PC bij opstarten CPU rond de 90+ graden!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 495373

Topicstarter
Hallo allemaal, ik heb laatst een pc in elkaar gezet en krijg vreselijke temperatuur resultaten met de cpu.
(stock cooler)
Bij normaal gebruik kan het wel eens gewoon naar de 70/80 graden gaan.
Ik heb hiervoor het programma speccy gebruikt om te meten.
In de bios begint het bij 35 graden en gaat langzaam wel omhoog tot 62 graden.
Dit is mijn build.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed€ 71,75€ 71,75
1MSI A78M-E45€ 46,-€ 46,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1Corsair Carbide SPEC-01 Red Led€ 43,-€ 43,-
1Corsair Air Series AF120 LED Quiet Edition Rood, 120mm€ 10,83€ 10,83
1CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo€ 29,95€ 29,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,95€ 62,95
1XFX TS 550W 80Plus Bronze€ 52,50€ 52,50
1Crucial MX100 128GB€ 59,46€ 59,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 536,34

Ik vraag me af hoe dit komt. Moet ik een aftermarket cooler halen en thermal paste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-07 16:35

Thomg

Aww yiss

Dit betekent waarschijnlijk dat de koeler en CPU niet goed contact met elkaar maken.
Voel eens aan je koeler of die warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als de koeler daadwerkelijk zo heet wordt hoef je 'm niet eens echt aan te raken, alleen je hand in de buurt houden zou dan al genoeg moeten zijn (80 graden is redelijk pijnlijk). Maar ik verwacht ook dat je CPUkoeler er gewooon niet goed (genoeg) op zit, waardoor het contact met de koeler en de CPU veel te slecht is en de warmte niet afgevoerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-07 06:25
Goed kontrolere of er genoeg lucht door de kast gaat.
Kijk ook naar je moederbord temp of dit ook niet oploopt.

Misschien een ventilator de verkeerde kant op blazen, dan kan de warmte ook oplopen.
Warme lucht gaat naar boven, zorg dus dat je geen koude lucht boven in de kast blaast, want dan wordt de warme lucht niet afgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De cooler vind ik zelf niet zo heel warm.
Kon het makkelijk aanraken.
Alleen hoor je de cooler wel hard blazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133692

Als de koeler niet zo warm aanvoelt dan zou je hem opnieuw moeten monteren.
Zat er al een soort van pasta op de koeler? Zat daar niet een plastic laagje over die je vergeten bent te verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
er zat al pre-applied pasta op de koeler.
En er zat geen plastic laagje er over heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:12
Dan even eraf halen, en goed aan drukken. Dan zou'ie waarschijnlijk prima moeten koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik het eraf haal, moet ik dan niet nieuw thermal paste erop zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je zelf pasta hebt liggen is deze waarschijnlijk beter als de AMD pasta.
Maar als de koeler nooit goed contact heeft gemaakt met de CPU, dan heeft de pasta weinig geleden en kan je die gewoon nogmaals gebruiken.

Als je nu de koeler van de CPU haalt zie je gelijk of er goed contact is geweest; de pasta moet dan egaal over de CPU verdeeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoekies
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Is het een idee om naar de multiplier en spanning instellingen in het bios te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:14
hoekies schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 14:46:
Is het een idee om naar de multiplier en spanning instellingen in het bios te kijken?
Lijkt me niet dat die veranderen als hij ze niet aangeraakt heeft.

Ik denk dat het inderdaad het beste is om de koeler een keer goed vast te drukken op de processor, wat hier boven ook al gezegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Is het ook mogelijk om zonder isopropyl alcohol het thermal paste af te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja hoor.
Is het een zachte pasta? dan gewoon met velletje keukenrol de grootste zooi er af halen en daarna met een schoon velletje en wat aftershave of zo het oppervlak schoonmaken.
Is het een harde pasta? Dan eerst met bv een bankpasje die harde zooi er zo veel mogelijk afschrapen. Gebruik daar geen schroevendraaier of iets dergelijks voor. Dan beschadig je het oppervlak met krassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

aftershave zou ik nou weer net niet doen, dat is zoveel troep, dat is echt een noodoplossing, waardoor je het overnieuw kan doen als je wel isopropyl hebt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dus het is niet mogelijk zonder dergelijke vloeistof te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisros
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-07 09:17

chrisros

I turn coffee into code

misschien heb je ontsmettende alcohol doekjes liggen (zit in de gemiddelde ehbo doos, let er wel op dat het alcohol doekjes zijn) of anders wodka (dat is immers alleen ethanol met water)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kan het mogelijk zijn dat het door de GPU komt dat de CPU zulke hoge temperaturen krijgt?
want de CPU is al niet een van de beste CPU's die er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick97
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-07 12:32
Anoniem: 495373 schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 01:37:
Kan het mogelijk zijn dat het door de GPU komt dat de CPU zulke hoge temperaturen krijgt?
want de CPU is al niet een van de beste CPU's die er zijn.
Die mogelijkheid is er wel, maar het lijkt me sterk. Welke GPU heb je? Een GPU die het naar buiten afvoert of de warmte in de kast houd? ;)

Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDVXYZ
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-05 10:34
90 graden lijkt me echt alleen mogelijk als de CPU koeler zoals hier boven geen of slechte verbinding maakt met de CPU, bij een normale belasting moet dit echt niet zo zijn. (goede) koelpasta is zeker geen vergooid geld, dus wellicht dat je daar eens naar kunt kijken. Een aparte CPU koeler kopen hoeft ook niet veel te kosten (25 euro?) en levert ook een hoop op. Door deze 2 dingen, een investering van 40 euro voor mij, draai ik nu op zo'n 30 graden ipv 50, het geld goed waard dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 629343

Ik heb nu ook dit probleem, ik heb dezelfde grafische kaart pas er in gezet, hiervoor had ik een Asus GTX 750 TI en was de CPU 65 graden, nu met deze nieuwe kaart ineens 90+ graden, raar toch??

De koeling van de GPU staat tegenover de voeding, en de CPU heeft een koeler met afschermkap, hoe kan een nieuwe kaart alleen de temperatuur van de CPU beinvloeden? Want ik zie namelijk gewoon 30 graden bij de harde schijf / grafische kaart en moederbord rond de 45.
Pagina: 1