Ik heb mijn huidige pc (zie eerste lijst hieronder) nu al weer een jaar of 3 - 4, en het is tijd voor vervanging.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Daarnaast af en toe wat virtuele machines draaien maar dat is echt sporadisch. Wel ben ik van plan om wat meer (League of Legends / Hearthstone / Battlefield / CoD / ArmA) te gaan streamen. Heb ik hier veel voordeel als ik een i7 koop ipv een i5?
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is €1000 -€1500. Het liefst zo min mogelijk natuurlijk
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord, scherm heb ik. Eventueel dat ik nog een nieuw IPS scherm haal om films etc op te kijken. Gamen doe ik toch op mijn (120hz) BenQ XL2410T. 120hz > alles
Zijn de huidige SSDs veel sneller dan mijn 512GB Samsung 830? Deze heb ik destijds van Dell gekregen (
) en zou hem eventueel wel willen en kunnen overplaatsen in een nieuw systeem. Dit scheelt weer €180
.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Corsair, NZXT, Intel zijn me in het verleden goed bevallen. Het maakt me verder niet uit of ik een AMD of NVIDIA videokaart neem. De GTX970 schijnt op dit moment het beste bang for bucks te zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij hoeft niet extreem stil te zijn, maar het zou wel fijn zijn als hij relatief stil is als ik niet aan het gamen ben.
Ga je overklokken?
Mits het niet al te moeilijk is, kan ik de CPU wel met 0,5-1,0 Ghz overklokken. Mijn huidige moederbord heeft een functie die mijn 2500k automatisch op 4,5Ghz klokt. Zoiets zou perfect zijn.
Ik heb zelf onderstaand systeem samen gesteld. Alleen de CPU koeler moet ik nog uitkiezen. Ik zie dat de pricewatch: Cooler Master Seidon 120V veel aangeraden wordt, maar deze heeft een blauwe led, wat niet past in het rode schema van de rest van de computer (tot nu toe).
- Verder twijfel ik nog aan het moederbord tussen de:
pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER
pricewatch: MSI B85-G43 Gaming
pricewatch: MSI H97 GAMING 3
pricewatch: MSI Z97-G45 GAMING
Ik ben er een tijdje uit geweest, maar als ik het goed begrijp
Z97 = overclocken
B85 = niet overclocken
H97 = niet overclocken
Ik moet hier dus nog eventueel een SSD en een CPU koeler aan toevoegen. Verder is de EVGA GTX970 vrij slecht leverbaar dus dat moet ik ook nog maar even bekijken.
Wanneer worden trouwens de nieuwe CPUs van Intel verwacht? Als het dit jaar nog is, ben ik bereid om daar op te wachten.
Verder zoek ik nog een goedkope W7 voor studenten
Ik heb geen behoefte aan W8, maar kan op de diverse studenten sites alleen maar één jarige licenties voor W7 vinden.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 2500K Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | MSI P67A-GD65 | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Sapphire HD6950 2GB GDDR5 PCI-E | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | NZXT Phantom Zwart | € 127,95 | € 127,95 |
| 1 | Corsair Hydro Series H70 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C8 | € 81,95 | € 81,95 |
| 1 | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung 830 series SSD 512GB | € 390,24 | € 390,24 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 600,14 | |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Daarnaast af en toe wat virtuele machines draaien maar dat is echt sporadisch. Wel ben ik van plan om wat meer (League of Legends / Hearthstone / Battlefield / CoD / ArmA) te gaan streamen. Heb ik hier veel voordeel als ik een i7 koop ipv een i5?
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is €1000 -€1500. Het liefst zo min mogelijk natuurlijk
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord, scherm heb ik. Eventueel dat ik nog een nieuw IPS scherm haal om films etc op te kijken. Gamen doe ik toch op mijn (120hz) BenQ XL2410T. 120hz > alles
Zijn de huidige SSDs veel sneller dan mijn 512GB Samsung 830? Deze heb ik destijds van Dell gekregen (
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Corsair, NZXT, Intel zijn me in het verleden goed bevallen. Het maakt me verder niet uit of ik een AMD of NVIDIA videokaart neem. De GTX970 schijnt op dit moment het beste bang for bucks te zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij hoeft niet extreem stil te zijn, maar het zou wel fijn zijn als hij relatief stil is als ik niet aan het gamen ben.
Ga je overklokken?
Mits het niet al te moeilijk is, kan ik de CPU wel met 0,5-1,0 Ghz overklokken. Mijn huidige moederbord heeft een functie die mijn 2500k automatisch op 4,5Ghz klokt. Zoiets zou perfect zijn.
Ik heb zelf onderstaand systeem samen gesteld. Alleen de CPU koeler moet ik nog uitkiezen. Ik zie dat de pricewatch: Cooler Master Seidon 120V veel aangeraden wordt, maar deze heeft een blauwe led, wat niet past in het rode schema van de rest van de computer (tot nu toe).
- Verder twijfel ik nog aan het moederbord tussen de:
pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER
pricewatch: MSI B85-G43 Gaming
pricewatch: MSI H97 GAMING 3
pricewatch: MSI Z97-G45 GAMING
Ik ben er een tijdje uit geweest, maar als ik het goed begrijp
Z97 = overclocken
B85 = niet overclocken
H97 = niet overclocken
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4690K Boxed | € 209,90 | € 209,90 |
| 1 | Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER | € 149,90 | € 149,90 |
| 1 | EVGA GeForce GTX 970 ACX 4GB | € 337,21 | € 337,21 |
| 1 | Seagate Desktop HDD, 3TB | € 89,- | € 89,- |
| 1 | Corsair Obsidian 650D | € 121,95 | € 121,95 |
| 1 | G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL | € 71,10 | € 71,10 |
| 1 | Corsair RM650 | € 97,95 | € 97,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.077,01 | |
Ik moet hier dus nog eventueel een SSD en een CPU koeler aan toevoegen. Verder is de EVGA GTX970 vrij slecht leverbaar dus dat moet ik ook nog maar even bekijken.
Wanneer worden trouwens de nieuwe CPUs van Intel verwacht? Als het dit jaar nog is, ben ik bereid om daar op te wachten.
Verder zoek ik nog een goedkope W7 voor studenten