[Mac] Alles-in-1 aankoop advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

Topicstarter
Hallo Tweakers!

In de nabije toekomst ben ik van plan om mijn home-server de deur uit te doen en vervangen voor een Mac die ik ook als desktop computer kan gebruiken. Ik ben al bezig een aantal diensten van de server over te zetten naar The Cloud en daarom is het beestje op dit moment gewoon overkill. Toch verricht het beestje nog een aantal taken die ik wel binnenshuis houdt. Waaronder Couchpotato/SabNzndb/Sickbeard en een NAS. Ik kijk graag series en films en heb inmiddels als een aardig collectie opgebouwd (6TB+) waar vrienden van mij ook wel eens gebruik van maken. Daarnaast wil ik al mijn web development werk via iCloud Drive tussen beiden machines (ik heb ook een MacBook Pro) synchroon houden zodat ik op mijn Mac-To-Come ook altijd bij mijn werk kan. Ook wil ik de machine voorzien van OSX Server zodat ik backups van mijn Macbook Pro kan maken.

De toekomstige Mac kan een Mac Mini zijn, een iMac of een Mac Pro (lees 2012 model). Met deze Mac wil ik graag deze taken gaan verrichten, de machine zal eigelijk altijd aanstaan dus het energie verbruik mag worden meegenomen in het advies.

Nu wil ik deze machine graag van wat extra opslag voorzien, zeg 2 á 3 4TB (of meer) hardeschijven zodat ik mij voorlopig even geen zorgen hoef te maken over ontoereikende storage en lekker rustig door kan gaan met het downloaden van films en series. Daarnaast hou ik mij ook wel bezig met het virtualiseren van diverse Linux distributies dus heb ik ook graag een goede sloot met RAM beschikbaar.

Ik kan een MacMini met een Thunderbold scherm en storage nemen. Alleen die zijn prijzig. Het voordeel daarvan wel is dat een MacMini goedkoper is om te upgraden. Je hoeft telkens enkel de MacMini te vervangen. Nadelen zijn wel dat het grafisch misschien net wat minder power heeft en het niet zoveel geheugen kan hebben als de Mac Pro 2012.

Wanneer ik een iMac neem loop ik tegen het probleem aan dat het vervangen van een dergelijke machine duurder is dan een MacMini. Voordeel is wel dat ik een scherm en computer in 1 heb. Ook hier blijft het geheugen wat beperkter dan de Mac Pro. Maar heeft het grafisch wel weer wat meer power.

De 2012 Mac Pro optie is ook een goede omdat de machines nog prima mee gaan met de tijd. Je kan de hardeschijven in bouwen en de kast ziet er (vindt ik) super cool uit. Nadeel is wel dat deze machines tweede hands veel kosten en er een Thunderbold scherm bij moet. Daarnaast zijn deze niet zo energie zuinig als de iMac of MacMini. En zijn eventuele upgrades zullen wat duurder zijn omdat ze moeilijker aan te komen zijn. Denk aan DDR3 ECC geheugen of een nieuw setje Xeon Quadcores.

Ik heb Hackintosh machines ook overwogen maar ik voel er weinig voor mij bij elke update zorgen te maken dat de machine niet meer werkt. Daarnaast zijn er niet zo zulke mooie behuizingen en schermen beschikbaar voor Hacktintosh machines. Daarnaast maak ik graag gebruik van de garantie via Apple bij problemen.

Mijn vraag is: wat zou jou in mijn situatie doen? Of heb jij misschien een betere optie?

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:07
Een paar vragen:
- Wat is je budget?
- Wat is een sloot RAM-geheugen? Is 16GB genoeg of heb je meer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
Budget weet ik nog niet zo goed. Ik ben bereid wat euro's uit te geven. Ik weet dat dit soort oplossingen niet de goedkoopste zijn namelijk. Een sloot RAM. Goede vraag. 16Gb is prima, maar meer is altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:19
Ik zou niet een iMac aanraden als server...
Je wilt hem altijd laten aanstaan, maar met een all-in-one heb je te maken met de branduren van een scherm. Die kan je natuurlijk dimmen, maar stroom pakt die sowieso mee.

De 2012 Powermac gebruikt ook veel stroom
Mac mini heeft minste grafische power, maar ja dat zijn de overwegingen die je altijd maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wat een onzin, ook het scherm van een iMac gaat gewoon uit als je het niet gebruikt :) En dan gebruikt hij geen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je zoekt dus eigenlijk een server? Gewoon zelfbouw en daar Ubuntu op knallen, via deze tutorial kan je time machine activeren:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2105755

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Taken als Sabnzbd, sickbeard en Time Machine kunnen eventueel ook door een NAS worden vervangen. Ik heb denk ik al iets van vier jaar een NAS nu en mijn PC staat zelden aan. Mede door sickbeard die alles automatisch doet. Sabnzbd heeft ook een map die automatisch NZB's inlaadt en die map heb ik in het netwerk gezet.

Let er overigens op dat de Mac mini die afgelopen week is geïntroduceerd niet meer geupgrade kan worden wat betreft DDR; dat zit helaas vastgesoldeerd. De Iris pro in de Mac Mini's zijn overigens best goed. Dus zolang je niet zwaar gaat videobewerken of 'next-gen' gamen dan kun je daar prima mee uit de voeten.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
Ik wil eigenlijk van mijn NAS server af en naar een desktop toe werken die ook ook mijn server taken kan laten doen. Ik werk eigenlijk enkel met OSX. Dus vandaar de Apple only hardware. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sabnzbd, transmission, sickbeard, couchpotato zijn typisch van die zaken die bijvoorbeeld een Synology NAS prima kan doen, en veel energiezuiniger. Ik zou een 4-bay NAS met speciale NAS high performance schijven nemen.

Je noemt geen budget: dan op naar de nieuwe 27" iMac Retina 5K met dat waanzinnig mooie scherm met 5120 x 2880 pixels. Een prachtig setje waar je jaren mee vooruit kunt.

http://www.theverge.com/2...esktop-pc-gets-an-upgrade

Afbeeldingslocatie: http://cdn3.vox-cdn.com/entry_photo_images/12868744/DSC_4216_verge_super_wide.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
Ik probeer zoveel mogelijk taken aan deze desktop toe te wijzen. Dus wil ik (liever) geen losse NAS hebben. Die iMac is leuk. Maar daar zit het nadeel aan dat deze veel geld kost om eenmalig te vervangen. Daarbij, hoe kan ik met de iMac bulk data kwijt?

[ Voor 78% gewijzigd door Ultimation op 20-10-2014 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Hetzelfde probleem heb je in principe met de nieuwe Mac Mini: geheugen vast gesoldeerd en er is maar één SATA-poort voor de HDD. Als je de goedkoopste 1.4 GHz Mac Mini als uitgangspunt zou nemen dan kost een upgrade van 4GB RAM naar 16GB €300 extra en dan zit je op €819. Bij de 2.6 GHz Mac Mini heb je standaard 8 GB RAM en een upgrade naar 16GB kost daar €200, in totaal €919. Maar dan zit je nog steeds met het probleem dat je niet meerdere harde schijven kunt gebruiken en dus ofwel naar externe harde schijven moet overstappen of toch een NAS.
Je zou wel eventueel een Mac Mini 2012 kunnen kopen, want daar kun je nog wel zelf het geheugen vervangen en tevens een tweede harde schijf aan toevoegen met een speciale kit.

In een iMac kun je nog wel het geheugen zelf vervangen, maar de harde schijf wordt wel wat lastiger. In de iMacs t/m 2011 zat het scherm nog vast met magneetjes en kon je er in principe zo bij. Maar sinds de 2012 versie zit het scherm vastgelijmd. Je zult dus de glasplaat los moeten snijden van de aluminium behuizing om erbij te kunnen. Een flinke 'operatie' en je zult gegarandeerd je garantie kwijtraken.

Dus als je écht geen NAS wilt, dan lijkt mij of de Mac Mini 2012 (maximaal twee harde schijven intern) of een Mac Pro 2010/2012 (maximaal vier harde schijven intern) de beste keuze. De Mac Pro 2010/2012 heeft afhankelijk van het model wel een idle verbruik van 125 W t/m 162 W. En omdat je die niet meer nieuw kunt kopen krijg je daar ook geen garantie op.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
Moeilijke keuze. Daarom nijg ik naar de aanschaf van een Thunderbolt NAS. Die kan ik aan de Mac Mini of iMac hangen. Als je gaat kijken naar rauwe performance zou een iMac (Retina?) een betere keuze zijn. Hier kan meer RAM in en grafische doet hij het beter dan de Mac Mini. Maar hij is dan ook weer duurder.

De Power Mac kan wel de aardeschijven herbergen. Dus heb ik de Thunderbolt NAS niet meer nodig en kan ik de disks inbouwen. Eventueel met controller. Maar wat je zegt, het stroom verbruik ligt hoog.

Stroom verbruik Mac Mini: http://support.apple.com/kb/ht3468
Stroom verbruik iMac: http://support.apple.com/kb/ht3559
Stroom verbuirk Mac Pro: http://support.apple.com/kb/ht2836

Wanneer je naar de Mac Pro kijkt zou het nieuwere model qua stroom verbruik interessanter zijn. Enkel is de nieuwere Mac Pro qua configuratie waardeloos. Ik heb geen toepassing voor de Firepro kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:55
Waarom niet gewoon een goede NAS met daarnaast nog een Imac? Waarom zou je alles in 1 systeem willen hebben? Alleen voor het stroomverbruik?

De NAS kan dan gewoon 24/7 aan blijven staan en al je taken van sickbeard/couchpotato/NZB's etc doen. Meeste NAS'en hebben ook gewoon een Timemachine functie namelijk en hebben veel minder beperkingen qua opslag t.o.v. een imac, macmini, macpro. (kan je nog makkelijk je grote collectie uitbreiden + Gewoon overal in huis makkelijk erbij kunnen komen + altijd overal bereikbaar.)

De Imac kan je daarnaast gewoon je dagelijkse taken op gaan uitvoeren.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:49

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, wat je wilt is dus in feite een oude macpro met een Core i7 en een desktop videokaart dus... is voor jou een hackingtosh, als je echt persé het Apple ecosysteem wilt bewandelen, geen optie? Kort door de bocht, wat je wilt, kan dus niet binnen het Apple systeem. Ik ben het met je eens dat ik het beperkte upgradepath nogal knullig vind (zowel in de macbooks, mac mini's, en iMacs; geen geheugensloten, zo veel mogelijk gesoldeerd, geen MXM/PCI-E slots).

Wat je wilt is dus een PC in een Lian-Li kast of iets anders "naar keuze", en dan vervolgens qua hardware genoeg compatibiliteit om er MacOS op te draaien. Dat, of je stapt er vanaf en werkt met een ander OS. Maar wat je wil kan, alleen niet met hardware van Apple. Ergens zul je compromissen moeten sluiten, en een hackingtosh bak is het minst drastisch dan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Neem dan een Mac Mini die je in zet als osX server een een iMac/Mini als desktop :) Dan heb je het iig gescheiden maar heb je wel alles Apple!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Je haalt een aantal keer "het grafische" aan, maar je schrijft niet wat je nu daadwerkelijk met het apparaat gaat doen, behalve wat server-achtige taken. Is het een beetje browsen/emailen ?

Ik zou sowieso een NAS houden/halen. Die NAS fungeert dan meteen als time-machine, waar je al je systemen op kan backuppen. En die NAS zet je ergens in de hoek (een leuke nas heeft aardige performance in een goed netwerk), tenzij je vind dat je thunderbolt performance nodig hebt (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
JeroenF, het is meer dat mijn huidige NAS (ESXi bak) ongeveer 95% van de tijd idle is. Wat opzicht ook best zonde is, helemaal gezien de performance en de mogelijkheden die de machine heeft. (512Gb SSD, 16Gb geheugen, i5-3550, Quadport NIC & IBM ServeRAID controller, 3x4TB hd's ZFS)
Persoonlijk denk ik daarom dat het interessant kan zijn om al deze taken aan mijn Mac-To-Be toe te wijzen. Dan kan mijn desktop direct mijn server taken vervullen, is toch allemaal BSD/Unix. Couch/Sick/Sab werkt ook prima op OSX.

Umbrah, ik ben niet van plan een Hackintosh aan te bouwen. Zoals ik in de startpost aangaf heb ik geen zin om mijn met elke update zorgen moeten maken dat ik niet meer kan werken en allerlei vieze hacks moet toepassen om überhaupt te kunnen werken.

Ik ben mij ervan bewust dat een dergelijke oplossing niet goedkoop is. Mogelijk hou ik mijn huidige NAS en komt er een (i)Mac naast. Dan zou ik die eventueel later nog aan een Thunderbolt NAS kunnen hangen.

Ik zou eventueel mijn ESXi back als desktop kunnen gaan inzetten. Wanneer ik hier een (goede) grafische kaart inzet en hem voorzie van een Unix desktop OS zou ik hier ongeveer het zelfde mee kunnen bereiken. Enkel moet ik dan een goede harmonie vinden tussen mijn MacBook Pro en die desktop/server all-in-one. Zoals ik al aangaf in mijn startpost zou ik bijvoorbeeld werk tussen mijn MacBook pro en desktop willen delen middels iCloud drive.
Ik zou hier ook gewoon continu naar Github/Bitbucket kunnen pushen en vandaar weer inladen. Of gebruik maken van Dropbox of Google Drive.

z1rconium ik wil met deze desktop ook thuis kunnen werken. Dit beslaat veelal web development werk. Zo gebruik ik bijvoorbeeld diverse commandline- en buildtools zoals Less/Sass compilers, Homebrew, Phing en Jenkins. Ook zou ik in de toekomst nog wel eens een spelletje willen spelen via Steam bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Dat klinkt niet heel anders dan ik nu zelf ook doe (incl. github), maar werk vanaf een NAS (synology) met iMac en MBPro. Jouw huidige NAS klinkt als overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie o wie heeft zijn iMac Retina al (bijna) binnen? Ik ben erg benieuwd naar de eerste ervaringen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je eerst eens moet kijken welke Mac het beste bij je verwacht gebruik past. Want je switcht wel heel gemakkelijk tussen een Mac mini, Mac Pro of iMac Retina. En die machines verschillen dag en nacht. Een groot scherm aansluiten op je huidige MacBook Pro + NAS als server kan natuurlijk ook uitstekend werken.

En als je echt niet kunt kiezen, neem dan dit doosje. ;)

Afbeeldingslocatie: http://cnet1.cbsistatic.com/hub/i/r/2013/12/19/d2c0c796-84b8-11e3-beb9-14feb5ca9861/thumbnail/770x433/ec8ee358d06ab8ac2d4dac4aa9479f4b/MacPro2013_35781456_01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:51

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Je huidige NAS is gewoon zware overkill. Als je een NAS wilt die minder niks loopt te doen, dan neem je er dus een die meer aan je eisen bemeten is. Zo'n Synology NAS zal de performance van je ESXi setup lang niet evenaren, maar dat is het punt ook juist, je eisen zijn helemaal niet zo hoog eigenlijk.

Koop daarnaast gewoon de geschikte Mac als desktop, dan hoef je geen onnodige compromissen te maken. Sowieso zou ik niet alleen een Thunderbolt scherm overwegen, want die zijn op het moment zwaar overpriced, en een gemiddeld IPS scherm van bijvoorbeeld Dell voldoet voor de meeste mensen ook prima.

Tenzij je voor een (Retina) iMac gaat natuurlijk, dan hoef je jezelf ook geen zorgen te maken over storage daaraan als je zo'n Synology ernaast zet.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:38:
Ik denk dat je eerst eens moet kijken welke Mac het beste bij je verwacht gebruik past. Want je switcht wel heel gemakkelijk tussen een Mac mini, Mac Pro of iMac Retina. En die machines verschillen dag en nacht. Een groot scherm aansluiten op je huidige MacBook Pro + NAS als server kan natuurlijk ook uitstekend werken.

En als je echt niet kunt kiezen, neem dan dit doosje. ;)

[afbeelding]
Prachtig doosje alleen is de hardware zwaar overkill. Mocht ik ooit eens een loterij winnen dan is dit mijn keuze, geen twijfel mogelijk.
--MeAngry-- schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:49:
Je huidige NAS is gewoon zware overkill. Als je een NAS wilt die minder niks loopt te doen, dan neem je er dus een die meer aan je eisen bemeten is. Zo'n Synology NAS zal de performance van je ESXi setup lang niet evenaren, maar dat is het punt ook juist, je eisen zijn helemaal niet zo hoog eigenlijk.

Koop daarnaast gewoon de geschikte Mac als desktop, dan hoef je geen onnodige compromissen te maken. Sowieso zou ik niet alleen een Thunderbolt scherm overwegen, want die zijn op het moment zwaar overpriced, en een gemiddeld IPS scherm van bijvoorbeeld Dell voldoet voor de meeste mensen ook prima.

Tenzij je voor een (Retina) iMac gaat natuurlijk, dan hoef je jezelf ook geen zorgen te maken over storage daaraan als je zo'n Synology ernaast zet.
Ten tijde van de aanschaf van de machine was dit een prima hardware keuze. Maar ik ben steeds meer taken gaan verplaatsen naar The Cloud of zijn deze komen te vervallen, waardoor VM's die ik had draaien op die machine niet meer nodig waren. En op dit moment is deze overkill.

Een kant-en-klare NAS vindt ik nog een beetje eng als ik eerlijk ben. Sinds ik ZFS gebruik ben ik een beetje huiverig geworden ten aanzien van traditionele RAID setups. Als ik zie met wat voor gemak ik een ZFS array weer draaiende heb en hoelang een rebuild van dezelfde array duurt wanneer je RAID gebruikt dan wil ik niet meer terug naar RAID.

[ Voor 49% gewijzigd door Ultimation op 22-10-2014 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:07
Ultimation schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:37:
[...]

Prachtig doosje alleen is de hardware zwaar overkill. Mocht ik ooit eens een loterij winnen dan is dit mijn keuze, geen twijfel mogelijk.

[...]

Ten tijde van de aanschaf van de machine was dit een prima hardware keuze. Maar ik ben steeds meer taken gaan verplaatsen naar The Cloud of zijn deze komen te vervallen, waardoor VM's die ik had draaien op die machine niet meer nodig waren. En op dit moment is deze overkill.

Een kant-en-klare NAS vindt ik nog een beetje eng als ik eerlijk ben. Sinds ik ZFS gebruik ben ik een beetje huiverig geworden ten aanzien van traditionele RAID setups. Als ik zie met wat voor gemak ik een ZFS array weer draaiende heb en hoelang een rebuild van dezelfde array duurt wanneer je RAID gebruikt dan wil ik niet meer terug naar RAID.
Mijn idee is: koop een nieuwe Mac mini die is uitgerust met de specs die je nodig hebt met een extern scherm en verkoop de huidige NAS die overkill is en koop een andere NAS (eventueel zelfbouw) die zuiniger is en meer afgesteld op je eisen en wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een moderne NAS hoef je niet meer huiverig te zijn, die zijn erg gebruiksvriendelijk. Zelf goede ervaringen met die van Synology, vooral door de prettige bediening en grote hoeveelheid aan apps en ondersteuning. SickBeard, Coach Potato, Transmission, SABnzbd, allemaal eenvoudig te bedienen via de browser. Of remote waar je ook bent ter wereld.

Zelf zit ik nu te denken aan een Mac mini. Compact, klein en stil. En ideaal om een 4K UHD televisie aan te kunnen sturen...

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/wk3iuf.png

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2014 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Laatst online: 16:49

Umbrah

The Incredible MapMan

Verwijderd schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:55:

Zelf zit ik nu te denken aan een Mac mini. Compact, klein en stil. En ideaal om een 4K UHD televisie aan te kunnen sturen...

[afbeelding]
Haal dan een UHD TV met Displayport en/of geen Mac. HDMI2.0 ontbreekt namelijk nogal en je kan er niet bepaald een GeForce GTX970 in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
Ik zie net dat deze in de Vraag en Aanbod zijn gezet. Mogelijk wel een kandidaat voor mijn wensen.

V&A aangeboden: Apple Mac Pro Quad-core 2.8GHz 2010

Dan zou ik zelf overtijd een CPU kunnen vervangen of toevoegen, geheugen kunnen uitbreiden en deze als desktop Mac gaan gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door Ultimation op 23-10-2014 10:47 ]

Pagina: 1