Welke SSD? (Samsung of Crucial)

Pagina: 1
Acties:

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-02 16:45

Saven

Administrator

Topicstarter
Hola,

Ik heb momenteel een Samsung 840 EVO van 256gb in mijn desktop. Die wordt aan de krappe kant en wil ik graag in mijn macbook zetten. Nu moet ik dus een nieuwe SSD zoeken voor mijn desktop. ~500gb is mijn vereiste.

Ik twijfel nu nog tussen de volgende twee:

pricewatch: Samsung 840 series Pro 512GB

pricewatch: Crucial MX100 512GB

De pro heb ik (denk ik?) liever dan de EVO gezien het TLC geheugen. MLC schijnt toch net iets betrouwbaarder te zijn. De Crucial heeft ook MLC dacht ik.

De 840 pro is ruim 100 euro duurder dan de Crucial, maar de Crucial heeft wel bescherming tegen stroomuitval. De Samsung zal wel wat sneller zijn, maar aangezien hier zo'n 1 keer per jaar de stroom plots uitvalt vind ik het toch een beetje tricky en ben ik wel bang voor een kapotte SSD :P ..

Geld besparen en voor de MX100 kiezen, met bescherming tegen stroomuitval.. Of 100 euro bijleggen voor een snellere Samsung...? Ik wil eigenlijk niet achteruitgaan op snelheid in vergelijking met mijn huidige EVO :P

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Crucial, duh. Snelheidsverschil merk je bij normaal gebruik niet, stroomverliesbescherming is wel zo handig.

People as things, that’s where it starts.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:32
Op dit moment kies je alleen voor Samsung als je onnodig extra geld wil uitgeven of als je benchmarkgeil bent. Voor de rest kan ik eigenlijk geen reden bedenken waarom je voor de Samsung 840 Pro moet gaan.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Het snelheidsverschil tussen die Crucial, 840 en 840 Pro ga je niet merken, alleen in je portemonnee. Crucial lijkt me inderdaad ook betrouwbaarder door powerlossprotection en heeft MLC. En is vele goedkoper ;)

@ GioStyle, fanboys...

[ Voor 30% gewijzigd door jorisvdelsen op 17-10-2014 18:15 ]

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-02 08:00

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dit is aankoopadvies, dus ik verplaats je topic naar CAA.

Persoonlijk zou ik gewoon de goedkopere MX100 nemen. Het snelheidsverschil zal je niet direct merken, het extra geld in je portomennee wel.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-02 13:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

jorisvdelsen schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 18:13:
Het snelheidsverschil tussen die Crucial, 840 en 840 Pro ga je niet merken, alleen in je portemonnee. Crucial lijkt me inderdaad ook betrouwbaarder door powerlossprotection en heeft MLC. En is vele goedkoper ;)

@ GioStyle, fanboys...
Post komt wat fanboy-ish over ja, maar klopt in grote lijnen wel (zegt degene met een 250GB EVO O-) )
Maar waarom geen EVO? Dat het geheugen veel minder "veilig" is, is naar mijn weten nog nooit bewezen.

Ik bedoel, het duurt misschien 7-8 jaar voordat je SSD tekenen van vermoeidheid gaat tonen en ik hoop dat je binnen 3 á 4 jaar toch wel een nieuwe hebt :)

Kijk dus ook gewoon even naar de EVO, er is niks mis met de Crucial (heb ik ook, dus geen merk-hoer) en er is niks mis met Samsung. Kijk wat je zelf het beste lijkt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Hmm thnx voor de suggesties. Is stroomonderbreking echt een issue bij SSD's ? Heb het nog nooit meegemaakt, maar ik hoorde dat je SSD dan inderdaad naar de knoppe gaat itt een HDD

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het kan voorkomen dat je SSD het loodje legt dankzij een powerloss, kans is niet heel groot, maar het is wel een gevalletje van "slordig als het gebeurd", zeker als het voorkomen had kunnen worden door de even dure SSD mét stroomverliesbescherming te kopen.

Zie het als airbags: je hoopt ze nooit nodig te hebben, maar mocht je ze nodig hebben, is het fijn als ze er zijn.

Overigens komt stroomverlies niet alleen voor bij een algehele black-out, maar BSOD's, gekke drivers en bugs in Windows geven ook wel eens een unexpected powerloss.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-02 13:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

VasZaitsev schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 18:30:
Het kan voorkomen dat je SSD het loodje legt dankzij een powerloss, kans is niet heel groot, maar het is wel een gevalletje van "slordig als het gebeurd", zeker als het voorkomen had kunnen worden door de even dure SSD mét stroomverliesbescherming te kopen.

Zie het als airbags: je hoopt ze nooit nodig te hebben, maar mocht je ze nodig hebben, is het fijn als ze er zijn.

Overigens komt stroomverlies niet alleen voor bij een algehele black-out, maar BSOD's, gekke drivers en bugs in Windows geven ook wel eens een unexpected powerloss.
De PC met de aan/uit knop inhouden uitzetten geld ook als unexpected powerloss. Iets wat ik mij heb moeten afleren aangezien ik dat normaal altijd doe. Even oppassen dus.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Hmm is het anders de moeite waard om te wachten op een nieuwe generatie SSD's van bijv. Crucial die weer iets sneller zijn? Ik ben toch best wel een performance freak :P

En in hoeverre is de ssd "kapot" na stroomuitval. Dataloss? Of echt helemaal naar de kl*te :P

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ligt er aan, in het beste geval sloop je alleen maar wat je net aan het schrijven was. Ook kun je je libary laten verdwijnen, of sloop je gewoon complete flash-cellen. Nogal uiteenlopend dus.

Als je alleen SATA-600 hebt, zal je sowieso niet sneller kunnen dan je nu gewend bent, M2's met echt snelle chipsets zijn er volgens mij nog niet, en zelfs al gaan ze wel over de 1GB/s streep heen, is het de vraag of je het echt gaat merken.

Bij SSD's draait het immers om randomread/write, niet zozeer om sequentieel. Moderne HDD's zijn met sequentieel immers ook knap rap geworden, en dan is een SSD slechts 2-4x zo snel, terwijl met random je over minimaal 100x zo snel praat, en in een worst-case voor de HDD richting de 1000x

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

En in random-read/write zijn Samsung SSD's weer een stuk sneller dan de Crucials. Het is dus een afweging: veilig óf snel. Of je moet 2 Crucial SSD's van 128GB in Raid0 zetten, dan heb je het beste van 2 werelden. Is wel iets duurder, maar ik ben van mening dat dat het waard is.

¯\_(ツ)_/¯

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Op dit moment kan je (gezien de prijzen) praktisch niet om de MX100 heen. Spijtig voor de vele andere SSD's die echt keurig zijn, maar de minimale verschillen in de praktijk verantwoorden de prijs niet in praktisch elke consumentenomgeving

M.2's op je PCIe lanes zijn, benchmarks terzijde, praktisch echt wel weer een upgrade wat de gevoelssnelheid betreft, maar dan hebben we het over hele andere investeringen, die ook niet van toepassing zijn op de laptop van de TS (naar mijn weten zijn er nu geen laptops met PCIe M.2 slots?)

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
@Foritain, mn huidige evo verhuist naar laptop. Voor mn desktop heb ik dus een 500gb ssd nodig :)

Thnx iig voor alle comments, waarschijnlijk dus een MX100

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

MasterPrutser schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 19:30:
En in random-read/write zijn Samsung SSD's weer een stuk sneller dan de Crucials. Het is dus een afweging: veilig óf snel. Of je moet 2 Crucial SSD's van 128GB in Raid0 zetten, dan heb je het beste van 2 werelden. Is wel iets duurder, maar ik ben van mening dat dat het waard is.
Je krijgt geen extras van een andere wereld, je krijgt risico's erbij van eventuele RAID-0 faal.

RAID-0 zal je voornamelijk een flinke boost geven in het sequentiele deel.
In algemene consumenten workloads die amper boven een queudepth van 4 uitkomen, zal de striping engine van RAID-0 namelijk geen betere random read/write performance geven.
Door de striping engine heb je in sommige gevallen zelfs meer overhead, waardoor de random read/write performance op lage queue depths zelfs lager uitvalt dan een enkele SSD.

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Is het niet zo dat voedingen hedendaags ook al een soort "stroomverlies" beveiliging hebben? Of denk ik nu te mooi? :P

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:24
Saven schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 20:06:
Is het niet zo dat voedingen hedendaags ook al een soort "stroomverlies" beveiliging hebben? Of denk ik nu te mooi? :P
Hoe stel je je dat voor dan?

The devil is in the details.

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Ook capacitors die dat laatste beetje stroom geven om cache weg te schrijven oid :P

Anyways, iemand ervaring met
pricewatch: Intel 730 480GB
? Ook een mooi prijsje en powerloss protection

• Pwuts
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Saven schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 20:06:
Er bestaat wel zoiets als een UPS: een soort backup accu waarop apparatuur (zoals je computer) nog even door kan draaien zodat jij netjes je werk op kan slaan en de computer op de fatsoenlijke manier kan afsluiten. Hier staan ze in de pricewatch: http://tweakers.net/categ...HRZYo6SVbSSqbGpsVJsbW0tAA

Vaak kun je een UPS met een usb-kabeltje aan je PC koppelen zodat die automatisch gaat opslaan en afsluiten. Ook kan het zijn dat je gewoon een melding krijgt (voor het geval je niet gemerkt had dat het licht uit ging) zodat je zelf kan opslaan en afsluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door Pwuts op 17-10-2014 20:12 ]

¯\_(ツ)_/¯

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:24
Saven schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 20:09:
Ook capacitors die dat laatste beetje stroom geven om cache weg te schrijven oid :P
Maar dan moet de voeding communiceren naar je systeem dat de stroom uitgevallen is? Dat doet de gemiddelde voeding niet en gaan ze ook niet doen voor de prijs die je ervoor betaalt ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 17-10-2014 20:11 ]

The devil is in the details.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het gaat er niet om dat je PC plots geen stroom meer heeft, het gaat om je SSD. Een UPS zal daarom ook niet werken, want bij een BSOD/forced shutdown/bug/brakke driver/falend stroomkabeltje krijgt je SSD alsnog een klap, of je nou wel of geen stroom op je voeding hebt staan.

Mensen denken wel vaker dat unexpected poweloss alleen maar in het geval van een echte blackout is, dus als alle stroom in 1x van je pc klapt. Dat is dus niet zo, heb ik ook al eerder in dit topic gezegd. Stroomverlies zonder dat de SSD te horen krijgt dat er stroomverlies aankomt, is een unexpected powerloss. En die zijn telkens een gooi met de dobbelsteen. Vaak heb je geluk en is/lijkt er niks aan de hand, soms heb je pech en zit je met een stapel corrupte data, of stukke flashcellen, of andere leuke dingen.

Zijn Samsung Evo's sneller, ook bij random? Ja, in benchmarks, tot een bepaalde hoeveelheid data. Merk je dat in het dagelijks gebruik? Nee, tenzij je echt een poweruser bent die dagelijks honderden gigabytes rondpompt.

Intel SSD's waren behoorlijk goed, weet niet hoe ze nu zijn, maar, waarom moeilijk doen? De MX100 is echt de SSD met de beste prijs voor je kwaliteit.

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Top :) Keuze is gemaakt, ga de MX100 nu bestellen. Morgen in huis als t goed is (Y)

• Toad
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-01 12:17
Saven schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 20:09:

Anyways, iemand ervaring met
pricewatch: Intel 730 480GB
? Ook een mooi prijsje en powerloss protection
Die intel 730 kost over de 300 euro. Die twee laagste prijzen in de prijswatch verwijzen naar 240 GB exemplaren.

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Hmm even een lichtelijk offtopic vraag. Heb zojuist de ssd gecloned naar mn crucial. alles lijkt t goed te doen :) maar Chrome gaf een melding dat er gerommeld was met de browser en dat de browser weer gereset is naar "fabrieksinstellingen" ofzo. Kortom: al mn plugins en settings kwijt. Is dat normaal?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uJ49cVn.png

[ Voor 8% gewijzigd door Saven op 18-10-2014 15:42 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Dat clonen heeft mijn os trager gemaakt.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Barry|IA schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 01:48:
Dat clonen heeft mijn os trager gemaakt.
ja want je kopieert al ja crap dat er op stond zet je er weer op.

Verwijderd

Samsung 830 is beter dan 840 en 840 Evo.

• rutgervdland
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06-2025
Na mijn ervaring kan je het beste een verse install doen, en als je een google account hebt word dat toch automatisch meegenomen als je inlogd?

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 02:25:
oja?
rutgervdland schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 10:57:
Na mijn ervaring kan je het beste een verse install doen, en als je een google account hebt word dat toch automatisch meegenomen als je inlogd?
Ja true, maar mijn install was net 5 maanden oud ofzo en nog redelijk lean & clean :) Clonen ging prima, in principe is dat hetzelfde als op mn vorige SSD dusja zie het probleem niet zo. Vond het alleen raar dat Chrome die melding gaf

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:20
Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 02:25:
Hoe zie je dat dan? Op vlak van betrouwbaarheid misschien ivm TLC, maar verder is de 840 EVO over de volledige lijn beter dan de 830: http://www.anandtech.com/bench/product/428?vs=964.

Over Chrome, zeker dat je nergens tijdelijke bestanden gewist hebt met Ccleaner ofzo?

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Yes 100% zeker. Alle programma's afgesloten. Clone gemaakt en nieuwe ssd erin gedaan
Pagina: 1