Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Een steeds terug kerend fenomeen op het internet is het feit dat mensen blijven roepen dat de startknop moet terug komen in Windows. In Windows 8.1 heeft Microsoft hier gehoor aangegeven en is de befaamde knop weer terug op de desktop.

Enkel snap ik werkelijk niet waarom iedereen deze knop zo graag ziet op de desktop? Ik heb er serieus nog geen 1 keer op geklikt en hij is helaas niet uit te zetten :-(

Het punt waar de startknop voor gebruikt wordt is om programma op te starten, ikzelf heb een 1080p scherm zoals de meeste laptop, hier passen zo onnoemelijk veel applicaties op de taakbalk dat ik werkelijk niet snap waarom je een startknop wilt hebben.
Het grootte voordeel van het vast pinnen van applicaties is dat ze altijd op dezelfde plek staan. Verder zijn de eerste 10 applicaties bereikbaar via de combinatie windows+nummer.

De taakbalk ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4mN5PQMarexlfJXviOyfnQBj/medium.png

De meer geavanceerde functies uit het start menu zijn bereikbaar met windows+x
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EuPvv2myoMNDrL0eJ8tvImai/medium.png

Een zoektocht over het internet leverde mij alleen eindeloze berichten over dat de startknop eindelijk weer terug was.

Dus waarom moest hij terug komen? Kunnen we niet wennen aan de nieuwe werkwijze van het OS? Heeft Microsoft het niet goed uitgelegd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-08 08:14
geen idee, ik maak ook nooit gebruik van startmenu (zowel in win7 en win8)
gebruik alleen snelkoppelingen of de zoekmachine, werkt perfect

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 22:12
Waarom wil je een GUI als alles ook via de command line op te roepen valt?

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Omdat niet iedereen één manier van gebruiken heeft? Ik wil bijvoorbeeld alleen de programma's die ik écht gebruik zien op m'n balk en dus niet de 20 programma's die ik niet aan het gebruiken ben. En ik gebruik de startknop wel vaak.

Nu heb ik Windows 8 op desktop nooit echt geprobeerd, maar dat was voornamelijk omdat het (missen van het) startmenu me tegenstond. Ik wil programma's op kunnen starten via het startmenu, zonder dat héél m'n scherm overgenomen wordt en ik dus ook niet meer de programma's die ik al open heb staan kan zien.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Mensen willen een startknop om dat ze het gewend zijn. Er is niet echt een andere reden voor. Launchers, zoeksystemen, lijsten met toepassingen, er zijn zat opties om dat de regelen, en de startknop is niet bepaald de beste keuze om dat te doen. Maar mensen zijn het eenmaal gewend, dus willen ze het, en ze zullen altijd een reden blijven vinden/zoeken waarom ze hem nodig hebt. Cognitieve dissonantie overal!

Dat is toevallig ook de reden waarom mensen zo graag bij een soort apparaat of software blijven. Niet om dat het de beste oplossing is, maar om dat het de bekende oplossing is. Iets nieuws leren is moeilijk dus doen ze het liever niet, en überhaupt onderliggende concepten begrijpen is ook te veel gevraagd.

Daar is allemaal natuurlijk niets mis mee, maar dat is helaas wel het antwoord op je vraag.

Verder kan je daar nog aan toevoegen dat mensen die altijd iets over software te klagen hebben vaak de mensen zijn die het gevoel van controle over hun apparaat willen hebben, of denken te hebben, maar in de praktijk eigenlijk niet weten en ook niet willen weten hoe dingen werken, en uiteindelijk gewoon geen controle over wat dan ook hebben en net zo goed afhankelijk blijven van hun vendor en externe expertise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:31

D4NG3R

kiwi

:)

Waarom de startknop word gemist? Ik gebruik een toetsenbord en muis. Geen touchscreen.

Ik heb vrij weinig aan die tiles. Informatiedichtheid op een desktop mag een stuk hoger zijn dan op een portable device met een klein scherm. En het startmenu doet dat op een simpele manier die we gewend zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door D4NG3R op 19-10-2014 00:40 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je 79 jaar oud bent en al 10 jaar de PC uitzet via het startmenu en dit menu opeens moet missen word het nogal lastig. Zelfde verhaal voor naar de foto's of documenten gaan via start. Voor ons tweakers geen probleem maar er zijn genoeg mensen die maar net een PC kunnen bedienen om te mailen en foto's van de kinderen te zien. Om het start menu dan ineens kwijt te zijn is bijna hetzelfde als opnieuw moeten leren lopen.

Persoonlijk gebruik ik het startmenu op mijn Windows 7 machine eigenlijk alleen om de PC uit te zetten. Alles wat ik nodig heb staat op het bureablad of in de taakbalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 00:31:
Omdat niet iedereen één manier van gebruiken heeft? Ik wil bijvoorbeeld alleen de programma's die ik écht gebruik zien op m'n balk en dus niet de 20 programma's die ik niet aan het gebruiken ben. En ik gebruik de startknop wel vaak.
Het startmenu staat toch ook vol met programma's die je niet gebruikt? Het handige van het vastpinnen (wat in 7 ook kan) is dat applicaties altijd op dezelfde plek in de taakbalk staan als je ze opent en dus gemakkelijker te vinden zijn.
Nu heb ik Windows 8 op desktop nooit echt geprobeerd, maar dat was voornamelijk omdat het (missen van het) startmenu me tegenstond. Ik wil programma's op kunnen starten via het startmenu, zonder dat héél m'n scherm overgenomen wordt en ik dus ook niet meer de programma's die ik al open heb staan kan zien.
Je verliest juist minder ruimte als je alles lauched via de taakbalk, je kan zelf recente documenten op websites openen door rechtermuisknop op het icoontje te klikken in de taakbalk. Dan start hij het programma op en opent direct de file.
D4NG3R schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 00:39:
Waarom de startknop word gemist? Ik gebruik een toetsenbord en muis. Geen touchscreen.

Ik heb vrij weinig aan die tiles. Informatiedichtheid op een desktop mag een stuk hoger zijn dan op een portable device met een klein scherm. En het startmenu doet dat op een simpele manier die we gewend zijn.
Wat is het verschil met de vastzetten in de taakbalk? Dan heb je heel het metro niet nodig plus met een hoog resolutie scherm passen er alleen maar meer icoontjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Brilsmurfffje schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 00:47:
[...]

Het startmenu staat toch ook vol met programma's die je niet gebruikt?
Ja, en het startmenu zie ik niet constant, dus die programma's staan daar prima :)
Het handige van het vastpinnen (wat in 7 ook kan) is dat applicaties altijd op dezelfde plek in de taakbalk staan als je ze opent en dus gemakkelijker te vinden zijn.
Ik snap prima het nut ervan, maar ik gebruik het zelf gewoon niet. Sowieso heb ik meestal maar een paar programma's openstaan, waardoor ik het overzicht toch wel kan behouden.
[...]

Je verliest juist minder ruimte als je alles lauched via de taakbalk, je kan zelf recente documenten op websites openen door rechtermuisknop op het icoontje te klikken in de taakbalk. Dan start hij het programma op en opent direct de file.
Ik had het over de fullscreen metro-startmenu-launcher. En zoals ik al zei, ik wil al die icoontjes niet zien als ik ze niet aan het gebruiken ben, maakt het alleen maar chaotischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:27
Het handige van het vastpinnen (wat in 7 ook kan) is dat applicaties altijd op dezelfde plek in de taakbalk staan als je ze opent en dus gemakkelijker te vinden zijn.
Ook in het startmenu van W7 kun je applicaties vast pinnen, dus dat lijkt me niet echt relevant. Wel ben ik het met je eens dat de taakbalk erg handig is, maar het is zeker geen vervanger voor het startmenu. Het startmenu neemt namelijk 0 ruimte in op het scherm als je hem niet nodig hebt. Met 1 druk op de knop kun je dan ineens bij 24 vastgepinde applicaties (indien je een 1080p scherm hebt). Dat is exlusief de ruimte voor links naar bijv. Computer, Control Panel, Downloads en Documents. Tegelijkertijd blijven al je geopende windows netjes zichtbaar, er wordt niets geminimaliseerd.

De taakbalk kan wel automatisch verborgen worden, maar dat is niet helemaal hetzelfde. Het startmenu kan je oproepen met de Windows-toets, vervolgens kan je de muis meteen naar de juiste plek bewegen. De automatisch verborgen taakbalk kan niet met een toets worden opgeroepen (tenzij je daar een programma voor installeert, het is geen functie in Windows7), dus je moet je muis eerst naar onderen bewegen, wachten tot de balk tevoorschijn komt en dan de juiste applicatie aanwijzen. De animatie voor het weergeven (omhoog sliden) kan wel uitgezet worden, maar dat zit verstopt onder

Control Panel>System and Security>System>Advanced System Settings>tab:Advanced, onder Performance: Settings>Fade or slide menus into place

Ja, dat vind je dus niet als 'doorsnee' computer gebruiker en het aanleren van shortcuts als Windows key+1 is ook niet echt interessant voor de doorsnee gebruiker. (Hoewel het wel bijzonder fijn werkt)

Daarbij gebruik ik mijn taakbalk ook veel voor andere dingen. In mijn taakbalk heb ik de address bar aan staan, zodat ik direct kan zoeken op internet via mijn taakbalk. Ook heb ik veel icons in de system tray staan van veelgebruikte programma's die in de achtergrond draaien (bijv. sabnzbd, utorrent, drivers van geluidskaart, CCC) Daarbij komen nog wat programma's die ik veel gebruik en dan is de taakbalk al voor een groot deel gevuld. Als ik dan echt aan het werk ga, krijg ik de taakbalk wel vol. Dan is het fijn als je nog een startmenu hebt, dan heb je ineens nog 24 vastgepinde programma's/mappen en links naar Computer, Control panel, Downloads en Documents. Ik kan dus eigenlijk niet zonder de taakbalk en ook niet zonder het oude start menu.

In W8 werd het start menu een full screen iets en dat doet af aan de ervaring. Dan is het gewoon een sneltoets naar een heel nieuw window met allemaal shortcuts, in plaats van een kleine overlay. Als dat is wat mensen naar zoeken, dan kunnen ze net zo goed Windows+D gebruiken. Dan minimaliseren ineens al je windows en zie je je hele desktop weer, met al je shortcuts. Eigenlijk is er dan geen verschil meer tussen Windows key+D en enkel Windows key. :F
Voor mensen zoals ik die Eyefinity gebruiken om een triple monitor setup aan te sturen, is dat nog veel irritanter, want full screen betekent dan een span over alle drie de schermen. Dat is wel een heel lompe oplossing voor een paar extra shortcuts. Zeker als de applicatie die je zocht via de Metro interface wordt geopend en die ook nog eens full screen draait :(

Dus ja, ik kan begrijpen waarom een gemiddlede gebruiker liever een start menu behoudt zoals dat in Windows7 zat. Het werkt intuitiever als je nog gewoon naar je geopende applicaties kunt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Wat is het verschil met de vastzetten in de taakbalk? Dan heb je heel het metro niet nodig plus met een hoog resolutie scherm passen er alleen maar meer icoontjes.
Met dezelfde redenatie: Als er geen verschil was hoefde het ook niet worden aangepast.

Het startmenu weergeeft data een stuk dichter als iconen op de taakbalk. Sowieso omdat er extra (sub) menu's worden getoond.

Daar komt bij: Startmenu VS Taakbalk, ik gebruik beiden en kan ze dus niet tegen elkaar opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als er geen startknop is, dan wordt het vrij lastig om applicaties te starten als je gewoon iets aan wilt klikken.
Ik heb 4 icoontjes in m'n quicklaunch staan voor 't meestgebruikte spul, maar afgezien daarvan staat er niets. Applicaties pinnen op de startbar neemt veel te veel ruimte in, iconen op de dekstop zijn naast vervelend ook veel te ruimte vretend, dus dan is een startmenu wel erg praktisch. En waarom zou je die weg willen gaan stoppen, daar is een knopje gewoon erg handig voor, als je niet alles via windowstoetsen wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-09 21:03
Om eens een heel andere reden te noemen om een startknop te willen. Ik zou helemaal gestoord worden als m'n taakbalk volstaat met icoontjes. Het is tevens de reden dat ik die live tiles van Metro niets vind. Mijn bureaublad moet zo leeg mogelijk zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:42

Felyrion

goodgoan!

in het kort, één woord: boomstructuur.

Ik heb het voor de gein even geteld, maar ik heb 527 icoontjes op mijn windows 8 startmenu (alle programma's deel).

Nu kan ik de meer gebruikte in het "hoofd" starmenu plaatsen, maar ook dat blijft een plat geheel waarin je zult moeten scrollen of zoeken zonder een echte structuur, alleen groepen.

Gebruik dan de zoekfunctie zeggen mensen dan. Sorry, maar ik weet echt niet van elk tooltje de exacte naam.

Wat ik wil is:
Start > Tools > audio > mijn audio tooltjes, hoe de f*ck ze ook heten.
Wil ik een spelletje spelen?
Start > Games > hup, alle games, geen gezeik. Hoef ik niet van tevoren te bedenken wat ik wil spelen, maar zie ik alle games die ik heb. (random voorbeeld, maar you catch my drift..)

En wil ik ze niet zien? zitten ze ook niet in de weg :*)

Alles op de taakbalk plaatsen kan ook niet. Tot op zekere hoogte doe ik dat wel, maar meer dan 20 wordt toch echt rommelig en schiet het doel weer voorbij.

Boomstructren zijn keer op keer effectief en efficient gebleken. Stel je eens voor dat de bestanden op je harde schijf gewoon allemaal in de root gegooid werden... chaos.

Hetzelfde als je muziek sorteerd op genre, jaar of artiest. Je weet toch ook niet altijd exact de naam van de plaat of artiest die je wilt horen? Je kiest voor bijvoorbeeld een genre en dan komt de juiste muziek binnen bereik.

[ Voor 3% gewijzigd door Felyrion op 19-10-2014 03:11 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Daar komt trouwens bij dat ik persoonlijk ook helemaal niks met het hele live tiles scherm heb, en ik het een clusterfuck aan iconen vind: klik

(Win8.1 icm StartIsBack, voor interesse in de rest moet je me ff een DM sturen)

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 19-10-2014 03:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

De startknop maakt me niet veel uit, het gaat me vooral om het startmenu.
Je kan daar namelijk heel snel een heel hoop vinden:
Zoekoptie
documenten
afbeeldingen
recente documenten
deze computer
configuratiescherm etc.

Bovendien kan dat allemaal zonder oog te verliezen op waar je mee bezig was. Wil je in win 8.1 zoeken dan moet je naar de metro interface en daar gaan typen... Persoonlijk vind ik dat veel te veel gezeur, daarom heb ik een progje geïnstalleerd die de startknop incl. startmenu nadoet.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Felyrion schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 03:08:
Inderdaad, het startmenu is een duidelijke structuur, losse tiles zijn dat niet.

Als je ergens een zooitje van wilt maken (ongeacht wat het is) dan moet je die structuur eruit slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:07
Interessant dat zelfs tweakers geen onderscheid kunnen maken tussen een startknop en een startmenu / startscherm.

In Windows 8.0 is de startknop eigenlijk weggehaald omdat het niet logisch is om midden op het scherm ook een startknop te hebben, iets wat in 8.1 wel kan voorkomen, wat resulteert in twee startknoppen op een scherm. Screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5MkESzY.jpg

In Windows 8.0 heb je altijd alleen maar linksonder in de hoek een - weliswaar onzichtbare - knop naar het startscherm, wat dus eigenlijk consistenter en logischer is. Behalve dat hij onzichtbaar is natuurlijk..... iets wat eigenlijk sowieso een slecht idee is met interfaces.

Eigenlijk was de oplossing van 8.0 dus logischer. Maarja de Modern UI applicaties zijn niet echt aangeslagen en ik denk niet dat mensen veel op bovenstaande manier Modern UI apps naast de desktop zijn gaan snappen.

Dus waarom wordt hij zo gemist?
- Mensen weten wellicht niet dat ze applicaties kunnen pinnen aan de taakbalk of willen geen taakbalk vol gepinde apps (is niet echt rustig) dus dan is een startknop handig om applicaties te starten.
- Hetzelfde geld voor zoeken en de PC uit/in sleep zetten. Dit kon altijd via "de startknop", in 8.0 was dat allemaal anders. Op zich was alles wel op een logische plek gezet, maar ook hier weer via onzichtbare elementen. 8.1 zorgt er in ieder geval voor dat men weer een bekend pad (van Win7) kan volgen om de PC uit te zetten.
- Mensen gebruiken al een startknop sinds 1995 dus gewenning en muscle memory speelt ook een rol.

[ Voor 27% gewijzigd door Ramon op 19-10-2014 09:48 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frozen schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 03:17:
Wil je in win 8.1 zoeken dan moet je naar de metro interface en daar gaan typen...
Nee hoor..

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/18177933/Untitled.png

Heb de "search" gewoon gekoppeld aan 1 van de tig knoppen op mijn muis, ideaal.

En de toetsenborden met multimedia knoppen en dergelijke hebben vaak ook een searchtoets of je kan hem zelf koppelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2014 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
johnkeates schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 00:38:
Mensen willen een startknop om dat ze het gewend zijn. Er is niet echt een andere reden voor. Launchers, zoeksystemen, lijsten met toepassingen, er zijn zat opties om dat de regelen, en de startknop is niet bepaald de beste keuze om dat te doen. Maar mensen zijn het eenmaal gewend, dus willen ze het, en ze zullen altijd een reden blijven vinden/zoeken waarom ze hem nodig hebt. Cognitieve dissonantie overal!

Dat is toevallig ook de reden waarom mensen zo graag bij een soort apparaat of software blijven. Niet om dat het de beste oplossing is, maar om dat het de bekende oplossing is. Iets nieuws leren is moeilijk dus doen ze het liever niet, en überhaupt onderliggende concepten begrijpen is ook te veel gevraagd.

Daar is allemaal natuurlijk niets mis mee, maar dat is helaas wel het antwoord op je vraag.

Verder kan je daar nog aan toevoegen dat mensen die altijd iets over software te klagen hebben vaak de mensen zijn die het gevoel van controle over hun apparaat willen hebben, of denken te hebben, maar in de praktijk eigenlijk niet weten en ook niet willen weten hoe dingen werken, en uiteindelijk gewoon geen controle over wat dan ook hebben en net zo goed afhankelijk blijven van hun vendor en externe expertise.
Ik ben bang dat dit ook de reden is gezien de reacties hier. Microsoft heeft misschien ook niet volgende uitgelegd hoe het startmenu overbodig is geworden.
TERW_DAN schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 03:07:
Als er geen startknop is, dan wordt het vrij lastig om applicaties te starten als je gewoon iets aan wilt klikken.
Ik heb 4 icoontjes in m'n quicklaunch staan voor 't meestgebruikte spul, maar afgezien daarvan staat er niets. Applicaties pinnen op de startbar neemt veel te veel ruimte in, iconen op de dekstop zijn naast vervelend ook veel te ruimte vretend, dus dan is een startmenu wel erg praktisch. En waarom zou je die weg willen gaan stoppen, daar is een knopje gewoon erg handig voor, als je niet alles via windowstoetsen wilt doen.
Hoezo neemt het vastpinnen veel ruimte in ? Windows groepeert windows van dezelfde instantie automatisch tot 1 icoontje en met aeropeak kan je ze dan allemaal zien.
Je taakbalk is toch gewoon leeg, dat is dan toch ook zonde van de ruimte die daar beschikbaar is? Zie ook het plaatje van mijn taakbalk uit de OP.

Ik heb het voor de gein even geteld, maar ik heb 527 icoontjes op mijn windows 8 startmenu (alle programma's deel).

Nu kan ik de meer gebruikte in het "hoofd" starmenu plaatsen, maar ook dat blijft een plat geheel waarin je zult moeten scrollen of zoeken zonder een echte structuur, alleen groepen.

Gebruik dan de zoekfunctie zeggen mensen dan. Sorry, maar ik weet echt niet van elk tooltje de exacte naam.

Wat ik wil is:
Start > Games > hup, alle games, geen gezeik. Hoef ik niet van tevoren te bedenken wat ik wil spelen, maar zie ik alle games die ik heb. (random voorbeeld, maar you catch my drift..)

Alles op de taakbalk plaatsen kan ook niet. Tot op zekere hoogte doe ik dat wel, maar meer dan 20 wordt toch echt rommelig en schiet het doel weer voorbij.

Boomstructren zijn keer op keer effectief en efficient gebleken. Stel je eens voor dat de bestanden op je harde schijf gewoon allemaal in de root gegooid werden... chaos.

Hetzelfde als je muziek sorteerd op genre, jaar of artiest. Je weet toch ook niet altijd exact de naam van de plaat of artiest die je wilt horen? Je kiest voor bijvoorbeeld een genre en dan komt de juiste muziek binnen bereik.
Eerste reden waarvoor het startmenu inderdaad handig was, al gaat er ook wat werk inzitten om het zo te organiseren. Het kan nog wel min of meer zo via de taskbar:
Ze de programma shotcuts in een folder en creëer dan een nieuwe toolbar, dan selecteer je de zojuist gemaakt folder en voila dan krijg je een stukje tekst waar als je dan op klikt een uitklap menu krijgt met alle shortcuts :)
D4NG3R schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 03:12:
Daar komt trouwens bij dat ik persoonlijk ook helemaal niks met het hele live tiles scherm heb, en ik het een clusterfuck aan iconen vind: klik

(Win8.1 icm StartIsBack, voor interesse in de rest moet je me ff een DM sturen)
Je vind het metro niks, en je wilt graag alles zien? Waarom dan zo'n knoeperd van een dock dat past toch allemaal zo in de taakbalk?
Razkin schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 03:08:
Om eens een heel andere reden te noemen om een startknop te willen. Ik zou helemaal gestoord worden als m'n taakbalk volstaat met icoontjes. Het is tevens de reden dat ik die live tiles van Metro niets vind. Mijn bureaublad moet zo leeg mogelijk zijn.
Je kan de taakbalk ook automatisch laten hiden, het voordeel is juist dat je programma's altijd op dezelfde plek in de taakbalk staan je ze dus blind kan vinden met je muis.
Frozen schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 03:17:
De startknop maakt me niet veel uit, het gaat me vooral om het startmenu.
Je kan daar namelijk heel snel een heel hoop vinden:
Zoekoptie
documenten
afbeeldingen
recente documenten
deze computer
configuratiescherm etc.

Bovendien kan dat allemaal zonder oog te verliezen op waar je mee bezig was. Wil je in win 8.1 zoeken dan moet je naar de metro interface en daar gaan typen... Persoonlijk vind ik dat veel te veel gezeur, daarom heb ik een progje geïnstalleerd die de startknop incl. startmenu nadoet.
Zoek opties is in windows 8 krachtiger geworden:
Windows Key + Q = Launches the General Search. You can use this to search for files and settings on your PC, the Internet, and OneDrive, as well as through installed apps and the Windows Store.

Windows Key + F = Launches the Files Search. You can use this to search for files on your PC and OneDrive.

Windows Key + W = Launches the Windows Settings Search. You can use this to search for specific operating system settings by typing in certain keywords.
documenten en recente documenten heb je als je file explorer vastpinned en er dan met de rechtermuisknop op klikt. Hier kan je tevens veel gebruikte mappen vastzetten door ze naar de taskbar te slepen.
Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 09:35:
[...]

Nee hoor..

[afbeelding]

Heb de "search" gewoon gekoppeld aan 1 van de tig knoppen op mijn muis, ideaal.

En de toetsenborden met multimedia knoppen en dergelijke hebben vaak ook een searchtoets of je kan hem zelf koppelen.
je kan de taskbar nog op kleine icoontjes zetten, past er meer op en krijg je meer ruimte voor je desktop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Brilsmurfffje schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 10:24:
Hoezo neemt het vastpinnen veel ruimte in ? Windows groepeert windows van dezelfde instantie automatisch tot 1 icoontje en met aeropeak kan je ze dan allemaal zien.
Dat hangt er dus helemaal vanaf hoe je werkt en wat je geinstalleerd hebt staan.

Er zijn een stuk of 8 applicaties die ik veel, vrijwel dagelijks, gebruik en die staan gepind. Die staan trouwens niet altijd op exact dezelfde plaats: als een programma links van een pinned icoon wordt gebruikt wordt het op die plek uitgeklapt. Daardoor verandert de positie van alle icoontjes rechts ervan.
Verder heb ik 2 shortcuts in mijn quicklaunch staan (show desktop en mijn browser, zodat ik altijd een nieuw scherm kan openen.) Voor win8 had ik al die 8 applicaties in mijn quicklaunch staan, maar dat is niet meer nodig, pinnen werkt net zo goed en neemt iets minder ruimte in.

Maar ik heb nog een stuk of 30 (minstens) aan progjes die ik eens per maand of minder gebruik - weinig reden om die te pinnen.

Daarnaast heb ik het groeperen snel uitgezet, want ik vind het juist vrij belangrijk om mijn verschillende vensters snel te kunnen zien: hoveren en dan pas kiezen is een stuk trager en omslachtiger. Mijn taakbalk heeft twee regels en is meestal vol, en zo werkt dat voor mij het beste.

Overigens weet ik nog niet wat de ideale oplossing voor het startmenu is. Ik vond het < win7 niet fijn werken, en nu nog steeds niet echt ideaal.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
[...]

Je taakbalk is toch gewoon leeg, dat is dan toch ook zonde van de ruimte die daar beschikbaar is? Zie ook het plaatje van mijn taakbalk uit de OP.
Leegte kan ook een doel dienen hè. Jij bent blijkbaar van het zo vol mogelijk proppen van alle lege ruimte. Ik wil het zo opgeruimd en leeg mogelijk, omdat mij dat veel meer overzicht en rust geeft.

Dat mag overigens allebei, maar jouw reacties neigen wel steeds meer naar "waarom doen jullie het niet zoals ik het doe?!" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik ben bang dat dit ook de reden is gezien de reacties hier. Microsoft heeft misschien ook niet volgende uitgelegd hoe het startmenu overbodig is geworden.
Typisch techneuten antwoord. Het is beter, alleen begrijpt de gebruiker het niet. Zelfde als die ribbon van Office 2007/2010.

Het gaat er echter niet om wat de ontwerper wil, maar om wat de user wil.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Die ribbon is daarentegen weer geweldig :P (Oké vind ik, maar sinds die er is, is het imo veel beter te doen om netjes met headings te werken).

Toen ik windows 8 kreeg, en ik had van genoeg gelezen dat de metro interface + gebrek aan start knop geen enkel probleem was voor mensen die niet vastgeroest zitten, was ik er compleet van overtuigd dat ik daar dus prima aan zou kunnen wennen. Heb het twee dagen volgehouden voordat ik een startmenu vervanger erop deed die meteen metro interface oversloeg.
Mensen willen een startknop om dat ze het gewend zijn. Er is niet echt een andere reden voor. Launchers, zoeksystemen, lijsten met toepassingen, er zijn zat opties om dat de regelen, en de startknop is niet bepaald de beste keuze om dat te doen.
Wat jij beschrijft is dus precies de start knop!

En tuurlijk je kan alles ook zonder hem doen, maar dan wordt voor mij de vraag: Waarom? Gaan de anti-start-knop-brigade hier echt beweren dat één extra icoontje op je taakbalk zo problematisch is? En in dat geval download je toch gewoon progje die hem weghaald, hetzelfde als wat de pro-start-knop-alliantie-leden doen :P.

Maar de startknop is juist een zoekknop. En een lijst met je meest gebruikte programmas, en een lijst met al je programmas. Ik gebruik de zoekfunctie veel (nouja vooral voor calc, notepad en cmd), en ja dat kan ik ook met windows + S doen, maar waarom? Of als ik een configuratiescherm wil openen. Vast ook wel een sneltoets voor ergens, geen flauw idee waar. Of wanneer ik weet dat ik een programma heb wat iets moet doen, maar geen idee van de naam heb, dan wil ik gewoon een lijst met geinstalleerde programma's door.

En zoals ik zei: Ja uiteraard zijn er voor alles alternatieven, maar wat is er mis met de startknop? En dat ik de startknop gebruik betekend niet dat ik niks aan mijn taakbalk pin (al niet zoveel als sommige hier).

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 19-10-2014 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sissors schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 11:16:
Die ribbon is daarentegen weer geweldig :P (Oké vind ik, maar sinds die er is, is het imo veel beter te doen om netjes met headings te werken).
Ik heb heel snel Ubitmenu geinstalleerd. Ik heb nog steeds problemen om bepaalde opties snel te vinden :X . Maar goed, ieder zijn ding. Geef mensen gewoon de keuze :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Door de snelle zoekopties die je vindt in windows 8.1 met de windows toets en een klein lijstje zelf opgestelde favorieten waar je meteen aan komt via windows key + e mis ik het startmenu helemaal niet.

Ik vind meteen de programma's die ik nodig heb.

Een simpele ssd in combinatie met windows key + f gevolgd door "exc" of "ado" of "wor" en enter geeft mij binnen een knipoog meteen het programma wat nodig is.

In xp kan ik echt niet zo snel werken.

Mijn enige commentaar is dat je nu in windows niet de keuze hebt om het start icoon te verwijderen.
Nu heb ik de aplicatie startisgone nodig om die ruimte te verkrijgen.

Hetzelfde geld voor mensen die het omgekeerde willen, waarom geef je niet gewoon de optie vrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:36

aex351

I am the one

De startknop is een visuele aanduiding voor gebruikers om toegang te verkrijgen tot o.a. programma's. Zonder voldoende aanwijzingen weten gebruikers simpelweg niet hoe te beginnen en dat is ook het pobleem.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 11:03:
[...]

Leegte kan ook een doel dienen hè. Jij bent blijkbaar van het zo vol mogelijk proppen van alle lege ruimte. Ik wil het zo opgeruimd en leeg mogelijk, omdat mij dat veel meer overzicht en rust geeft.

Dat mag overigens allebei, maar jouw reacties neigen wel steeds meer naar "waarom doen jullie het niet zoals ik het doe?!" ;)
Dat snap ik, ik probeer alleen uit te vinden waarom er zo'n heisa is rond de startknop :)
gambieter schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 11:04:
[...]

Typisch techneuten antwoord. Het is beter, alleen begrijpt de gebruiker het niet. Zelfde als die ribbon van Office 2007/2010.

Het gaat er echter niet om wat de ontwerper wil, maar om wat de user wil.
De ribbon in 2007 was ook gewoon een draak, in 2010 werkte het al beter en in 2013 zijn ze ook compleet afgestapt van popup windows.
aex351 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 11:47:
De startknop is een visuele aanduiding voor gebruikers om toegang te verkrijgen tot o.a. programma's. Zonder voldoende aanwijzingen weten gebruikers simpelweg niet hoe te beginnen en dat is ook het pobleem.
Standaard als programma's geïnstalleerd ze vastpinnen op de taskbar? Zoals vroeger bij WinXP er altijd een bureaublad snelkoppeling gemaakt werd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Brilsmurfffje schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 12:03:
[...]

Dat snap ik, ik probeer alleen uit te vinden waarom er zo'n heisa is rond de startknop :)
Inmiddels zijn er al aardig wat argumenten aangedragen, maar ik krijg het idee dat je nog steeds niet overtuigd bent dat anderen een andere manier van gebruiken erop na kunnen houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Je noemt nu allemaal instellingen, shortcuts en "tweaks" op die het allemaal beter en handiger kunnen maken, mee eens, maar je moet niet vergeten dat het voor het gros van de gebruikers niet verder gaat dan "klik op de blauwe E", waarna ze dan in google.nl "www.nu.nl" gaan intypen. Deze mensen gaan niet op verkenning in hun OS om dingen aan te passen naar hun eigen wensen en hebben ook geen idee van verborgen interface elementen zoals de startscreen-thumb in 8.0 of de Charms-bar. Als het ze al lukt om de mouse-gestures correct uit te voeren....

Net zoals het startscreen in Windows 8.0: Ik krijg het mijn moeder niet aan het verstand dat ze win-key kan indrukken en dan meteen kan gaan typen. "Wáár moet ik dan typen???" vraagt ze dan. In 8.1 is dat opgelost door een zoek-knop te maken rechtsboven in het startscreen.

Ook weer in Windows 8.0: Als je linksonder het scherm ging met je muis kreeg je een thumbnail van het startscreen te zien. Hoevaak heb je mensen gezien die dan weer een stukje naar rechts en boven gingen om de thumbnail aan te klikken (waarna die dan weer verdween)? Ik véél. Ook weer een probleem wat in 8.1 is aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:00

Saven

Administrator

D4NG3R schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 00:39:

Want je kan met je toetsenbord en muis niet in het nieuwe startmenu werken?

De informatiedichtheid is in het nieuwe startscreen juist hoger omdat je daar veel meer programma's in een oog opslag kunt zien. Verder kun je ook gewoon starten met typen als je op de startknop hebt gedrukt.

Dus nee ik snap het probleem ook niet. Vind het wel relaxed zo'n groot overzicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
@TS: Had je niet gewoon alle reacties bij Windows8/9 nieuws kunnen lezen?
Daar staan allemaal redenen, opmerkingen, etc. genoemd, er worden ook alternatieve (ideeën) opgesomd.

Met ClassicShell kan ik btw. niet zonder. Maar zie genoeg mensen die het nieuwe start helemaal fantastisch vinden. Daarbij moet ik wel zeggen dat deze over het algemeen minder multi--tasken. Misschien is dat een van de redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
HollowGamer schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 12:52:
@TS: Had je niet gewoon alle reacties bij Windows8/9 nieuws kunnen lezen?
Daar staan allemaal redenen, opmerkingen, etc. genoemd, er worden ook alternatieve (ideeën) opgesomd.

Met ClassicShell kan ik btw. niet zonder. Maar zie genoeg mensen die het nieuwe start helemaal fantastisch vinden. Daarbij moet ik wel zeggen dat deze over het algemeen minder multi--tasken. Misschien is dat een van de redenen.
Wat is het verschil tussen multitasken met en zonder startknop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-09 21:03
[...]

Je kan de taakbalk ook automatisch laten hiden, het voordeel is juist dat je programma's altijd op dezelfde plek in de taakbalk staan je ze dus blind kan vinden met je muis.
Sommige informatie wil ik wel direct in beeld hebben, automatisch verbergen is voor mij ongewenst, daarnaast zou het nog steeds een overvolle balk met icoontjes zijn. Dat je dezelfde programma's blind kan vinden is geen argument om de startknop met daarachter het startmenu weg te laten aangezien je daar ook alles een vaste plek kan geven.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 19:11

NoFearCreations

3DPrint the world!

Zie hier nu 2 kampen ontstaan. Één is er van overtuigd dat de WinXP interface de beste is, en zijn vast geroest in dat ritme, de andere staat open voor vernieuwing en innovatie.

Ik gebruik zelf het Metro menu als sinds W8.0 uitkwam, en vind het ideaal. Bij me ouders (55+) heeft classicshell er misschien 1 week opgestaan, maar daarna wilde ze ook graag het metro menu.

Alles wat het oude startmenu bood, kan in het nieuwe ook, en in 9 van de 10 gevallen ook nog sneller.
Maar willen en kunnen zijn 2 dingen.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Erg volwassen hoor, op zo'n manier beginnen. Uiteraard is iedereen met een andere voorkeuren dan jij hebt inferieur aan jouw lichtende voorbeeld voor de mensheid...

Wat dacht je ervan dat iedereen die de nieuwe interface beter vindt een hipster met ADHD is die altijd alles maar nieuw moet hebben ook al wordt het heel veel slechter erop?

Of schokkend: Verschillende mensen hebben verschillende voorkeuren. Nu is alles ondersteunen niet realistisch, maar iets als een startknop al dan niet verbergen lijkt me nou niet echt een probleem. Maar sowieso: Wat is het probleem van die knop? Hij neemt evenveel ruimte in als andere iconen op de taakbalk. Als ik gok dan komt het erop neer of ik ruwweg 25 of 26 verschillende programmas op één regel kan hebben van mijn taakbalk. Niet echt iets waar ik me druk over maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Bovendien zie ik wel meer dan 2 kampen:
- oud is beter
- het hele startmenu is overbodig, pin to taskbar is alles wat je nodig hebt
- het nieuwe menu is beter
En dan nog een substroming die de huidige functionaliteit zinvol vindt maar verschilt van mening of de de startknop er wel of niet moet zijn.
En minimaal 1 undecided (ikzelf :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
NoFearCreations schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 13:38:
Zie hier nu 2 kampen ontstaan. Één is er van overtuigd dat de WinXP interface de beste is, en zijn vast geroest in dat ritme, de andere staat open voor vernieuwing en innovatie.
Ik vind eigenlijk de Windows 10 interface het beste, en die is nog niet eens af. Is dat dan vastgeroest of vooruitstrevend? :z
Ik gebruik zelf het Metro menu als sinds W8.0 uitkwam, en vind het ideaal. Bij me ouders (55+) heeft classicshell er misschien 1 week opgestaan, maar daarna wilde ze ook graag het metro menu.
Ik gebruik Windows 8 sinds de developer preview. Eigenlijk vooral omdat het gewoon sneller en soepeler werkt dan 7. Maar als je puur rationeel en objectief kijkt dan snap je toch dat alle verstopte interface elementen van 8.0 en 8.1 een slecht idee zijn?
Alles wat het oude startmenu bood, kan in het nieuwe ook, en in 9 van de 10 gevallen ook nog sneller.
Maar willen en kunnen zijn 2 dingen.
Dan praat je over 8.1. 8.0 had een zeer onhandige search bijvoorbeeld, uitgesplitst over 3 categorieën. Windows 7 was qua search zeer zeker wel superieur aan 8.0.

Aan iedereen die het startscreen van Windows 8 zo goed vind zou ik willen zeggen, probeer eens een paar dagen Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Windows 8 is ook nooit echt aan mij besteed geweest. Ik vind Metro bv. ook een draak van een interface.

Ik draai nu ook windows 10. En vind hem eigenlijk wel prettig. Het is bijna windows 7 maar dan net wat anders. Maar het eerste wat ik ook bij 10 heb gedaan, is het toevoegen van de quicklaunch voor een aantal snelkoppelingen naar iig. de desktop, mail, internet en "deze computer" "Pin to taskbar" gebruik ik überhaupt niet. Mijn andere programma's gaan via het startmenu. Voor de rest is alles clean.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

Beetje nutteloos topic. Waarom worden dit soort threads altijd gemaakt met een soort toon van "je mag het oude menu niet beter vinden" en "je kan niet om met verandering"?

Ik ben altijd van mening geweest dat het oude menu leuker werkte. Start8 of Pokki hebben er bij mij altijd op gestaan, puur omdat ik dat beter vond. Ben ik daarom meteen dom omdat ik mij niet kan aanpassen? Ben ik daarom meteen een bejaarde of een digibeet?

Als ik iets wil starten, dan druk ik op de windowstoets en typ een stuk van de naam, gevolgd door enter. Dat kan perfect met het fullscreen startmenu, inderdaad. Maar fullscreen moet het voor mij niet zijn. Ik kon er echt wel mee leven, maar was ook blij dat er gewoon tooltjes voor bestaan die een compacter (lees: niet-fullscreen) startmenu aanbieden. Dat er daarvoor geen dedicated knopje op de taakbalk was stoorde mij ook niet echt, ik druk toch gewoon op de windowstoets.

Zet mij dus maar in het kamp "Ik vond het oude menu handiger, maar niet omdat ik mij niet kon aanpassen / digibeet / retarded / ... ben". Ik vind het gewoon handiger, mag het? :)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Laatst online: 10-09 22:05
Ik mis de startknop alleen in RDP connecties naar server 2012 en windows 8 machines, het is een ramp om hierop te klikken als je RDP sessie op je 2e monitor zit (je klikt nogal snel mis, vooral als er nogal wat latency is). Aangezien keyboard shortcuts niet altijd even lekker werken in RDP is dit soms onhandig.

Bij een console sessie mis ik deze echter totaal niet.
Ik ben zelf vrij snel na het uitkomen van windows 8 op mijn werk laptop al overgegaan (werk desktop heb ik uit gemakzucht pas enkele weken geleden vervangen voor een windows 8.1 machine).
Bij mij op kantoor mist in ieder geval niemand de startknop (vrijwel iedere machine draait inmiddels 8 of 8.1) maar ik denk dat dat vooral komt omdat wij met alleen maar ITers op kantoor zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 17:57
De Start Knop is voor mij geen hinderlijke knop. Hij zit toch helemaal linksonder. Ik gebruik em alleen maar voor het uitzetten van de pc en om naar de configuratiescherm te gaan. That's it.

Voor alle overige programma's gebruik ik nog de goede oude vertrouwde Quick Launch. Ik zet deze programma's doelbewust niet in het start menu omdat je dan twee keer moet klikken. 1x op de start menu en nog nogmaals op 'programma's'. Nu voldoet 1 klik op de Quick Launch.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/awynhl.png

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kalief schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 00:30:
Waarom wil je een GUI als alles ook via de command line op te roepen valt?
Via de commandline is het natuurlijk uiteindelijk sneller, maar het vereist meer kennis.

Zelf heb ik nooit begrepen waarom je in een besturingssysteem anno 2014 geen keuze hebt in de GUI.

Alsof een GUI helemaal optimaal is ofzo.. Door academische wiskundige experts bedacht en er is niets dat beter is ofzo? :?

Volgens mij ligt het nogal persoonlijk en ook aan je configuratie. Met een oud vies muisje zal iemand sneller met de sneltoetsen zijn. Iemand die onhandig is met toetsenborden is en een goede muis heeft is sneller met de GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ramon schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 12:58:
[...]

Wat is het verschil tussen multitasken met en zonder startknop?
Gewoon even puur persoonlijk, ik heb gemiddeld 20 tot 30 programma's open met een regelmatig gebruik van 60 tot 100 programma's en dan voldoet een pin to taskbar niet meer.
Een fullscreen menu vind ik weer te overweldigend en houd ik dus niet van.

Ikzelf vind het win7-startmenu (zoeken maar ook categorisering / tree voor de moeilijk te onthouden namen) dan ook ideaal.

Het is niet direct gelieerd aan de startknop maar zo'n menu mag wmb wel een consistente plek in de interface hebben en dan kom je toch al snel uit op een start-knop (helemaal als die er historisch al inzat).

Het hangt imho dan ook niet echt op de startknop zelf, maar meer op de gedachten erachter.
Heb je max 10 progs die je gebruikt dan werkt pin to taskbar vast geweldig en is de startknop overbodig.
Heb je behoefte aan grote pictogrammen dan werkt het fullscreen menu vast geweldig en is de startknop overbodig
Echter denk ik dat er ook mensen zijn die anders werken en die hadden altijd een werkend iets en het is dus de vraag of je een werkend iets moet slopen terwijl het alternatief niet zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 17:04:
[...]
Zelf heb ik nooit begrepen waarom je in een besturingssysteem anno 2014 geen keuze hebt in de GUI.
Omdat een echt goede GUI bouwen extreem veel en moeilijk werk is... Wat bijna niet te doen is om 2x te doen (of 3x om nog meer keuze te krijgen).

En het simpelweg een hoop werk scheelt als je die GUI niet 100% extreem hoeft te ontkoppelen voor een denkbeeldige GUI waar nog niemand aan begonnen is. Je ontkoppelt zoveel mogelijk, maar mocht het voor performance nodig zijn om iets niet te ontkoppelen dan hebben ze momenteel die mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:36

aex351

I am the one

Brilsmurfffje schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 12:03:
[...]
Standaard als programma's geïnstalleerd ze vastpinnen op de taskbar? Zoals vroeger bij WinXP er altijd een bureaublad snelkoppeling gemaakt werd
Gebruikers hebben naar mijn inzicht visuele aanwijzingen nodig. De taakbalk is daar een manier voor. Maar je kan er momenteel niet alles in kwijt wat je anders in het startmenu kan vinden.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

aex351 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 11:47:
En omdat mensen dus bij het begin veel frustraties hebben door het ontbreken van een visueele hint hebben ze echt een diepgewortelde haat tegen Modern-UI. Ik vind het een van de meest domme GUI fouten van de laatste 20 jaar.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat groeperen staat hier uiteraard uit. Niets is zo irritant als eerst met je muis moeten hooveren tot je weer het juiste schermpje te pakken hebt.
Als ik dan ook nog eens al die gepinde programma's op m'n taskbar heb staan dan zit dat ding helemaal snel vol.

Met een taakbalk zoals die van jou zou ik echt niet kunnen werken, ik wil gewoon zien wat ik open heb staan, zonder daar weer extra dingen voor te hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:43
@OP

Leuk voor je dat jíj het niet gebruikt, maar anderen gebruiken het wel. Ik zit vaak laid-back te surfen waarbij ik alleen mijn muis gebruik. Ik klik dan graag op de startknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Avalaxy schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 00:14:
@OP

Leuk voor je dat jíj het niet gebruikt, maar anderen gebruiken het wel. Ik zit vaak laid-back te surfen waarbij ik alleen mijn muis gebruik. Ik klik dan graag op de startknop.
Huh, op de taakbalk kan je toch ook de icoontjes aanklikken?
Het onhandige van het startmenu vind ik juist dat je dan de Publisher moet weten om het programma terug te vinden in de alfabetische lijst.
TERW_DAN schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 21:08:
[...]

Met een taakbalk zoals die van jou zou ik echt niet kunnen werken, ik wil gewoon zien wat ik open heb staan, zonder daar weer extra dingen voor te hoeven doen.
Je ziet dat zo toch juist sneller? Internet Explorer is altijd het meest linker icoontje, outlook altijd het 7de icoontje. Hij laat bij het icoontje zien hoeveel windows er open staan. En met Windows+1 kan ik als een soort alt+tab door al mijn actieve tabbladen heen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Brilsmurfffje schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 09:47:
Je ziet dat zo toch juist sneller? Internet Explorer is altijd het meest linker icoontje, outlook altijd het 7de icoontje.
Nou kan ik dat van een paar icoontjes wel onthouden - maar ik kan echt niet onthouden dan winmerge (dat ik 2 keer per jaar gebruik) het 53ste icoontje is, en ook is het niet eenvoudig om het 53ste icoontje te vinden uit een lijst.

Daarnaast vind ik het een vremde aanname dat je positie wel kunt onthouden en namen niet. Misschien geldt dat voor jou, als je zelf meer ruimtelijk-visueel ingesteld bent dan talig, maar puur objectief gezien is het ene niet moeilijker dan het andere, omdat je gewoon 1 eigenschap bij een programma moet onthouden.

Er zijn wel twee belangrijke verschillen:
- een naam is universeel (publisher heet ook publisher bij alle andere mensen die het gebruiken), dus die naam heb je vaker nodig
- het 37ste icoontje op je taakbalk heeft niet altijd dezelfde plek als je 'pin to taskbar' gebruikt, als je ook de titels van de vensters zichtbaar maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben ook een fervent gebruiker van de Quicklaunch. Mijn bureaublad is, afgezien van een paar tijdelijke documenten, leeg.

Verder gebruik ik vanaf Vista heel vaak de combinatie : CRTL-ESC, eerste letters van programma intikken, <enter>. En die functionaliteit werkt niet meer in Windows 8.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het startmenu staat toch ook vol met programma's die je niet gebruikt? Het handige van het vastpinnen (wat in 7 ook kan) is dat applicaties altijd op dezelfde plek in de taakbalk staan als je ze opent en dus gemakkelijker te vinden zijn.
Ik wil niet alles direct in beeld hebben wat ik niet gebruik. Alles onder een startmenu is verborgen totdat je er op klikt. het is werkelijk verschrikkelijk om te werken zoals jij werkt met je hele startbalk vol. Als je naast al deze iconen nog een paar andere applicaties en Explorer vensters open hebt staan dan word je toch compleet gek van die chaos? Ik wil zo min mogelijk op mijn startbalk hebben en zo veel mogelijk onder het menu. Ik wil geen fullscreen startbalk vol met tegens die mijn focus weghaalt bij mijn werk. Ik werk al sinds het begin met Windows 8, ik ben er inmiddels wel aan gewend alleen het blijft minder efficiënt op een desktop en verwelkom daarom ook het startmenu weer met open armen.

Wees een beetje openminded, niet iedereen wil zoals jij werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:33

krietjur

Where am I?

Inderdaad, ik zou ook knettergek worden van zo'n volle taakbalk met programma's die ik maar zelden gebruik en waar ik het icoontje ook vast niet van zal onthouden :P

Ik heb alleen icoontjes voor Internet explorer, windows explorer en Outlook vast op de taakbalk staan. Dat zijn programma's die sowieso altijd open staan. De rest is heel wisselend en hoef ik dus ook niet permanent in beeld te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:28
Iedereen praat de hele tijd over allemaal sneltoetsen, het is handig dat ze er zijn, maar een GUI is bedoeld om met de muis overal naar toe te kunnen navigeren zo makkelijk mogelijk. Daarvoor was het startmenu prima.

Ik onthou ook alleen maar ctrl+x/c/v/p. De rest is in elk programma anders dus vrij nutteloos om te onthouden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:33

RayNbow

Kirika <3

mkleinman schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 09:55:
Verder gebruik ik vanaf Vista heel vaak de combinatie : CRTL-ESC, eerste letters van programma intikken, <enter>. En die functionaliteit werkt niet meer in Windows 8.
Werkt hier onder Windows 8.1 nog steeds?

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 00:26:
Een steeds terug kerend fenomeen op het internet is het feit dat mensen blijven roepen dat de startknop moet terug komen in Windows. In Windows 8.1 heeft Microsoft hier gehoor aangegeven en is de befaamde knop weer terug op de desktop. ........
Is dit zo, weet je dat zeker??? Want als dit waar is dan breekt mij nu toch echt de klomp.
Ik heb her en der begrepen van beslist nog niet, iedereen beweerde zelfs het tegendeel met dat de voorziening alleen maar mogelijk was met een toegevoegd hulpprogramma zoals Classic Shell dat hier zonder enig probleem voorziet. Maar dat kon ook al in Windows 8 begreep ik.

Zelf verving ik recentelijk onze oudste computer en besloot hem compleet gebouwd en wel inclusief de installatie van Windows 8.1 te kopen (kostte maar zo'n 50 euro meer dan alles zelf doen). En mijn eerste conclusie toen we er mee thuiskwamen was ook van "hé het startmenu is toch terug", tot ik door anderen werd gewezen op die Classic Shell en bleek dat dit hulpprogrammaatje ongevraagd in de winkel mee was geïnstalleerd.

Vanwaar dus toch het steeds maar weer gediscussieer hierover? Afgezien of het nuttig wordt gevonden of juist niet. Al eens eerder deze opmerking geplaatst waar niemand toen op antwoordde. Me dunkt dat iedereen hiermee in zijn of haar smaak kan worden voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Techneut: in windows 8.1 is er een knop met het windowslogo die je naar het modernui-scherm neemt. Ook heeft het een uitgebreid rechtsklikmenu. Het biedt dus een deel van de functionaliteit van de oude startknop, maar niet alles en niet op exact dezelfde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
[...]

Huh, op de taakbalk kan je toch ook de icoontjes aanklikken?
Het onhandige van het startmenu vind ik juist dat je dan de Publisher moet weten om het programma terug te vinden in de alfabetische lijst.
Brilsmurfffje mag ik eens vragen hoeveel programma's jij op maandbasis gebruikt?
En hoeveel iconen is volgens jou reeel om in de taskbar te hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:32
Users begrepen de startknop niet, het is geen vervanging van de startknop.
Het is een andere versie van de startknop, die precies dezelfde functionaliteiten bood als de vorige startknop.

Enige nadeel is dat het ietsjes trager was dan voorheen, waardoor het inderdaad minder prettig werkte als voorheen.
Maar win 8 startknop is fullscreen versie van win 7 startknop.
Vet ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Je taakbalk volzetten met icoontjes? Vreselijk.
Ik heb soms 2 after effects instanties lopen, 3 keer 3dsmax open en dan nog wat andere schermen. Die wil ik allemaal in de gaten kunnen houden. Met de naam van de versie zichtbaar in de taakbalk.

Windowstoets+iets? Nee. Windowstoets op toetsenbord staat altijd uit. Te storend bij het gamen als ik er eens perongeluk tegen aantik.

1 startknop is de snelste weg naar een startmenu, en vanwege de boomstructuur is die onmisbaar.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Gomez12 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 13:19:
[...]

Brilsmurfffje mag ik eens vragen hoeveel programma's jij op maandbasis gebruikt?
En hoeveel iconen is volgens jou reeel om in de taskbar te hebben staan?
naar mijn idee kan de hele taakbalk vol met iconen, ze worden naarmate je er meer inzet ook compacter zodat er weer meer inpassen.

Grofweg alle programma's die in de taakbalk zijn. Veel programmeer tools staan in de Fedora installatie die in de VM staat aan het einde van de taakbalk.

Programma's die incidenteel gebruikt worden zoals Catia, Matlab, LaTeX etc. die open ik via windows+q

Ik zet mijn pc ook nooit uit uit, hij slaapt altijd dus de meeste programma's draaien gewoon op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
hexta schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 13:31:
Je taakbalk volzetten met icoontjes? Vreselijk.
Ik heb soms 2 after effects instanties lopen, 3 keer 3dsmax open en dan nog wat andere schermen. Die wil ik allemaal in de gaten kunnen houden. Met de naam van de versie zichtbaar in de taakbalk.

Windowstoets+iets? Nee. Windowstoets op toetsenbord staat altijd uit. Te storend bij het gamen als ik er eens perongeluk tegen aantik.

1 startknop is de snelste weg naar een startmenu, en vanwege de boomstructuur is die onmisbaar.
:+ Blijkbaar zijn er veel verschillende meningen, het is ook een kwestie van gewenning. Het groeperen van iconen vond ik in het begin ook heel erg enzo, maar goed...op een gegeven moment kom je er achter dat het toch wel handig werkt.

Waarom wil je trouwens zaken in de gaten houden? Dan gooi je die applicaties toch gewoon open? Misschien is één scherm niet voldoende voor je en heb je gewoon 3 of 4 schermen nodig?
Brilsmurfffje schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 14:10:
[...]

naar mijn idee kan de hele taakbalk vol met iconen, ze worden naarmate je er meer inzet ook compacter zodat er weer meer inpassen.

Grofweg alle programma's die in de taakbalk zijn. Veel programmeer tools staan in de Fedora installatie die in de VM staat aan het einde van de taakbalk.

Programma's die incidenteel gebruikt worden zoals Catia, Matlab, LaTeX etc. die open ik via windows+q

Ik zet mijn pc ook nooit uit uit, hij slaapt altijd dus de meeste programma's draaien gewoon op de achtergrond.
Idem dito! Ik moet zeggen dat ik op dagelijkse basis niet heel veel applicaties gebruik (wie gebruikt er in hemelsnaam ook meer dan 10 a 20 applicaties zeer regelmatig?) Daarbij kun je natuurlijk ook gewoon naar Start (of het nu een scherm of menu is maakt niet zoveel uit) gaan en beginnen met typen.....

[ Voor 31% gewijzigd door TheVMaster op 20-10-2014 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
naar mijn idee kan de hele taakbalk vol met iconen,
Je herhaalt dit steeds, maar je gaat helemaal niet in op de argumenten waarom mensen dat niet willen. Jammer, want juist daar zit (een deel van) het antwoord op je oorspronkelijke vraag.
TheVMaster schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 15:24:
Waarom wil je trouwens zaken in de gaten houden? Dan gooi je die applicaties toch gewoon open? Misschien is één scherm niet voldoende voor je en heb je gewoon 3 of 4 schermen nodig?
Informatie in de titelbalk is voor mij genoeg vaak. Simpelste voorbeeldje is het 'nieuwe antwoorden'-tellertje van tweakers in de titelbalk. Staat helemaal prima in mijn taakbalk.

Verder kunnen meerdere monitoren erg fijn zijn, maar het is geen alternatief voor de taakbalk. Daar is het veel te complex en te duur voor. Het is echt heel erg raar als men zou verwachten om meerdere monitoren aan te schaffen alleen maar om een gui-dingetje op te lossen - het makkelijk switchen tussen de juiste vensters van applicaties. Een situatie die feitelijk niet een opgelost hoeft te worden omdat de gui daarin prima kan voorzien. Dit is echt het omkeren van de zaken.

(Meerdere monitoren op een laptop geeft trouwens ook nog wat praktische problemen - het sleept verrot lastig mee in de trein.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Laatst online: 30-04 13:43
[...]

:+ Blijkbaar zijn er veel verschillende meningen, het is ook een kwestie van gewenning. Het groeperen van iconen vond ik in het begin ook heel erg enzo, maar goed...op een gegeven moment kom je er achter dat het toch wel handig werkt.

Ik heb 2 schermen en een dubbele taakbalk. Ik weet het eigenlijk niet. Ik heb altijd 1,5 taakbalk vol met verschillende vensters, en voor bestanden kopieeren en dingen bijhouden, heen en weer klikken tussen verschillende renders, vergelijken enzo, wil ik graag zien welke scene of folder bij het taakbalkicoon hoort.
Ik denk heel erg gewenning in combinatie met mijn totale gebrek aan geheugen. :P

Het is ook een beetje dat dit goed werkt, en ik daarmee niet zie waarom het nodig zou zijn om te veranderen. Veranderen naar iets dat beter is (zelfs al kost het even omschakelen) is altijd de moeite waard, maar ik zie niet waarom het zonder startknop beter zou zijn.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
hexta schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 16:08:
[...]

Ik heb 2 schermen en een dubbele taakbalk. Ik weet het eigenlijk niet. Ik heb altijd 1,5 taakbalk vol met verschillende vensters, en voor bestanden kopieeren en dingen bijhouden, heen en weer klikken tussen verschillende renders, vergelijken enzo, wil ik graag zien welke scene of folder bij het taakbalkicoon hoort.
Ik denk heel erg gewenning in combinatie met mijn totale gebrek aan geheugen. :P

Het is ook een beetje dat dit goed werkt, en ik daarmee niet zie waarom het nodig zou zijn om te veranderen. Veranderen naar iets dat beter is (zelfs al kost het even omschakelen) is altijd de moeite waard, maar ik zie niet waarom het zonder startknop beter zou zijn.
Dat hoor je mij ook niet zeggen, ik moet zeggen dat het met de Start knop (die er nu natuurlijk al weer in zit bij Windows 8.1) en zonder het Startmenu al weer een hele verbetering is. Neemt niet weg dat een groot van de mensen ook graag het Startmenu terug wil en dat krijgen ze ook met Windows 10 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:03

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Waarom de startknop weer terug is.
Omdat 90% van de gebruikers hellaas niet weet dat er een Start knop op je toetsenbord zit. Die zaten hopeloos te zoeken terwijl het 1 tik op de knop is.

Ik ga het W8 start menu missen. Het is namelijk een blanco doek zelf in te vullen wie wil dat nou niet ?
Oude startmenu was ik eerst half uur bezig na installatie om al die onzin weg te krijgen zoals help.

De apps zijn wel onhandig vormgegeven allemaal lomp in een rij gelukkig kan je het start menu van W8 gewoon zelf maken met de boom die je zelf wil.

Net als de zwartepieten een klein deel wordt naar geluisterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
caanova1984 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 16:45:
Waarom de startknop weer terug is.
Omdat 90% van de gebruikers hellaas niet weet dat er een Start knop op je toetsenbord zit. Die zaten hopeloos te zoeken terwijl het 1 tik op de knop is.

Ik ga het W8 start menu missen. Het is namelijk een blanco doek zelf in te vullen wie wil dat nou niet ?
Oude startmenu was ik eerst half uur bezig na installatie om al die onzin weg te krijgen zoals help.

De apps zijn wel onhandig vormgegeven allemaal lomp in een rij gelukkig kan je het start menu van W8 gewoon zelf maken met de boom die je zelf wil.

Net als de zwartepieten een klein deel wordt naar geluisterd.
En laat nou 90% van de gebruikers de grafische interface met de muis gebruiken ipv. met het toetsenbord :+

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
[...]

Dus als ik het goed zeg dan heb jij dingen in de taakbalk staan, je hebt dingen binnen een fedora installatie staan en je start andere dingen weer op via win+q.

Tja, dan heb ik liever 1 gecentraliseerd ding (startmenu).

Maar waarom zet jij er bijv geen catia, matlab, latex etc in? Ik bedoel als dat hele ding vol kan wat jou betreft dan zie ik niet in waarom je die er niet in zou zetten...
Want in wezen die dingen die zijn leuk als je ze uit je hoofd weet, heb je er meerdere van dan ga ik die niet meer uit mijn hoofd weten en heb ik liever een boomstructuur waar ze in staan...
[...]
Idem dito! Ik moet zeggen dat ik op dagelijkse basis niet heel veel applicaties gebruik (wie gebruikt er in hemelsnaam ook meer dan 10 a 20 applicaties zeer regelmatig?) Daarbij kun je natuurlijk ook gewoon naar Start (of het nu een scherm of menu is maakt niet zoveel uit) gaan en beginnen met typen.....
* Gomez12 gebruikt meer als 20 applicaties zeer regelmatig.

En dat het niet uitmaakt of het een volledig scherm of een menu is, dat vind ik dan weer puur persoonlijk...
Maar het is wel grappig dat je "gewoon" naar Start wilt gaan, dat is juist waarover het hele topic gaat (Zonder startknop kunnen een boel mensen niet "gewoon" naar Start gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 17:18:
[...]

Omdat een echt goede GUI bouwen extreem veel en moeilijk werk is... Wat bijna niet te doen is om 2x te doen (of 3x om nog meer keuze te krijgen).

En het simpelweg een hoop werk scheelt als je die GUI niet 100% extreem hoeft te ontkoppelen voor een denkbeeldige GUI waar nog niemand aan begonnen is. Je ontkoppelt zoveel mogelijk, maar mocht het voor performance nodig zijn om iets niet te ontkoppelen dan hebben ze momenteel die mogelijkheid.
Zo moeilijk is het ook weer niet. Onder Linux had je al tientallen window managers 15 jaar geleden.

Daarnaast zijn er zeker wel 3rd party GUI's beschikbaar voor Windows, dus je doet daar een aanname die niet juist is. "Met nog niemand die begonnen is"

Daarnaast wat doen ze met de oude GUI code? Gewoon het kindje met het badwater het raam uit?

Die GUI is overigens tot daar aan toe. Wat veel irritanter is het feit dat ze alle afkortingen, benamingen en dergelijken van hun server producten veranderen. LDAP server heet dan weer LDS ofzo.. FISMO's zijn ook weer weg. Maar de techniek is er nog wel, maar heet weer anders. Irritant gedoe.. en dan zit je natuurlijk bij een bedrijf dat wil dat je die suffe domme MS papiertjes haalt. Pure geldklopperij al die certificaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Gomez12 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 17:20:
[...]

Dus als ik het goed zeg dan heb jij dingen in de taakbalk staan, je hebt dingen binnen een fedora installatie staan en je start andere dingen weer op via win+q.
Zut die ik nodig heb voor het programmeren draait in Fedora dus die programma's staan daar ook in ;)
Maar waarom zet jij er bijv geen catia, matlab, latex etc in? Ik bedoel als dat hele ding vol kan wat jou betreft dan zie ik niet in waarom je die er niet in zou zetten...
Die programma's gebruik ik een paar weken achter elkaar en dan rustig een jaar niet meer dus die zoek ik dan via windows + q op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Brilsmurfffje schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 17:46:
[...]
Zut die ik nodig heb voor het programmeren draait in Fedora dus die programma's staan daar ook in ;)
Tja en ik heb dev-tools onder windows nodig, daarnaast nog test-tools onder windows nodig. Daarnaast nog allerlei interne tools + bedrijfssoftware + nog eens allerlei beheertools. Ik kom simpelweg op een veel veelvoud van jouw taakbalk uit.

Waarom heb jij bijv een explorer erin staan, dat is er nou net eentje die ik er nooit in zou zetten, dat is win+e en zolang ik die niet nodig heb hoeft die geen schermruimte in te nemen
[...]
Die programma's gebruik ik een paar weken achter elkaar en dan rustig een jaar niet meer dus die zoek ik dan via windows + q op.
Ik moest even nakijken wat win+q doet (zit momenteel op win7 en die heeft dat niet) maar in wezen is dit gewoon het oude zoeken in het startmenu en zeg jij dus : Waarom is er nog een knop als ik ook een cryptische sneltoets heb...

Dan vind ik het persoonlijk toch wel weer makkelijker om gewoon de windows-toets of de start-knop in te drukken en dan te beginnen te typen...
En dan kom ik bijv op mijn beheertools uit, die hebben de meest cryptische omschrijvingen en bijv een tool voor beheer telefooncentrale hoef ik alleen maar te gebruiken als er een nieuwe medewerker bijkomt of afgaat, die naam ga ik niet onthouden dus lekker in een boom-structuurtje onder beheer -> telefonie en dan interesseert mij de naam niet meer.

Maar de vraag : Waarom is er nog een knop als ik ook een cryptische sneltoets heb?
Tja, die vind ik eigenlijk al een overbodige vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Gomez12 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 18:35:
Waarom heb jij bijv een explorer erin staan, dat is er nou net eentje die ik er nooit in zou zetten, dat is win+e en zolang ik die niet nodig heb hoeft die geen schermruimte in te nemen
Met Win+E open je altijd een nieuw Explorer venster. Sommige mensen vinden het handig om naar een bestaand Explorer venster te kunnen taskswitchen via Win+<num>.
Ik moest even nakijken wat win+q doet (zit momenteel op win7 en die heeft dat niet) maar in wezen is dit gewoon het oude zoeken in het startmenu
Niet helemaal. Win+Q onder Windows 8.1 is context-sensitive search indien de actieve app dit ondersteunt. Zo niet, dan is Win+Q gelijk aan Win+S en dat is de Search Charm. De Search Charm verschilt met het startscherm dat het niet heel je scherm inneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Gomez12 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 18:35:
[...]

Tja en ik heb dev-tools onder windows nodig, daarnaast nog test-tools onder windows nodig. Daarnaast nog allerlei interne tools + bedrijfssoftware + nog eens allerlei beheertools. Ik kom simpelweg op een veel veelvoud van jouw taakbalk uit.

Ah kijk als je echt zoveel programma's gebruikt dan is een startmenu zoals dat in Windows 7 zat inderdaad handiger!

Explorer staat erin zodat het icoontje altijd op dezelfde plek staat en met rechtsklikken kan ik snel naar favoriete en recent gebruikte mappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Brilsmurfffje schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 19:16:
[...]
Ah kijk als je echt zoveel programma's gebruikt dan is een startmenu zoals dat in Windows 7 zat inderdaad handiger!
Let op he, ik gebruik het allemaal niet dagelijks, maar bijv webdev testing dat is al 15 icoontjes in de trant van browsers en vm's. En als er een nieuwe test-webomgeving komt dan pak ik er daar een aantal van mee. Heeft een klant een specifieke error met een specifieke versie dan start ik die op.

Zelfde met beheertools, bijv een telefooncentrale beheer tool die open ik zo goed als nooit (enkel nieuwe medewerker aanmaken, globale routing veranderen etc) alleen ik moet er wel bijkunnen.
Zelfde met een Oracle virtualbox manager waar ik opzich nooit bij hoef te kunnen (ik hoef enkel de boxes op te kunnen starten) totdat er een probleem is met een box.
Zelfde met een Adobe Creative Suite, die kan ik 1 jaar niet gebruiken en daarna 2 maanden volcontinu omdat het nodig is voor een project.
Zelfde met bijv texteditors (ik heb er 4 opstaan), ik heb er 1 favoriete maar de andere 3 hebben specifieke toepassingen die ik ook weer geregeld nodig heb, maar die wel weer onmogelijke namen hebben.

Al dat soort dingen daar ga ik echt niet de namen van onthouden, die wil ik gewoon voor mijzelf handig gerangschikt hebben in een boomstructuur.
En welke programma's deze week handig zijn / veelgebruikt zijn is puur afhankelijk van waar ik mee bezig ben, momenteel heb ik 5 programma's vastgepind omdat ik die bijna altijd gebruik, maar de rest is gewoon puur afhnakelijk van het project etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:38
PilatuS schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 00:43:
Als je 79 jaar oud bent en al 10 jaar de PC uitzet via het startmenu en dit menu opeens moet missen word het nogal lastig. Zelfde verhaal voor naar de foto's of documenten gaan via start. Voor ons tweakers geen probleem maar er zijn genoeg mensen die maar net een PC kunnen bedienen om te mailen en foto's van de kinderen te zien. Om het start menu dan ineens kwijt te zijn is bijna hetzelfde als opnieuw moeten leren lopen.

Persoonlijk gebruik ik het startmenu op mijn Windows 7 machine eigenlijk alleen om de PC uit te zetten. Alles wat ik nodig heb staat op het bureablad of in de taakbalk.
Dit dus. Ik zelf mis het startmenu ook niet, maar voor een veel aantal mensen (voornamelijk oudere mensen, waarbij nieuwe dingen leren veel moeilijker wordt) kan ik me voorstellen dat het makkelijker is om via een grafische manier bij je applicaties, afbeeldingen, document etc kunt komen door even links onder op start te klikken. Verder ben ik het er mee eens dat je zelf mag bepalen of je het startmenu aan of uit wilt laten, en dat dus een optie zou mogen zijn. Voor ieder wat wils ! :)

[ Voor 10% gewijzigd door rudyman85 op 21-10-2014 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Gomez12 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 23:54:
[...]

Let op he, ik gebruik het allemaal niet dagelijks, maar bijv webdev testing dat is al 15 icoontjes in de trant van browsers en vm's. En als er een nieuwe test-webomgeving komt dan pak ik er daar een aantal van mee. Heeft een klant een specifieke error met een specifieke versie dan start ik die op.

Zelfde met beheertools, bijv een telefooncentrale beheer tool die open ik zo goed als nooit (enkel nieuwe medewerker aanmaken, globale routing veranderen etc) alleen ik moet er wel bijkunnen.
Zelfde met een Oracle virtualbox manager waar ik opzich nooit bij hoef te kunnen (ik hoef enkel de boxes op te kunnen starten) totdat er een probleem is met een box.
Zelfde met een Adobe Creative Suite, die kan ik 1 jaar niet gebruiken en daarna 2 maanden volcontinu omdat het nodig is voor een project.
Zelfde met bijv texteditors (ik heb er 4 opstaan), ik heb er 1 favoriete maar de andere 3 hebben specifieke toepassingen die ik ook weer geregeld nodig heb, maar die wel weer onmogelijke namen hebben.

Al dat soort dingen daar ga ik echt niet de namen van onthouden, die wil ik gewoon voor mijzelf handig gerangschikt hebben in een boomstructuur.
En welke programma's deze week handig zijn / veelgebruikt zijn is puur afhankelijk van waar ik mee bezig ben, momenteel heb ik 5 programma's vastgepind omdat ik die bijna altijd gebruik, maar de rest is gewoon puur afhnakelijk van het project etc.
Die boomstructuur heb je nog steeds en misschien nog wel makkelijker als op windows 7, verschil is alleen dat het full screen wordt wat misschien op een groot scherm niet heel handig is:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/m9nw6ZiUcmdtIcGH8u5V8RoF/medium.png

Je kan zelf de grootte kiezen, de office icoontjes zijn het kleinste formaat en de catia icoontje het grootste. Deze categoriën kan je helemaal zelf indelen en je kan in principe alle icoontjes verwijderen.

Zoom je uit dan krijg je het zo te zien:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/I3ZW4yk1fatBghxEGxvGaUzf/medium.png

en als je naar beneden gaat met het pijltje dan kan je dezelfde indeling zien als het startmenu van windows 7:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jJxBhkNHZl8w4C3Mh1hf04hH/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 13:07:
[...]
Die boomstructuur heb je nog steeds en misschien nog wel makkelijker als op windows 7, verschil is alleen dat het full screen wordt wat misschien op een groot scherm niet heel handig is:
Ik vind het een heel handige structuur voor een 10"tablet oid, maar als ik aankom met 3 24" monitoren dan zit ik er totaal niet op te wachten dat ik er eentje verlies aan een start menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je ziet dat zo toch juist sneller? Internet Explorer is altijd het meest linker icoontje, outlook altijd het 7de icoontje. Hij laat bij het icoontje zien hoeveel windows er open staan. En met Windows+1 kan ik als een soort alt+tab door al mijn actieve tabbladen heen schakelen.
Nee, dat zie je juist niet sneller, want je ziet niet wat er allemaal in je internet explorer icoontje zit, daarvoor moet je er eerst overheen hoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Simpel.
Ik houd van een opgeruimd bureaublad. En daarvalt mijn taakbalk ook onder.
En start menu mik ik alles in want ik niet op mijn bureaublad wil hebben.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EliteGhost
  • Laatst online: 13:03
Volgens mij vergeten mensen dat het hele idee achter het startmenu een klein venster was waar alle programma's vrij vlot in te vinden zijn terwijl je het overzicht op je huidige bureaublad dus niet verliest.

In Windows 8 en 8.1 is dat idee dus volledig in de wind geslagen. Het start menu is niet meer handig en wat nog minder hand is, is dat ze van alles verbergen. Ook openen sommige programma's in de "start-menu omgeving" in plaats van het gewone bureaublad wanneer je het programma start vanuit het startmenu. Daarom wil ik het oude startmenu terug:

-Makkelijker
-Sneller (95% van de tijd)
-Kleiner
-Geen aparte omgeving

Die tegeltjes hebben voor mij totaal geen toegevoegde waarde, ik heb geen aanraakschermen op mijn desktop of laptop.

Daarbij komt uiteraard ook de makkelijkste reden: we zijn het gewend. Verandering is prima, maar het moet wel toegevoegde waarde hebben en geen verandering zijn omwille van verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dus EliteGhost, als je dit echt zo belangrijk vindt, zinloos om over nut of onnut te discussiëren) download dan Classic Shell (is maar een piepklein programmaatje) en je wordt echt op je wenken bediend met in Windows 8(.1) honderd procent het oude startmenu terug zoals je dat gewend was. Misschien heb je dan voorlopig helemaal geen behoefte meer aan W10. Maar indien toch wel, wachten tot deze helemaal gereed is en alle kinderziekten die er zo te horen nu nog in worden gevonden er uit zijn, zal als dat nu nog ontbrekende startmenu de voornaamste ergernis is vast wat minder bezwaarlijk zijn vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie zeker wel de voordelen van het startmenu, maar ook van de taakbalk en het startscherm.
Hoe Windows 10 hiermee om gaat vind ik heel fijn werken.

knip

[ Voor 32% gewijzigd door Rupie op 30-10-2014 20:21 . Reden: URL weg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EliteGhost
  • Laatst online: 13:03
Techneut schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 16:31:
Dus EliteGhost, als je dit echt zo belangrijk vindt, zinloos om over nut of onnut te discussiëren) download dan Classic Shell (is maar een piepklein programmaatje) en je wordt echt op je wenken bediend met in Windows 8(.1) honderd procent het oude startmenu terug zoals je dat gewend was. Misschien heb je dan voorlopig helemaal geen behoefte meer aan W10. Maar indien toch wel, wachten tot deze helemaal gereed is en alle kinderziekten die er zo te horen nu nog in worden gevonden er uit zijn, zal als dat nu nog ontbrekende startmenu de voornaamste ergernis is vast wat minder bezwaarlijk zijn vermoed ik.
Zinloos om over het nut of onnut te discussiëren? Het gaat er hier om waarom de startknop gemist wordt en dan ben jij van mening dat het zinloos is om over nut of onnut te discussiëren? Het nut van de startknop hangt DIRECT samen met waarom dat ding wordt gemist.

En waarom moet ik iets installeren van een andere maker terwijl Microsoft het er standaard in had kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, juist niet. Ik zie dat ik bijv 4 IE vensters open heb staan, niet welke 4 dat dat zijn.
Als je die groepering uitzet dan krijg je dat wel gewoon te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

TERW_DAN schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 14:56:
[...]

Nee, juist niet. Ik zie dat ik bijv 4 IE vensters open heb staan, niet welke 4 dat dat zijn.
Als je die groepering uitzet dan krijg je dat wel gewoon te zien.
Op m'n Windows-machines heb ik de default browser (Chrome op m'n oude machines, IE op m'n Surface Pro 2) altijd gegroepeerd op de 2e positie staan. Met Win+2 kan ik naar de browser schakelen en zie ik tegelijkertijd welke vensters ik open heb staan.

Ik moet wel zeggen dat ik het groeperen uitzette onder Vista omdat je daar niet gemakkelijk met Win+num kon switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

RayNbow schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 15:10:
[...]

Op m'n Windows-machines heb ik de default browser (Chrome op m'n oude machines, IE op m'n Surface Pro 2) altijd gegroepeerd op de 2e positie staan. Met Win+2 kan ik naar de browser schakelen en zie ik tegelijkertijd welke vensters ik open heb staan.
Maar dan moet je nog steeds WIN+2 oid drukken.
Als je ze niet groepeert hoef je niets in te drukken, dan zie je dat gewoon gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

TERW_DAN schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 15:26:
[...]

Maar dan moet je nog steeds WIN+2 oid drukken.
Als je ze niet groepeert hoef je niets in te drukken, dan zie je dat gewoon gelijk.
M'n handen rusten vaak op 't toetsenbord, dus op het moment dat ik moet taskswitchen druk ik automatisch de juiste snelkoppeling in terwijl ik mijn blik naar beneden richt. Dit zit er bij mij zo ingebakken dat ik het niet ervaar als iets wat niet gelijk zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
plus aeropeak geeft zoveel informatie en een snapshot van iedere pagina, ik vind pagina's dan sneller terug dan wanneer ik over de taakbalk moet met mijn ogen en dan tussen alle andere windows de browser tabs moet zoeken. En als je met de muis over de previews gaat dan zie je browser instantie ook op de desktop op de plek waar je het window open had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Brilsmurfffje schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 15:36:
plus aeropeak geeft zoveel informatie en een snapshot van iedere pagina, ik vind pagina's dan sneller terug dan wanneer ik over de taakbalk moet met mijn ogen en dan tussen alle andere windows de browser tabs moet zoeken. En als je met de muis over de previews gaat dan zie je browser instantie ook op de desktop op de plek waar je het window open had.
Het bold stukje is weer iets waar ik me totaal niet in kan vinden, op mijn taakbalk staat normaliter maar 1 browser-instantie open (of soms 2 of 3 maar dan weet ik waar de specifieke instanties voor zijn) en binnen de browser heb ik dan de tabbladen en dat werkt voor mij perfect en consistent.
Een programma-instantie is dan een item op mijn taakbalk en binnen die instantie kan ik extra dingen hebben maar dat is afhankelijk van de programmeur hoe ik daarin navigeer etc.

Aeropeek vind ik dan ook eerder onhandig omdat het voor mij voor een inconsistente ervaring zorgt, sommige programma's hebben aeropeek en andere weer niet omdat die binnen de interface het anders opgelost hebben.
Aeropeek werkt voor mij enkel maar voor MS-producten maar dat is niet zozeer vanwege aeropeek, maar meer omdat ze gewoon geen fatsoenlijke in-app overzichtelijkheid hebben bij meerdere acties / documenten.

Aeropeek heeft voor mij als nadeel dat het alles hetzelfde behandelt terwijl ik dat niet doe.

Wat ik bijv perfect vind werken is 1 browser met daarin tabs waarin ik vanalles op kan hebben staan (van t.net tot aan nu.nl tot aan zakelijke dingen etc), moet ik dan voor een paar uurtjes / een activiteit een help-pagina ergens van open trekken dan sluit ik de rest niet.
Ik trek gewoon het tabblad van de help-pagina naar een losse instantie et voila, ik heb 2 icoontjes op mijn taakbalk, 1 met "nietszeggende troep" en 1 met relevante info voor mijn activiteit, ben ik half klaar met de activiteit en komt er een andere activiteit tussendoor (wat weer een andere help-pagina vereist) dan kan ik de 1e help-pagina weer terugslepen naar mijn "standaard" browser waardoor hij verdwijnt in "nietszeggende troep voor later" en kan ik de andere help-pagina weer uitlichten door die weer los te trekken.

Ik ben dan wel iemand die bijv naar active topics gaat, dan er even 10 aanklikt om op de achtergrond te openen en ze dan 1 voor leest en sluit, door deze werkwijze zijn bijv 15 tabs in een browser niets bij mij.
Ik ben echter normaliter niet geinteresseerd in overzicht van die 15 tabs, ik heb een persoonlijk onderscheid van "nu wel relevant en moet opvallen / snel aan te klikken zijn" en " nu niet relevant".

En dat werkt in mijn browsers, in mijn teksteditors, in veel programma's werkt het ook niet omdat ik daar geen losse instantie van kan maken, maar alsnog dan liever 1 pictogram op de taakbalk en een vernuftige programma-interface die goed werkt voor dat programma dan een algemeen iets wat alles maar gelijk zou stellen.

Hoe meer ik van Brilsmurffje lees hoe meer ik het idee krijg dat mijn en zijn aanblik tegen computers simpelweg anders is.
Geef mij onbeperkt ramgeheugen in een pc en ik sluit nooit meer iets af zo ongeveer want voor mij is een alt-tab sneller dan programma opstarten, document opstarten en gaan. En ik ben van het principe : Geheugen zit in een computer om gebruikt te worden, niet om leeg te houden, daardoor heb ik mezelf werkwijzes aangeleerd om om te gaan met management van veel openstaande dingen.
Terwijl Brilsmurffje volgens mij meer het type is wat 5x op een dag word opent en sluit.

Pin to taskbar heb ik effectief al jarenlang doordat ik gewoon zolang ik geheugen heb bijna niets afsluit dus ik heb geen niet openstaande programma's die ik vaak wil openen, die staan al open.
Daardoor zie ik ook geen nut in aeropeek want de meeste programma's hebben dit intern al zo opgelost dat ik heel makkelijk een schifting kan maken in "nu belangrijk" en "nu niet belangrijk" waardoor ik jaren verder ben dan met een "alles is gelijk" aeropeek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

IE heb ik in ieder geval ingesteld dat hij de browser windows op de taakbalk zet, niet de individuele tabs. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:03

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Wat ik wil is:

Heerlijk jah een boom structuur voor over de miljoenen files die op mijn computer staan. Heb ik wat aan om boomstructuren in aan te leggen in mijn startmenu. Het startmenu is niet echt een plek voor structuren daar heb je een verkenner voor. Daar kan je met libiraries en favorites en eventueel een eigen sausje je structuur vormgeven.
W7:
Start > begin met typen, autovullen vult het voor me aan en klik op het gevonden icoon.
W8:
Start > begin met typen, autovullen vult het voor me aan en klik op het gevonden icoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 13:07:
[...]

[afbeelding]

Je kan zelf de grootte kiezen, de office icoontjes zijn het kleinste formaat en de catia icoontje het grootste. Deze categoriën kan je helemaal zelf indelen en je kan in principe alle icoontjes verwijderen.

Zoom je uit dan krijg je het zo te zien:
[afbeelding]

en als je naar beneden gaat met het pijltje dan kan je dezelfde indeling zien als het startmenu van windows 7:
[afbeelding]
Doe dit eens op Eyefinity of Surround en je wordt helemaal gek.

Overigens, mijn Win8 startmenu heeft ongeveer nul onderhoud gehad. Nu wordt er vaak geroepen dat het oude startmenu een zooitje werd, maar dat is nog erger in de Metro versie. Daarbij ook nog Win + zoeken geeft vaak de appvariant van iets, zoals het instellingenmenu. Die moet je weer in desktop hebben omdat in de Metrovariant niet alle opties zitten.

Groeperen op de taakbalk is een kleine hel. Elke keer hoveren en wachten. Daarbij op het mini-schermpje zoeken welke instantie je nodig hebt... brrr.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1