Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 013stijn013
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06-2020
Hallo allemaal, ten eerste wil ik jullie alvast bedanken dat je mijn forum wil lezen. Graag zou ik jullie hulp willen voor het bepalen van welke laptop het beste voor mij is. Hieronder ga ik beschrijven wat ik er mee doe en dergelijke. Ik heb al wel het een en ander voorbij zien komen

Wat ga je met je laptop doen?
Waar ik mijn laptop voor ga gebruiken is voor me ICT opleidingen, dat is wel de hoofdtaak van de laptop. Voor de rest heb ik namelijk een gewone desktop. Bij voorkeur wil ik Windows 8.1 pro als OS hebben. De software die ik ga gebruiken zijn als volgt:
  • MS Office werkzaamheden
  • Mail
  • Webdesign
  • Vmware zeker 2 tot 3 machines tegelijk
  • Beetje foto bewerking
Wat is je budget?
Ik wil ongeveer €1000,- uitgeven aan de laptop, dit is ook me uiterste budget. Het liefst zou ik natuurlijk er een stukje onder zitten.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik ben van plan deze regelmatig mee te nemen naar school en stage. Gewicht mag rond de 2,7 kg zitten. Als hij een goede batterij heeft is dat wel fijn, maar niet een van de belangrijkste punten vanwege dat ik overal wel een stopcontact heb. De grootte van de laptop heb ik het liefst op 14 inch, met uiterlijke grootte van 15,6 inch. Anders past deze niet in mijn tas. Het liefst geen ultrabook.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Persoonlijk gaat me voorkeur uit naar MSI, Lenovo of HP. Verder wil ik absoluut geen Packard Bell laptop meer, want deze heb ik een aantal jaar gehad en was er niet erg tevreden over.Ook geen Apple, want daar kan ik niet mee over weg en ik mag het merk persoonlijk niet echt. Verder sta ik open voor andere merken.

Wat ik verder nog bij voorkeur wil
Graag zou ik er een SSD in willen hebben, of mogelijkheid om er een in te plaatsen. SSD grootte moet minimaal 128 GB zijn. Ook wil ik er een tweede harde schijf bij kunnen zetten dit kan zowel intern zijn of dat ik dvd-speler vervang voor hard drive caddy. Verder zou ik graag een WI-FI adapter hebben dit zowel 2,4 GHz als 5 GHz ondersteund (dus een dual-band). Ook werkgeheugen en processor zijn zeer belangrijk zoals je hierboven hebt kunnen lezen in verband met virtualisatie.

Waar zat ik aan te denken
Ik had al twee laptops gezien die ik eventueel zou willen, maar ik sta open voor andere suggesties.
De laptops die ik in gedachte had zijn:
  • MSI GP60 2PE-435NL
  • Lenovo Thinkpad S440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 09:07
Je zou nog een Dell Latitude E5450 kunnen overwegen. Door op een aantal plekken voor de minder prijs te selecteren en gebruik te maken van VIP korting kom je op een aardige prijs voor een 14" en volgens mij biedt deze de mogelijkheid om een m.2 kaartje te plaatsen voor je SSD.

Verder zou je kunnen overwegen om 8.1 pro te verkrijgen via surfspot of als je ICT opleiding mogelijkheden biedt voor dreamspark / MSDNAA toch vaak een redelijke besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 013stijn013
@job89 ten eerste bedankt voor je advies. Verder wilde ik vragen of het misschien geen beter keus was om voor de HP Envy 15-k048nd te gaan. Deze is kwa prestaties net iets wat beter en kost ongeveer net zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
Ik ben zelf geen HP fan, na een laptop gehad te hebben met veel kuren (HP 8510w). Verder heeft de HP Envy 15-k048nd een glanzend scherm, wat niet mijn voorkeur heeft.
Verder selecteer je nu een 15.6" laptop in plaats van een 14" waar ook wat prijsverschil in zit voor 15,6" zijn nog wel de nodige alternatieven.
Zoals:
pricewatch: Asus N56JN-CN035H

Of een Lenovo E540 of S540.
Dan kan je ook nog korting krijgen 7% met de coupon afn102nt of 10% aangezien je aangeeft dat je student bent door te mailen met Lenovo op josullivan@lenovo.com en dan vragen naar Lenovo's affinity program for students. Mail wel vanaf je student mail en in het Engels.

Als je de E540 nog goedkoper wil kun je hem bestellen via de Duitse site. Met de coupon LENOVO-10-OKT krijg je daar 10% korting. En als je dan nadat je op zur kasse gehen hebt geklikt in de adresbalk Locale=de_DE verandert in Locale=nl_NL kan je hem laten afleveren in Nederland

Verder zou je nog een Lenovo T440p kunnen overwegen. De afn102nt geeft dan 10% korting en ik weet niet wat de studentenkorting wordt op dit model, misschien wel meer dan 10%. Op het prestatie vlak misschien iets minder maar wel een grote accu en 3 jaar On-site garantie.

[ Voor 76% gewijzigd door job89 op 22-10-2014 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 013stijn013
Dat de HP Envy 15-k048nd een glanzend scherm heeft was me nog niet opgevallen. Dit is inderdaad wel een nadeel. Verder bedankt dat je alle alternatieve geeft. Ik denk dat het de Lenovo E540 zal gaan worden. Voor de specificaties heb ik nog enige twijfels bij de volgende onderdelen.

Processor: Zal ik hiervoor de I5-4200M of voor de I7-4702MQ gaan. Persoonlijk denk ik dat de I5 goed genoeg is, maar misschien zie jij de meer waarde van de I7 wel in.

GPU: Zal ik er een Nvidia GT G740M in laten zetten. En zo ja wat voor games en dergelijke kan die dan aan. Of zal ik gewoon voor de Intel graphics gaan. (ter informatie enige spel dat ik er op zou spelen is euro truck simulator 2)

RAM: Is hier verstandig om voor de 8GB PC3-12800 DDR3L (2 DIMM) te gaan over voor de 8GB PC3-12800 DDR3L SDRAM 1600MGz SODIMM. Volgens mij is het enige verschil dat bij de ene 2 DIMM sloten wordt gebruikt en bij de andere 1. Ik wil graag ook naar de toekomst kijken, dat ik eventueel uit kan breiden naar 16GB.

Voor de rest ben ik er wel uitgekomen met keuzes te maken van componenten. Tevens wist ik ook niet dat je op de Lenovo site zelf laptops samen kon stellen. Dit vind ik ook wel prettig, zodat je zelf kan bepalen wat je er in stopt en wat je niet wil. Verder ook nog bedankt van de optionele kortingen die je me aan hebt geboden ook hier wist ik niks vanaf. Dit scheelt natuurlijk altijd een stuk in de prijs. Als je me nog enige advies zou willen geven, zou ik dat zeer op prijs stellen en kan ik hoogstwaarschijnlijk daarna de laptop gaan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
Het ligt er aan wat je draait op je Vmware machines, als het erg CPU belastende processen zijn ben je beter af met de i7 aangezien het een quadcore is. Verder kun je ze hier vergelijken.

Je moet zelf de afweging maken maar je kan de 4600 en GT 740M natuurlijk wel naast elkaar zetten. Verder brengt de GT 740M natuurlijk meer warmte ontwikkeling met zich mee en hoger accu gebruik. Wel een voordeel is dat hij zijn eigen geheugen heeft ten opzichte van de 4600.

2 dimms zijn wel beter aangezien je dan dual channel draait, als je echt de behoefte denkt te hebben aan 16GB dan kun je beter voor 1 dimm gaan. De achtergrond wordt hier wel aardig naast elkaar gezet reviews: De grote Tweakers-geheugentest

Ik wil je er trouwens wel op wijzen dat het scherm van de E540 niet echt een hoogvlieger is zie ook deze review. Aangezien je aangeeft een beetje te gaan foto bewerken is de keuze voor een laptop met een IPS paneel misschien slimmer.

Let er trouwens op dat je voor het US English Euro toetsenbord gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 013stijn013
Ik wil de volgende Vmware machines op gaan draaien. Windows 2008 R2 en Windows 7 deze moeten tegelijk aan kunnen vanwege netwerk opdrachten. Dit is ook meteen het maximaal aantal machines die ik ga gebruiken. Dus de processor ga ik nog moeten over weg of welke ik zal pakken.

Verder denk ik wel dat ik voor de GT 740M zal gaan, dit zorgt er onder andere voor dat de CPU minder belast wordt doordat die zelf dan geen beelden hoeft te renderen. Verder het accu is niet een heel groot probleem, vanwege dat ik overal waar ik ben wel een stopcontact in de buurt heb zitten.

Kwa RAM geheugen ga ik voor de 8GB die beide DIMM sloten gebruikt, dit na aanleiding van dat je zegt dat het moederbord op dual channel draait. En het ik ook wel denk dat ik aan 8GB voldoende RAM zal hebben. En op gebied van het scherm is het niet zo'n groot probleem, vanwege het enige wat ik aan foto bewerking zou gaan doen is. Mods maken voor een game. Dus dat moet geen probleem zijn.

Natuurlijk heb ik er opgelet dat ik voor het goede toetsenbord ben gegaan, althans naar mijn inziens heb ik de goede namelijk de Keyboard with number pad - Netherlands

Dus waarschijnlijk ga ik binnen kort een mail sturen naar josullivan@lenovo.com om te kijken of ik aan aanmerking kom voor de 10% korting op de laptop. Anders gebruik ik de kortingscode die je me hebt gegeven. Alleen me vraag is hoelang dat deze nog geldig is?
Pagina: 1