Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomFace
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-11-2024
Beste tweakers,

een week terug heb ik een nieuwe pc gebouwd met het volgende:
Asus Rog Ranger Vii
intel i5-4690k
Sapphire R9 280x Toxic
Gskill ripjaws 2x4gb @1600
Corsair Gs800
cooler master haf xb

alles op factory clock rates

het probleem is dat ik tijdens gamen artifacts krijg, dit kan zijn, of zwarte vlekken, of vierkantjes met veel pixels of dat objecten ingame gaan uitlopen naar een hoek toe. dit is mij overkomen bij de volgende games : CSGO en shadows of mordor.
de games opzich speelt hij op ultra graphics zonder enkele moeite (temperaturen blijven laag en stabiel) en bij CSGO, tja, dat stelt niet heel veel voor qua graphics dus zit hij altijd op de 300fps.

het vreemde is dat als de artifacts voorkomen, ik enkel even hoef uit te tabben en daarna weer intabben en ze zijn meestal dan gewoon weg.

zelf vermoed ik een driver probleem, maar volgens de updater zijn de nieuwste drivers geinstalleerd.

zou iemand mij hier mee verder kunnen helpen?

alvast bedankt,

Bas de Wit

PS. kan het wat te maken hebben met de legacy/uefi settings? de kaart staat nu op uefi

[ Voor 4% gewijzigd door RandomFace op 18-10-2014 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:58

Nemesizz

Untouchable

Factory clockrates, echter, van de fabriek uit is die R9 280X Toxic al aardig ver overgeklokt, en dat wil soms (eigenlijk zie je het regelmatig) stabiliteits problemen geven.

Zo draait de core op 1100Mhz (850Mhz bij een 'normale' 280X) en geheugen op 6,4Ghz effectief (6Ghz effectief voor een normale 280x).
Wat ik in zo'n geval als eerste zou doen is de kaart 'underclocken' naar de normale waardes voor een Radeon 280X.

Blijft die dan stabiel dan heb je je boosdoener al gevonden.
Blijven de artefacts dan wel komen is de kans erg groot dat de kaart defect is.

Dat artefacts (even) verdwijnen bij een alt-tab hoeft niet perse aan de driver te liggen.
Voor een paar jaar terug (2006 ofzo) had ik ook een GeForce 7900GT die ook artefacts vertoonde, en na een alt-tab even weer weg waren en vervolgens na een tijdje weer kwamen. Die kaart was toen wel degelijk defect (geheugen kapot, of beter gezegd, geheugen liet los, productiefout bij XFX toen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:41

SkyStreaker

Move on up!

Welkom op T.net RandomFace!

(ten eerste, hoef je niet te bedanken en je naam te schrijven op dit forum ;) )

Voor je dit doet, graag even naar de site van de fabrikant om even te kijken of er eventueel een firmware update is die dit probleem verhelpt en/of er bekende problemen zijn.

De-installeer de drivers die je nu hebt en probeer deze:

downloads: AMD Catalyst 13.12

Gaat dat goed, updaten naar:

downloads: AMD Catalyst 14.4

Gaat dat goed, dan gewoon steeds een stapje verder.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
Hoe warm wordt 'ie, mijn 290X gaat ook een beetje artefacten boven de 95 graden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomFace
hoi ik heb geprobeerd met die drivers (catalyst 13.12 en 14.4) maar dat heeft eigenlijk niks uitgehaald, bij beide bleef het artifacts geven ingame (shadows of mordor). over het algemeen komt het bij csgo maar zelfden voor trouwens. het down-clocken doe ik liever net zelf omdat ik dan niet echt weet waar ik mee bezig ben en houd de kaart liever "heel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
Je sloopt niks hoor, gewoon in afterburner de clockspeeds wat lager zetten, maar nogmaals, hoe warm wordt 'ie, dan kan 'ie ook gaan spoken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomFace
bij testen op shadows of mordor werd de kaart 65 graden, dat lijkt me niet slecht. zojuist heb ik de beta catalyst controller er op gezet, en nu gaf hij geen artefacts, echter crashte de game wel na een korte tijd. ga het nu nogmaals proberen en kijken of hij het blijft doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:41

SkyStreaker

Move on up!

Had je al gekeken op de site van de fabrikant beste jongen...

Ik heb ff op de coresite voor je gekeken: http://emtekinc.co.kr/?this_in=download&seq=1457 - zie helaas geen FW update.

[ Voor 50% gewijzigd door SkyStreaker op 18-10-2014 14:01 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomFace
ik heb op de site van de fabrikant gekeken, daar kan ik eigenlijk niet veel vinden over dit probleem. op de forums van hun wel, maar daar zeggen ze niet veel zinnigs. het kan dus aan veel factoren liggen, wel vreemd echter dathet alleen ingame gebeurd en dat t de ene keer wel is en de andere keer niet... zodra ik uittab is er echt helemaal niks aan de hand

kleine edit: net heb ik SOM kunnen spelen zonder enige artifacts, dus het is echt enorm wisselvallig

[ Voor 48% gewijzigd door RandomFace op 18-10-2014 15:05 ]

Pagina: 1