Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk splitsen naar 3 huishoudens

Pagina: 1
Acties:

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 14:03
Beste mensen,

Op dit moment woon ik in een herenhuis, waarbij de 3 verdiepingen uit 3 verschillende huishoudens bestaan.

Ons internet komt op de beganegrond binnen in een Ubee modem, deze stuurt het internet middels ethernet door naar 3 aparte Airport Time Capsule's (toevallig). Iedereen heeft zijn eigen wifi met wachtwoord beveiligd waardoor alles dus gesplitst is.

Nu wil ik bepaalde poorten openzetten en mijn onderbuurman wil dat zelfde doen, maar om de veiligheid niet volledig te verliezen hadden we het volgende in gedachten:

1. Ubee modem in bridge mode -> airport time capsule 1: dhcp + nat -> eigen netwerk
airport time capsule 2: dhcp + nat -> eigen netwerk
airport time capsule 3: dhcp + nat -> eigen netwerk

Het idee is dat iedereen hiermee zijn ports kan aanpassen en een volledig eigen netwerk heeft.

Nu is de vraag; hoe dit te doen? De Ubee modem stuurt volgens mij maar 1 ip door waardoor dat gaat botsen tussen de airports. Is het mogelijk om vanuit de modem 3 statische ip's te sturen naar de verschillende time capsule's?

Ik ben geen held in netwerken, dus mochten er andere betere mogelijkheden zijn, dan hoor ik die graag!

Alvast bedankt.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:13
Zakelijk abonnement nemen, dan krijg je 5 vaste IP-adressen. (Ik gok op Ziggo, als je bij een ander zit moet je daar maar even kijken naar de mogenlijkheden.)

[ Voor 44% gewijzigd door hcQd op 18-10-2014 09:31 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mmm nog nooit geprobeert . maar je zou het broadcast adres kunnen proberen (laatste ip nummer in het subnet)

Iperf

• Nismod
Dus het bovenstaande is eigenlijk niet mogelijk? We zitten vast aan het huidige Ziggo abonnement en aan de Ubee modem (van de huurbaas).

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:14
Dan is de enige oplossing dat je afspreekt wie welke poorten forward.

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:53

thof

FP ProMod
Bij de meeste niet-zakelijke providers is het overigens ook niet toegestaan om de internet verbinding te delen met meerdere huishoudens. Hou je verder ook rekening met aansprakelijkheid?

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• Nismod
Heb je helemaal gelijk in... Ziggo ziet in zo'n situatie liever 3 betalende klanten.

Het gaat mij om de verbinding met m'n PS4, deze krijgt met de default instellingen een NAT type 3, terwijl dit max 2 mag zijn om normaal online te kunnen gamen. De PS4 poorten kan ik zonder problemen openzetten, maar ik weet nog niet wat de onderbuurman wil..

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bedenk dat je interne poorten naar verschillende externe poortnummers kunt forwarden.

Stel je hebt 4 apparaten die op poort 22 willen luisteren. Dan kun je 22 intern op hun resp IP adressen naar verschillende externe doorlussen.

Zo heb ik 60022, 61022, 62022, 63022 en 64022 voor SSH access (poort 22 by default) voor vier verschillende systemen op m'n netwerk.

Maar goed, voordat je dat kunt doen moet je weten wat je doet. Die volstrekt waardeloze "NAT type" meldingen vertellen je exact niet wat je moet cq kunt doen.

Oslik blyat! Oslik!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat is leuk als je zelf in de hand hebt welke poort je bezoekt als je vanaf buiten komt, maar met zo'n PS4 (en heel veel andere toepassingen), moet/wil je de standaard poorten aanhouden natuurlijk.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 00:29
Als je na de Ubee modem een router plaatst met VLAN ondersteuning en daarachter jullie Airports ben je toch ook geholpen ?
(en de Ubee in Bridged Mode zetten).

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

EverLast2002 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 15:09:
Als je na de Ubee modem een router plaatst met VLAN ondersteuning en daarachter jullie Airports ben je toch ook geholpen ?
(en de Ubee in Bridged Mode zetten).
En de airports ook in Accespoint mode, dus zonder NAT bedoel je? Met dan de scheiding in de vorm van VLANs achter de centrale router die dan nog de enige NAT router in het verhaal is?

Op zich een fraaie oplossing, waarbij je in elk geval verlost bent van 2 lagen NAT, maar het helpt verder niets in het geval TS en een of meer van zijn buren afhankelijk zijn van dezelfde poorten die geforward moeten worden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:14
Je hebt dan wel ECHT gescheiden netwerken. Op dit moment is er wel aparte wifi, maar de 3 netwerken zijn eigenlijk 1 groot netwerk en dat probleem met poorten ga je nooit oplossen. Dan zul je echt dingen op verschillende poorten moeten gaan openzetten. Of het laten omzetten naar Ziggo zakelijk met een aantal vaste ip-adressen of ADSL indien mogelijk nemen.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

jongetje schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 15:18:
Je hebt dan wel ECHT gescheiden netwerken. Op dit moment is er wel aparte wifi, maar de 3 netwerken zijn eigenlijk 1 groot netwerk
Volgens mij, als ik TS goed begrijp, is er nu 1x NAT door de Ubee en daarachter 3x NAT door iedere buur zijn Airport. Dat zou ik niet "1 groot netwerk" willen noemen.
en dat probleem met poorten ga je nooit oplossen. Dan zul je echt dingen op verschillende poorten moeten gaan openzetten. Of het laten omzetten naar Ziggo zakelijk met een aantal vaste ip-adressen of ADSL indien mogelijk nemen.
Eens :)

• EverLast2002
Orion84 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 15:14:
[...]

En de airports ook in Accespoint mode, dus zonder NAT bedoel je? Met dan de scheiding in de vorm van VLANs achter de centrale router die dan nog de enige NAT router in het verhaal is?

Op zich een fraaie oplossing, waarbij je in elk geval verlost bent van 2 lagen NAT, maar het helpt verder niets in het geval TS en een of meer van zijn buren afhankelijk zijn van dezelfde poorten die geforward moeten worden.
Ik dacht meer aan deze methode : Ubee Bridged > router (met VLANs en NAT functie) > airport 3x
Er vanuit gaande dat die 3 airports met elk een eigen UTP aangesloten worden op de router.
En als er dan poorten moeten worden geconfigureerd, dan kan dat centraal gebeuren in die ene router (in samenspraak en overleg).

[ Voor 14% gewijzigd door EverLast2002 op 19-10-2014 15:48 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ja, dat snap ik, maar centraal portforwarden dat kan TS nu ook al: in de Ubee. Dus het enige wat jouw voorstel toevoegt is de VLANs. Dus leg even uit hoe dat verder het probleem van de TS gaat oplossen?

Het enige voordeel wat ik zie is dat je door VLAN's te gebruiken als netwerkscheiding, je de tweede laag NAT in de Airports niet meer nodig hebt en die dus kan omschakelen naar simpele AP mode, zodat ze enkel nog switch en AP zijn en geen NAT meer doen. Dus vandaar mijn vraag of dat was wat jij bedoelde.

• EverLast2002
Orion84 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 15:53:
Ja, dat snap ik, maar centraal portforwarden dat kan TS nu ook al: in de Ubee. Dus het enige wat jouw voorstel toevoegt is de VLANs. Dus leg even uit hoe dat verder het probleem van de TS gaat oplossen?

Het enige voordeel wat ik zie is dat je door VLAN's te gebruiken als netwerkscheiding, je de tweede laag NAT in de Airports niet meer nodig hebt en die dus kan omschakelen naar simpele AP mode, zodat ze enkel nog switch en AP zijn en geen NAT meer doen. Dus vandaar mijn vraag of dat was wat jij bedoelde.
De TS heeft een gewenst scenario geschetst, waar hij de scheiding wil houden tussen de 3 huishoudens. Tevens willen ze alledrie een eigen DHCP configuratie, NAT is dan inderdaad niet nodig. Eventueel dan de UBEE laten zo ie nu staat (incl NAT) en dan alleen VLAN functionaliteit toevoegen dmv die router.
Ik weet dat mijn eigen router bijvoorbeeld 4x aparte LANs met 4x eigen DHCP heeft, dat zou al voldoende zijn in zijn situatie met 3 huishoudens.
Dus mijn voorstel voegt niet alleen VLANs toe, maar ook de DHCP optie (die ze hadden gewenst).

[ Voor 4% gewijzigd door EverLast2002 op 19-10-2014 21:39 ]

• Nismod
Orion84 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 15:31:
[...]
Volgens mij, als ik TS goed begrijp, is er nu 1x NAT door de Ubee en daarachter 3x NAT door iedere buur zijn Airport. Dat zou ik niet "1 groot netwerk" willen noemen.

[...]
Eens :)
De Ubee is idd NAT, maar de 3x Airports staan in bridge mode waarbij alleen wifi gebruikt wordt. Dus het is wel degelijk 1 groot netwerk, dat laat de airport utility ook zien.

Is het zo dat als je een Vlan toevoegt achter de Ubee, de Ubee in bridge mode moet? Want als ik het goed begrijp gaat de Vlan modem alles splitsen?

[ Voor 13% gewijzigd door Nismod op 19-10-2014 18:56 ]

• EverLast2002
Nismod schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 18:54:
[...]

De Ubee is idd NAT, maar de 3x Airports staan in bridge mode waarbij alleen wifi gebruikt wordt. Dus het is wel degelijk 1 groot netwerk, dat laat de airport utility ook zien.

Is het zo dat als je een Vlan toevoegt achter de Ubee, de Ubee in bridge mode moet? Want als ik het goed begrijp gaat de Vlan modem alles splitsen?
Dus eigenlijk is het huidige wifi netwerk alleen d.m.v. een wifi wachtwoord "gesplitst", begrijp ik uit je OP ?

Inderdaad de Ubee in Bridged Mode. De router die erachter komt te staan gaat NAT, DHCP en VLANs regelen.
Ik ken die Ubee modems niet, maar als daar bijv VLAN mogelijkheid inzit dan kun je die benutten en is die router niet nodig.
Pagina: 1