Hallo tweakers,
ik heb een vraag over een processor die het niet wilt doen.
Mijn huidige moederbord en CPU zijn al oud (daterend uit 2006):
Moederbord: Asus P5B dh Deluxe
Processor: Intel core 2 duo E6600 @ 2,4Ghz.
Nu wilde ik nog 1x een upgrade doen met een betere processor. Uitgezocht welke processoren nog mogelijk waren op dit moederbord en toen via marktplaats een tweedehands Intel Core 2 Quad Q9950 gekocht.
Heb deze niet getest toen ik bij de verkoper aan de deur stond gisteren.
Vandaag processor vervangen, CPU koeler verwijderd en CPU vervangen. Helaas zag ik met mijn stomme kop niet dat er een draadje tussen de CPU fan terecht gekomen was. Dus toen ik de PC aan zette, wilde de fan niet gaan draaien. Fan probeerde wel elke keer aan te slaan maar deed het niet omdat deze geblokkeerd werd. PC zette zich na ca 30 seconden vanzelf uit.
CPU bleek enorm warm te zijn geworden. Na een tijdje afkoelen nogmaals de nieuwe CPU teruggezet, dit keer wel goed opgelet dat niks de fan blokkeerde en PC aan. PC ging wel aan maar verder gebeurde er helemaal niks. Meteen een zwart scherm op de monitor. Geen mogelijkheid om in bios te komen of wat dan ook, pc deed gewoon helemaal niets!
Daarna oude CPU weer teruggezet en deze werkte wel meteen weer.
Ik vermoed dat ik het antwoord al weet en dat er 2 dingen gebeurd kunnen zijn.
1) Ik ben kansloos opgelicht via marktplaats
2) Ik heb de CPU zelf verknalt en deze is oververhit geraakt
Of zien jullie nog een andere mogelijkheid? Zie ik iets over het hoofd? Kan dat ding nog aan de praat gekregen worden of is dit een kansloos verhaal geworden?
Ben benieuwd naar jullie reacties
gr
Andre
ik heb een vraag over een processor die het niet wilt doen.
Mijn huidige moederbord en CPU zijn al oud (daterend uit 2006):
Moederbord: Asus P5B dh Deluxe
Processor: Intel core 2 duo E6600 @ 2,4Ghz.
Nu wilde ik nog 1x een upgrade doen met een betere processor. Uitgezocht welke processoren nog mogelijk waren op dit moederbord en toen via marktplaats een tweedehands Intel Core 2 Quad Q9950 gekocht.
Heb deze niet getest toen ik bij de verkoper aan de deur stond gisteren.
Vandaag processor vervangen, CPU koeler verwijderd en CPU vervangen. Helaas zag ik met mijn stomme kop niet dat er een draadje tussen de CPU fan terecht gekomen was. Dus toen ik de PC aan zette, wilde de fan niet gaan draaien. Fan probeerde wel elke keer aan te slaan maar deed het niet omdat deze geblokkeerd werd. PC zette zich na ca 30 seconden vanzelf uit.
CPU bleek enorm warm te zijn geworden. Na een tijdje afkoelen nogmaals de nieuwe CPU teruggezet, dit keer wel goed opgelet dat niks de fan blokkeerde en PC aan. PC ging wel aan maar verder gebeurde er helemaal niks. Meteen een zwart scherm op de monitor. Geen mogelijkheid om in bios te komen of wat dan ook, pc deed gewoon helemaal niets!
Daarna oude CPU weer teruggezet en deze werkte wel meteen weer.
Ik vermoed dat ik het antwoord al weet en dat er 2 dingen gebeurd kunnen zijn.
1) Ik ben kansloos opgelicht via marktplaats
2) Ik heb de CPU zelf verknalt en deze is oververhit geraakt
Of zien jullie nog een andere mogelijkheid? Zie ik iets over het hoofd? Kan dat ding nog aan de praat gekregen worden of is dit een kansloos verhaal geworden?
Ben benieuwd naar jullie reacties
gr
Andre