Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-09 10:46
Hallo Tweakers,

afgelopen vrijdag en zaterdag ben ik bij de open dagen van de TU in Eindhoven en die in Delft geweest. Ik heb daar presentaties (en proefcolleges) van verschillende studies bezocht en ben tot de conclusie gekomen dat informatica wil gaan studeren.

Waarom maak ik dit topic? Er zijn verschillende punten, waarin de universiteiten van elkaar verschillen. Met dit topic wil ik graag wat meningen en ervaringen van tweakers horen die jaren geleden voor dezelfde keuze stonden.
  • Welke factor was doorslaggevend voor het kiezen van je universiteit?
  • Zijn peilingen die tijdschriften/kranten/weekbladen houden betrouwbaar? Ik geloof dat ze de studenten ondervragen, wat de resultaten natuurlijk erg subjectief maken.
  • Een informatica opleiding in het Engels, voegt het wat toe? Ik neem aan dat in veel grote bedrijven de communicatietaal Engels is.
Ik ben erg benieuwd of ik hier wat meningen kan verzamelen, alvast dank voor de reacties. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik ben zelf geen ICT'er, maar:

Elke technische master is volgens mij Engelstalig, dus dat komt sowieso. Bijna al je boeken zullen Engelstalig zijn. Je zal altijd in iedergeval sommige dingen in het Engels moeten doen. Informatie die je googled zal Engels zijn. En ik ga er even vanuit dat je ook nog genoeg Engels tegenkomt bij andere plekken (series, games, etc): Je hebt echt geen Engelstalige bachelor nodig om later voldoende Engels te kunnen als dat de communicatietaal bij je bedrijf is.

Of die peilingen betrouwbaar zijn is moeilijk te zeggen. Maar hoewel die enquetes niet heel objectief zijn, is dat wel waar voor elke instelling. Ik had zelf daardoor wel Delft afgeschreven (bij mijn opleiding kwam die altijd significant minder uit de bus dan Eindhoven en Twente), en uiteindelijk een beetje 50/50 tussen Eindhoven en Twente gekozen (voor Twente).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Vlaine
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Twee jaar geleden zat ik in precies hetzelfde schuitje als TS. Ik wist al een tijdje dat ik (technische) informatica wilde gaan studeren en ik twijfelde enorm tussen de verschillende universiteiten. Ik heb uiteindelijk voor Eindhoven gekozen.

Doorslaggevende factor was voor mij dat de opleiding op de TU/e volledig Engelstalig is. Zoals Sissors hierboven aangeeft zal het geen wereld van verschil zijn voor je Engelse taalvaardigheden, omdat je boeken en eventuele master sowieso al in het Engels zijn. Je zult hoe dan ook veel in aanraking komen met Engels. Ik denk dat je er daarom niet teveel waarde aan moet hechten. Wat mij vooral aansprak was dat er veel mensen uit het buitenland naar Eindhoven komen omdat ze alleen daar een volledig Engelstalige bachelor kunnen volgen. Ik vind het na twee jaar nog altijd leuk om een intercultureel groepsproject te doen.

De meeste peilingen die je tegenkomt zijn inderdaad gebaseerd op enquêtes onder studenten (en soms hoogleraren). Elsevier maakt ieder jaar erg betrouwbare gidsen op dat gebied.

Uiteindelijk is het kiezen van universiteit ook veelal een kwestie van gevoel. Ik heb ontzettend lang getwijfeld en ben uiteindelijk gewoon voor Eindhoven gegaan. Voor technische informatica zit je daar volgens de meeste bronnen op de juiste plek en daar kan ik mij goed in vinden. Ik heb het naar mijn zin en heb het idee dat ik op de juiste plek zit. En daar gaat het uiteindelijk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:51

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik ben in '96 begonnen in Enschede. Hoe het nu met de opleiding staat weet ik niet, maar indertijd vond ik het wel geschikt. Het is uiteindelijk toch meer wat je er zelf van maakt en wat je daarna gaat doen. Een engelstalige opleiding heeft niet heel veel voordeel denk ik, de meeste materialen zijn wel in het Engels, omdat vrijwel alles in het Engels gepubliceerd wordt. Zoals D-Vlaine hierboven zegt, ik zou niet zoveel waarde aan de taal hechten. Ik heb de meeste vakken in het Nederlands gevolgd, maar ik ben al vrij snel nadat ik begon met werken naar het buitenland verhuisd.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:34

sebasd

loopt op espresso

Hillie schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 00:01:
Ik ben in '96 begonnen in Enschede. Hoe het nu met de opleiding staat weet ik niet, maar indertijd vond ik het wel geschikt. Het is uiteindelijk toch meer wat je er zelf van maakt en wat je daarna gaat doen.
Same here, maar dan in '98.

Je kunt het tot op zekere hoogte zo moeilijk of makkelijk maken als je wilt. Sommige vakken zijn nu eenmaal eenvoudiger dan andere. Keuzevrijheid genoeg.

Achteraf had ik er zelf wel iets meer van willen maken (op sommige punten wat beter mijn best doen), maar ben prima terecht gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:36

Garyu

WW

Inderdaad mee eens ^^, het is vooral wat je er zelf van maakt. Nu, na zo'n tien jaar geleden afgestudeerd te zijn (Eindhoven), zie ik wel duidelijk de verschillen tussen mijn medestudenten, wat zij tijdens/naast hun studie deden en waar ze nu zitten. Ik denk dat er tussen de opleidingen op de 3 TU's maximaal een nuance-verschil is, en dat je net zo goed op basis van de niet-functionele factoren kan kiezen, zoals locatie, mensen, etc. Maar kijk ook naar welke masters er aangeboden worden en wat je interessant lijkt, hier zit mogelijk wat variatie in, dat bestond vijftien jaar geleden nog niet :).

Opleiding in het Engels lijkt me nogal triviaal, je hebt er niet veel aan, op zijn hoogst is het wat moeilijker in het begin omdat je nogal wat vaktermen moet leren naast de materie zelf. Daar wen je echter vanzelf aan, en die vaktermen worden vaak in de literatuur ook in het Engels gebruikt.

PS: zelf in Eindhoven gestudeerd, maar in het buitenland afgestudeerd en daar blijven hangen. Opleiding toendertijd in het Nederlands (voor zover de docenten de taal machtig waren..).

[ Voor 28% gewijzigd door Garyu op 20-10-2014 07:46 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

D-Vlaine schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 18:18:
Doorslaggevende factor was voor mij dat de opleiding op de TU/e volledig Engelstalig is. Zoals Sissors hierboven aangeeft zal het geen wereld van verschil zijn voor je Engelse taalvaardigheden, omdat je boeken en eventuele master sowieso al in het Engels zijn. Je zult hoe dan ook veel in aanraking komen met Engels. Ik denk dat je er daarom niet teveel waarde aan moet hechten. Wat mij vooral aansprak was dat er veel mensen uit het buitenland naar Eindhoven komen omdat ze alleen daar een volledig Engelstalige bachelor kunnen volgen. Ik vind het na twee jaar nog altijd leuk om een intercultureel groepsproject te doen.
Het heeft voor- en nadelen. Ik was net in de tijd dat de BaMa-structuur werd uitgerold (1998-2004), dus had nog niet een officiele Bachelor en wel een officiele Master. De Master was veelal in het Engels.

De nadelen vond ik van Engels dat niet elke (doorgaans Nederlandse) docent even goed Engels sprak. En als iemand vragen stelde of een vraag van de docent beantwoorde, moest dat ook in het Engels. Bij mij waren het naast Nederlanders vooral Chinezen en anderen die Engels niet als moedertaal hebben. Doordat de moedertaal zo verschillend is, is ook het verstaan van 'hun' Engels dan best moeilijk.

't Voordeel is natuurlijk wel dat je ook die typen Engels beter leert verstaan :P
Uiteindelijk is het kiezen van universiteit ook veelal een kwestie van gevoel. Ik heb ontzettend lang getwijfeld en ben uiteindelijk gewoon voor Eindhoven gegaan. Voor technische informatica zit je daar volgens de meeste bronnen op de juiste plek en daar kan ik mij goed in vinden. Ik heb het naar mijn zin en heb het idee dat ik op de juiste plek zit. En daar gaat het uiteindelijk om.
Ik had toen niet het idee dat het nou uiteindelijk heel veel uitmaakte welke van de universiteiten je nam. En nu achteraf nog steeds niet. Mijn keus kwam uiteindelijk op Delft en dan vooral omdat twee klasgenoten ook voor Delft kozen, mijn broer al in Delft woonde en mijn familie (maar niet mijn ouders) ook allemaal in die regio woonden.
Er zijn vast verschillen, maar na je afstuderen komt het er toch vooral dat je gestudeerd hebt aan een universiteit. Waar dat was en wat je allemaal tijdens (type vakken) en naast (bestuurstaken, socializen, werk, buitenland bezoeken, etc) je studie hebt gedaan is niet zo enorm relevant. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, maar de meeste vacatures vragen om 'hbo+' of 'universitair niveau' en niet om specifieke gevolgde vakken.

Anders gezegd: kies de universiteit die je het meest aanspreekt. Of dat dan de 'beste' is of niet hangt af van of je dat echt belangrijk vindt.
Als je dan nog niet kan kiezen: neem de meest praktische :P Bijvoorbeeld degene met de kortste reistijd naar 'huis' of die met het meeste kans op het vinden van een fatsoenlijke studentenwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Ik heb aan de UT (Twente) gestudeerd, waar destijds een deel van het curriculum in het Engels gegeven werd. Ik vond het niets toevoegen, en vooral irritant. De ervaringen die ik daar had met de buitenlandse (lees: Chinese) studenten waren niet positief om eerlijk te zijn. Voor mij was het eerder hinderlijk om alles in het Engels (al dan niet met een vreselijk Nederlands accent) en in een "internationale setting" te moeten doen dan dat het iets toevoegde.

Merk op dat ik sinds ik werk alleen nog maar op plaatsen gewerkt heb waar Engels op de werkvloer heel veel gebruikt wordt omdat er inderdaad mensen uit diverse landen werken. En nee, daar heb ik geen enkel probleem mee.

Qua kiezen van een universiteit: kies een instelling die je aanspreekt. In het Nederlandse universitaire systeem is het niveau eigenlijk overal vergelijkbaar. Dat zorgt ervoor dat we hier geen Harvard, Yale of Oxford hebben, maar ook zeker geen slecht aangeschreven instellingen. Het niveau is overal prima. Ik heb gekozen voor de UT vooral omdat de campus en sfeer me enorm aansprak, en ik heb daar geen spijt van.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeiji
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-09 20:32
World university ranking: Computer science & information systems

Mijn tip: kijk heel erg goed rond. Mijn broertje heeft bijvoorbeeld een master in Eindhoven gedaan (hij zit in de bouw) en hij doet nu een master in Amsterdam. Hij vertelde mij dat het verschil in kwaliteit enorm is (dat Amsterdam velen malen beter is voor zijn studierichting).

1) Ik heb in eerste instantie gekeken naar kwaliteit en erna naar locatie, maar dat was voor een HBO opleiding.
2) De bovenstaande link is de universiteitspeiling van de wereld. Misschien dat je er wat aan hebt.
3) Wanneer je ICT in het Nederlands leert zul je toch voor een groot gedeelte Engels gebruiken, al is het alleen voor de vaktermen, om de goede boeken of tutorials op het internet te lezen. Dus of je nou Nederlands of Engels neemt zal niet zo bijzonder veel uitmaken hoewel de nadruk toch op Engels zal liggen.
Voor internationale bedrijven (die internationaal werknemers aantrekken) is de voertaal inderdaad Engels. De rest is meestal Nederlands (binnen NL ;)).

Alvast veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 16:54
Volgens mij zijn officieel alle bachelors & masters in Nederland engelstalig. Nu zal dat afhankelijk zijn van de internationale aantrekking van de diverse scholen.

HBO den bosch was gewoon in het Nederlands. (op een uitzondering na).

Engels is niet zo'n probleem, maar bij complexe problemen of wanneer je iets niet snapt is Nederlands toch gewoon makkelijker om dingen te snappen.

Ik zou mezelf afvragen in welke setting je wilt studeren. En of dat dat kan bij de universiteiten.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 10:24
Bij mijn studie (Technische Bedrijfskunde) sprak me in Eindhoven aan dat de nadruk daar op logistiek lag. dat, en dat ik ook in Eindhoven opgegroeid hebben de keuze voor de TU/e bepaald.

Peilingen had ik weinig mee, ik keek naar de inhoud van de studie, de vakgebieden waar de universiteit zich mee bezig houdt en zou ook wel gekeken hebben of de stad een beetje leuk was.

Betreft studie in het Engels, wij hadden veel nederlandstalige vakken. Sommigen waren wel in het Engels. Met name van de basis/wiskundige vakken zie ik niet zoveel toegevoegde waarde om die in het Engels te hebben. In dat geval hindert de taal je om het begrip van het vak op te pikken lijkt mij, terwijl wat je met wiskunde leert een eigen taal is. In het geval van programmeertalen zie ik de toegevoegde waarde juist wel, aangezien de begrippen die je daar leert in het Engels weergegeven en gedocumenteerd worden. Zo ook in het leren van management vakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
Iedereen bedankt voor de reacties, wat ik opmaak uit de reacties is dat ik de keuze moet laten afhangen van mijn gevoel en de locatie van de universiteit. Tijdens de open dagen bij introductie presentaties werd verteld dat de kwaliteit in Delft, Eindhoven en Twente nagenoeg gelijk is, dit blijkt dus ook zo te zijn.

Het Engelstalige zal niet veel uitmaken, overigens werd wel verteld dat het er om gaat dat je in het Engels kan communiceren, papers en dergelijke mogen dus ook in het Nederlands worden ingeleverd.

In november ga ik nog langs in Twente en zal ik definitief mijn keuze maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je wilt beginnen aan de universiteit met een Bachelor en vervolgens wil doorstromen naar een universitaire Master moet je wel één ding in de gaten houden: Werkervaring, danwel, je gebrek aan werkervaring als je bijna klaar bent/Master Thesis moet gaan schrijven.

Helaas moet ik vaststellen dat veel universiteiten (maar niet alle, het verschilt nogal per opleiding, hou hier dus goed rekening mee bij het orienteren) veels te rooskleurig zijn met betrekking tot de 'wereld buiten de schoolmuren'. Er worden gouden bergen beloofd en bijna elk recruitment praatje zal wel gaan over hoe je een 'unieke vraag' gaat vervullen. Vervolgens ga je dan op zoek naar een baan/plek om je Master Thesis te schrijven als een in-company project en kom je erachter dat werkgevers nogal achterover slaan dat je totaal geen werkervaring hebt. Daarnaast heb ik het idee (volgens mij is DIT wel bij de TU Delft een stuk beter aangezien die erom bekend staan dat zij midden in de werkelijkheid staan) dat universiteiten nogal in een eigen werkelijkheid leven en sommige kennis nogal outdated is, vooral in vergelijking met een HBO studie.

Zelf heb ik beide kanten van het hogeronderwijs gezien. Ik heb een HBO Informatica opleiding op zak inclusief een jaar relevante werkervaring (oftewel, de stage+afstudeeropdracht was wel even wat meer dan koffie halen voor mijn collega's ;)) inclusief enkele andere projecten waar je echt in de samenleving bezig bent met praktische opdrachten. Aangezien ik toch het idee heb dat ik met een Universitaire titel op de lange termijn wat verder kan komen heb ik toen besloten om een 2-jarige IT Master erachteraan te doen (schakelprogramma was niet nodig).

Maar hoe zit dat met betrekking tot de universiteit en praktijkgericht zaken doen? Over het algemeen niets van dit alles, alles is super theoretisch, niks is praktijkgericht. Gelukkig is de Master die ik nu doe juist -wel- wat meer praktijkgericht waardoor het eigenlijk heel erg goed aansluit als een vervolg op een HBO opleiding. Het nadeel? De reguliere 'universiteit informatica' studenten die in hetzelfde gebouw college krijgen zien ons als 'indringers'. IT'ers (en vooral IT starters) staan er nogal om bekend dat ze niet goed kunnen communiceren en precies dit is het geval bij de reguliere universiteit informatica studenten. Bij ons op de master, omdat het merendeel juist van het HBO doorstroomt, al relevante werkervaring heeft en goed kan praten + presenteren zijn wij dus over het algemeen wel goed in het communiceren en overbrengen van een boodschap.

Ik weet dat ik hier een beetje aan generaliseren ben maar als ik om mij heen kijk is het net alsof de reguliere informatica studenten van de universiteit nogal een Sheldon Cooper-houding hebben. Er zullen vast mensen tussen zitten die wel gezellig zijn en leuk kunnen communiceren maar over het algemeen is dit wel het beeld wat ik om mij heen zie. Dat hoeft trouwens niet erg te zijn. Meestal zijn de regulieren universiteit informatica studenten namelijk wel meesters in het programmeren, en die mensen heb je ook nodig. :)

En wat vinden de werkgevers het meest belangrijk als IT starter? Juist, precies, goed kunnen communiceren, in teams kunnen samenwerken en het redelijk gezellig houden. Zeker als IT starter moet je nogal stevig in je schoenen staan en relevante werkervaring helpt daar zoveel bij.

Mijn advies: Als je gaat voor het volledige universiteit Bachelor + Master traject (Beta masters zijn allemaal 2 jaar), doe een stage of neem een relevante bijbaan als je een rustig jaartje hebt. Het levert wat geld op en een berg aan ervaring die je enorm gaan helpen om aan het einde van je universiteit periode een goede baan te vinden. Als je vijf jaar jezelf gaat opsluiten en vervolgens de werkelijkheid van het leven weer gaat opzoeken krijg je een cultuurshock van hier tot ginder en dat wil ik je toch echt niet aanraden. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2014 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:46:
Mijn advies: Als je gaat voor het volledige universiteit Bachelor + Master traject (Beta masters zijn allemaal 2 jaar), doe een stage of neem een relevante bijbaan als je een rustig jaartje hebt. Het levert wat geld op en een berg aan ervaring die je enorm gaan helpen om aan het einde van je universiteit periode een goede baan te vinden. Als je vijf jaar jezelf gaat opsluiten en vervolgens de werkelijkheid van het leven weer gaat opzoeken krijg je een cultuurshock van hier tot ginder en dat wil ik je toch echt niet aanraden. ;)
Ik weet niet hoe oud TS is, maar stel hij is 18 en hij gaat 5 jaar studeren. Dan is hij dus 23 als hij klaar is. Geef hem een jaartje extra en hij is 24.

Dat is jong genoeg om gewoon de arbeidsmarkt in te stromen. Ik zou mij daar dus niet al te druk om maken. Het wordt anders als je bijna 30 bent wanneer je klaar bent, maar op je 24ste kun je nog prima ergens als junior starten, zeker met een universitaire opleiding op zak.

Daarnaast schreeuwt de arbeidsmarkt om "meesters in het programmeren" :P Genoeg mensen die leuk kunnen presenteren, maar echt goede ontwikkelaars zijn vrij schaars (okee, de combinatie is nog moeilijker te vinden).

Zelf kom ik juist uit de praktijk (HBO dropout en meteen gaan werken als programmeur) en ik ben sinds een jaartje bezig met Informatica aan de Open Universiteit. Juist omdat ik die theoretische diepgang zoek, want mijn ervaring is dan weer dat programmeren erg saai productiewerk wordt als ik dat niet doe. Kortom, VB.Net en C# doordeweeks, maar Java en Scala in het weekend :P (met design patterns, functional programming, dependency injection, testing, etc)

Zeg maar gerust alle dingen die in de harde realiteit van deadlines halen en mooie beloftes aan klanten maken simpelweg ondergesneeuwd raken. Stukje bij beetje breng ik nu ook dingen in de praktijk, voor zover het chronische tijdgebrek dat toelaat. It's a sad state of affairs na 10 jaar fulltime werken als programmeur.

Ach, het verdient in ieder geval goed :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lethalis schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 09:16:
[...]

Ik weet niet hoe oud TS is, maar stel hij is 18 en hij gaat 5 jaar studeren. Dan is hij dus 23 als hij klaar is. Geef hem een jaartje extra en hij is 24.

Dat is jong genoeg om gewoon de arbeidsmarkt in te stromen. Ik zou mij daar dus niet al te druk om maken. Het wordt anders als je bijna 30 bent wanneer je klaar bent, maar op je 24ste kun je nog prima ergens als junior starten, zeker met een universitaire opleiding op zak.

Daarnaast schreeuwt de arbeidsmarkt om "meesters in het programmeren" :P Genoeg mensen die leuk kunnen presenteren, maar echt goede ontwikkelaars zijn vrij schaars (okee, de combinatie is nog moeilijker te vinden).

Zelf kom ik juist uit de praktijk (HBO dropout en meteen gaan werken als programmeur) en ik ben sinds een jaartje bezig met Informatica aan de Open Universiteit. Juist omdat ik die theoretische diepgang zoek, want mijn ervaring is dan weer dat programmeren erg saai productiewerk wordt als ik dat niet doe. Kortom, VB.Net en C# doordeweeks, maar Java en Scala in het weekend :P (met design patterns, functional programming, dependency injection, testing, etc)

Zeg maar gerust alle dingen die in de harde realiteit van deadlines halen en mooie beloftes aan klanten maken simpelweg ondergesneeuwd raken. Stukje bij beetje breng ik nu ook dingen in de praktijk, voor zover het chronische tijdgebrek dat toelaat. It's a sad state of affairs na 10 jaar fulltime werken als programmeur.

Ach, het verdient in ieder geval goed :)
Helemaal met je eens maar enige werkervaring als je van de universiteit af komt word toch wel op prijs gesteld, puur dat je gewoon weet wat een fulltime job is. Ik hoor het ook steeds vaker: Mensen die van een universitaire Bachelor naar een Master gaan een halfjaartje er tussen uit gaan om aan een project te werken bij een bedrijf, puur om wat ervaring op te doen. Bij het HBO moet je dit doen tijdens je afstuderen maar bij de Universiteit word dit (nog) niet verplicht gesteld. Wat mij betreft zou dit voor de meer praktische universitaire masters (zeker de IT masters, kijk, studie Engels is een ander verhaal natuurlijk) echt wel een must moeten worden.

Wat betreft programmeurs heb je ook zeker gelijk maar ik heb altijd zo'n...tsja..apart gevoel erbij. Je kunt zeker goed verdienen als meesterprogrammeur maar op een wat oudere leeftijd ga je het toch niet meer bijbenen. Er zaten bij mij op de HBO ook erg veel oudere programmeurs (27-30+ jaar) die juist wat meer business skills wilde leren (de Java, HTML, PhP stuff hadden ze vrijstelling voor) omdat de baas dit wilde en zodat zij konden doorgroeien naar een senior positie in het bedrijf waar juist geen programmeerwerk meer aan te pas kwam.

Eventueel kan je natuurlijk wel, als bedrijven nu de mainframes van COBL naar Java omzetten, op je 50ste net zo hard gaan cashen als de 50+ COBL programmeurs van nu. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
27-30 jaar oudere programmeurs noemen :D

Ik ben 33 jaar oud (bijna 34) en ik ben de jongste programmeur op kantoor :P

Programmeurs van rond de 30 zie ik als medior's die eindelijk een beetje ervaring hebben.

Business skills is een erg breed onderwerp. Op mijn werk is het wel belangrijk om steeds meer te weten over hoe onze klanten werken. Hoe ze hun voorraden beheren, orders verwerken, hun financiële administratie bijhouden en de regels die daarvoor gelden. En vooral ook wat hun doelen zijn. Hetgeen vaak op efficiënter werken neerkomt. Zo kan een goede webshop ervoor zorgen dat je minder mensen aan de telefoon en balie nodig hebt bijvoorbeeld.

Maar ja, stel ik zou morgen ergens anders werken.. dan is die kennis misschien ineens waardeloos geworden. Dus dat is weleens iets waar ik over nadenk. Dat het handig kan zijn om in een bepaalde branche te blijven werken.

Daarnaast heb ik er ook eens aan gedacht om SPD Bedrijfsadministratie te doen. Hiermee zou je een brede basis krijgen in bedrijfseconomie, boekhouden, belastingwetgeving, enzovoorts. Dit kan natuurlijk enorm helpen om een functie te krijgen waarbij je meer betrokken bent bij het ontwerpen van software voor de klant, en minder bij het programmeren ervan.

Ik ben zelf alleen bang dat ik daar geen hol aan vind :X Ik heb werkelijk de pest aan vergaderingen die te lang duren en ben een techneut in hart en nieren.

Het alternatief is om een specialist op een bepaald gebied te worden. Al weet ik nog niet zo goed wat dit dan zal zijn. Op dit moment ben ik juist mijn kennis steeds aan het verbreden (.NET ontwikkelaar als baan, maar leer Java in eigen tijd). Misschien leidt dit nog tot iets (zo vind ik Scala ook tof en dat zou zo'n specialisme kunnen zijn i.c.m. het ontwerpen van oplossingen die hoge volumes kunnen verwerken).

[ Voor 12% gewijzigd door Lethalis op 24-10-2014 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lethalis schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 09:03:
27-30 jaar oudere programmeurs noemen :D

Ik ben 33 jaar oud (bijna 34) en ik ben de jongste programmeur op kantoor :P

Programmeurs van rond de 30 zie ik als medior's die eindelijk een beetje ervaring hebben.

Business skills is een erg breed onderwerp. Op mijn werk is het wel belangrijk om steeds meer te weten over hoe onze klanten werken. Hoe ze hun voorraden beheren, orders verwerken, hun financiële administratie bijhouden en de regels die daarvoor gelden. En vooral ook wat hun doelen zijn. Hetgeen vaak op efficiënter werken neerkomt. Zo kan een goede webshop ervoor zorgen dat je minder mensen aan de telefoon en balie nodig hebt bijvoorbeeld.

Maar ja, stel ik zou morgen ergens anders werken.. dan is die kennis misschien ineens waardeloos geworden. Dus dat is weleens iets waar ik over nadenk. Dat het handig kan zijn om in een bepaalde branche te blijven werken.

Daarnaast heb ik er ook eens aan gedacht om SPD Bedrijfsadministratie te doen. Hiermee zou je een brede basis krijgen in bedrijfseconomie, boekhouden, belastingwetgeving, enzovoorts. Dit kan natuurlijk enorm helpen om een functie te krijgen waarbij je meer betrokken bent bij het ontwerpen van software voor de klant, en minder bij het programmeren ervan.

Ik ben zelf alleen bang dat ik daar geen hol aan vind :X Ik heb werkelijk de pest aan vergaderingen die te lang duren en ben een techneut in hart en nieren.

Het alternatief is om een specialist op een bepaald gebied te worden. Al weet ik nog niet zo goed wat dit dan zal zijn. Op dit moment ben ik juist mijn kennis steeds aan het verbreden (.NET ontwikkelaar als baan, maar leer Java in eigen tijd). Misschien leidt dit nog tot iets (zo vind ik Scala ook tof en dat zou zo'n specialisme kunnen zijn i.c.m. het ontwerpen van oplossingen die hoge volumes kunnen verwerken).
Het probleem waar je mogelijk tegenaan kan lopen m.b.t je verder specialiseren in het programmeren is dat je constant moet blijven leren. Dat is nu niet erg en eventueel over 10 jaar ook niet maar over 20 jaar ga je jezelf tegenkomen: Het zal dan -te veel- worden om bij te houden op een leeftijd (je gaf aan dat je nu 33 bent, over 20 jaar ben je dus 53) waar je als 'oudere' toch niet zo gemakkelijk meer kan meekomen.

Houd er goed rekening mee dat over 20 jaar wij (ik ben dan bijvoorbeeld 44) eventueel keihard ingehaald worden door de jeugd die dan rond de 20 jaar is, zeker met betrekking tot 'hard skills' zoals programmeren en pure software development. Op een oudere leeftijd word je juist beter in de 'soft skills' omdat je dan al een berg met vak- en levenservaring hebt opgebouwd en voor die soft skills heb je juist dat nodig.

Ik zou je dan ook het advies geven om nu alvast wat meer te gaan richten in het beheersen van de soft-skills, en ja daar horen lange vergaderingen nu eenmaal helaas bij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ik ben niet zozeer bang voor de jeugd, maar voor de dertigers wanneer ik 50 ben. Maar het komt inderdaad op hetzelfde neer.

Heb ooit zelfs een focusopleiding Bedrijfsprocessen en ICT gedaan. Een jaar lang eigenlijk alleen maar managementvakken. Diploma ook gehaald, maar mijn hart ligt bij de techniek. Heb soms ook spijt dat ik niet net zoals mijn vader werktuigbouwkunde heb gedaan. In die sector is een ervaren ingenieur goud waard.

[ Voor 70% gewijzigd door Lethalis op 26-10-2014 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Een belangrijke factor is de studentenhuisvesting. In Delft en Eindhoven zijn die wat lastiger/duurder dan in Twente. Ook is de campus minder mooi dan die in Twente (vind ik). Twente is wat wijdser en met meer groen/parken, de andere zijn een stuk stedelijker ingericht.

Het is dan wel weer wat verder van de randstad, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jw_moonshine
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-07-2023
Een gouden tip: Ga meeloopdagen lopen als je twijfelt! Dan pas krijg je echt de sfeer mee van de universiteit en het studentenleven daaromheen! Ook geeft het je een veel beter beeld over de studie.

Ik heb zelf die keuze 3 jaar geleden ook gemaakt, en ik heb voor Delft gekozen. Geen moment spijt van gehad. Ik vond de TUD gevoelsmatig een stuk serieuzer overkomen op de open dagen, minder kinderlijk en "leuk" dan in Eindhoven. (Hoewel de open dagen erg veranderd zijn sindsdien).

In Delft, ik weet niet hoe het op de andere opleidingen zit, zijn ze de studie informatica (en vooral de masters) flink aan het moderniseren. Zo krijgen veiligheid en correctheid van software een steeds grotere rol in de vakken (Al vanaf het eerste moment dat je gaat programmeren moet je ook testen!) en veel vakken worden vernieuwd in overleg met de studenten! Zowel vakinhoudelijk, als didactisch.

Dat wist ik natuurlijk niet toen ik begon met studeren, maar misschien helpt het jou met het maken van een keuze. Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
Top al deze reacties! Ik heb ze allemaal doorgelezen.

Ik ga binnenkort een dagje meelopen op de 3 universiteiten, hopelijk kan ik daarna een keuze maken! :)
Pagina: 1