Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb een aantal vragen omtrent mijn inkomen uit een VOF en hoop dat wellicht een van jullie hier meer van weet en mij hierbij kan helpen door mijn vragen te beantwoorden.

Ik ben een student en vennoot van een VOF. Verder heb ik geen werk of ander inkomen. Wel ontvang ik studiefinanciering. Bij deze VOF ontvang ik een variabel inkomen, dit inkomen hangt af van verschillende factoren zoals afgesproken in het regelement. Over dit inkomen is in principe al belasting betaalt, namelijk omzetbelasting. Nu vraag ik mij af:

Moet ik vervolgens nog inkomstenbelasting betalen? Hoeveel is dit en hoe zit het met alle uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld startersaftrek of zelfstandigen aftrek?

Ik heb een hoop op het internet gezocht, maar ik wordt niet bepaald wijzer van de informatie.

Zou iemand voor mij een voorbeeld som kunnen maken afgeleid van de volgende informatie (fictief):

Ik ben 20 jaar uit en ik ben sinds juni 2013 actief als vennoot (dus ruim 1 jaar).
In 2013 heb ik 5.500,- euro verdiend (hierover is dus omzetbelasting betaald).
In 2014 ga ik 15.000,- euro verdienen.

Hoe kan ik nu de belasting berekenen over 2013 en 2014 wat ik moet betalen of misschien nog terug krijgen?
Gaat er iets veranderen in de komende jaren wat betreft startersaftrek etc.?

Verder heb ik nog een vraag. Vaak wordt er gevraagd wat de hoogte van mijn loon is, bijvoorbeeld om in aanmerking te komen voor een huurhuis.
Hoe bepaal ik wat mijn loon was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Omzetbelasting heeft niets, maar dan ook niets te maken met inkomstenbelasting, gewoon lezen en dan snap je het al, de woorden zeggen het zelf al. De omzet wordt belast, en de inkomsten worden belast.

Het feit dat je dit nog niet weet, maakt dat ik echt mijn hart vast hou over je bedrijfsvoering.

Over die € 5.500 en € 15.000 moet je dus inderdaad belasting betalen, hoeveel kan het programma van de belastingdienst zo voor je uitrekenen. Daaruit zal ook jouw belastbaar jaarinkomen blijken. Loon heb je niet, want je hebt geen arbeidsovereenkomst.

Mijn advies: ga eens naar de belastingdienst of een startersdag bij de KVK. Dan krijg je ook uitleg over zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Overigens vind ik ook dit eng: de site van de belastingdienst geeft meer dan genoeg informatie.

http://www.belastingdiens...ijk/startende_ondernemer/

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 17-10-2014 19:40 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:35
Met Ardana. de VOF factureert BTW bovenop de omzet en draagt die vervolgens af.

Dat is de omzetbelasting en heeft niets met inkomstenbelasting te maken. Je moet ondernemersaangifte inkomstenbelasting doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou een AA accountant in de arm nemen om de aangifte voor 2013 alsnog voor je te doen en de zaken voor 2014 op een rijtje te zetten. Je zult gewoon inkomstenbelasting moeten betalen over je inkomsten, maar er zijn allerlei manieren zoals zelfstandigenaftrek, kleine ondernemersregeling, startersatrek etc. Zo'n AA accountant is helemaal op de hoogte en moet dat voor < €300 per jaar voor je kunnen regelen. Op die manier weet je in ieder geval dat je zaken goed geregeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

€15.000 ligt ook boven de studiefinancieringsgrens. Die zal je dan ook mogelijk moeten terug betalen.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ultimation schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 22:40:
€15.000 ligt ook boven de studiefinancieringsgrens. Die zal je dan ook mogelijk moeten terug betalen.
Echter kijkt DUO naar je verzamelinkomen en daar gaan alle vrijstellingen/aftrekposten al vanaf. Vandaar dat die zo belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Bigs schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 22:55:
[...]
Echter kijkt DUO naar je verzamelinkomen en daar gaan alle vrijstellingen/aftrekposten al vanaf. Vandaar dat die zo belangrijk zijn.
Houdt DUO ook rekening met middelen :? Iets dat belastingtechnisch voor TS nog best wel interessant zou kunnen zijn als ik de verschillende bedragen zo lees.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Freee!! schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 23:01:
[...]

Houdt DUO ook rekening met middelen :? Iets dat belastingtechnisch voor TS nog best wel interessant zou kunnen zijn als ik de verschillende bedragen zo lees.
Gaat je niet lukken. Je blijft in de eerste belastingschijf. Middelingverzoek zal dus ook niet worden uitgevoerd, voordeel blijft beneden de grens voor middeling.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

50Miles schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 23:09:
[...]
Gaat je niet lukken. Je blijft in de eerste belastingschijf. Middelingverzoek zal dus ook niet worden uitgevoerd, voordeel blijft beneden de grens voor middeling.
OK, ik ken die cijfers niet uit mijn hoofd (nooit nodig gehad, als ik het ooit een keer denk nodig te hebben kan ik ze altijd nog opzoeken).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Freee!! schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 23:12:
[...]

OK, ik ken die cijfers niet uit mijn hoofd (nooit nodig gehad, als ik het ooit een keer denk nodig te hebben kan ik ze altijd nog opzoeken).
€ 545 voordeel even uit mijn hoofd, daar beneden geen middeling :). Aangezien je met al die bedragen in de eerste schijf zit, zul je dus uberhaupt nooit een euro voordeel behalen.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 15:12
Ik verbaas me er altijd over hoe weinig mensen weten dat je kan middelen. Ideaal voor iedereen die na zijn studie een paar jaar aan het werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:35
Middelen is eigenlijk alleen interessant als je inkomen fluctueert rond de grens van de 3e/4e schijf. Elke euro die in schijf 4 belast is en door middeling in achijf 3 terecht komt, levert 10 cent op. Bij zeer lage inkomens (heffingskortingen niet volledig gebruikt) en rond de grens van de 1e/2e schijf is het een klein beetje interessant, verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 15:12
t_captain schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 08:52:
Middelen is eigenlijk alleen interessant als je inkomen fluctueert rond de grens van de 3e/4e schijf. Elke euro die in schijf 4 belast is en door middeling in achijf 3 terecht komt, levert 10 cent op. Bij zeer lage inkomens (heffingskortingen niet volledig gebruikt) en rond de grens van de 1e/2e schijf is het een klein beetje interessant, verder niet.
Ach, als exstudent is 300 pp toch lekker meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:39
Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 19:18:
Moet ik vervolgens nog inkomstenbelasting betalen? Hoeveel is dit en hoe zit het met alle uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld startersaftrek of zelfstandigen aftrek?
Je krijgt alleen zelfstandigen- en startersaftrek als je aan het urencriterium voldoet, maar met zo weinig omzet plus full time studie lijkt me dat niet. Je hebt wel recht op MKB winstvrijstelling mits de belastingdienst je als ondernemer ziet. Dat scheelt 14%.
Verder heb ik nog een vraag. Vaak wordt er gevraagd wat de hoogte van mijn loon is, bijvoorbeeld om in aanmerking te komen voor een huurhuis.
Hoe bepaal ik wat mijn loon was?
In principe je winst uit onderneming zoals die op je jaarrekening staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

creator1988 schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 14:21:
[...]
In principe je winst uit onderneming zoals die op je jaarrekening staat.
Eventueel minus investeringsreserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Freee!! schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 15:33:
[...]

Eventueel minus investeringsreserve.
Investeringsreserve in een vof? Valt die buiten de inkomstenbelasting denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Wolly schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 15:45:
[...]
Investeringsreserve in een vof? Valt die buiten de inkomstenbelasting denk je?
De investeringsreserve kan je nog van de winst af trekken (waardoor er dus minder winst over blijft om uit te keren), moet wel goed als dusdanig op de balans staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Freee!! op 18-10-2014 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijoy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 19:08
rik11 schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 07:55:
Ik verbaas me er altijd over hoe weinig mensen weten dat je kan middelen. Ideaal voor iedereen die na zijn studie een paar jaar aan het werk is.
Het is redelijk bizar, ik heb een duur betaalde accountant gehad die het bij mij niet aankaartte terwijl het echt heel veel geld scheelde. Gelukkig op tijd veranderd naar een competentere accountant.

En TS, het is duidelijk dat je er echt geen verstand van hebt. Het gaat veel te ver om dit allemaal in het topic uit te leggen maar ik zou zeker op tijd een goede boekhouder/accountant zoeken of je er zelf echt in te verdiepen. Het is ontzettend duur als achteraf een accountant de rommel op moet ruimen, dan is de winst zo verdampt.
Pagina: 1