Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter

Lenovo Yoga 3 Pro

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CnJB5z9xdMjcyjCZMclgVp8J/full.png

Lenovo heeft een opvolger voor de Yoga 2 Pro uitgebracht. De karakteristieke elementen zijn grotendeels behouden: het gaat nog steeds om een dunne ultrabook waarvan het scherm 360 graden omgeklapt kan worden. Nieuw is de 'watchband hinge'. Volgens Lenovo is het scharnier opgebouwd uit meer dan 800 individuele stukjes metaal en lijkt het op een horlogebandje. Hierdoor hebben ze de behuizing nog dunner kunnen maken.

Ook is het een van de eerste laptops met een Core M-processor van Intel, met een aanzienlijk teruggebracht stroomverbruik. Ondanks wat aanvankelijk in de media verscheen, gaat het niet om een fanless design: er is wel degelijk een ventilator aanwezig.

Eind oktober moet de Yoga 3 Pro uitkomen in de Verenigde Staten. Hij staat overigens ook al op de Nederlandse website, dus een release hier zal waarschijnlijk spoedig volgen.

Specificaties

Scherm13,3" IPS
Resolutie3200x1800 pixels
ProcessorCore M (Broadwell) 5Y70 @1,1GHz (turbo: 2,6GHz)
RAM8GB
Opslag256GB of 512GB ssd
Verbindingen2x USB 3.0, 1x USB 2.0, 1x mini-HDMI
Draadlooswifi 802.11ac, bluetooth 4.0
BesturingssysteemWindows 8.1
Opgegeven accuduur9 uur
Afmetingen330mm x 229mm x 12.8mm
Gewicht1.19kg

Afbeeldingen en video's

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/R2rWh8bsx57FIVQt7d54C1N9/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ArnX0YnXu4P1brVKzIVG6fZg/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BL2kGovokTxPLlIClnGgg19d/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/acMNlZhGrX1H6KO3TTukIMep/thumb.png

Hands-on en reviews

Expert Reviews
ZDnet hands-on
Laptop Mag hands-on
Mobilegeeks hands-on
TechRadar hands-on

PC World
PC Mag
PC Per
Ars Technica
Engadget

Relevante linkjes

Lenovo productpagina
Tweakers Pricewatch

[ Voor 8% gewijzigd door RoD op 27-11-2014 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Aangezien hier nog geen topic over was heb ik er maar eentje aangemaakt. Wat mij betreft is dit een zeer interessante ultrabook. Lijkt helaas wel erg prijzig te worden (1300+ euro). Eind deze maand ligt ie in de winkels en ik denk er serieus over na om hem te kopen.

Helaas lijkt de performance een beetje tegen te vallen. De eerste tests wijzen erop dat de processor trager is dan die in de Yoga 2 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 10:09
Deze convertible ziet er veelbelovend uit.

Voor mij is de batterijduur erg belangrijk, daarmee is de 3 wel aantrekklijk, maar niet overduidelijk.
De combinatie prijs en mindere prestaties dan de vorige versie is toch jammer, ik denk dat ik toch voor een yoga 2 pro tweedehands (zgan) ga.

Hier nog een linkje met benchmark resultaten van de yoga 3 pro:
http://ultrabooknews.com/...eal-throttling-fan-noise/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Dat is inderdaad een zeer negatieve review met een aantal verontrustende punten. Zowel over accuduur als performance. Expert Reviews (zie topicstart) schetst echter een veel rooskleuriger beeld. Ik wacht nog even af tot er wat meer reviews verschenen zijn totdat ik mijn conclusies trek. Sommige ervaringen zijn namelijk dusdanig negatief dat ik me afvraag of dat productiefouten zijn, of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Grootste nadeel is de prijs, begrijp niet dat euro prijs vele malen hoger is dan de dollar prijs.
Meestal is euro prijs gelijk aan dollar, hier is de euro prijs duurder dan de dollar.

In de VS begint hij aan 1299$ in EU 1599 €

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Die prijs geldt denk ik voor de versie met 512GB ssd. Amazon heeft namelijk deze versie voor 1599 euro. Vermoed dus dat de versie met 256GB wel voor 1300 euro zal verschijnen. Nog een flinke smak geld, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Ik bezit de Yoga 2 Pro, de i7-4510 met 256 GB SSD. Deze was 1349 euro toen ik het kocht, dus ik denk dat @RoD er niet veel naast zit met de 1300 euro voor de 256GB versie die hij noemt. Misschien dat de Pro 2 dan wat in prijs gaat dalen.

Ik ben wel zeer tevreden met mijn Pro 2, hij is ongelooflijk snel, geruisloos en de batterij haalt iets meer dan 5 uur, dat is lang genoeg voor mij. De AC WiFi haalt rond de 400Mbps wanneer ik de laptop in de slaapkamer gebruik (het AP staat in de woonkamer) en is zeer stabiel. De Pro 3 zal wat betreft niet anders zijn en ook een aanrader dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 16:58
Ik ben ook de Y3P in de gaten aan het houden. Ik vrees ook dat de prijs uiteindelijk zal tegenvallen, en ik voor dat geld ander en beter kan kopen temeer dat het convertible aspect voor mij eigenlijk niet zo belangrijk is.
BTW: dat eerste plaatje lijkt me toch niet te kloppen, want die heeft helemaal niet het nieuwe hinge design ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Ik ga het plaatje fixen zodra ik weer in Nederland ben :)

Verder heb ik de afgelopen tijd de reviews in de gaten gehouden, en het is heel wisselend. De één noteert uiterst teleurstellende resultaten qua performance/accu, terwijl het bij de ander redelijk is. In de ene review is de performance minder dan menig Core i3 Haswell, terwijl de ander scores noteert die dichter bij Core i5 Haswell licht.

Accuduur wisselt ook sterk, tussen de 3 uur onder heavy load, en een nette 7 uur bij matig gebruik (video, browsing ed).

Met een accuduur van 7 uur en performance die in de buurt licht van Core i5 zou ik tevreden zijn. Het is me echter allemaal nog te onzeker om er echt voor te gaan.

• Deann
Ik ben het helemaal met je eens, maar aan de 2 extremen te zien die je beschrijft zal het er wel ergens tussenin liggen. Ondertussen ben ik voor de thinkpad yoga gegaan als alternatief. Het zal nog wel even duren voordat de Y3P betaalbaar is.

Al blijft het een aantrekkelijke hybride, voor een specifieke doelgroep! extreem thin&light

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Ik moet zeggen dat ik stiekem wel wat positiever begin te worden. Met normaal gebruik moet een accuduur van rond de 6 uur mogelijk zijn. Zelf ga ik geen zware dingen doen (alleen browsing, office, simpele apps, etc) dus ik denk dat dit voor mij een realistische accuduur is.

Performance is in de meeste reviews zo rond de 20 procent minder dan een Core i5 Haswell. Dat is vervelend, maar ik typ dit nu op een vier jaar oude laptop die aan vervanging toe is. Dus het is hoe dan ook een verbetering.

Wikken en wegen, maar ik neig nu toch naar de Yoga 3 Pro. Het ding is namelijk serieus sexy met zijn dunne en lichte behuizing. Dan neem ik de mindere performance (die voor mij voldoende lijkt) voor lief.

Wat recente reviews:
PC World
PC Mag
PC Per <-- aanrader mbt processor.

[ Voor 22% gewijzigd door RoD op 14-11-2014 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik ben heel benieuwd wanneer hij door Tweakers wordt getest. In de PW staat alleen nog de 512GB pricewatch: Lenovo Yoga 3 Pro (80HE003WNX). De 256GB zou zo'n €200 goedkoper moeten worden. Die is echter nog niet vermeld. Vind het wel erg veel geld voor die extra GB's.

^^ @RoD, je tweede link doet het niet, wel via bekijk en dan handmatig de link copy/paste.

[ Voor 18% gewijzigd door EWK op 14-11-2014 11:27 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
@hierboven: link gefixed :)

Hij staat inderdaad net in de PW. En is ook meteen leverbaar als het goed is. De 256GB-versie staat overigens op de site van Lenovo. Wel voor 1400 euro :/ Maar met coupons/kortingen zou dat snel minder moeten worden. Fijn dat ie leverbaar is in ieder geval.

Ben wel benieuwd naar de eerste ervaringen hier. En ik zal eens informeren of de redactie plannen heeft om de Yoga 3 Pro te reviewen :)

[ Voor 3% gewijzigd door RoD op 14-11-2014 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Review van Ars Technica: Klik

Performancetests zijn min of meer gelijk aan wat eerdere reviews laten zien, dus behoorlijk minder dan de Yoga 2 Pro. Uitzondering zijn volgens Ars Technica browsergebaseerde tests zoals Kraken. Daar is de Y3P sneller: volgens de site doordat dit kortdurende tests zijn waardoor het de processor lukt om de kloksnelheid lang genoeg hoog te houden om een goede score neer te zetten.

Verder interessant is de accutest. Ars Technica haalt maar liefst 10 uur bij een schermhelderheid van 50 procent, aanzienlijk meer dan de 6 uur bij de Y2P. Wel merken ze daarbij op dat de schermhelderheid op die stand eigenlijk wat te laag is. Op 100 procent is de accuduur nog maar 5 uur. Het laat in ieder geval zien dat het scherm de grootste stroomvreter is, en je dus wel wat kan doen om de accuduur zelf te verhogen, mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Ik heb gister het verzoek gedaan bij de pw om de oranje 256GB toe te voegen, heb nu even het typenummer niet bij de hand, nu afwachten totdat ie erbij staat.

[ Voor 11% gewijzigd door EWK op 22-11-2014 19:40 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Ik vraag me af hoe het zit. Vooralsnog lijkt die niet verkocht te worden. Heb Coolblue via Twitter gevraagd of ze de 256GB-versie ook gaan verkopen, maar dat stond nog niet in de planning, zo zeiden ze.

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Review van Engadget, die is best positief Klik.

Prima performance, accuduur is in hun test een uur langer (7.5 uur) vergeleken met de Yoga 2 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Hardware.Info TV: Intel Core M laptops van Lenovo en ASUS video review
http://nl.hardware.info/t...novo-en-asus-video-review

Meest tegenvallend vind ik de accuduur. Had meer verwacht.
Tweede nadeel, de prijs, goedemorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deann
De eerste tweedehands is al beschikbaar op marktplaats voor mensen die geinteresseerd zijn en iets goedkoper zoeken. Coolblue tweedehands, niet heel goedkoop, maar scheelt toch wat voor de budget shoppers!

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maevian
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-07 14:06
Heeft nog steeds een fan, minder performance als de yoga 2 pro, kortere batterijduur en het weegt wel minder maar het verschil is niet zo groot. Wat een slechte opvolger!

hier een review

https://www.youtube.com/w...=UUqsNfEAZ2UiubN60BSO3uIg

review van de laptop zelf begint om 5 minuten tien seconden

edit: zie dat dit hierboven al gepost is, sorry daarvoor

[ Voor 9% gewijzigd door maevian op 05-12-2014 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Nou, dat over die accuduur, dat wisselt nogal per review. Volgens mij is het gemiddeld genomen niet slechter geworden.

De performance is inderdaad duidelijk minder. Dat komt uit alle reviews naar voren. Die prijs mag daarom wmb wel een paar honderd euro naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
De Yoga 3 Pro is toch niet wat we verwacht hadden, ik vind het op bijna alle punten geen meerwaarde t.o.v. de Pro 2. Ik twijfelde bij mijn aankoop van de Yoga 2 Pro in oktober om te wachten op de Pro 3, maar ben toch erg blij dat ik de Pro 2 heb aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Volgens de serviceafdeling, via fb, gaan ze in NL niet de 256GB orange verkopen via retail, 'wellicht via onze eigen webshop'

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Hier een zeer positieve review met betrekking tot performance en accuduur: http://hothardware.com/re...-Through-Its-Paces?page=9

Hier weer een redelijk negatieve review: http://gizmodo.com/lenovo...ptop-that-lags-1668217125

• abusimbal
Tweakers heeft nu ook een review: reviews: Lenovo Yoga 3 Pro: meer luxe- dan werkpaard

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Conclusie: je betaalt vooral (fors) voor het design. Wisten we eigenlijk al. Blijft toch teleurstellend.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 07:14
Dat is idd de juiste conclusies. Strak design, maar doe mij ook sterk aan de Thinkpad series denken.

• EWK
  • Niet online

EWK

En jammer dat ie een stuk duurder is geworden (de 256)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termul
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-01-2024
De nieuwe serie Yoga 11 en misschien 14 en de Thinkpad Yoga is bijna uitgekomen. Wat vindt men daar van hier? Ik ben namelijk erg gecharmeerd van de Thinkpad Yoga 14. De prijs zal wel aan de hoge kant zijn.

• chundo
  • Laatst online: 04-09 23:02
momenteel kost de yoga 3 pro 899 bij vandenborre, met deze prijs is het een interessante ultrabook
Pagina: 1