Toon posts:

raid: wie trekt me over de streep?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Raid is allemaal wel leuk en snel, maar wat nu als je begint met 2X30Gb in raid, en met een poosje wilt upgraden naar bijv. 4X30GB. Dat kan dus niet zomaar, of je moet alle data backuppen (zo'n 60cd's, niet echt behoefte aan), of je bent alle data kwijt :(
Zal wel graag een raidsetje willen, zeker voor de snelheid, maar bovenstaand is wel een groot nadeel vinnik :(
Kan iemand mij overtuigen om toch raid te nemen? (of niet)

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:26
Je bent vergeten te zeggen wat voor soort RAID je wil; 0,1,2 (whatever) of een combinatie

Verwijderd

Nog iets met RAID , zelfs als ik bij de Setup van WIN2K de drivers ingeef zegt hij voor het installeren : No hard drive found . Check me sig voor de specz .

Verwijderd

yes real dat heb ik ook dat probleem,no hard drive found??? ik wordt er gek van..iemand misschien een oplossing.

(heb de nieuwste drivers al op floppy gezet dus geen blah blah)

Verwijderd

bij een a7z133 moet je ook een jumper omzetten, en heb je al de raid-bios geconfigureerd?

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 20:20 schreef Rembo het volgende:
Raid is allemaal wel leuk en... mij overtuigen om toch raid te nemen? (of niet)
ik draai w2k met raid 0, en ik moet zeggen dat hij gaat als een gestoorde...
max lezen 65 + mb en avg 41 mb per sec.

dat is dubbel zo snel als met 1 hdd, en dat merk je! natuurlijk moet je backuppen, dus heb ik nog een hdd er in hangen..
dus 2*30 voor os en programma's en 40 voor backup.
ik zal een reboot eens timen in w2k....
(back)
ok, helemaal uit, knopje indrukken en stopwatch aan... 1:22 en dan begint hij dap en mbm te laden..
heb ik ook nog nav en msn op auto staan!
(/back)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 juni 2001 20:55 schreef Vinnienerd het volgende:
Je bent vergeten te zeggen wat voor soort RAID je wil; 0,1,2 (whatever) of een combinatie
Sorry ja, helemaal vergeten :( Ik bedoel dus RAID 0
Als controller wou ik de fasttrack 100 (ja, de 3ware escalade oid is beter, maar te duur ;)) nemen, die wordt toch wel door win2k herkent mag ik hopen?

Verwijderd

Ik heb 1 HDD , in RAID Bios auto-config , in Win ME werkt hij vlekkeloos .

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-01-2024

Majestic

Neerlandici.

Op dinsdag 12 juni 2001 20:57 schreef real_raichu70 het volgende:
Nog iets met RAID , zelfs als ik bij de Setup van WIN2K de drivers ingeef zegt hij voor het installeren : No hard drive found . Check me sig voor de specz .
Dat heb ik dus ook !! zal wel aan het mobo liggen.

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

Verwijderd

Dat was ook zoiets dat die RAID al niet wou werken met een TNT2 . Het laatste mobo dat ik MSI heb gekocht , dat verzeker ik je . Het is te hopen dat het geen problemen geeft als ik der na de vakantie m'n 3Ware Escalade met 2 IBMtjes inplug .

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Moet je bij die Abit tijdens install van W2K niet tijdens de melding "Performing Hardware Discovery" niet op F6 drukken en dan al de drivers laden? Zo was het wel met mijn Promise FastTrak tenminste. Als je dat nl pas later doet in het scherm waar je extra drivers kan installeren schijnt het al te laat te zijn.

specs | 3360wP met SE3000

Verwijderd

die drivers bij win2000 zijn speciale drivers voor tekstmode setup.
Daarom moet je juist de drivers hebben met in de root txtsetup.oem ipv oemsetup.inf
Dan klopt alles weer.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

ff terug on topic: RAID is wel lekker snel, maar vooral bij lange continue lees/schrijf acties. Je seektime schiet echt verschrikkelijk omhoog. Niettemin wordt je compu er gemiddeld toch 'net effe lekker wat sneller'. Maw het is goed te merken, helemaal als je het net geinstalleerd hebt. (Dit is bij mij met 2x 20GB 5400rpm RAID 0, dus met 4x zal het helemaal :9 worden)

Voor je backups... tsja, wil je echt_alles bewaren? Kritisch schrappen scheelt vast al een hele stapel CD's (tenzij je een dierbare collectie MP3/DIVX hebt). Heb je geen netwerk met andere compu's waar je even tijdelijk iets heen kunt pompen? Dat doe ik altijd.

Als jij RAID wilt nemen (aangenomen dat je raid 0 gebruikt (evt 0+1) en vrij zeker bent van later upgraden naar 4x30GB en je hebt nu al genoeg centjes om evt gelijk al die 2 schijven extra te kopen zou ik zeggen upgrade gewoon nu meteen met het installeren van je RAID kaart dan heb je geen gezeik meer. Bovendien is het nu nog makkelijker om aan vier identieke schijven te komen.

Maak als je geen netwerk hebt een deal met een vriend dat je beide een netwerkkaart haalt en een crosslink kabel en dat je bij regulier onderhoud (format c:) gewoon even bij elkaar langs komt buurten. Dat scheelt veel geharrewar met CD's.

ieeeepppppp :P

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-04 12:08

tweakerbee

dus..?

* tweakerbee trekt aan Rembo, en hij gaat over de streep

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Ja doen. Raid-0 is echt vet veel sneller

Verwijderd

Topicstarter
Heej thanx,
denk nu wel eens een raidconfigje te bestellen.
promise fasttrack 100, met 2x IBM IC 35L040; 40,00GB, 8ms, 7.200rpm, 2048 kb, 100ATA.
Bij Gistron voor fl.1043,-

Zie nu nog wat leukers staan: schijven van maxtor, 61.5GB, maar dan 9ms en 5400rpm voor fl.449,-.
Hm, lastige keuze toch nog: 80GB snel, of 120GB ietsie langzamer :?

en ja, backup, heb d'r nu ook nix voor, loopt OS in de soep opnieuw installeren, en datgene wat ik wil bewaren op cd fikken. Heb op me server nog een paar gieg ruimte vrij, en dan me huidige 20gb HD die ik voor backup kan gebruiken.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
yes real dat heb ik ook dat probleem,no hard drive found??? ik wordt er gek van..iemand misschien een oplossing.
ik had hier ook last van. ik heb het probleem min of meer omzeild. als je eerst windows 98 installeert en dan win2k vanuit win98 dan lukt het wel.

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:26
Juist ja, ik heb 2 bijna identieke 40 Gieg schijven (Maxtor, 7200rpm) en wil die zo gauw mogelijk in RAID-0 keilen :D

Ook heb ik al een nieuwe Maxtor 80GB (5400rpm, sneller is er niet) waar ik vannacht alles alvast naar gebackupped heb.

MAAR GOED OOK!! Zie mijn topic van afgelopen nacht van een HEAD-CRASH
HDD HEAD-CRASH NABIJ ?? :(

Zorg dus idd dat je (ZEKER met RAID-0) je spul GOED gebackupped heb.

Mijn 80-er zit in een Mobile-Bracket en is dus uitneembaar, speciaal en alleen voor backup, werkt perfect :)
Pagina: 1