pryth schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 12:56:
[...]
Er zijn een paar dingen verkeerd met jou opmerking.
1.Lijntjes en VIA's branden makkelijk door als er een verkeerd voltage op gezet wordt (door kortsluiting oid.). Zijn genoeg voorbeelden (ook uit eigen ervaring) te vinden.
2. Alcohol helpt wel corrosie te voorkomen, gezien je de rotzooi niet laat nestelen op de print.
3. Alcohol onttrekt wel water. Mik maar eens een glas water in een glas IPA, en vertel me wat er gebeurd.
4.
Daarom zei ik ook dat de printplaten in de rijst moesten, en niet de behuizingen. Deze las ik verkeerd, maar je opmerking wordt er niet beter op.. Vocht gaat namelijk alleen op de behuizing zitten, en niet op de kritieke onderdelen (de printplaat). Dom van mij!
5. Omdat ik hem 3 opties gaf, niet een stappenplan.
[...]
Dat is een van de domste dingen die je kan doen. Een fohn is funest voor hardware. Een fohn is als het ware een statisch-kanon, net als een stofzuiger. Je hebt mega veel geluk gehad dat je hardware nog werkt.
Ugh dit wordt een gevecht
1. Een lijn heeft praktisch geen weerstand, dus 1 lijn kortsluiten is niet bepaald mogelijk. Je kan wel een verkeerde voltage op de lijn zetten ja. In het geval van een pc zal een lijn niet zoveel voltage krijgen dat ie door fikt, dan zouden er al eerdere veiligheidsfuncties ingetreden zijn en je voeding levert sowieso niet meer dan 12 volt. In dit geval van laagspanning zie je alleen doorgefikte componenten.
2. Voorkomen ja, ik had het over het verwijderen en jij ook

.
3. De volume van het vloeistof wordt minder en de alcohol vormt een binding, maar het water zal niet zomaar mee-verdampen met het alcohol.
5. oke dat is een verkeerde interpretatie vanuit mijn kant
Over de föhn: Ik heb mijn collega even na gevraagd, en hij zegt zolang het component maar geaard is, dat de lucht die over het component blaast, niet schadelijk is. De mond van de föhn (het plastic waar de lucht langs gaat) is wel funest als je daarmee een component aan raakt. Hetzelfde dus bij stofzuigers.
Je kan ook niet-geaarde componenten droogblazen met een fohn, maar dan moet je ze even laten liggen zodat de lading langzaam weg vloeit i.p.v. dat je een snelle ontlading hebt.
De lucht die er vanaf komt/wordt aangezogen, zal niet schadelijk zijn, alleen onder bepaalde specifieke omstandigheden.
Er zijn wel betere mogelijkheden om je componenten droog te krijgen, dat wel
[
Voor 3% gewijzigd door
Fordox op 20-10-2014 14:07
]
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.