Goedkope all round PC

Pagina: 1
Acties:

• Koennnnnn
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-01-2022
Hallo.
Na geweldige hulp te hebben gehad van jullie, kom ik terug voor advies voor de PC van mijn broertje.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Standaard dingen, surfen, office werken, filmpje kijken. Soms muziek maken (FL studio dacht ik?) en licht gamen, hoeft niet op geweldige settings.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo laag mogelijk, maar denk aan een maximum van zo'n €450

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Standaard componenten en sowieso een SSD

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Eigenlijk niet

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij heeft natuurlijk liever geen straaljager naast zich staan. Maar voor de rest geen zware eisen.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet, al kan het met de Pentium G3258 natuurlijk wel op ieder moederbord en brengt daarom geen extra kosten met zich mee. Deze optie blijf dus open als we voor die optie gaan.

Ik heb wat rondgekeken en zit met een dilemma. Heb hier 2 lijstjes:

Het intel lijstje. Gekozen voor standaard moederbord met goede audiochip, standaard kast, geheugen, voeding en SSD. Voor deze setup gekozen zodat later upgraden naar een i5 mogelijk is op het moederbord. Ik heb wat rongezoch over de iGPU van de CPU maar kom verschillende resultaten tegen. Hij gamed op lage settings o.a Far Cry 3. Dit gaat op de laptop met een intel Celeron en GT240M al. Maar heb geen idee welke GPU daarvoor nodig is...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 57,80€ 57,80
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,-€ 66,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,50€ 30,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,95€ 65,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,03€ 52,03
1Crucial MX100 256GB€ 91,70€ 91,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 363,98

Hier het AMD lijstje met sterkere iGPU als ik het goed heb. Voor de rest zelfde componenten maar natuurlijk ander moederbord.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 79,50€ 79,50
1MSI A78M-E45€ 46,-€ 46,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,50€ 30,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,95€ 65,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,03€ 52,03
1Crucial MX100 256GB€ 91,70€ 91,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 365,68

Heb bij beide setups de voeding ruim genomen zodat er uitrbeiding kan komen van een sterkere GPU. Heeft iemand tips of verbeteringen voor een van de setups en adviezen voor een videokaart?
Ik weet dat de HD 7950 momenteel goedkoop is (zelf ook van geprofiteerd, en heerlijke kaart _/-\o_ ) maar hij kan waarschijnlijk af met een minder sterke aangezien hij niet high/ultra settings hoeft. En het meer een allround pc is.

Alvast bedankt! :)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Prima openingspost _/-\o_

Setup 2, FL Studio is gek op meerdere cores en de iGPU is vele malen beter dan die van een Pentium, wat hem bij gamen ten goede komt.

Beide zijn trouwens leuk te overclocken, neem er anders een Gelid Tranquillo Rev. 2 bij om de AMD wat stiller te maken, en fijn te overclocken.

Ze kunnen allebei, maar vanwege de meerdere cores van FL Studio en de betere iGPU vaoor gading heeft de AMD de voorkeur.

Je kan trouwens ook een 300W voeding nemen, zoals de be quiet! System Power 7 300W, voldoet voor beide setups (tenzij je een losse GPU in de toekomst wil toevoegen).

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Koennnnnn
MK1998NL schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 13:17:
Prima openingspost _/-\o_

Setup 2, FL Studio is gek op meerdere cores en de iGPU is vele malen beter dan die van een Pentium, wat hem bij gamen ten goede komt.

Beide zijn trouwens leuk te overclocken, neem er anders een Gelid Tranquillo Rev. 2 bij om de AMD wat stiller te maken, en fijn te overclocken.

Ze kunnen allebei, maar vanwege de meerdere cores van FL Studio en de betere iGPU vaoor gading heeft de AMD de voorkeur.

Je kan trouwens ook een 300W voeding nemen, zoals de be quiet! System Power 7 300W, voldoet voor beide setups (tenzij je een losse GPU in de toekomst wil toevoegen).
Dank :) Heb geleerd van mijn fouten vorige keer ;)

FL studio werkt op de laptop ook al voldoende, en is een Celeron, :X Zal dus wel goed genoeg lopen op de nieuwe PC.

Had de voeding inderdaad ruim genomen zodat er nu/later een andere videokaart bij kan.
Twijfel nog of ik een setup met de pentium + andere videokaart neem, FX 6300 + extra videokaart of de pricewatch: AMD A8-6600K Boxed en alleen de iGPU.

Heb geen idee hoe sterk de iGPU is, en de reviews die ik zie zijn allemaal verschillend.
Het voordeel van de Pentium is dat het upgraden van CPU makkelijker gaat.
Ik zal nog even kijken of de iGPU sterk genoeg is of dat er een goedkope externe GPU handiger is.

Als ik een externe GPU zal de Pentium toch niet de bottleneck zijn? Meerdere cores worden toch amper gebruikt. (en hij speelt geen battlefield ;) )

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Koennnnnn schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 13:23:
[...]

Dank :) Heb geleerd van mijn fouten vorige keer ;)

FL studio werkt op de laptop ook al voldoende, en is een Celeron, :X Zal dus wel goed genoeg lopen op de nieuwe PC.
Ik denk ook niet dat hij super professioneel bezig is met FL Studio. Op een Pentium zal het ook prima werken, op een A8 gewoon wat sneller :)
Had de voeding inderdaad ruim genomen zodat er nu/later een andere videokaart bij kan.
Twijfel nog of ik een setup met de pentium + andere videokaart neem, FX 6300 + extra videokaart of de pricewatch: AMD A8-6600K Boxed en alleen de iGPU.
Als je gaat upgraden is een 1150-setup interresanter. GPU kan je makkelijk upgraden naar een i5, zelfs een i7. Bij een FM2(+)-setup niet zo, een FX6300 is een AM3+ CPU en zal dus niet passen (zonder hamer :+)
Heb geen idee hoe sterk de iGPU is, en de reviews die ik zie zijn allemaal verschillend.
Het voordeel van de Pentium is dat het upgraden van CPU makkelijker gaat.
Ik zal nog even kijken of de iGPU sterk genoeg is of dat er een goedkope externe GPU handiger is.
Hier (ietsjes naar onder scrollen) zie je wat de iGPU in staat is in games.
Als ik een externe GPU zal de Pentium toch niet de bottleneck zijn? Meerdere cores worden toch amper gebruikt. (en hij speelt geen battlefield ;) )
Overclocked is hij in sommige gevallen bijna zo snel als een i7 4790k :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Koennnnnn
MK1998NL schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 13:31:
[...]

Ik denk ook niet dat hij super professioneel bezig is met FL Studio. Op een Pentium zal het ook prima werken, op een A8 gewoon wat sneller :)

[...]

Als je gaat upgraden is een 1150-setup interresanter. GPU kan je makkelijk upgraden naar een i5, zelfs een i7. Bij een FM2(+)-setup niet zo, een FX6300 is een AM3+ CPU en zal dus niet passen (zonder hamer :+)

[...]

Hier (ietsjes naar onder scrollen) zie je wat de iGPU in staat is in games.

[...]

Overclocked is hij in sommige gevallen bijna zo snel als een i7 4790k :)
Ik weet dat het een ander socket is, en was bedoeld dat ik mobo+cpu zou veranderen ;)

Bedankt voor de hulp, ik kom er verder wel uit d:)b