Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Water over desktop

Pagina: 1
Acties:
  • 6.740 views

• Rickyboy30
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-10-2018
Goedemiddag,

Misschien dat ik het in het verkeerde topic plaats, maar goed.
Zojuist mijn aquariumpje voorzien van wat water, tijdens het water toevoegen is er wat water over m'n computer gevallen en plofte ook gelijk uit.

Mijn eerste diagnose:
- Nvidia GTX680 is overleden, geeft totaal geen beeld.
- Nu ik mijn PC opstart, sluit hij na de bios af en start automatisch opnieuw op.

Overige hardware zoals de HDD's en CD/DVD speler heb ik al ontkoppeld om dat uit te sluiten.

Wat denken jullie? Moederboard/processor overleden, of zit het probleem toch ergens anders?

Alvast dank,
Rick

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-11 23:28
Waar was het water allemaal overheen gekomen?

Carpe Diem

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

Sowieso is het geen slim plan om je pc direct weer aan te zetten. Dat is iets dat je zelf ook had kunnen bedenken.

Ik zou zeggen: laat het een week drogen en ga dan testen. Het is moeilijk te zeggen wat heel en kapot is als we geen idee hebben waar water overheen ligt.

[ Voor 21% gewijzigd door garriej op 17-10-2014 15:17 ]

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
[b]Rickyboy30 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 15:15:[/
Wat denken jullie? Moederboard/processor overleden, of zit het probleem toch ergens anders?
Ik denk dat het probleem vooral ergens anders zit

• Audiowaste
  • Laatst online: 17:54
tinzarian schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 15:19:
[...]

Ik denk dat het probleem vooral ergens anders zit
Makkelijk te controleren. Haal het moederbord eruit, als de PC het dan nog niet doet, dan ligt het ergens anders aan :D

• Rickyboy30
Water kwam op de bovenkant, in zo'n sleuf waar ik een extra HDD in kan aansluiten. ( welke ik ook al losgekoppeld heb ).
Verder bij het openmaken kwam ik nergens water tegen.

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Alles uit elkaar halen (componenten), goed aantal dagen laten drogen en dan stuk voor stuk weer aan je mobo koppelen en testen. Maar door gelijk je PC aan te zetten heb je de slechte keuze gemaakt, ik hoop dat het meevalt!

• Rickyboy30
Inmiddels alle componenten er uit gehaald. Hoe zou ik straks veilig kunnen checken waar het nu wel aan ligt?

Schat namelijk de schade nu op +- 1000 euro.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Veilig checken is wat lastig maar het makkelijkst is de componenten uitruilen met een ander systeem.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:24
Maar eerst goed schoon te maken waar je dan ook maar water kan zien of vinden.

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-11 10:29
Rickyboy30 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 15:43:
Inmiddels alle componenten er uit gehaald. Hoe zou ik straks veilig kunnen checken waar het nu wel aan ligt?

Veilig != straks checken.
Wacht minstens een paar dagen.

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-07 13:28
Rickyboy30 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 15:43:

Eerst een aantal dagen goed laten drogen. Vervolgens je systeem weer in elkaar gaan zetten en op proberen te starten met zo min mogelijk onderdelen.

Als die het dat nog niet doen: Onderdeel voor onderdeel vervangen en kijken of het hier aan ligt.

Dus gewoon component voor component testen. Dan kom je er vanzelf achter.. ;)

• Rickyboy30
Dank, maandag zal ik beginnen met mijn moederboard + primaire HDD en 1 bankje RAM :)
Mocht het dan niet werken dan ben ik bang dat het de voeding is die kortsluiting maakt of het moederboord.

• Mektheb
  • Laatst online: 23:24
Zonder HDD.

Mainboard + Ram + Proc en je Voeding en een Grafische kaart als je geen O.B Gpu heb.

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Eerst GOED inspecteren of je geen doorgefikte lijntjes, componenten of VIA's hebt, en daarna heb je 3 opties:

1. Koop een fles IPA (99% pure alcohol), en een tandenborstel om je printplaten te wassen/reinigen, om zo het vocht te onttrekken en eventuele corrosie te verwijderen, daarna n paar uurtjes laten drogen voor de zekerheid.

2. Alle printplaten in een bak rijst gooien, en een aantal dagen laten drogen.

3. heel de zooi wegmikken en jezelf een hoop tijd besparen door nieuw materiaal aan te schaffen.

• fheerens
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:59

fheerens

ir.

Wellicht een idee, maar heb je een inboedel verzekering? (Ervanuit gaande dat je op jezelf woont, anders wellicht via je ouders).
Bel even met die mensen, het komt geregeld voor dat je (zelf veroorzaakte) ongelukjes in huis vrij makkelijk kunt claimen. Helemaal als de schade niet gigantisch is.
Zo ken ik mensen die al rokend tegen hun eigen vitrage aanliepen, een brandgaatje hadden en dit netjes van de inboedelverzekering hebben terug gekregen. Give it a try zou ik zeggen.

In AvE we trust

• EG Mike
fheerens schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:07:
Wellicht een idee, maar heb je een inboedel verzekering? (Ervanuit gaande dat je op jezelf woont, anders wellicht via je ouders).
Bel even met die mensen, het komt geregeld voor dat je (zelf veroorzaakte) ongelukjes in huis vrij makkelijk kunt claimen. Helemaal als de schade niet gigantisch is.
Zo ken ik mensen die al rokend tegen hun eigen vitrage aanliepen, een brandgaatje hadden en dit netjes van de inboedelverzekering hebben terug gekregen. Give it a try zou ik zeggen.
^ optie 4 was ik vergeten! :D

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-11 18:27
Plus dat de meeste inboedelverzekeraars juist alleen vergoeden als je een goed aanwijsbare oorzaak hebt. een spontaan gesprongen ruit valt niet onder je inboedelverzekering. Ram je er met je stofzuiger doorheen, wel

• Rickyboy30
Inboedel wil ik inderdaad inschakelen, alleen moet ik dan dus wel vaststellen wat de exacte schade is. Vandaar, thanks voor de tips. Vanavond even aan de rijst!

• JST94
Rickyboy30 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:50:
Inboedel wil ik inderdaad inschakelen, alleen moet ik dan dus wel vaststellen wat de exacte schade is. Vandaar, thanks voor de tips. Vanavond even aan de rijst!
Poef weg, dit is gewoon fraude en mag natuurlijk niet worden aangemoedigd.

[ Voor 17% gewijzigd door br00ky op 21-10-2014 15:06 ]

• Rickyboy30
JST94 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:56:
[...]

Gewoon roepen dat je schade 1500 euro is joh, kan je aardig systeempje voor terug krijgen ! :9
Haha, en hoe moet ik dat aan gaan tonen? Lol

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-10 18:29
pryth schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:01:
Eerst GOED inspecteren of je geen doorgefikte lijntjes, componenten of VIA's hebt, en daarna heb je 3 opties:

1. Koop een fles IPA (99% pure alcohol), en een tandenborstel om je printplaten te wassen/reinigen, om zo het vocht te onttrekken en eventuele corrosie te verwijderen, daarna n paar uurtjes laten drogen voor de zekerheid.

3. heel de zooi wegmikken en jezelf een hoop tijd besparen door nieuw materiaal aan te schaffen.
Die rijst-methode is een fabeltje. Is zelfs slecht voor je apparatuur.

• JST94
Tiimmeh schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 18:46:
[...]

Komt er dan geen IT-Chinees langs om je kapotte product te repareren? -O-

• Rickyboy30
Mektheb schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:00:
Zonder HDD.

Mainboard + Ram + Proc en je Voeding en een Grafische kaart als je geen O.B Gpu heb.
Zojuist geprobeerd nadat alles 24 uur stond te drogen en de belangrijkste componenten in een schaal rijst hingen.

Zelfde issue: PC komt in het bios start up scherm, sluit daarna meteen af en start weer op.
Lijkt mij op kortsluiting op het MOBO? Of zal het aan de voeding liggen?

Hoor graag de suggesties!

• tritimee
  • Laatst online: 14-11 11:19
Tiimmeh schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 18:46:
[...]

Bij mijn weten was de rijst optie één van de beste opties om te doen, aangezien rijst vocht zo goed opneemt.

Zou je mij een bron willen laten zien waaruit blijkt dat dit inderdaad een fabeltje is? ben erg benieuwd namelijk.

Thanks.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:36

Compizfox

Bait for wenchmarks

Inderdaad. Je kunt wel roepen dat iets een fabeltje is, maar dan moet je wel met een goede verklaring of bron komen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Rickyboy30
Dat was niet echt mijn vraag, niet onbeschoft bedoeld maar graag on-topic blijven! :(

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:42

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik snap altijd weinig van dit soort hulpvragen waar mensen er met klem op wordt gewezen te wachten en dat vervolgens na 24u "drogen", wat echt niet lang is de boel zo weer wordt aangeslingerd zonder eerst op corrosie te checken...

• Rickyboy30
Echt fijn dat je me dan hebt kunnen uitleggen hoe ik op corrosie kan checken... Betreft alleen het mobo wat ik even heb gechecked. Rest niet.

Koop alles wel nieuw.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Euh, zie de post van pryth hierboven...

Mijn post was trouwens geen aanval, maar slechts een observatie. Je zegt zelf dat het je veel geld heeft gekost. Het laatste wat je dan moet doen is onvoorzichtig te werk gaan :).

Verwijderd

garriej schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 15:17:
Ik zou zeggen: laat het een week drogen en ga dan testen. Het is moeilijk te zeggen wat heel en kapot is als we geen idee hebben waar water overheen ligt.
De getroffen onderdelen goed afspoelen met demiwater en dan langdurig goed doordrogen. Dan heb je de beste kans dat het allemaal zonder schade weer opstart - als het kwaad niet al geschied was, want als de PC uitklapt is er natuurlijk al kortsluiting geweest.
Compizfox schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 17:14:
Inderdaad. Je kunt wel roepen dat iets een fabeltje is, maar dan moet je wel met een goede verklaring of bron komen.
Ik kan me voorstellen dat rijst in combinatie met vocht de nodige meuk op onderdelen achterlaat, wat op termijn dan weer niet gunstig is voor schade en corrosie. Rijst gebruiken dat geen contact maakt met de spullen zelf kan waarschijnlijk dan weer minder kwaad.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2014 05:44 ]

• EG Mike
Rickyboy30 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 12:45:
Echt fijn dat je me dan hebt kunnen uitleggen hoe ik op corrosie kan checken... Betreft alleen het mobo wat ik even heb gechecked. Rest niet.

Koop alles wel nieuw.
Begin eens met Googlen naar corrosie op een printplaat. De eerste afbeelding moet al duidelijk maken hoe je corrosie kan herkennen. Deze rotzooi is funest voor je hardware, en moet schoongemaakt worden. Corrosie ontstaat als gevolg van een reactie (roest op ijzer is ook een vorm van corrosie).

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Djeez, is toch niet moeilijk ? Ga je inboedel claimen, dan houdt het hier voor je op en kun je de pc naar de pc boer brengen en die de schade laten inventariseren. Met dat rapport kun je een claim indienen.

Ga je zelf verder, test met een andere voeding.

Wel een ontzettende butt-aktie, meteen na lekken water aanzetten...Doe je dat ook met een fohn die in het bad valt ? ff aanzettten ?

Even inhoudelijk, volgens mij is je SATA chip gefrituurd, gezien het op de sata connector lekte.

[ Voor 11% gewijzigd door KillerAce_NL op 20-10-2014 09:06 ]

Verwijderd

pryth schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 08:55:
Begin eens met Googlen naar corrosie op een printplaat. De eerste afbeelding moet al duidelijk maken hoe je corrosie kan herkennen. Deze rotzooi is funest voor je hardware, en moet schoongemaakt worden. Corrosie ontstaat als gevolg van een reactie (roest op ijzer is ook een vorm van corrosie).
Veel corrosie op elektronica is nauwelijks te zien en openbaart zich soms pas na maanden of zelfs jaren.

• EG Mike
Een kortgesloten cap kan anders direct barsten en een berg aanslag achterlaten hoor (is geen corrosie, maar het helpt niet mee :p). Maar je hebt gelijk, vandaar ook mijn eerdere advies om preventief schoon te maken op de plekken die in contact zijn geweest met water.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:38

OgWok

U.N.C.L.E.

Rickyboy30 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 12:45:

Koop alles wel nieuw.
Wat een haast; geld teveel? Jij was erbij toen het water eroverheen ging. Dus je kan ook het beste beoordelen wat nat is geworden en wat niet. Corrosie zie je vaak aan een grijzige verkleuring. Ook zou ik de droogtijd langer nemen en het hele zaakje op een warme droge plek zetten. En dan eerder dagen dan 24 uur. En natuurlijk niet in een oven drogen ;)
Voedingsconnectoren (en andere connectoren) losnemen schoon/droogblazen en weer vastdrukken.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• EG Mike
OgWok schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 09:10:
[...]

En natuurlijk niet in een oven drogen ;)
In een oven gaat ook prima hoor. Je moet 'm alleen niet te heet zetten, en je hardware niet direct op de metalen bakplaat of aluminiumfolie leggen :)

Paar uurtjes op 40-50 graden doet geen schade. Wel zou ik een apart oventje gebruiken om dit te doen, en niet een waar je morgen eten in gaat bereiden.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:36

Compizfox

Bait for wenchmarks

Volgens mij is het juist beter om het vocht te absorberen met iets dan het te laten verdampen. Als je het laat verdampen blijft er namelijk een hoop residue over (zouten en zo) en dat wil je ivm corrosie juist niet hebben.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-11 12:42

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Rijst heb ik goede ervaringen mee, of als je er aan kan komen van die absorberende korrels (die ze bij calamiteiten gebruiken).

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• RadioKies
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Wat een reacties zitten er tussen over "oplossingen" (claimen bij de inboedelverzekering).
Vooral deze is om je voor te schamen:
[...]
Gewoon roepen dat je schade 1500 euro is joh, kan je aardig systeempje voor terug krijgen ! :9
Probeer eerst het zelf op te lossen, niet aanzetten en laten drogen (rijst kan idd helpen). Ik heb een keer koffie over mijn videokaart heen gehad vroeger toen iemand het nodig vond al drinkend mee te kijken in mijn pc en niet al te stabiel zijn beker vast had... direct de stroom altijd van je apparatuur halen (een telefoon die in water valt de batterij bijv er meteen uit trekken) en dan een paar dagen laten drogen. 24 uur vind ik zelf nogal kort.

Direct iets bij een verzekering claimen terwijl het eventueel valt op te lossen (en dan helemaal het proberen op te lichten, want dat is wat er werd voorgesteld) naai je iedereen mee. Doordat men onnodig claimt wordt elke keer weer de verzekering maar weer duurder (voor iedereen) en heb je kans dat bij grotere bedragen/andere claims de verzekering weigert wat te doen.

Curse your sudden but inevitable betrayal!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-11 17:02
Rickyboy30 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 18:19:
[...]

NIET! Ook niet ana beginnen! netjes de bon tonen en het bedrag wat de daadwerkelijke schade is ook terugvragen! Verzekeringsfraude achtervolgt je de rest van je leven!

Mocht je het werkend krijgen na het drogen in een bak rijst oid zit het er dik in dat je levensverwachting een groot stuk minder is geworden. Oxidatie oid zal na verloop van tijd wel voor wat problemen gaan zorgen.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• bagpiper001
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-11-2021
Je kunt ook van die kattenbakkorrels gebruiken, dat zijn korrels die, net als rijst, veel vocht op kunnen nemen (ze zijn er voor gemaakt). Ik weet niet of het schadelijk is (gebruik ze zelf alleen voor muziek, waar het als een zonnetje werkt) maar je zou het eens kunnen proberen.

• Hakan8
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-07-2022
Zelfde is mij ook overkomen, heb gelijk de fohn gepakt en volgende dag getest alles deed het nog prima.

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:23
Wat een moeite, wacht gewoon een paar dagen. Stop het in een bak rijst / absorberende korrels en kijk een paar dagen later weer naar echte schade en haal corrosie weg. Ziet het er weer 'goed' uit? Voeding aansluiten, processor er in en je scherm aansluiten op de intergrated graphics. Als dat werkt steeds meer er bij duwen tot het helemaal werkt of het ergens stopt ;)

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-11 23:38

Fordox

00101010

pryth schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:01:

Een paar dingen zijn er verkeerd met dit advies:
1. lijntjes en VIA's branden niet door, dat doen alleen je componenten.
2. alcohol werkt voor geen meter om corrosie mee te verwijderen.
3. alcohol onttrekt geen water.
4. Rijst werkt alleen voor apparaten die in een behuizing zitten (zoals telefoons e.d.).
5. Waarom de moeite doen om alles te drogen terwijl je het dan toch weg gooit?

Over de discussie over rijst:
In rijst zit zout. Metalen componenten vinden zout niet leuk.

[ Voor 4% gewijzigd door Fordox op 20-10-2014 12:17 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-11 18:16

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Rickyboy30 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 18:19:
[...]

Pc doet het niet meer.
Nieuwprijs zelfde onderdelen opzoeken. Dat is het bedrag wat je kan claimen.
Hoe wil je het aantonen ? Je originele aankoopsfactuur van je gehele pc ofwel onderdelen.
Eventueel kort filmpje waarin je op de aanknop drukt en de pc niet naar behoren reageert.

• EG Mike
Fordox schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 12:13:
[...]

Een paar dingen zijn er verkeerd met dit advies:
1. lijntjes en VIA's branden niet door, dat doen alleen je componenten.
2. alcohol werkt voor geen meter om corrosie mee te verwijderen.
3. alcohol onttrekt geen water.
4. Rijst werkt alleen voor apparaten die in een behuizing zitten (zoals telefoons e.d.).
5. Waarom de moeite doen om alles te drogen terwijl je het dan toch weg gooit?

Over de discussie over rijst:
In rijst zit zout. Metalen componenten vinden zout niet leuk.
Er zijn een paar dingen verkeerd met jou opmerking.

1.Lijntjes en VIA's branden makkelijk door als er een verkeerd voltage op gezet wordt (door kortsluiting oid.). Zijn genoeg voorbeelden (ook uit eigen ervaring) te vinden.
2. Alcohol helpt wel corrosie te voorkomen, gezien je de rotzooi niet laat nestelen op de print.
3. Alcohol onttrekt wel water. Mik maar eens een glas water in een glas IPA, en vertel me wat er gebeurd.
4. Daarom zei ik ook dat de printplaten in de rijst moesten, en niet de behuizingen. Deze las ik verkeerd, maar je opmerking wordt er niet beter op.. Vocht gaat namelijk alleen op de behuizing zitten, en niet op de kritieke onderdelen (de printplaat). Dom van mij! 8)7
5. Omdat ik hem 3 opties gaf, niet een stappenplan.
Hakan8 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:46:
Zelfde is mij ook overkomen, heb gelijk de fohn gepakt en volgende dag getest alles deed het nog prima.
Dat is een van de domste dingen die je kan doen. Een fohn is funest voor hardware. Een fohn is als het ware een statisch-kanon, net als een stofzuiger. Je hebt mega veel geluk gehad dat je hardware nog werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door EG Mike op 20-10-2014 13:00 ]

• zwijnands
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-09-2024
je pc uitzuigen is dus slecht...weer wat geleerd :)
http://www.howtogeek.com/...puters-with-one-keyboard/

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-11 19:24
Waarde van je pc kan je aantonen door bonnen of facturen op te sturen.
Meestal hebben ze dat niet en wordt er een waarde bepaald met een vergelijkbaar product. Zoek een merk systeem op met ongeveer de zelfde specs en grote kans dat je dat bedrag vergoed krijgt van de inboedel.

• Fordox

Fordox

00101010

pryth schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 12:56:
[...]

Er zijn een paar dingen verkeerd met jou opmerking.

1.Lijntjes en VIA's branden makkelijk door als er een verkeerd voltage op gezet wordt (door kortsluiting oid.). Zijn genoeg voorbeelden (ook uit eigen ervaring) te vinden.
2. Alcohol helpt wel corrosie te voorkomen, gezien je de rotzooi niet laat nestelen op de print.
3. Alcohol onttrekt wel water. Mik maar eens een glas water in een glas IPA, en vertel me wat er gebeurd.
4. Daarom zei ik ook dat de printplaten in de rijst moesten, en niet de behuizingen. Deze las ik verkeerd, maar je opmerking wordt er niet beter op.. Vocht gaat namelijk alleen op de behuizing zitten, en niet op de kritieke onderdelen (de printplaat). Dom van mij! 8)7
5. Omdat ik hem 3 opties gaf, niet een stappenplan.

[...]

Dat is een van de domste dingen die je kan doen. Een fohn is funest voor hardware. Een fohn is als het ware een statisch-kanon, net als een stofzuiger. Je hebt mega veel geluk gehad dat je hardware nog werkt.
Ugh dit wordt een gevecht :P

1. Een lijn heeft praktisch geen weerstand, dus 1 lijn kortsluiten is niet bepaald mogelijk. Je kan wel een verkeerde voltage op de lijn zetten ja. In het geval van een pc zal een lijn niet zoveel voltage krijgen dat ie door fikt, dan zouden er al eerdere veiligheidsfuncties ingetreden zijn en je voeding levert sowieso niet meer dan 12 volt. In dit geval van laagspanning zie je alleen doorgefikte componenten.
2. Voorkomen ja, ik had het over het verwijderen en jij ook ;).
3. De volume van het vloeistof wordt minder en de alcohol vormt een binding, maar het water zal niet zomaar mee-verdampen met het alcohol.
5. oke dat is een verkeerde interpretatie vanuit mijn kant :P

Over de föhn: Ik heb mijn collega even na gevraagd, en hij zegt zolang het component maar geaard is, dat de lucht die over het component blaast, niet schadelijk is. De mond van de föhn (het plastic waar de lucht langs gaat) is wel funest als je daarmee een component aan raakt. Hetzelfde dus bij stofzuigers.
Je kan ook niet-geaarde componenten droogblazen met een fohn, maar dan moet je ze even laten liggen zodat de lading langzaam weg vloeit i.p.v. dat je een snelle ontlading hebt.
De lucht die er vanaf komt/wordt aangezogen, zal niet schadelijk zijn, alleen onder bepaalde specifieke omstandigheden.
Er zijn wel betere mogelijkheden om je componenten droog te krijgen, dat wel :p

[ Voor 3% gewijzigd door Fordox op 20-10-2014 14:07 ]

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-11 01:04

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Fordox schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 13:36:
[...]

1. Een lijn heeft praktisch geen weerstand, dus 1 lijn kortsluiten is niet bepaald mogelijk. Je kan wel een verkeerde voltage op de lijn zetten ja. In het geval van een pc zal een lijn niet zoveel voltage krijgen dat ie door fikt, dan zouden er al eerdere veiligheidsfuncties ingetreden zijn en je voeding levert sowieso niet meer dan 12 volt. In dit geval van laagspanning zie je alleen doorgefikte componenten.
De spanning zelf maakt niet zo veel uit, het gaat vooral om de stroom die je er doorheen jaagt. Mijn 700w voeding levert 50 A op 12V , een lijntje gaat daarvan in rook op.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• EG Mike
Fordox schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 13:36:
[...]

2. Voorkomen ja, ik had het over het verwijderen.
3. De volume van het vloeistof wordt minder en de alcohol vormt een binding, maar het water zal niet zomaar mee-verdampen met het alcohol.
5. oke dat is een verkeerde interpretatie vanuit mijn kant :P

Over de föhn: Ik heb mijn collega even na gevraagd, en hij zegt zolang het component maar geaard is, dat de lucht die over het component blaast, niet schadelijk is. De mond van de föhn (het plastic waar de lucht langs gaat) is wel funest als je daarmee een component aan raakt. Hetzelfde dus bij stofzuigers.
Je kan ook niet-geaarde componenten droogblazen met een fohn, maar dan moet je ze even laten liggen zodat de lading langzaam weg vloeit i.p.v. dat je een snelle ontlading hebt.
De lucht die er vanaf komt/wordt aangezogen, zal niet schadelijk zijn, alleen onder bepaalde specifieke omstandigheden.
Er zijn wel betere mogelijkheden om je componenten droog te krijgen, dat wel :p
Probeer maar eens een 30 AWG draad 10A (@ 12v) te laten transporteren. tip: blijft niks van over, de draad heeft net zo veel weerstand als een lijntje op een PCB.
Het water gaat op de alcohol drijven, dus onttrekt het het vocht van het oppervlak. Het zal niet verdampen nee, maar dat beweer ik ook helemaal niet.

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 26-10-2014 11:53 ]

• Fordox

Fordox

00101010

Oke het draad heb ik verkeerd, dat zie ik nu ook. Best genant, al heb je nog wel een component nodig die een zeer lage weerstand heeft om de stroom uberhaupt te trekken.
Met alcohol iets opdrogen is dan ook niet bepaald praktisch als het water er dan bovenop gaat drijven.
en wat zijn jou wetenschappelijke studies dan?

[ Voor 51% gewijzigd door Fordox op 20-10-2014 14:08 ]

• proditaki
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 08:55
Voor zover ik weet van waterschade (ook door water uit een aquarium) onder de dekking van de meeste inboedelverzekeringen.

PSN: proditaki specs

• EG Mike
Ik denk dat het verzekeringsverhaal een beetje kansloos is:
SLECHT ONDERHOUD? GEEN VERGOEDING
Je krijgt de waterschade alleen vergoed als de schade onverwachts kwam. De verzekeraar noemt dit ‘onvoorzien-vereiste’. Stroomt bijvoorbeeld water je huis binnen omdat je dakgoot vol bladeren zit? Dan had je dit kunnen zien aankomen. Zelfde geldt als je de ramen open laat staan tijdens een harde regenbui. Dit zijn redenen voor een verzekeraar om de schade niet te vergoeden.
Je aquarium vullen boven een computer is niet echt het meest slimme natuurlijk :) .

• Fordox

Fordox

00101010

Je verwachtte daarintegen niet dat je water naast de aquarium zou gieten en als de aquarium nieuw is, gaat het niet om slecht onderhoud :p

[ Voor 29% gewijzigd door Fordox op 20-10-2014 14:18 ]

• EG Mike
'Ja, maar ik verwachtte niet dat ik met een krat bier op die mevrouw invalide zou rijden met m'n auto'

Daar trappen ze wel in bij de verzekering ja..

[ Voor 54% gewijzigd door EG Mike op 20-10-2014 14:24 ]

• Fordox

Fordox

00101010

Als het krat bier nieuw is... :+

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-11 10:26
[...]

En dat is dus fraude en zal de verzekering niet leuk vinden als ze er achter komen. Daarnaast vindt Tweakers dit soort berichten ook niet leuk.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
pryth schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 12:56:

Naar mijn mening de grootste kul ooit. Ik heb al dozijnen computers uitgezogen met een reguliere stofzuiger, en nog nooit problemen gehad.

Maar volgens jou artikel kan het dan wel met een compressor. Vochtig klusje dan, geef mij maar een stofzuiger dan sproei ik tenminste geen condens over men hardware.

En een bus perslucht... je krijgt daarmee hetzelfde probleem, droge huid wil erg makkelijk een positieve lading aanhouden, zoals iedereen vast wel eens heeft gezien (schok als je iets aanraakt en je bent geladen) laat stof nu voor +/- 80% uit dode huidcellen bestaan, dat je vervolgens met perslucht langs de hardware wrijft.

Kortom, als iemand het stofzuiger verhaal gelooft, zou ik ook maar bij perslucht wegblijven, en al helemaal bij een compressor, en het stof maar lekker laten zitten. Maar uit eigen ervaring weet ik dat een stofzuiger prima werkt.

• ilaurensnl
  • Laatst online: 10-11 08:27
Mogelijk te weinig spanning van de voeding, ja kan ook bios reset proberen.

• MorgothG
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-04 13:48

MorgothG

deftones

The suspense is killing me! Doet ie het nou wel weer of niet?

Ford narrowed his eyes. "This is what you call sarcasm, isn't it?"

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
[...]

Is sarcastisch neem ik aan?

voor 1500 euro kan je inderdaad een aardig systeempje bouwen.

Lijkt me echter dat gewoon roepen dat je schade €1500 is niet echt voldoende bewijsmateriaal is. Je zal je schade toch ook meoten bewijzen op een of andere manier.

Al zou ik het sowieso al bijzonder vinden als een verzekering dergelijke schade gaat vergoeden. Is toch grotendeels eigen schuld.

Als ze wel betalen en dan ook nog zonder onderbouwing €1500 euro zouden aanvaardan dan wil ik ook wel zon verzekering, al zullen die dan waarschijnlijk ook niet erg goedkoop zijn :)

Ontopic: ik heb zelf ook wel kortsluiting gehad, ws geen water maar inmijn jonge jaren heb ik het valtage knopje eens van 220 naar 100 volt gezet. Toen was gelukkig de schade beperkt tot de voeding. Die vangt toch de grootste klap op.

[ Voor 13% gewijzigd door Skimovic op 20-10-2014 22:18 ]

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

• EG Mike
Brazos schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 18:30:
[...]

Naar mijn mening de grootste kul ooit. Ik heb al dozijnen computers uitgezogen met een reguliere stofzuiger, en nog nooit problemen gehad.
Om mijn vorige voorbeeld nog maar eens aan te halen:

'Ik rij al jaren elk weekend met een paar biertjes op achter het stuur, en er is nog nooit wat gebeurd.., wat een onzin dat alcohol invloed heeft op je rijgedrag'

Ik probeer je niet te bashen, maar dat jij er nog nooit last van hebt gehad wil niet zeggen dat iets kul is. Er zijn heel veel voorbeelden te vinden van gefrituurde hardware door gebruik van een stofzuiger / (haar)fohn.

offtopic:
Ik heb helemaal niks gelinked, trouwens :)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zolang je geen componenten aanraakt lijkt me dat er niks aan de hand is. De lading zou dan moeten overspringen en dat gebeurt echt niet zomaar.

*cleant al jaren veel pc's met de stofzuiger*

• JST94
Remz schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 14:44:
[...]

En dat is dus fraude en zal de verzekering niet leuk vinden als ze er achter komen. Daarnaast vindt Tweakers dit soort berichten ook niet leuk.
Ooit van sarcasme gehoord? 8)7

De discussie over hoe je je systeem stofvrij moet maken.. Wanneer komt er eens een duidelijk onderbouwt antwoord. Ik maak hem al tijden schoon met een stofdoekje, kwastje en een stofzuiger. Maar dat schijnt dus niet goed te zijn. Wat is wel goed?

• Brazos
  • Niet online
pryth schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 09:26:
[...]

Om mijn vorige voorbeeld nog maar eens aan te halen:

'Ik rij al jaren elk weekend met een paar biertjes op achter het stuur, en er is nog nooit wat gebeurd.., wat een onzin dat alcohol invloed heeft op je rijgedrag'

Ik probeer je niet te bashen, maar dat jij er nog nooit last van hebt gehad wil niet zeggen dat iets kul is. Er zijn heel veel voorbeelden te vinden van gefrituurde hardware door gebruik van een stofzuiger / (haar)fohn.

offtopic:
Ik heb helemaal niks gelinked, trouwens :)
Hoeft ook niet, het is een leuk verhaaltje, voor de rest is het gewoon kul. Van alcohol kun je trouwens beter afblijven als je gaat rijden, doe je dat vaker?

Zou je die heel veel voorbeelden ook eens kunnen delen? Ben erg benieuwd.

De link was inderdaad niet van jou, foutje van mijn kant.
JST94 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:24:
[...]

Ooit van sarcasme gehoord? 8)7

De discussie over hoe je je systeem stofvrij moet maken.. Wanneer komt er eens een duidelijk onderbouwt antwoord. Ik maak hem al tijden schoon met een stofdoekje, kwastje en een stofzuiger. Maar dat schijnt dus niet goed te zijn. Wat is wel goed?
Gewoon met je stofzuiger, beetje voorzichtig en niet te dicht erop. Desnoods het vermogen iets lager, het ergste wat ik ooit heb gezien is iemand die de condensators van het mobo zoog, maar die zullen dan al niet te best meer zijn geweest(is ook al even geleden). Perslucht in een bus heeft dezelfde "risico's", en een compressor is nog erger. Dus dan blijven er niet zoveel mogelijkheden over, behalve het stof laten zitten.

Het mobo die ik ook altijd met een stofzuiger en een kwastje. Het koelblok kun je eventueel loshalen.

Iedereen moet het zelf bepalen, ik heb het alleen onderhand al zo vaak gedaan dat ik het me niet meer laat wijsmaken. Uiteraard is het altijd gewoon een kwestie van netjes en secuur te werk gaan, maar dat is met andere mogelijkheden niet anders.

[ Voor 41% gewijzigd door Brazos op 21-10-2014 13:09 ]

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Stil maar, kindertjes. Dit topic gaat niet over stofzuigers.

• Rickyboy30
Heb inmiddels een nieuwe moederboord aangeschaft, dit geeft echter precies hetzelfde probleem. Schiet aan, draait 2 seconden en knalt weer uit.

CPU defect? Of wat kan het elders zijn?

• EG Mike
Some manufacturers of electronic systems Tweakers may tell you that ESD is not a
problem with their products. This is misleading. All conscientious
manufacturers take anti-static precautions when they design their products.
However, even the best anti-static designs cannot keep ESD from affecting
sophisticated electronic systems, particularly when they are disassembled.
ESD immediately destroys sensitive devices in only 10% of most ESD
incidents. It degrades performance in the remaining 90%. Only a quarter of the
voltage required to destroy the component is needed to degrade its
performance.

A device that is merely degraded in performance may pass all normal
diagnostic tests. However, it may fail intermittently as temperature, vibration,
and load on the device vary. Ultimately, the device may fail prematurely: days,
weeks, or even months after the ESD incident that degraded it.
If you have some minimal static control procedures, you may only experience a
device failure rate of 0.5%. But, if there are:
  • 10 devices per board = 5% defective boards
  • 10 boards per system = 40% defective systems
This points out the need to follow rigorous static control procedures at all times
when handling and working with static-sensitive devices and modules
http://literature.rockwel...s/sb/8000-sb001_-en-p.pdf

Anyway, ik stop met de discussie. Als jullie het nodig vinden om het risico te nemen met alle gevolgen van dien, prima, maar ga het geen mensen adviseren aub.
Brazos schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:48:

Van alcohol kun je trouwens beter afblijven als je gaat rijden, doe je dat vaker?
Begrijpend lezen is ook een vak tegenwoordig he :)

Back on topic! Al zonder extra hardware aangesloten? HDDs, beeldscherm, tobo, muis, graka, alles loskoppelen wat niet nodig is. Wellicht is je PSU beschadigd, maar eerst even de rest uitsluiten!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Rickyboy30 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:50:
Inboedel wil ik inderdaad inschakelen, alleen moet ik dan dus wel vaststellen wat de exacte schade is.
Je kunt ook een offerte laten opstellen door een lokale computerboer. Wellicht dat je verzekering daar zelfs om gaat vragen.

Bij bliksemschade heb ik het zo al vaker geregeld en alles netjes vergoed gekregen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Fordox

Fordox

00101010

pryth schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 09:01:
[...]

[...]

http://literature.rockwel...s/sb/8000-sb001_-en-p.pdf

Anyway, ik stop met de discussie. Als jullie het nodig vinden om het risico te nemen met alle gevolgen van dien, prima, maar ga het geen mensen adviseren aub.

[...]

Back on topic! Al zonder extra hardware aangesloten? HDDs, beeldscherm, tobo, muis, graka, alles loskoppelen wat niet nodig is. Wellicht is je PSU beschadigd, maar eerst even de rest uitsluiten!
Dat is ESD zelf, dat heeft niks te maken met dat stofzuigers wel of niet ESD kunnen veroorzaken.
De lucht zelf is NIET statisch, alleen de zuigmond van de stofzuiger of eventuele stofdeeltjes in de lucht (maar dat komt alleen voor als het stof snel beweegt over een langere afstand). Mocht de stofzuiger de stof toch statisch maken, dan zou dat pas gebeuren op het moment dat het in de stofzuiger zelf zit en ALS statisch geladen stof langs het component gaat op een PCB, vloeit de stroom langzaam weg ipv dat je een Discharge hebt (de D in ESD) want de PCB 'verbruikt' die energie gewoon. Je moet ervoor zorgen dat je de stofzuiger mond nergens tegen aan houdt.
Daarom adviseer ik ook om een compressor/perslucht te gebruiken, de mond daarvan is vaak van metaal ipv plastic en je blaast op een afstand. Condens is ook geen probleem want de lucht wordt in de compressor niet gekoeld.

Als jij het nodig vind om bang te zijn voor alles, prima, maar ga die angst niet op andere mensen in praten.

[ Voor 21% gewijzigd door Fordox op 22-10-2014 12:31 ]

• Rickyboy30
redfoxert schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 09:07:
[...]

Je kunt ook een offerte laten opstellen door een lokale computerboer. Wellicht dat je verzekering daar zelfs om gaat vragen.

Bij bliksemschade heb ik het zo al vaker geregeld en alles netjes vergoed gekregen.
Heb het inderdaad al opgelost. Ben zelf ICT-er als beroep en mocht daarom ( vraag me niet waarom )) zelf een verklaring schrijven onder naam van het bedrijf waar ik in dienst ben dat alles kapoet was.

Inmiddels nieuwe MOBO/CPU e.d. en alles lijkt weer te werken, zo de HDD's aansluiten.
Helaas is de GPU ( GTX680 ) ook stuk, dus dat word een dure...

• EG Mike
Rickyboy30 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:14:
[...]

Heb het inderdaad al opgelost. Ben zelf ICT-er als beroep en mocht daarom ( vraag me niet waarom )) zelf een verklaring schrijven onder naam van het bedrijf waar ik in dienst ben dat alles kapoet was.
lol, plottwist. Maar, heb je het goed begrepen? Ga je niet met deze actie niet de verzekering van je bedrijf aanspreken, ipv. prive? Gekke gang van zaken van de verzekeraar...

Helaas is de GPU ( GTX680 ) ook stuk, dus dat word een dure...
Worden alleen je CPU en Mobo vergoed dan, ofzo?

• Fordox

Fordox

00101010

[...]

Gaat dat niet via een derde partij?
Ik spot een gat in het verzekeringssysteem.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hmm nou nee, een bedrijf geeft akkoord en verbind zijn naam aan het rapport.
Heb dit zelf ook ooit aan de hand gehad. Schade gemeld en door en voor mijn eigen werkgever een schade rapportje gemaakt.

Incidenteel is dit geen issue.

• Brazos
  • Niet online

Lijkt me verstandig, aangezien het over een stofzuiger gaat, en niet over ESD in het algemeen.

Maar toch leuk geprobeerd.
Domme vergelijkingen vragen om een dom antwoord.
Fordox schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 12:13: Je moet ervoor zorgen dat je de stofzuiger mond nergens tegen aan houdt.

Condens is ook geen probleem want de lucht wordt in de compressor niet gekoeld.
dat is inderdaad wel belangrijk.

Maar daar ontkom je ook niet aan, als je de mond er te dicht bij houdt heb je de kans dat het zich aan het bord zuigt en je de mond ertegenaan slaat. Ook niet bepaald bevorderlijk.

Ik zelf hou ongeveer zo'n 30cm afstand. En dat is tot nu toe altijd goed gegaan.

Koeling maakt overigens niets uit met condens. Samengedrukte lucht warmt op, en bij het afkoelen zal er condens ontstaan bij metalen oppervlakten in de tank/leidingen. Dit moet regelmatig worden afgetapt, maar helemaal tegen zul je het niet gaan.

[ Voor 72% gewijzigd door Brazos op 22-10-2014 18:08 ]

• EG Mike
Vanwaar die aggressieve houding eigelijk? Jullie twee lopen allemaal wel leuk te blaten, maar met fatsoenlijke bronnen komen, ho maar :)

• Rickyboy30
Mag dit topic gesloten worden?! Begint hier geheel off-topic te gaan.

• Brazos
  • Niet online
pryth schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 20:41:
Vanwaar die aggressieve houding eigelijk? Jullie twee lopen allemaal wel leuk te blaten, maar met fatsoenlijke bronnen komen, ho maar :)
Is geen agressieve houding hoor, komt voornamelijk door je eigen houding dat het "hard" wordt. Je "blaat" wat over een stofzuiger, blijkt de "heel veel voorbeelden" uit je duim niet te kunnen vinden, en onderbouwd dat met hetgeen wat dus juist niet optreed.

Je snapt uiteraard wel dat er dan nog weinig van je verhaal overeind blijft. Maar dat had je ook wel door toen je poogde de discussie maar meteen te sluiten met een irrelevante bron.

Dat je zelf niet met een stofzuiger wilt schoonmaken is je goed recht, heb ik eerder ook al gezegd dat ieder zelf moet bepalen hoe hij het doet, maar dat maakt het nog niet schadelijk, en ook geen reden om dit fabeltje te blijven verspreiden.

• Fordox

Fordox

00101010

pryth schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 20:41:
Jou bron sloeg nergens op gezien dat dat over ESD in het algemeen ging. Tuurlijk is ESD schadelijk en daar weet ik alles van, maar het zegt niet dat een stofzuiger ESD altijd schade veroorzaakt.
Wij zeggen dat de mond van de sotfzuiger schadelijk is, omdat deze opgeladen wordt door de lucht en stof die er langs heen loopt.

Laat ik je even de basis leren van ESD:
die toon slaat natuurlijk nergens op.

[ Voor 80% gewijzigd door br00ky op 23-10-2014 14:43 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Volgende keer geen offtopic discussies en persoonlijke aanvallen, mensen.

Probleem is blijkbaar opgelost dus om verdere escalatie te verkomen sluit ik dit topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.