentie :z
EDIT
ff gegoogled naar 5 ghz: http://www.allesoverdraad...n-5-ghz-dualband-routers/
Hm, kan interessant zijn. Alleen neem ik aan dat je de router moet instellen op OF 5 OF 2.4...? Zo ja, dan zit je meteen met een probleem als er 1 apparaat is dat 5 ghz niet ondersteunt.
Waarom neem je dat aan :?

Muv een paar kabelmodems is elk nagenoeg elk dualband apparaat in staat tot simultaneous dualband. Zo ook de genoemde WDR3600.
En wat gebeurt er als ik met m'n tablet van zolder naar beneden loop waar de router op 2.4 werkt (er vanuitgaande dat ik dezelfde SIDD en wachtwoorden etc. gebruik om makkelijk en automatisch te kunnen omschakelen)? Moet ik dan steeds handmatig omschakelen naar 2.5 ghz? Ik moet misschien nog even verder googelen... ;)
Nee, voor je tablet zijn het gewoon twee netwerken, ongeacht in welke band ze zitten.

Dat gezegd, handovers tussen netwerken is een irritante en slecht geregelde aangelegenheid, maar of het 2.4GHz danwel 5GHz danwel combo van beide is, boeit daar weinig bij.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1