siemens logo! 8 en vpn

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 23:36
Ik heb een machine die vanaf een andere machine realtime bedient moet kunnen en in de gaten moet kunnen worden gehouden (druk motortemp stand van de kleppen). De afstand tussen deze machines kan oplopen tot 2km. Daarom zat ik te denken voor de communicatie gebruik te maken van het mobiele gsm netwerk. Nu zag ik ook dat de siemens logo 8 onderdelen met elkaar communiceren via ethernet. Is het ook mogelijk om het bedieningsscherm middels vpn en het mobiele netwerk te laten communiceren met de basisunit?

indien iemand andere suggesties heeft zien die ook welkom

[ Voor 5% gewijzigd door jwvdst op 19-10-2014 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 13:40

Garyu

WW

Ehm, real-time en GSM gaat over het algemeen niet werken. Nu weet ik niet wat logo8 precies voor protocol gebruikt, maar de meeste real-time control loops die ik ken willen een meer of minder dedicated control network hebben. Het gebruikt dan wel TCP/IP, maar werkt alleen met een bepaalde maximale latency, die je via VPN + GSM nooit en te nimmer gaat garanderen. Zeg dat een functie met 20 Hz werkt, dan heb je een maximale end to end latency van 50ms. Alleen je VPN tunnel gaat dat al niet halen, laat staan GSM, plus je PLCs...

Heb je geen mogelijkheid om een kabel te gebruiken, bijvoorbeeld iets dat er al ligt? Powerline? Anders zou ik toch eens naar je regelalgoritme kijken of dat niet lokaal gedaan kan worden en minder vaak (niet real-time) met de andere kant hoeft te praten.

[ Voor 19% gewijzigd door Garyu op 19-10-2014 21:05 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basti504
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:28

Basti504

Niet de enige, wel de echte.

Laatste keer dat ik met de LOGO gewerkt was, was nog met versie 3 :) .

Overigens zegt de Siemens website dat dit momenteel ook kan met V8:
Geïntegreerde web server - het kan niet eenvoudiger

Geïntegreerde web server in alle basisunits voor het bewaken en besturen met LOGO! via WLAN en het internet; paswoord beveiligd en geschikt voor alle gebruikelijke browsers

De web server is eenvoudig te configureren via muis klik in de software; zonder HTML kennis

U heeft de mogelijkheid om de web server beeld overeen te laten komen met het LOGO! of TDE display. Zet een vinkje bij de web server – klaar! LOGO! 8 kan worden bediend met een smartphone, tablet of PC met de zelfde ’look en feel’ als de LOGO! 8 of TDE; LOGO! 8 router aansluiting noodzakelijk.
Wellicht een (eenvoudigere) optie omdat het over z'n grote afstand gaat, met VPN verbindingen tussen PLC en Panels heb ik persoonlijk geen ervaring. Ik zie overigens op latency problemen geen reden waarom een goed opgezette VPN verbinding niet zou werken.

Zie ook dit topic op het Siemens forum

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst

even een filmpje van de machine (sleepslangbemester) waar het om gaat
het gaat er dus om dat de pomp die de mest naar de bemester pompt te kunnen bedienen en controleren vanaf de bemester. Nu is er steeds een 2e man nodig om het pompen op te starten en bij pech(gebarsten slang) of als je klaar bent de pomp uit te schakelen
Basti504 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 22:14:
Laatste keer dat ik met de LOGO gewerkt was, was nog met versie 3 :) .

Overigens zegt de Siemens website dat dit momenteel ook kan met V8:

[...]

Wellicht een (eenvoudigere) optie omdat het over z'n grote afstand gaat, met VPN verbindingen tussen PLC en Panels heb ik persoonlijk geen ervaring. Ik zie overigens op latency problemen geen reden waarom een goed opgezette VPN verbinding niet zou werken.

Zie ook dit topic op het Siemens forum
ik denk wel dat ik op deze manier ga beginnen. en het vandaar ga uitbouwen.
in de toekomst wil ik dan ook dat als er op de bemester de klep in de aanvoer leiding gesloten wordt ten behoeve van het keren/manouvreren dat dan ook automatisch de pomp terug geregeld wordt. hiervoor wil ik dan een 2e basismodule gebruiken op de bemester die dan uitgelezen wordt door de basismodule op de pomp
Garyu schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 21:01:
Ehm, real-time en GSM gaat over het algemeen niet werken. Nu weet ik niet wat logo8 precies voor protocol gebruikt, maar de meeste real-time control loops die ik ken willen een meer of minder dedicated control network hebben. Het gebruikt dan wel TCP/IP, maar werkt alleen met een bepaalde maximale latency, die je via VPN + GSM nooit en te nimmer gaat garanderen. Zeg dat een functie met 20 Hz werkt, dan heb je een maximale end to end latency van 50ms. Alleen je VPN tunnel gaat dat al niet halen, laat staan GSM, plus je PLCs...

Heb je geen mogelijkheid om een kabel te gebruiken, bijvoorbeeld iets dat er al ligt? Powerline? Anders zou ik toch eens naar je regelalgoritme kijken of dat niet lokaal gedaan kan worden en minder vaak (niet real-time) met de andere kant hoeft te praten.
met een latency van max 1 sec kan ik wel leven. en als je mn videogezien hebt is een bekabelde verbinding geen optie

[ Voor 81% gewijzigd door jwvdst op 20-10-2014 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:07
Ik zou voor zoiets niet voor VPN gaan, dan heb je zowiezo een wifi verbinding nodig.
Het enige wat je denk ik eigenlijk nodig hebt is iets om de pomp(op de "vaste" grond) aan en uit te kunnen zetten en om de status(alarmen) te kunnen bewaken.

Het makkelijkste is een kabel een de slang vast natuurlijk, maar ik vermoed dat deze geen lang leven heeft.

Phoenix(en vast andere fabriekanten ook) heeft een systeem om draadloos IO(en andere signalen) over te kunnen sturen, misschien dat dat wat is?
https://www.phoenixcontac...18-4ffa-8956-24d7d34ee549

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:41

Stoney3K

Flatsehats!

Even een heel flauwe vraag, maar je wil serieus zo'n apparaat kunnen starten en stoppen vanaf de wal terwijl je (mogelijk) geen zicht hebt op wat er in de buurt van het apparaat precies gebeurt?

Je kan nooit zien of er toevallig een omstander in de buurt is. Dus ik zou echt aanraden om het starten van dat ding alleen te doen als er een operator aan de knoppen zit die kan zien dat de kust veilig is rond je machine.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jorn schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:04:
Ik zou voor zoiets niet voor VPN gaan, dan heb je zowiezo een wifi verbinding nodig.
Het enige wat je denk ik eigenlijk nodig hebt is iets om de pomp(op de "vaste" grond) aan en uit te kunnen zetten en om de status(alarmen) te kunnen bewaken.

Het makkelijkste is een kabel een de slang vast natuurlijk, maar ik vermoed dat deze geen lang leven heeft.

Phoenix(en vast andere fabriekanten ook) heeft een systeem om draadloos IO(en andere signalen) over te kunnen sturen, misschien dat dat wat is?
Hoezo wifi nodig voor VPN?
Voor mijn werk hebben we beregeningscomputers in het veld staan die hun seriele data 24/7 over een sonic wall boxje met daarin een USB GSM modem staan door te sturen naar de server. Gaat prima.
Misschien kan de PLC ook wel eenvoudig wat data over rs232 doorsturen of anders de webinterface, vertraging van GSM is daarvoor niet echt een issue.

Best wel kansloos hoeveel data er continu overheen gaat, terwijl er 99% van de tijd niets mee gedaan wordt. Maar die klant kan nu overal ter wereld zijn beregening starten, terwijl er vroeger in het weekend iemand rondjes moest rijden langs elk perceel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:07
_ferry_ schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:22:
[...]

Hoezo wifi nodig voor VPN?
Voor mijn werk hebben we beregeningscomputers in het veld staan die hun seriele data 24/7 over een sonic wall boxje met daarin een USB GSM modem staan door te sturen naar de server. Gaat prima.
Misschien kan de PLC ook wel eenvoudig wat data over rs232 doorsturen of anders de webinterface, vertraging van GSM is daarvoor niet echt een issue.

Best wel kansloos hoeveel data er continu overheen gaat, terwijl er 99% van de tijd niets mee gedaan wordt. Maar die klant kan nu overal ter wereld zijn beregening starten, terwijl er vroeger in het weekend iemand rondjes moest rijden langs elk perceel.
Klopt, je hebt gelijk, het kan ook prima met GSM uiteraard.
Toch zou ik voor een oplossing gaan die meer "direct" is, dus zonder VPN e.d. omdat je toch door de slang tussen pomp en bemester een relatief korte afstand hoeft te overbruggen.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Behalve als je een eigen bedraad netwerkje gaat opzetten is er niet iets als 'directer' ;-)

VPN latencies zijn met de juiste hardware vrij laag, ook over internet, 2g/3g/4g of 802.11. Hell, als je een bluetooth dish gebruikt kan je ook dat doen. Als ik een OpenVPN tunnel of IPSec zonder L2TP gebruik kan ik gewoon van A naar B pingen onder de 19ms. En dat via: Computer->IPSec tunnel->Wifi Hotspot op phone->3G->internet->IPSec server->Firewall->LAN->Computer.

Netwerken en VPN's zijn tegenwoordig lang niet zo traag als mensen denken. Ik kan ook probleemloos op dat andere netwerk dan een SoL (Serial over LAN) sessie starten op 115200 baud.

[ Voor 8% gewijzigd door johnkeates op 21-10-2014 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
Misschien een directe verbinding met behulp van UBNT RocketPort en een AirMax Omni antenne?

Andere optie misschien: Aan/uit schakelen met een long-range relay systeem en de status is alleen maar nodig denk ik bij limiet waardes en dat de PC/PLC op die limiet waardes een e-mail stuurt of iets in die trant.

De vraag is misschien ook: welke interface is er nu beschikbaar op de PLC? Of is die Ethernet verbinding al in gebruik voor de interface?

[ Voor 32% gewijzigd door Steefph op 21-10-2014 19:00 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 19:43
Een paar ideeën die in mij op kwamen toen ik het las,

Is een S7-1200 niet flexiebler voor dit soort werkzaamheden. Deze PLC's zijn vollediger uitgerust ipv de logo!'s.
Ik vind het idee met mobiel netwerk een goed idee namelijk: plc <-> modem <-> *web* <-> modem <-> plc/rio. Maar je hangt wel altijd aan een abbonoment. Wanneer je een hikje krijg in je verbinding, ben je ook niet blij :/

Ik weet dat je geen kabel wil trekken, maar ken je het protocol dupline. 2 draadsprotocol, 10 km en je *kan* het over alles heen gooien (er zijn vaak genoeg testen gedaan door verschillende kabelhaspels aan elkaar te hangen).

[ Voor 27% gewijzigd door Luukje01 op 21-10-2014 19:11 . Reden: herformulierng ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 13:40

Garyu

WW

johnkeates schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 17:20:
Behalve als je een eigen bedraad netwerkje gaat opzetten is er niet iets als 'directer' ;-)

VPN latencies zijn met de juiste hardware vrij laag, ook over internet, 2g/3g/4g of 802.11. Hell, als je een bluetooth dish gebruikt kan je ook dat doen. Als ik een OpenVPN tunnel of IPSec zonder L2TP gebruik kan ik gewoon van A naar B pingen onder de 19ms. En dat via: Computer->IPSec tunnel->Wifi Hotspot op phone->3G->internet->IPSec server->Firewall->LAN->Computer.

Netwerken en VPN's zijn tegenwoordig lang niet zo traag als mensen denken. Ik kan ook probleemloos op dat andere netwerk dan een SoL (Serial over LAN) sessie starten op 115200 baud.
Het ligt natuurlijk aan je definitie van traag :). Wat vooral een probleem met zo'n verbinding is, is dat je nul garantie hebt op die latency, of dat er überhaupt een verbinding is op het moment dat je die nodig zou hebben. In dit geval waarschijnlijk niet kritisch en als je tevreden bent met latencies van een seconde waarschijnlijk ook geen probleem. Ik kom meer uit de harde real time hoek waar het missen van een deadline desastreus kan zijn O-)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
Stoney3K schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:20:
Even een heel flauwe vraag, maar je wil serieus zo'n apparaat kunnen starten en stoppen vanaf de wal terwijl je (mogelijk) geen zicht hebt op wat er in de buurt van het apparaat precies gebeurt?

Je kan nooit zien of er toevallig een omstander in de buurt is. Dus ik zou echt aanraden om het starten van dat ding alleen te doen als er een operator aan de knoppen zit die kan zien dat de kust veilig is rond je machine.
de pomp heeft geen draaiende delen waar men in kan koemen. Als veiligheid wil ik wel een claxon opbouwen die af gaat gevolgd door een pauze als de pomp gestart wordt
Jorn schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:04:

het probleem is dat de slang ook gesleept wordt en langer en korter gemaakt kan worden dus niet echt een optie om de kabel in of aan de slang te maken.
maar ik heb je link bekeken en je brengt me nu wel op een idee om het starten stoppen via de phoenix te doen en het instellen via de webpagina van de logo

in hoeverre is de latency/betrouwbaarheid beter bij een m2m abbonoment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
ik ben dus naar de introductie van de nieuwe siemens logo! 8 geweest
Daar zeiden ze dat het geen probleem is om de communicatie via een vpn verbinding te laten lopen en dat het verbruik slechts 1/2 kb per seconde is
Nu ben ik dus op zoek naar een industriele umts/3g/gprs modem met vpn functionaliteit.
nu ben ik deze tegen gekomen maar met zn 349 euro is deze nog het duurste onderdeel wat ik ook nog 2x nodig ben.
Misschien weten jullie nog goedkopere umts/gprs routers met vpn functionaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:18
Kijk eens bij moxa die verkoopt remote i/o oplossingen die ook lokale logica kunnen hebben voor simpele schakelingen, eventueel voorzien al gprs.
Daarnaast verkopen ze utp naar gsm modems voor dit doel.

Vergeet niet je hebt natuurlijk nauwelijks bandbreedte nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door leonbong op 16-11-2014 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
M2m providers kunnen ook vpn oplossingen leveren waarbij je geen speciale hardware nodig hebt. Het gebruik van de juiste apn icm jouw sim geven je dan de juiste verbinding.
Het voordeel van een m2m provider t.o.v. een gewone geeft je waarschijnlijk geen betere latency, maar wel betere customer support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart VdA
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-04-2024
Hi,

Even op deze oude thread terecht gekomen. Voor wat het waard kan zijn...

Directe verbinding op een korte afstand is misschien mogelijk via P2P 5GHz link? Enige vereiste is line of sight (vrij zicht dus) tussen beide punten.

Zie Nanostation M5 van Ubiquiti (ubnt.com). Steengoed materiaal dat makkelijk 80 Mbps synchroon en meer levert.

Grtn, Bart

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:29
Ik heb wat ervaring met de Westermo MRD-455. Is een 4G modem/router met vpn functionaliteit. Dit is wel de versie met dubbele simkaart, maar ze hebben ook versies waar er 1 in gaat. Prijzen kon ik helaas zo gauw niet vinden.

De optie die Bart VdA noemt is ook zeker het overwegen waard als je line of sight hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
Bart VdA schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:01:
Hi,

Even op deze oude thread terecht gekomen. Voor wat het waard kan zijn...

Directe verbinding op een korte afstand is misschien mogelijk via P2P 5GHz link? Enige vereiste is line of sight (vrij zicht dus) tussen beide punten.

Zie Nanostation M5 van Ubiquiti (ubnt.com). Steengoed materiaal dat makkelijk 80 Mbps synchroon en meer levert.

Grtn, Bart
afstand kan op lopen tot 2km en er kunnen gebouwen tussen zitten. dus dit is geen optie. Ook rijdt de ene machine constand heen en weer en vanwege de richtantennes is valt dit dus ook af helaas. We gebruiken nu een systeem wat werkt via de mobilofoon wat alleen de toerental van de motor kan regelen. Graag zouden we tot 15 funkties willen bedienen en dat lukt niet met een mobilofoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik heb voor zo'n situatie deze wel eens toegepast: http://ewon.biz/products/ewon-flexy. Vrij goedkoop, VPN, ziet er niet degelijk uit, software is basic dus komt ook niet echt netjes over maar hij werkt top 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
WouterG schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:57:
Ik heb voor zo'n situatie deze wel eens toegepast: http://ewon.biz/products/ewon-flexy. Vrij goedkoop, VPN, ziet er niet degelijk uit, software is basic dus komt ook niet echt netjes over maar hij werkt top 👍
de betrouwbaarheid is goed? en wat heb je hiervoor betaald?

zelf zat ik te denken aan deze https://www.conrad.nl/nl/...-lan-1-x-rj11-192604.html

het probleem is wel dat het in omgeving is met amoniak dampen en dat is niet bevordelijk voor de levensduur

[ Voor 31% gewijzigd door jwvdst op 03-01-2016 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Stoney3K schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:20:

Als ik het goed begrijp gaat het om het bedienen van de pomp op de mesttank vanuit de trekker met de sleepslangbemester. De pomp zit in de tank die op een vaste plek in het land staat en daar weinig kwaad kan doen voor de omgeving. De chauffeur van de trekker heeft overzicht over de werkzaamheden.
jwvdst schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:32:
[...]

de betrouwbaarheid is goed? en wat heb je hiervoor betaald?

zelf zat ik te denken aan deze https://www.conrad.nl/nl/...-lan-1-x-rj11-192604.html

het probleem is wel dat het in omgeving is met amoniak dampen en dat is niet bevordelijk voor de levensduur
Voor zo'n 200 euro haal je een 3g/4g m2m router met vpn-ondersteuning van Ali Express en dan mag je alles zelf oplossen. Dat is zo'n beetje de basisprijs waar je aan moet denken. Bij Nederlandse aanbieders van industriële m2m routers betaal je al snel 500 - 1000 euro.

Ik gebruik thuis deze voor de 4g-verbinding met mijn netwerk (ik woon buitenaf en 4g is zes keer sneller dan adsl):
http://www.aliexpress.com...=2114.40010508.4.8.cmpjuA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
Femme schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 13:12:
[...]

Als ik het goed begrijp gaat het om het bedienen van de pomp op de mesttank vanuit de trekker met de sleepslangbemester. De pomp zit in de tank die op een vaste plek in het land staat en daar weinig kwaad kan doen voor de omgeving. De chauffeur van de trekker heeft overzicht over de werkzaamheden.

[...]

Voor zo'n 200 euro haal je een 3g/4g m2m router met vpn-ondersteuning van Ali Express en dan mag je alles zelf oplossen. Dat is zo'n beetje de basisprijs waar je aan moet denken. Bij Nederlandse aanbieders van industriële m2m routers betaal je al snel 500 - 1000 euro.

Ik gebruik thuis deze voor de 4g-verbinding met mijn netwerk (ik woon buitenaf en 4g is zes keer sneller dan adsl):
http://www.aliexpress.com...=2114.40010508.4.8.cmpjuA
idd bij de pomp zijn er geen bewegende delen op een aandrijfas na die voldoende afgeschermd is.
Als de pomp gestart wordt maak ik het wel zo dat er eerst een waarschuwingstoon is en dan na x seconden pas daatwerkelijk de pomp gestart wordt

en wat betreft de 3g router dat ziet er niet verkeerd uit. Het is nog mooi compact ook.
Heeft de modem ook de mogelijkheid om als inbelserver/cliet te kunnen dienen? we zitten soms in gebieden waar 3g internet niet je van het is en dan wil ik kijken of het met een inbelverbinding beter gaat.

[ Voor 83% gewijzigd door jwvdst op 05-01-2016 14:59 ]

Pagina: 1