Macbook retina zeer traag op Yosemite

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutske
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-04 15:48
Hallo Tweakers,

Sinds de eerste dag dat Yosemite beschikbaar was heb ik deze geïnstalleerd, en al snel werd duidelijk dat Yosemite veel lag veroorzaakt op mijn toch wel vrij nieuwe laptop (eind 2013, Macbook pro retina).

Alle UI-handelingen lopen gewoon trager, scrollen voelt niet natuurlijk; eigenlijk voelt het complete besturingssysteem gewoon niet meer smooth aan. Ik merk dat zodra ik de laptop van HiDPI afhaal (draai nu standaard 1680 x 1050 HiDPI), alles weer perfect draait. Ik koop natuurlijk geen retinalaptop als hij dit niet ondersteund, en ben dan ook benieuwd of ik de enige ben met dit probleem of dat het meer Tweakers overkomt.

Video ter illustratie (twee naast onder elkaar om te kunnen vergelijken)

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=LWL8yvePZ1g]
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=LWL8yvePZ1g]

Ik hoop dat iemand een idee heeft wat ik zou kunnen doen, ik wil graag weer naar HiDPI :'(

Groet,

Wouter

[ Voor 15% gewijzigd door Woutske op 18-10-2014 22:06 . Reden: Naast elkaar breekt het layout :Y) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:13
Doe eens een PRAM en SMC reset.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
- Heb je geupgrade vanaf Mavericks of is het een schon installatie?
- Zet tijdelijk alles uit wat niet van apple komt (zoals die desktop widget die de tijd aangeeft) en kijk of dt het verbetert.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutske
Het is een upgrade was mavericks, zal proberen die widgets uit te zetten; misschien helpt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Lijkt inderdaad op een probleem met een app die aan het rotzooien is met je graphics. GeekTool waarschijnlijk, of niet? Probeer het anders ook even met een schone account, en alle modificaties uit, als dat wel lekker werkt is een van je aanpassingen het probleem.

Kijk ook even of er niet gewoon een proces onnodig cycles aan het vreten is en wat er in je logs staat. In bijna alle gevallen vertelt je computer je gewoon wat er aan de hand is, gokken en shotgun troubleshooten is meestal niet zo effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
Clean install doen ;)

Problem solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutske
Tja om nou direct clean install te gaan noemen vind ik ook wat jammer, het lijkt wellicht de eenvoudigste optie maar er staan een hoop dingen geïnstalleerd die niet 'zo' weer terug zijn gezet. Het kan wel, maar het is een hels karwij.

Collega's lopen nu trouwens ook tegen het door mij genoemde probleem aan, dus het lijkt mij toch iets breders dan mijn installatie.

Heb trouwens PRAM- en SMC-reset gedaan maar ik merkte weinig verschil. Het is ook zo opmerkelijk dat het CPU/geheugengebruik zeer laag is, beide zijn ruim 90% idle.

[ Voor 18% gewijzigd door Woutske op 19-10-2014 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-07 19:18
Je kunt doen wat je wilt maar gaat toch niet werken. Heb precies het zelfde op mijn rmbp 2014. Enige wat helpt is doorzichtigheid uitzetten.

Het is wachten tot apple het een keer gaat fixen. Op macrumors hoor je ook veel klachten op retina MacBooks (inclusief de 15 inches).

[ Voor 32% gewijzigd door sweebee op 19-10-2014 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Ik heb ook problemen op mijn RMBP. Heb geen tools/apps van derden aan staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakkerM
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-11-2023
Ik heb het probleem ook gehad nadat ik Yosemite had geïnstalleerd (over Maverrick). Eindeloos gezocht, waarom mijn computer (Macbook Pro) opeens zo traag was. Shutdown duurde 2,5 minuten!. PRAM- en SMC-reset gedaan, niets hielp, maar....

Oplossing uiteindelijk gevonden: :)
Onder Apple -> open System Preferences
Onder System Preferences -> open Services
Onder Services -> open Services Preferences
Vink nu links 'All Controls' aan en rechts 'Restore defaults'
en (bij mij) loopt mijn desktop weer als een 'snel'trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amaterasu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-07 09:22

amaterasu

In memory of Cj

off-topic. heb je een linkje naar die achtergrond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-07 02:12
Op mijn 13" retina loopt t soepeler dan Mavericks! Merkte bij swipen tussen bureabladen altijd een vertraging op 'meer ruimte' is nu beter..

Schone installatie, terugzetten van m'n timemachine (alleen bestanden)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-07 15:20
MakkerM schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 14:06:
Ik heb het probleem ook gehad nadat ik Yosemite had geïnstalleerd (over Maverrick). Eindeloos gezocht, waarom mijn computer (Macbook Pro) opeens zo traag was. Shutdown duurde 2,5 minuten!. PRAM- en SMC-reset gedaan, niets hielp, maar....

Ik draai een NL versie van OSX en krijg het niet gevonden... elke optie afgegaan bij instellingen.
Heb je ook een gouden tip voor instabiele WiFi trouwens? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshuax8
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Appeltje > Systeemvoorkeuren > links boven dropdown menu > systeemvoorkeuren > voorzieningen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

De uitleg is maar halfjes en klopt dan ook vrijwel niet. Je kunt op twee manieren naar de Services. De eerste is via System Preferences:

System Preferences > Keyboard > Shortcuts > Services. Je hoeft echter niet nog eens die Services te selecteren, het tabblad "Shortcuts" is al voldoende, daar heb je namelijk de "restore defaults" knop al zitten en die "all controls" optie.

De tweede manier is via het Services menu die je in iedere applicatie terugvindt. In de menubalk klik je op de naam van de app, dan Services en dan Services Preferences.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-07 02:12
Heb nu de MacBook er bij gepakt.

Zelfde probleem, ik zat eerst op 1920*1200, dat ging best redelijk..

zodra ik op die HDPI modus ga werken van 1680 of zelfs gewoon retina merk ik inderdaad dat het niet zo soepeltjes loopt...

Beetje jammer maar weinig aan te doen denk ik. Dit is wel kwalijk aangezien hij ook al een upgrade heeft gekregen qua beschikbaar VRAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepehv
Dit heeft de lag bij mijn 13" rMPB 2014, i5, 8GB opgelost, althans, voor nu. Ik draai HDPI 1680.
https://david.gyttja.com/...ce-on-retina-macbook-pro/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutske
amaterasu schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 14:13:
off-topic. heb je een linkje naar die achtergrond
Alsjeblieft: http://i.imgur.com/cpLCu4F.jpg (2560x1600)
MakkerM schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 14:06:

Pepehv schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 18:19:
Dit heeft de lag bij mijn 13" rMPB 2014, i5, 8GB opgelost, althans, voor nu. Ik draai HDPI 1680.
Tof, ga ik even proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerddebruin
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:01
Let wel op dat bijvoorbeeld Spotlight opnieuw gaat indexeren na een grootschalige update. Het kan dus zomaar zijn dat het maar de eerste paar uur betreft, afhankelijk van de hoeveelheid die geïndexeerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutske
Ik heb dit eigenlijk al sinds de eerste dag dat ik de developer preview had van Yosemite. Heb meerdere bug reports ingevuld over de lag op HiDPI-resoluties maar heb niet het idee dat het door Apple is opgenomen. Ik moet wel zeggen dat ik een beetje gerust ben gesteld dat ik niet de enige ben met dit probleem, nu maar hopen dat Apple het probleem ook inziet.

Ik heb trouwens alle suggesties gevolgd maar het is er niet beter op geworden :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 01:08
Hier ook iemand die een beetje moeite met Yosemite heeft, het loopt gewoon niet lekker, een beetje laggy, alsof je COD Mw3 op een GMA videokaart speelt, let doet het, maar het is niet soepel.
Ik ben (was) een trotse eigenaar van een Retina MacBook Pro 15'' met een GT750M, 16GB geheugen en de 2,6GHZ Core i7 processor.
Toch loopt het niet zoals ik wil, ik ga dit topic dus ook nauwlettend in de gaten houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-07 13:34

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Wat ik dan niet snap, op een MBP Mid 2010, Core2Duo gaat het lekker soepel!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-01-2022

Y.Y.Eagle

Black&White

Na de upgrade van iOS 6 naar 7 (wat ik nooit had moeten doen) denk ik 10x na voordat ik upgrade. Draai daarom nu gewoon iOS 7 en ook gewoon Mavericks. Als ik dit zo lees ga ik ook maar niet upgraden naar Yosemite. De mensen die er veel last van hebben kunnen toch downgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-07 09:59
Y.Y.Eagle schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 22:49:
Na de upgrade van iOS 6 naar 7 (wat ik nooit had moeten doen) denk ik 10x na voordat ik upgrade. Draai daarom nu gewoon iOS 7 en ook gewoon Mavericks. Als ik dit zo lees ga ik ook maar niet upgraden naar Yosemite. De mensen die er veel last van hebben kunnen toch downgraden?
Uiteraard hoor je nu alleen mensen die er wel last van hebben ;) Mensen die er geen last van hebben (zoals ik) hoor je hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-06 11:30
Twee dingen: ik kreeg na de upgrade een melding dat hij in de achtergrond performance-optimalisaties ging uitvoeren. Dat kwam er bij mij op neer dat de processor een tijdje (2 uur?) wat drukker was dan normaal. Mijn schijf is echter zo goed als leeg. De installatie duurde wel eeuwen, vermoedelijk omdat ik heel veel software via Homebrew heb. 13" rMBP en geen problemen dus, draait zoals voorheen, alleen is de UI van Yosemite echt heel lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-07 15:27
Speakerfreak95 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 22:33:
Hier ook iemand die een beetje moeite met Yosemite heeft, het loopt gewoon niet lekker, een beetje laggy, alsof je COD Mw3 op een GMA videokaart speelt, let doet het, maar het is niet soepel.
Ik ben (was) een trotse eigenaar van een Retina MacBook Pro 15'' met een GT750M, 16GB geheugen en de 2,6GHZ Core i7 processor.
Toch loopt het niet zoals ik wil, ik ga dit topic dus ook nauwlettend in de gaten houden :)
Hier anders een rMBP 15 met 16GB en gt 750m en i7 geen enkele last ook upgrade gedaan van Mavericks naa yosemite

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepehv
Sjoerdfoto schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 22:46:
Wat ik dan niet snap, op een MBP Mid 2010, Core2Duo gaat het lekker soepel!
Daar hoeven wat minder pixeltjes aangestuurd te worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsooh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-03 21:21
Heb je tijdens de installatie van Yosemite de vraag gekregen om Filevault in te stellen? Vele macbook gebruikers krijgen de vraag, als je hierop hebt ingestemd is je MBP een aantal dagen bezig alles te verwerken. Dat kan verklaren waarom. Kijk bij Instellingen - Beveiliging en dan Filevault. Dat kan wat vertragen, maar moet aan de hand van de grote van je schijf, op een halve dag à dag toch wel in orde zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:35
Matsooh schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 10:21:
Heb je tijdens de installatie van Yosemite de vraag gekregen om Filevault in te stellen? Vele macbook gebruikers krijgen de vraag, als je hierop hebt ingestemd is je MBP een aantal dagen bezig alles te verwerken. Dat kan verklaren waarom. Kijk bij Instellingen - Beveiliging en dan Filevault. Dat kan wat vertragen, maar moet aan de hand van de grote van je schijf, op een halve dag à dag toch wel in orde zijn :)
Ah, dat verklaart de traagheid van mijn macbook (2012 non-retina hight res) de eerste dag. Ik heb een clean install gedaan en Filevault ingeschakeld, en de eerste dag voelde de mac erg traag aan. Nu, na 3 dagen, loopt alles erg vlotjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Het is dus echt iets met mijn hardware denk ik, want Filevault staat uit, en toch loopt het niet smooth zoals Mavericks.

Iemand nog andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-07 19:51

_Christiaan_

Master of SOG

Pepehv schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 18:19:
Heeft bij mij ook geholpen. rMBP late 2013 13" i5 8GB.

Bedankt :)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-07 21:50
Nevermind, al opgelost ...

[ Voor 95% gewijzigd door Bomberman71 op 21-10-2014 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Ik heb de hoop opgegeven, bij een goede vriend van mij doet Yosemite het prima, maar bij mij loopt het als niks.
Deze vriend in kwestie heeft een identieke machine als die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Speakerfreak95 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 00:25:
Ik heb de hoop opgegeven, bij een goede vriend van mij doet Yosemite het prima, maar bij mij loopt het als niks.
Deze vriend in kwestie heeft een identieke machine als die ik heb.
En toch zal er iets anders zijn als je problemen hebt en hij niet ;) Clean install, schone SMC/PRAM/NVRAM geprobeerd? Is je storage en RAM nog goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik321
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09-2024
Iemand al een oplossing kunnen vinden voor de wifi problemen na de update van Mavericks naar Yosemite? Bij mij is de wifi echt ontzettend slecht.. Of ben ik soms de enige? Heb de Retina MacBook Pro 15'' met een GT750M, 16GB geheugen en de 2,6GHZ Core i7 processor. Kan niet de bedoeling zijn dat hier ook maar iets langzaam is lijkt me:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrusaderNoR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-05 12:02
Pepehv schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 14:50:
[...]
Heb je ook een gouden tip voor instabiele WiFi trouwens? :)
Erik321 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 11:14:
Iemand al een oplossing kunnen vinden voor de wifi problemen na de update van Mavericks naar Yosemite? Bij mij is de wifi echt ontzettend slecht.. Of ben ik soms de enige? Heb de Retina MacBook Pro 15'' met een GT750M, 16GB geheugen en de 2,6GHZ Core i7 processor. Kan niet de bedoeling zijn dat hier ook maar iets langzaam is lijkt me:(
Dan moet je even hier naar kijken. Bij mij was het voldoende om het stukje Set service order te volgen om het probleem op te lossen. Er staat Mavericks maar het werkt bij elke versie van OS X.

[ Voor 33% gewijzigd door CrusaderNoR op 27-10-2014 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
johnkeates schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 05:44:
[...]

En toch zal er iets anders zijn als je problemen hebt en hij niet ;) Clean install, schone SMC/PRAM/NVRAM geprobeerd? Is je storage en RAM nog goed?
Al het denkbare al gedaan, zelf een kopie gemaakt van zijn Mac en op de mijne gezet, werkte niet.
Pram etc al gereset, mocht ook niet baten.

Al met al nog wel tevreden met Mavericks :)
Pagina: 1