Hoe bitrate van audio stream bepalen?

Pagina: 1
Acties:
  • 893 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Niet zeker of dit het juiste subforum is, dus indien niet, excuses.

Ik neem nogal veel live streams op met TotalRecorder om die dan later op mijn MP3-speler te beluisteren.

Ik heb het dan niet over muziek, maar wel over praatprogramma's, documentaires, luisterspelen,...

Ik neem ze op in WAV formaat, op maximale kwaliteit (bestanden van ongeveer 1 GB per uur) en rip die dan naar MP3 met LFE (wat resulteert in 30-45 MB per uur).

Nu vraag ik me af, is er een manier waarop ik de maximale bitrate kwaliteit van de audio stream kan bepalen (maw waardoor ik niet op een te hoge bitrate ga rippen en schijfruimte ga verspillen)?

Of misschien een tooltje dat op basis van de originele WAV file kan bepalen op welke bitrate ik die het beste kan rippen?

Dank!!

[ Voor 16% gewijzigd door demichel op 19-10-2014 11:49 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mja wat vind jij verspilling? en hoe goed zijn je oren? en welke verwachtingen stel jij aan het geluid?
allemaal vrij subjectief

een cd is 700mb voor 80 minuutjes oid, dan is die gig /uur niet zo gek toch

Nou vind ik 45 MB/uur vrij weinig dus ga zo door zou ik zeggen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
fish schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 11:38:
mja wat vind jij verspilling? en hoe goed zijn je oren? en welke verwachtingen stel jij aan het geluid?
allemaal vrij subjectief

een cd is 700mb voor 80 minuutjes oid, dan is die gig /uur niet zo gek toch

Nou vind ik 45 MB/uur vrij weinig dus ga zo door zou ik zeggen
Ik heb het dan niet over muziek, maar wel over praatprogramma's, documentaires, luisterspelen,...

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik ken genoeg mensen die 128kbit mp3's prima kwaliteit vinden, en dan praat ik wel over muziek. Het is echt persoonlijk. Dus neem gewoon op met 44,1KHz 16 bits stereo op, en ga eens spelen met het omzetten naar een andere bitrate en bepaal wat jij nog prima vind aan kwaliteit.

Je vraagt nu eigenlijk hoeveel suiker je in je koffie moet doen, en dan zal je mensen hebben die vinden dat je 4 klonjtes moet gebruiken, terwijl de andere het zwart drinkt, en dus geen suiker gebruikt.

Maaruh... Je kon het subforum audio niet vinden??

Anyhow, ik zou zeggen dat 96kbit mp3 al meer dan genoeg is..

[ Voor 10% gewijzigd door RaZ op 19-10-2014 11:59 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

demichel schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 11:49:
[...]

doet niets af aan mijn stelling

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-07 09:55

Ravefiend

Carpe diem!

Spek – Acoustic Spectrum Analyser is een geweldige tool om te weten te komen hoe 'goed' de bron kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Even kort door de bocht, maar kun je de bitrate van de livestream niet bekijken (en zo mogelijk de livestream 1:1 opnemen, bit voor bit)? Beter dan dat krijg je het niet :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:33

Sharky

Skamn Dippy!

Geen idee wat voor streams je luistert, maar ik gok even dat dat al gecomprimeerde streams zijn. Die kun je toch ook rechtstreeks opslaan? Als je het eerst als wav opslaat en dan weer comprimeert raak je al weer kwaliteit kwijt. Als je kwaliteit belangrijk vindt kun je ze beter rechtstreeks rippen.

edit:
Wat intoxicated ook zegt.

[ Voor 5% gewijzigd door Sharky op 19-10-2014 12:12 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feanathiel
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

demichel schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 11:33:
Wellicht heb je er niet veel aan, aangezien je expliciet MP3 noemt, maar heb je ook al eens een ander formaat geprobeerd? Zeker met de vele stiltes en spraak-bereik (om het maar even zo te noemen) kun je ook lossless compressie formaten proberen, zoals FLAC / ALAC / WMA lossless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
intoxicated schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 12:11:
Even kort door de bocht, maar kun je de bitrate van de livestream niet bekijken (en zo mogelijk de livestream 1:1 opnemen, bit voor bit)? Beter dan dat krijg je het niet :)
Domme vraag misschien, maar hoe doe ik dat? Wil ik dan bijvoorbeeld uitzendingen van http://www.bbc.co.uk/radio4extra/programmes/schedules opnemen, hoe doe ik dan zoiets?
Sharky schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 12:12:
Geen idee wat voor streams je luistert, maar ik gok even dat dat al gecomprimeerde streams zijn. Die kun je toch ook rechtstreeks opslaan? Als je het eerst als wav opslaat en dan weer comprimeert raak je al weer kwaliteit kwijt. Als je kwaliteit belangrijk vindt kun je ze beter rechtstreeks rippen.

edit:
Wat intoxicated ook zegt.
Als iemand me wat enlightment wil brengen hoe dat te doen of aanwijzingen naar websites of howtos', dan doe ik dat graag. Weet alleen niet hoe er aan te beginnen. Doe het al 10 jaar op die manier en dat heeft altijd prima gewerkt, maar misschien zijn er ondertussen betere manieren?

DUS:
Sharky schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 12:12:
Geen idee wat voor streams je luistert, maar ik gok even dat dat al gecomprimeerde streams zijn. Die kun je toch ook rechtstreeks opslaan?
Dus hoe doe ik dat bijvoorbeeld voor uitzendingen op http://www.bbc.co.uk/radio4extra/programmes/schedules ??

Dank !!

[ Voor 54% gewijzigd door demichel op 19-10-2014 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:51
onttagt en verplaatst van SG naar AUD.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:18

Mavamaarten

Omdat het kan!

demichel schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 13:09:
[...]

Domme vraag misschien, maar hoe doe ik dat? Wil ik dan bijvoorbeeld uitzendingen van http://www.bbc.co.uk/radio4extra/programmes/schedules opnemen, hoe doe ik dan zoiets?
Ik heb er geen ervaring mee, maar even googlen levert dit tooltje op: http://www.infradead.org/get_iplayer/html/get_iplayer.html

Er zijn wel wat fake tooltjes te vinden maar deze ziet er best legit uit. Voor de zekerheid even checken op virustotal en je zit wel safe :)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je neemt een stream op (van bijvoorbeeld 96kb). Die sla je op als wav. Vervolgens compimeer je hem naar 320kb. Dan heb je nog steeds dezelfde kwaliteit als een 96kb stream.

De tip is al eerder gegeven: sla de stream direct op. Ik deed dat vroeger altijd met streamripper voor winamp, tegenwoordig doe ik het in de tunein radio app. Zo zijn er meer mogelijkheden, maar googlen kan je zelf prima denk ik.

Verder is er al uitgebreid gediscussieerd over bitrates, dat gaan we niet nog een keer doen. Dit topic gaat dan ook dicht.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.