Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LAN 2.0

Pagina: 1
Acties:

• Pshygo
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-07-2023
Hoi mensen, ik heb weer eens een vraagje.

Ik ga binnenkort weer een LAN houden met vrienden, wij hebben de vorige keer een TP-link switch gekocht, de TL-SG1008D om precies te zijn. Dit werkte allemaal prima, geen problemen mee.

Nu gaan wij binnenkort dus nog een houden, we zijn nu met een paar meer man en we zullen dan een paar plekken tekort komen, gelukkig had iemand nog een switch, onbekend welke maar het was een 5 poorts 100mbps switch.

Voor de volgende keer willen we dus een nieuwe switch kopen die groot genoeg is. De switch die we nu hebben is 1gbps, ik heb die gekocht omdat die goed in de reviews stond en redelijk goedkoop was.

Nu is mijn vraag, als we bijvoorbeeld de volgende keer met 12 man zijn, is een 16 poorts switch met 100mbps genoeg, of kunnen we 1gbps switch kopen?

Ik zit dan te twijfelen tussen de volgende twee:

TP-Link TL-SG1016D: pricewatch: TP-Link TL-SG1016D

TP-Link TL-SF1016DS: pricewatch: TP-Link TL-SF1016DS

Alvast bedankt :)

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:25
Ik zou gewoon een Gigabit switch nemen. Sommige zullen data uitwisselen met elkaar en dan gaat het lekker snel. Zo duur is die Gigabit switch niet en future proof.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:15
Als je niet constant 1Gb nodig hebt, waarom dan niet een zelfde switch bij halen? Dan heb je 2x8-2=14 poorten vrij. Dat betekend dat je 2 groepen hebt die met 1Gb verbonden zijn. Veel goedkoper dan een hele grote Gb switch halen en waarschijnlijk heb je die capaciteit niet nodig. Ga maar na hoe veel mensen tegelijkertijd data naar elkaar gaan versturen, is dat heel veel data en constant, dan is een grote dure switch te verantwoorden. Is het niet zo druk op het netwerk met grote bestandsoverdrachten, dan is een switchje er bij plaatsen goedkoper en misschien nog wel makkelijker ook met de kabels.

Ik heb even in de PW gekeken en 1x 16 poort 100Mb is net zo duur als 1x 8 poort 1Gb, en nog sneller ook uiteindelijk. Mijn advies is dus een tweede Gb switch er bij halen.

[ Voor 12% gewijzigd door Crahsystor op 17-10-2014 21:53 ]

Addicted to silent computing

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

meh met een lan wil je nog wel eens wat kopieren, dan is een GB switch wel een pre

Iperf

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 11:12
Ik ben het met Crahsystor eens. Als je toch al een LAN party houdt heb je waarschijnlijk ook al rekening gehouden met een groot aantal stroomkabels, dan kan 1 extra kabel + kastje er ook nog wel bij en het scheelt een hoop geld én het scheelt een ongebruikte 8 poort switch ;)

• Pshygo
We doen het in een schuur, de internet kabel komt de schuur in, vervolgens sluiten we daar dus de switch op aan, daar hooken we de computers op aan.
Daar kunnen we dus nog een nieuwe switch op aan sluiten? Dus 2 switches achter elkaar?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Kan, hou wel rekening met de bottleneck die je creert tussen de 2 switches. die zal een stuk lager zijn dan de snelheid van de backplane van een induviduele switch

en door de verbinding heb je 2 poortjes minder over natuurlijk (1 per switch)
Crahsystor schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 21:51:
Als je niet constant 1Gb nodig hebt, waarom dan niet een zelfde switch bij halen? Dan heb je 2x8-2=14 poorten vrij.
en nog 1 minder door de draad naar de router houd je er dus 16 -3 = 13 poortjes effectief voor pc's

[ Voor 60% gewijzigd door Fish op 17-10-2014 23:10 ]

Iperf

• Pshygo
Ja, daarom wilde ik dus misschien een nieuwe switch voor de volgende keer aanschaffen, wat is dus beter:
1 16 poorts 1gbps switch, of 2 8 poorts 1gbps achter elkaar?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Alle voor-en tegenargumenten zijn nu wel genoemd. Deze moet je matchen met jouw criteria/minimale eisen die jullie van het netwerk verwachten.

en hoeveel man komen er nog bij ? volgende keer ? dat soort dingen

Ik zou een 24 poort GB switch kopen, hell die gebruik ik standaard al fish in "Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3" al is deze inmiddels al weer wat drukker bedraad ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Fish op 17-10-2014 23:32 ]

Iperf

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Vergeet Vraag & Aanbod niet. Dat is een erg fijne plek om een simpele en grote (24 poorts of meer) gigabit switch vandaan te halen.

while (! ( succeed = try ()));

Pagina: 1