2 maal een raid 0 op onboard raidchip X99 mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Marhou
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Na een hopeloze zoektocht op google nog steeds geen éénduidig antwoord gevonden.
Is het mogelijk om 2x een raid 0 in te stellen op een raid controller van een (Asus X 99 A) moederbord?

Wenselijke situatie is:
1x 4 TB WD caviar black non raid voor OS en program files
2x 4 TB WD caviar black in raid 0 1e set voor 4k source videofiles
2x 4 TB WD caviar black in raid 0 2e set om 4k bewerkte videofiles op te slaan.

De situatie dat data mogelijk verloren kan gaan is bekend en heeft geen waarde :)
Dit omdat de source files eerst extern in een backup gaan. Bewerkte video wordt als het project klaar is ook gelijk in een backup gegooid. Eventuele crash tijdens het project is jammer.....

Wat ik kan vinden over de onboard chip is:
8 x SATA 6Gb/s ports (gray)
Support Raid 0, 1, 5, 10
Maar dus niet of ik dit kan instellen op 2x raid 0.

Mogelijke oplossing is natuurlijk een raidcontroller via pci-e zoals :
Dawicontrol DC-600e
of een
HighPoint RocketHybrid 1220

Maar ga ik hier veel snelheid en stabiliteit mee verliezen?

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
jup, gaat allemaal met intel rst, download de driver's en het programma van intel, wel voor je je pc installeert moet je hem op raid modus zetten bij de bios anders gaan er hele rare dingen gebeuren als je windows er al op hebt gezet... Maar dan kan je zoveel raid 0 als je wilt maken, en je kan je raid 0 ook uitbreiden zonder de data te verliezen!

En zet alsjeblieft de os op een ssd, een beste dat je kan doen!

[ Voor 8% gewijzigd door thibautb op 19-10-2014 14:04 ]

• Marhou
  • Niet online
Dank je wel voor je antwoord, dat scheelt weer een extra controller.

Het OS op een SSD is nog een optie maar daar moet ik me nog in verdiepen. Aangezien ik graag de scratch disk van adobe premiere pro het liefst op de os schijf heb (naar aanleiding van eerdere ervaringen, ervaar ik dit als stabieler en sneller) moet dit een vrij grote SSD worden.

Teven heb ik al meerdere SSD's "versleten :'( " in andere pc's en is mijn vertrouwen in een SSD in een stabiele videobewerkingspc nog niet heel groot.

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Niet vergeten, de Asus X99-A heeft een PCIe M.2 SSD socket, deze is onafhankelijk van je Intel SATA controller, dus zodoende kun je alle SATA poorten gebruiken voor je disken.
En idd, je kunt in principe zoveel raid0 volumes maken als mogelijk met de aantal poorten, maar met meerdan 140MB/sec per 4TB WD Black disk, heb je dan nog zoveel voordeel uit raid0 ?

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:17
Waarom maak je geen raid 10? Heb je nog een 3e plek voor veiligheid en snelheid of gaat het je alleen nog maar om snelheid?

• Marhou
  • Niet online
Het voordeel is dan natuurlijk bijna 7.5 TB voor mijn bronmateriaal en ooknog een keer voor het wegschrijven van het materiaal met een vrij snelle doorvoer.

M2 pci socket had ik nog niet aan gedacht.
Zijn er al SSD's van 1 TB met deze aansluiting?

Edit:
Snelheid is het belangrijkste, veiligheid is ondergeschikt...

[ Voor 12% gewijzigd door Marhou op 19-10-2014 20:37 ]

• thibautb
Madshark schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 20:23:
Niet vergeten, de Asus X99-A heeft een PCIe M.2 SSD socket, deze is onafhankelijk van je Intel SATA controller, dus zodoende kun je alle SATA poorten gebruiken voor je disken.
En idd, je kunt in principe zoveel raid0 volumes maken als mogelijk met de aantal poorten, maar met meerdan 140MB/sec per 4TB WD Black disk, heb je dan nog zoveel voordeel uit raid0 ?
ik denk dat hij eerder een grotere disk wilt hebben, dan een snellere, en het is nu niet dat het zooo traag is.

Ik zou een goede ssd kopen, je kan hier misschien bij v en a een 1tb samsung hdd kopen, en anders zo duur zijn zo nou ook weer niet tegenover wat jij maakt,

trouwens ik heb ook een x99 pc, een asus x99 deluxe een heel goed mobo, 10 sata poorten, wel een beetje prijzig maar je krijgt wel heel wat accesoires erbij. zoals je twee m.2 sata plaatsen hebt, dus je kan een hele snelle pc maken en je hebt er een 3 band wifi ding bij en 2 ethernet poorten, ik zou eens naar dat meoderbord kijken, want dat is wel een hele goede, en zoals je zei je gaat adobe gebruiken, dan pak je zeker een 5960x?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Afhankelijk van wat je doet met premiere kan een HDD natuurlijk wel een fikse bottleneck zijn met bijv exporteren naar uncompressed materiaal, of als je source bestaat uit losse frames ofzo. Maar als HDD's voldoen dan voldoen ze. Maar je OS en apps op een SSD is wel een must. Scratch op de OS schijf lijkt me toch geen pre meer?

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 19-10-2014 20:46 ]

specs

• Marhou
  • Niet online
@thibautb

Klopt, het verlanglijstje wat ik nu heb gaat uit van de 5960x met 32 GB ram, eventueel later uit te breiden naar 64 GB.
De X99 deluxe is ook langsgekomen, maar op de achtergrond geraakt omdat ik de pc niet op internet heb. Alleen om te updaten hang ik hem in het netwerk. Dus is de wifi en de 2e ethernet poorten overbodig.
Wel interessant is die 2e M.2 sata poort, deze pci-e kaart had ik over het hoofd gezien |:(

• thibautb
Marhou schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 20:46:
@thibautb

Klopt, het verlanglijstje wat ik nu heb gaat uit van de 5960x met 32 GB ram, eventueel later uit te breiden naar 64 GB.
De X99 deluxe is ook langsgekomen, maar op de achtergrond geraakt omdat ik de pc niet op internet heb. Alleen om te updaten hang ik hem in het netwerk. Dus is de wifi en de 2e ethernet poorten overbodig.
Wel interessant is die 2e M.2 sata poort, deze pci-e kaart had ik over het hoofd gezien |:(
Heeft echt heel veel accesoires, heeft ai suite, kan je dus bv oc'en zonder dat je naar de bios moet gaan, een soort van fan extension, gewoon niet om moeilijk te doen, maar waarom heb je dat ander mobo precies gekozen? EN je hebt wel een groot budget als je 32g aan ddr4 koopt, in ieder geval toch als die nog evenveel kosten als bij mij toen was.

• Marhou
  • Niet online
Het budget ligt op een max van € 3500,00.
De Gskill modules die ik op het oog heb kosten ongeveer € 600,00.
Oc'en is niet de bedoeling, maar zoveel mogelijk cores en geheugen. Met de hoogst mogelijke snelheid op de HD's, dus daarom twee keer een raid 0 met elk 2 hd's en WD Blacks.

De asus X99A gekozen omdat deze eigenlijk maar 1 ethernet aansluiting had, geen wifi, genoeg SATA, PCI-E, USB en voor de rest hetzelfde leek als de X99 Deluxe. De M.2 had ik over het hoofd gezien.

• thibautb
Ik zou hem wel oc'en want je kan tot zo een 30% betere prestatie's krijgen, dus veel sneller renderen, indien je ook dus een goede gpu hebt, voor de rest, vergeet zeker niet van ahci mode naar raid modus te zetten, en voor de rest ziet ie er wel degelijk uit.

En dan moet je ook wel zien dat je zeker goed genoege koeling hebt., YouTube: Watercooled 5960X Overclocking and Benchmarking - How are the temps? deze is misschien ook wel interessant om te bekijken, en dus als je je pc hebt en hem opstart, dan in de bios direct verandert naar raid, dan ga je gewoon naar de intel site, nadat je de ethernet drivers hebt gedownload, zoek je rst, voor windows ..., installeer je ze herstart je je pc en dan maak je twee nieuwe partitie's

• Marhou
  • Niet online
GPU zal een gtx 770 of 780 worden, de nieuwe 970 of 980 staat nog niet op de lijst van supported gpu's bij Adobe.
Overklokken heb ik nog niet in mijn hoofd omdat de koeling ook nog niet zeker is. CPU waterkoeling is nog een mogelijkheid die ik moet bekijken.

Bedankt voor je duidelijke uitleg voor de installatie!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:43
Je kunt ook binnen Windows softwarematige raids aanmaken.

Dan ga je naar computer management, selecteer de disks die je wilt gebruiken in raid 0 en kies de optie 'striped'.

Ik heb zelf ook 2 WD blacks van 640GB in een striped configuratie staan en deze presteert 2x beter dan een single drive. Voor wat betreft videobewerking is dit zeer nuttig.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1