Toon posts:

Wat voor snelheid mag je verwachten? MBP 13" mid 2012

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds januari dit jaar heb ik mijn eerste mac, een macbook pro 13" mid 2012. Het was heel even wennen maar al snel was ik helemaal om!
Het enige wat mij al snel opviel was dat ik mijn macbook nou niet zo fantastisch snel vond (en vind).

Maar goed, op een gegeven moment wen je er aan en weet je niet beter maar toch, het bleef knagen...

Mac gisteren een update gegeven naar Yosemite en om handoff en bellen via mac werkende te krijgen een beetje rondgekeken op internet. Alles werkt nu naar volle tevredenheid maar tijdens mijn zoektocht viel mij op hoe SNEL alle macs zijn die ik tegenkom in filmpjes.

Concreet mijn vraag: wat voor snelheid mag je verwachten van een macbook pro 13" mid 2012 met 4GB geheugen en een 500GB Sata schijf (allemaal standaard dus).

Het gaat voornamelijk om het opstarten van programma's wat ik vrij traag vind gaan. Pages, numbers of agenda, ik noem maar een dwarsstraat, het gaat soms allemaal maar met moeite. 4 tot 6 seconden wachten is geen uitzondering en dan is pages in mijn werkbalk al geladen maar nog niet op mijn scherm.

Hoe kan ik nagaan wat normaal is?

Hopelijk kunnen jullie mij wat meer vertellen want ik stoor mij er nu best weer aan :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

SSD er in en je bent een blij mens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:19

WTM

van mijn werk heb ik exact hetzelfde model. ik vind m ook traag. Prive heb ik een retina mbp 2012 model met i7 16gb mem en 256 gig ssd. dat is veeeeeeel sneller. Binnenkort gaan ze op mijn werk bij alle collegas een ssd inbouwen en mem naar 8 gig. ik kan niet wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-10 14:03

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Mijn ervaring met Mavericks is dat je met 4GB RAM en een SSD een hele snelle machine hebt. Ik zou dus zeker aanraden een SSD erin te zetten.

Gebruik je zware apps of veel apps tegelijk, dan kan RAM natuurlijk alsnog een bottleneck worden en moet je dat misschien nog upgraden. Maar dat kan je natuurlijk in Activiteitenweergave bijhouden.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 16:18

Saven

Administrator

Als je eenmaal een app een keer hebt gestart en je opent hem daarna weer gaat dat wel een stuk sneller :)

Maar verder heb je inderdaad een punt. Het is een fabeltje dat mac sneller zijn dan gewone computers. Een SSD doet de trick :) Vandaag mijn macbook late 2011 geupgrade en draait nu weer lekker snel. Alleen nog niet zo snel als mijn dekstop met w8.1 wat ik wel vreemd vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor jullie (snelle) reacties!

Aan de ene kant ben ik wat gerustgesteld want hij mankeert niet iets aan de andere kant teleurgesteld want ik had inderdaad verwacht dat de mac (iets) sneller zou zijn dan bijvoorbeeld een windows desktop waarmee ik het vergeleek.
Saven schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 23:25:
Als je eenmaal een app een keer hebt gestart en je opent hem daarna weer gaat dat wel een stuk sneller :)
Ja, dat klopt :) maar misschien ben ik een zeur, ik wil dat het meteen snel is :*) Het gaat ook gewoon om het idee.

Misschien dat ik mij toch eens ga verdiepen in een ssd... En dan meer in het deel 'zelf vervangen' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 23:43:
Iedereen bedankt voor jullie (snelle) reacties!

Aan de ene kant ben ik wat gerustgesteld want hij mankeert niet iets aan de andere kant teleurgesteld want ik had inderdaad verwacht dat de mac (iets) sneller zou zijn dan bijvoorbeeld een windows desktop waarmee ik het vergeleek.

[...]

Ja, dat klopt :) maar misschien ben ik een zeur, ik wil dat het meteen snel is :*) Het gaat ook gewoon om het idee.

Misschien dat ik mij toch eens ga verdiepen in een ssd... En dan meer in het deel 'zelf vervangen' :)
Desktop en laptop zijn niet te vergelijken. Verder zijn zowel windows als OSX dusdanig complexe OS'en dat het niet meer zo is dat de een significant sneller is dan de ander.

Hieruit blijkt zelfs dat Windows sneller is:
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2409967,00.asp

En dat is nog de eerste versie van Windows 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 16:18

Saven

Administrator

Brilsmurfffje schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 23:53:
[...]

Jup is ook precies mijn ervaring, maar goed. Nu met een SSD is OS X snel genoeg hoor :)
Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 23:43:
Dat zelf vervangen stelt niks voor als je een beetje handig bent :) Als je een clean install doet moet je eerst even een bootable usb stick maken. Als je wil clonen moet je even je ssd en hdd in een pc stoppen en dan bijv. acronis true image downloaden/kopen. die krijg je gratis bij crucial mx100 ssd. Of met samsung magician als je een samsung evo koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-10 14:40
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 23:53:
[...]

Dit zijn tests uit 2012. Zijn die nog relevant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:19

WTM

Gisteren de MBP van m'n werk teruggekregen van de systeembeheer met upgrade van een 250 SSD (Samsung Evo 840) en 8GB geheugen. Het is echt een verschil van dag en nacht, dit gaat veel sneller. Durf zowat te stellen dat het m'n rMBP mid 2012 kan bijhouden (die heeft standaard een SSD, i7 2.3 Ghz en 16gb geheugen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegendehommel
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-09 13:06
Ik heb ook dezelfde macbook uit hetzelfde jaar, maar dan heb ik een SSD en 16 GB RAM (achteraf bijgeplaatst omdat de performance zeer slecht was).

Als eerste heb ik een SSD geplaatst, dit heeft een heeeel positief effect gehad op de Macbook en alles was een heel stuk vlotter. Nog steeds haperingen enzovoort, ik heb dus 16 GB RAM erin gezet maar helaas leverde dit mij niet echt veel prestatiewinst op.. Ben benieuwd wat ik verkeerd doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:16
GiovanniK schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 22:57:
Ik heb ook dezelfde macbook uit hetzelfde jaar, maar dan heb ik een SSD en 16 GB RAM (achteraf bijgeplaatst omdat de performance zeer slecht was).

Als eerste heb ik een SSD geplaatst, dit heeft een heeeel positief effect gehad op de Macbook en alles was een heel stuk vlotter. Nog steeds haperingen enzovoort, ik heb dus 16 GB RAM erin gezet maar helaas leverde dit mij niet echt veel prestatiewinst op.. Ben benieuwd wat ik verkeerd doe.
Welke SSD gebruik je? Heb je al een keer een clean install gedaan na het plaatsen van de SSD?
Pagina: 1