Gebruik van links binnen artikelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimol
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-08 14:47
Dit is het bericht dat ik als reactie op dit specifieke artikel poste, maar ook hier nog even plaats zodat het beter zichtbaar is voor de redactie:

Excuus voor de offtopic, maar ik kom dit de laatste tijd geregeld tegen en ik begin me er nogal aan te ergeren.

In het artikel staan links verwerkt, maar de woorden waar de links aan vast zitten verwijzen totaal niet naar de inhoud van de link.

Wat er dus gebeurd is: ik denk zo oh ja laat me anders even iets meer zien over de Tor-router zelf. Ik zoek naar een woord waar een link aan vast zit waaraan ik kan zien dat die waarschijnlijk verwijst naar de kickstarter pagina van de Tor-router, maar vervolgens zijn er alleen links met werkwoorden erin waar ik dus niks uit kan opmaken. Dus moet ik maar gaan gokken welke dat zou moeten zijn, omdat ik eigenlijk zeker weet dat de link die ik zoek ertussen zit maar ik kan niet zien welke.

Huidig:
Op de crowdfundingspagina voor de Anonabox wordt inmiddels gemeld dat het project is stilgezet.

Hoe het zou moeten zijn:
Op de crowdfundingspagina voor de Anonabox wordt inmiddels gemeld dat het project is stilgezet.

Op het zelfstandig naamwoord of op een paar woorden met in ieder geval een zelfstandig naamwoord er in en dus niet op nikszeggende werkwoorden. Ik hoop dat dit in de toekomst minder voor zal komen, want dit maakt de kwaliteit van een artikel naar mijn idee aanzienlijk lager en het is geen moeite om het wel gewoon goed te doen.

Bedankt voor het lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Hier wil ik het toch voor de redactie opnemen. Ik begrijp je redenering, maar stilistisch ziet wat ze nu doen er eenvoudigweg beter uit. Je hebt ongelijk dat de link onder een nietszeggend werkwoord staat, althans in het voorbeeld dat je gaf. Immers: de link staat onder het woord gemeld, dwz. de melding zelf. Dat is heus logisch.

Je kritiek is is wel terecht op andere plaatsen. Uit hetzelfde artikel:
Waarschijnlijk heeft Kickstarter de financieringscampagne stopgezet naar aanleiding van kritiek die kortgeleden naar buiten kwam.
In die zin ben ik akkoord dat de link in een woord zit waar het eigenlijk slechts met veel welwillendheid bij past en dat dit enkel gedaan is in een poging consequentie na te streven zonder stil te staan bij hoe het oogt. Het zou eigenlijk als volgt beter zijn:
Waarschijnlijk heeft Kickstarter de financieringscampagne stopgezet naar aanleiding van kritiek die kortgeleden naar buiten kwam.
Zoals gezegd lijkt het een redactionele regel te zijn om werkwoorden te gebruiken, al zijn er uitzonderingen genoeg in andere artikels omdat de zin zich er eenvoudigweg niet toe leent. Bij wijze van compromis had het volgende ook gekund wat mij betreft:
Gezien dat een, zoals dat heet, woordgroep is, ware dat een betere keuze dan de link enkel onder het werkwoord uit die woordgroep te steken. Waarschijnlijk is er een streven om links over een combinatie van woorden te vermijden aangezien dat er vaak esthetisch niet geweldig uitziet.

tl;dr:
Met het gegeven voorbeeld ben ik het niet mee eens, maar er is inderdaad ruimte voor verbetering. Aangezien ik niet achter de schermen van T.net ben weet ik niet of er redactionele regels zijn hiervoor, maar zo ja mogen die mijn inziens niet slaafs gevolgd worden of men krijgt - en hier sluit ik mij weer aan bij de TS - weinig steekhoudende situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-09 10:28

HetGezegde

Yes, you can!

Even ter toevoeging, want imo heeft Rimol wel degelijk een punt. Je zoekt in een woordenboek of op bijv. Google ook op zelfstandige naamwoorden. Dit heb ik ook zo geleerd bij het vak Nederlands en zelfs Begrijpend Lezen op de Basisschool.

Het feit dat er "gemeld" wordt dat de funding stilgelegd wordt, lijkt het mij ook beter om de link vanaf elders te verwijzen; zoals vanaf het gedeelte "het project" of "het project is stilgelegd".

Wellicht kunnen jullie wat met deze feedback.

In ieder geval fijn dat het al is opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:24

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
We linken bij voorkeur zo min mogelijk woorden en altijd het woord dat wij het meest relevant vinden, dus dat zijn doorgaans werkwoorden als meldt, stelt, zegt, etc. Dat is geen regel die in steen is gebeiteld en waar in de praktijk om diverse redenen heus wel eens van afgeweken wordt, maar we hebben er in ieder geval over nagedacht. Uiteraard jammer als deze manier van linken voor jou niet werkt, maar in de praktijk vinden we dit de meest gebruiksvriendelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
Vreemd, ik deel het punt van TS .en vindt het aangedragen voorbeeld vrij duidelijk.

De link zou een reflectie moeten zijn van de band tussen het artikel en de pagina waar hij heen verwijst, met alleen een werkwoord komt dat niet echt over.
Het gaat bij de link er dan meestal ook niet om dat iemand iets meldt of stelt en zegt (dat staat meestal al wel in het artikel zelf) maar juist om de precieze melding, stelling of hetgene wordt gezegd.

Sterker nog ik dacht dat zoiets ook in SEO land gebruikelijk was (om grote vriend google te helpen met het omschrijven van de link tussen de twee).

[ Voor 14% gewijzigd door gekkie op 19-10-2014 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-10 11:58

arnoudwokke

Redacteur
De link zou een reflectie moeten zijn van de band tussen het artikel en de pagina waar hij heen verwijst, met alleen een werkwoord komt dat niet echt over.
Ik kan me vinden in het eerste deel van je zin, niet in het tweede deel. Een werkwoord is namelijk een uitdrukking van een actie en daardoor heel geschikt voor een link. Samsung meldt dat het de Note 4 op 17 oktober uitbrengt, bijvoorbeeld. De link onder elk ander woord plaatsen is minder.

Wat Wilbert ook zegt, het verschilt per situatie. In het geval wat TS aandraagt kan het allebei, maar het kan niet anders dan dat 'gemeld' leidt naar de crowdfundingspagina, er staat immers dat iets 'op de pagina gemeld' staat. Qua duidelijkheid vind ik de link onder crowdfundingspagina wel beter.
Sterker nog ik dacht dat zoiets ook in SEO land gebruikelijk was (om grote vriend google te helpen met het omschrijven van de link tussen de twee).
Wij schrijven voor lezers, niet voor Google.
hoop dat dit in de toekomst minder voor zal komen, want dit maakt de kwaliteit van een artikel naar mijn idee aanzienlijk lager en het is geen moeite om het wel gewoon goed te doen.
Ik snap je punt volledig, maar de link (pun intended :P) met de kwaliteit van een artikel zie ik niet. Misschien met de scanbaarheid van bronnen, maar zeker niet kwaliteit lijkt me?

Ah well, point taken en ik vind dat we er als redactie scherp op moeten letten dat links op zowel de juiste plaats staan als duidelijk zijn waarheen het leidt. Vaak is dat een werkwoord, maar vaak is dat ook niet zo.

Volgens mij komt dit voort uit de manier waarop we nieuwe collega's begeleiden. Vaak moet die geleerd worden dat links ook onder werkwoorden mogen staan (andere sites doen dat zelden, want SEO en dingen), maar verwarren sommige mensen dat met een niet-bestaande regel dat links onder werkwoorden zouden moeten staan.

Dank in elk geval voor de melding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
arnoudwokke schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 09:47:
Ik kan me vinden in het eerste deel van je zin, niet in het tweede deel. Een werkwoord is namelijk een uitdrukking van een actie en daardoor heel geschikt voor een link. Samsung meldt dat het de Note 4 op 17 oktober uitbrengt, bijvoorbeeld. De link onder elk ander woord plaatsen is minder.
In mijn optiek is "melden" volstrekt niet uniek .. dat "samsung" dat zelf heeft gedaan .. danwel dat het specifiek over een "note 4" gaat .. vindt ik allemaal sterker dan het "melden" zelf.
Wij schrijven voor lezers, niet voor Google.
Erhmm ja .. je zou ook kunnen denken .. "als het google zou helpen door iets expliciet te maken .. zou je er een gebruiker ook mee kunnen helpen" .. over het algemeen waardeert google zo min mogelijk SEO trucjes die niet ook helpen voor gewone lezers van een pagina.
Ik snap je punt volledig, maar de link (pun intended :P) met de kwaliteit van een artikel zie ik niet. Misschien met de scanbaarheid van bronnen, maar zeker niet kwaliteit lijkt me?
Prettige lees- en interpreteerbaarheid van een artikel is ook een kwaliteitsaspect lijkt me toch ?
Ah well, point taken en ik vind dat we er als redactie scherp op moeten letten dat links op zowel de juiste plaats staan als duidelijk zijn waarheen het leidt. Vaak is dat een werkwoord, maar vaak is dat ook niet zo.

Volgens mij komt dit voort uit de manier waarop we nieuwe collega's begeleiden. Vaak moet die geleerd worden dat links ook onder werkwoorden mogen staan (andere sites doen dat zelden, want SEO en dingen), maar verwarren sommige mensen dat met een niet-bestaande regel dat links onder werkwoorden zouden moeten staan.
Tsja een algemene regel zal er inderdaad niet voor zijn .. al zou ik me afvragen of als een werkwoord werkelijk de beste plek blijkt voor een link .. of je dan de zin niet zou moeten herschrijven.

Iets soortgelijks tref je ook wel op sites aan waarbij een zin dan eindigt met "klik dan hier", waarbij het me duidelijk lijkt dat het geen kwaad zou kunnen de link of ergens anders onder te stoppen .. of de zin te herschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Semantisch gezien (dus niet SEO ;)) zou de linktekst zelf al een idee moeten geven van het onderwerp van de pagina waarnaar gelinkt wordt. Enkel een werkwoord/actie als linktekst gebruiken is naar mijn mening meestal te vaag.

Het beste is een combinatie van onderwerp en actie, maar ik begrijp dat dat in veel gevallen te lange links oplevert wat ook weer niet wenselijk is.

Intentionally left blank

Pagina: 1