• robinbb
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-02 20:12
Beste Tweakers.

Ik ben op dit moment een pc aan het bouwen voor een vriend van mij, maar ik loop tegen rare geluiden aan.

1. Coil whine. Ik weet dat dit niet echt te verhelpen is, en heb er vrede mee. gebeurd ook maar sporadisch tijdens introfilmpjes van 500+fps

2. Een soortement van 'electrische ratel / tik' wat lijkt van mijn pci-e slot oid af te komen. Heb ik uiteraard geen vrede mee.

Hieronder de build waar ik dus mee bezig ben.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 161,75€ 161,75
1Asus H97-PLUS€ 88,-€ 88,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,95€ 85,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,40€ 22,40
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,95€ 65,95
1Seasonic M12II Evo 520W€ 59,75€ 59,75
1Crucial MX100 256GB€ 91,70€ 91,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 575,50

+ een Gigabyte 280x

Nu heb ik al het een en ander geprobeerd, maar kom er niet uit. Wat ik gedaan heb:

1. PSU vervangen door mijn eigen (620watt Seasonic). = geen verbetering.
2. Grafische kaart vervangen door mijn eigen (R9 290) en een 270x. = geen verbetering
3. Grafische kaarten geswitcht van PCI-e slot. = geen verbetering.

Nu heb ik een video geupload op youtube, geluid moet je wel wat harder zetten anders hoor je het niet...
Dank aan mijn HTC voor het slechte beeld maar het is het geluid waar het om gaat :P

[YouTube: http://youtu.be/YuFGvmkQlE0]

Afhankelijk van het aantal FPS dat is getoond, gaat de 'tik' sneller of langzamer.

Is er überhaupt iets om te doen om dit op te lossen, of zit ik met een maandagmorgenmodel (leuk galgje woord!) moederbord?

Met vriendelijke groet,

Robin

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:13
Lijkt wel of er een ratelslang in je pc kast zit :p Ik heb dit eerlijk gezegd nog nooit eerder gezien/gehoord, maar het lijkt me sterk dat het uit je PCI-e slot komt. Mocht het toch zo zijn, is het enige wat ik me kan bedenken connectoren die iets los zitten in het PCI-e slot.

• robinbb
Dank voor je reactie :p
het vreemde is dat hij het op beide PCI e sloten doet. Met alle videokaarten , ook als 'energy management ' op -20 staat. Voeding zal dat gewoon aan moeten kunnen linkt mij zo.

EDIT
het zijn ook niet de fans die ratelen oid

[ Voor 11% gewijzigd door robinbb op 19-10-2014 15:45 ]

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:56
Welke webbrowser gebruik je? Met Firefox kunnen er soms communicatieproblemen ontstaan. Ik ben geswitcht naar Google Chrome.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

jovadca schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 17:31:
Welke webbrowser gebruik je? Met Firefox kunnen er soms communicatieproblemen ontstaan. Ik ben geswitcht naar Google Chrome.
Ik neem aan dat dit het verkeerde topic is?

OT: Lijkt me gewoon je energievoorziening op de kaart, maar zet die 280X eens in jou systeem. Als dan weer die rare geluidjes te horen zijn ligt het aan de kaart en niet het moederbord. Alhoewel dat eigenlijk ook niet veel helpt want je geeft aan dat andere GPU hetzelfde resultaat geeft in moederbord nieuwe pc...

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• robinbb
Dank voor de reacties.

Mochten mensen nog heldere ideetjes hebben, laat het graag horen!
Zo niet, maandag maar even naar Azerty op en neer.

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-02 17:38
Ik heb een paar keer gemined en toen hoorde ik ook iets raars.
Bleek dat de "case speaker" te dichtbij de PCI-e voedingskabels zat en daardoor geluid leek te maken :s
(Het is wel een 7970 Ghz Crossfire systeem)

Toen ik de speaker verder van de voedingskabels afboog was het gekke geluid weg.
Kan het verifiëren waard zijn.

Btw.
Je hebt een eerste batch HTC One (M7) zo te zien. Die van mij had ook die paarse waas gekregen na wat updates (in eerste instantie ging alles goed....). Ik heb pas een nieuwe gekregen omdat mijn mobiel stuk ging en deze heeft het probleem niet meer, je kan kijken of het onder garantie gefixed kan worden.

[ Voor 32% gewijzigd door DCG909 op 19-10-2014 18:09 ]

• robinbb
Dank voor de tip. alle onnodige kabels weggehaald, ook de audiokabel van de kast (denk dat je die bedoelde?).

Opnieuw opgestart, en Trine 2 uitgeprobeerd. geen succes.
Waar ik wel achter ben gekomen is dat als ik totaal geen videokaart er in zet, het geluid weg is.
Op de onboard dus T2 uitgeprobeerd op het allerlaagst om die 100fps te krijgen... What does it mean? :P

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:56
kuusj98 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 17:40:
[...]

Ik neem aan dat dit het verkeerde topic is?
Nee helaas niet, want een communicatieprobleem tussen Windows 7 en Firefox heb ik afgelopen week gehad en hiermee opgelost. Dus vandaar dat ik het hier ook even naar voren bracht. Wie weet helpt het, nietwaar? En ik ben niet de enige die dat probleem heeft of heeft gehad.

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:28
Is je voeding goed geaard van de PC? Het kan wel eens voorkomen door slecht geaarde voedingen coilwhine ontstaat. Probeer ook eens een ander stopcontact uit een andere groep. Coilwhine komt bij de 280X heel weinig voor. Wat je ook kunt doen ingame is vsync enablen, extreem hoge fps's wil nog wel eens problemen opleveren. Gewoon limiteren aan de refreshrate van je monitor zou kunnen helpen.

DCG909 bedoelt trouwens niet de audiokabel. Hij bedoelt de onboard speaker, die direct op je moederbord zit, meestal met een klein kabeltje. Het is het speakertje dat wel eens 'piep' zegt bij wijzigingen in het BIOS. Deze moet je even loskoppelen, zit meestal op het moederbord dichtbij andere aansluitingen als het lampje van de kast en de aanknoppen enzo. Bij jou moederbord overigens onder je onderste PCI-sleuf. Omdat de 280X redelijk veel stroom trekt zou er een magnetisch veld kunnen ontstaan dat het speakertje geluid laat maken.

[ Voor 41% gewijzigd door ikwilwp8 op 19-10-2014 19:41 ]

• robinbb
Nogmaals dank voor de tips!

1. Moederbord maakt het geluid nu ook zonder dat de GPU is aangesloten.

2. Het is zeker weten geen coilwhine.(met 20 fps veranderd de snelheid van het geluid, met 40fps gaat het 2x zo snel etc)

3. Het kabeltje van de bios speaker kon ik helaas niet vinden (dit is het atx model).

4. Frequentie van het ramgeheugen aanpassen maakt niets uit.

5. De voltages van de CPU veranderen maakt niets uit.

Ik vind het steeds raadselachtiger worden :')

Nogmaals bedankt voor de reacties, ik denk alleen dat het morgen een trip word naar azerty voor een omruiling :p

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Staat er toevallig een condensator op je moederbord bol? Echt een heel vreemd geluid en raar probleem, lijkt me een gevalletje van gestorven moederbord :P ben benieuwd of Azerty het probleem kan vinden! Keep us posted :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• robinbb
Alle condensatoren gegecheckt en ze zien er goed uit :p

Morgen zal ik verslag uitbrengen :)

• robinbb
Eventjes een kleine update:

moederbord omgeruild voor een MSI Gaming 3 (was een tientje duurder dus waarom niet)
Ingebouwd en er lijken geen verdere problemen voor te doen.
Nogmaals bedankt voor alle suggesties/tips!
Pagina: 1