Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ten Eerst, sorry voor mijn nederlands - ik ben een buitenlander.

Ik ken een beetje met de nederlandse opleiding systeem en wil graag weten of mijn israëlische diploma gelijk als HBO of VWO is.

Ik studeer informatica (dit is de woord voor "computer science", toch?) in een "college". In onze colleges krijgen we ook BA en BSc diplomas en de studie cursussen zijn meestal gelijk als de cursussen van de universiteit.
Het verschil is meestal dat universiteiten meer prestige en meer mensen hebben.

Ik vergeleek mijn cursussen met die van TU Delft, bijvoorbeeld, en ze zijn bijna dezelfde als mijn cursussen, in tegenstelling tot de cursussen van informatica in hogescholen.

hebben jullie een idee van wat de werkgevers zou er van? HBO of VWO?

Groetjes,
Koko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:20

Wish

ingwell

VWO is eigenlijk middelbare school, dus "lager" dan HBO of WO. Ik vermoed dat je naar het verschil tussen HBO (Hoger Beroepsonderwijs) en WO (Wetenschappelijk Onderwijs) zoekt. Dat zou je op hoofdlijnen hier terug kunnen lezen, maar ik vind dat zelf wel abstract en geeft je denk ik niet voldoende houvast:
http://www.vu.nl/nl/oplei...ussen-hbo-en-wo/index.asp

Helpt dat?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Een diploma kun je laten waarderen door het Nuffic.

In het geval van informatica zou ik echter die moeite niet nemen. Werkgevers gaat het om kwaliteit en daar kun je ze als het goed is op meerdere manieren van overtuigen.

Als ik de startpost zo lees dan zou mijn eerste gevoel zijn dat het HBO niveau betreft. Dat is dus op zich nadelig. Dan moet je namelijk uit gaan leggen dat je misschien wel op het beste college hebt gezeten met een niveau wat zich kan meten met WO.

Het ligt ook een beetje aan wat voor job je voor ogen hebt. Bij een detacheringstoko of programmeerfunctie zal het geen bezwaar zijn, terwijl het hogere segment consulting of de grote multinationals nog wel een uitdaging kunnen vormen.

De meest eenvoudige oplossing in potentie is om nog even een korte master studie te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:29
Volgens mij moet je daarvoor bij het Nuffic zijn. Die hebben ook een mooi PDF'je over de opleidingen in Israel.

En als ik dat in vogelvlucht even bekijk lijkt dat allemaal redelijk gelijk te liggen met het Nederlandse stelsel.

Over een bachelordiploma uit Israel zegt men ook:
Dit getuigschrift is in Nederlandse termen vergelijkbaar met de graad van bachelor in
het wetenschappelijk onderwijs of hoger beroepsonderwijs, afhankelijk van de
richting.
Dus ja, in principe is een Israelische BSc gelijk aan een Nederlandse, en daarmee ook vergelijkbaar met een HBO-diploma.

Ik denk dat het eventuele verschil tussen de twee onderwijssystemen sowieso in het niet vallen ten opzichte van het feit dat je geen Nederlands diploma hebt, ongeacht of je opleiding hier meer op HBO of WO-BSc zou lijken.

Kan me voorstellen dat werkgevers de voorkeur geven aan een diploma dat ze direct op waarde kunnen schatten, maar dat is puur op basis van gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wish - je hebt gelijk. Ik bedoelde WO, sorry..
Ik merk dat de lesmethode zijn verschillend, maar de cursussen - de inhoud, het is bijna het zelfde zoals de nederlandse universiteiten. daarum vraag ik me af..

Rukapul - dankje voor je antwoord. Denk je ook dat als ik tijdens de studie werk, zal het een voordeel zijn in gelijk met een "fresh" universiteit student?

Thralas - dankje voor de links. volgens het citaat is niet de betekenis aan de universiteit bachelor diploma? "Wetenschappelijk Onderwijs" ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thralas - ik begrijp het.. het is universiteit OF hogeschool..
Dankje nog een keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Houdt even rekening met het volgende. In Nederland heb je:
HBO Bachelor: volwaardige 4 jarige opleiding
WO Bachelor: 2-3 jarige oplossing - wordt over het algemeen geen waarde aan toegekend (!) behalve als voorwaarde om een WO Master te mogen doen
WO Master: 1-2 jarige opleiding na een WO Bachelor (totaal dus 4-5 jaar)

Afhankelijk van de duur (jaren) en inhoud van de Israelische bachelor moet je jezelf dus ergens positioneren. Als dat op HBO of WO Master neerkomt dan kun je wel terecht. Als het WO Bachelor is dan is een Master zeer sterk aan te bevelen.
Rukapul - dankje voor je antwoord. Denk je ook dat als ik tijdens de studie werk, zal het een voordeel zijn in gelijk met een "fresh" universiteit student?
Dat is om het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 00:08
Het verschil tussen HBO en WO bestaat volgens mij alleen in NL. Met een "Bachelor" diploma of "Master" diploma kan je gewoon prima terecht in NL en je hoeft je volgens mij totaal niet druk te maken of dat nou in NL als HBO wordt gezien of WO. Dat kan een werkgever toch niet bepalen aangezien in het buitenland dat onderscheid simpelweg niet bestaat. Jou dus van tevoren al in 1 van die hokjes plaatsen zou onterecht zijn. Gewoon solliciteren met je diploma waarin Bsc vermeld staat + naam van de instelling en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rukapul - Volgens mij mijn studie program is gelijk als de WO bachelor: 3 jaar voor informatica + de cursussen zijn gelijk als die in de NL universiteiten en heel anders dan die van hogescholen. Ik had twijfel omdat op mijn diploma zou het zijn: Bachelor of Science van een "college" en niet "universiteit".

Jazco2nd - misschien wel het beste idee zou zijn om te laten zien welke coursessen studeerde ik in mijn diploma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
Het klinkt op het eerste gezicht als een universitaire B.Sc. Van welke onderwijsinstalling kom je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedoel je de naam van de college?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
Ja, als het een geaccrediteerde instelling is dan zal Nederland dat gewoon accepteren, verwacht ik.

Wikipedia: Higher education accreditation

Wikipedia: List of Israeli universities and colleges

Als je opleiding/instituut op die laatste lijst staat komt het vast goed. Anders wordt het moeilijker om aan te tonen dat de opleiding vergelijkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je volgt waarschijnlijk een HBO, in Nederland is de grens tussen HBO en WO bachelor (BSc) niet duidelijk gedefinieerd. Het komt in de praktijk erop neer dat als je na het HBO een Master wilt doen je eerst wat vakken van de universiteit moet inhalen door een schakel jaar te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wilke - alle college's zijn geaccrediteerde in Israel. Anders - ze kunnen niet werken.
Mijn college is Holon Institute of Technology, het is ook op die lijst.
Ik vroeg me af of het WO of HBO is.

Brilsmurfffje - Maar ik doe al cursussen van de universiteit.. Op HBO leren ze ook Calculus en Lineaire algebra, bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:26
In mijn 2 Informatica studies op 2 verschillende hogescholen nooit iets gehad dat daarbij in de buurt komt. Is meer kenmerkend voor universiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ShitHappen - Zo dit is het gevaal.. dit zijn cursussen van universiteit, maar hier kunnen die crusussen ook in college's leren...
Ik denk dat er geen definitief antwoord voor deze situatie, totdat ik eigenlijk van toepassing op een vacature in de Nederland... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:03

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 18:35:
ShitHappen - Zo dit is het gevaal.. dit zijn cursussen van universiteit, maar hier kunnen die crusussen ook in college's leren...
Ik denk dat er geen definitief antwoord voor deze situatie, totdat ik eigenlijk van toepassing op een vacature in de Nederland... :/
Het lijkt mij dat er inderdaad geen eenduidig antwoord is. Het gaat er vooral ook om wat de werkgever denkt, niet zozeer wat de echte waarde is van het diploma.

En in Nederland is het vaak zo dat universitaire studenten na de bachelor ook een master doen, waardoor bij veel bedrijven de instelling bestaat dat BSc -> HBO ("college"), MSc -> WO ("university"). Iemand met een universitaire bachelor valt er net tussen in. Bedrijven die een BSc zoeken, zoeken meestal iemand met een wat praktijkgerichtere opleiding (HBO) en bedrijven die een universitair opgeleid iemand zoeken, verwachten vaak een MSc.

Ik zou zeker overwegen om een master programma te doen, als dat haalbaar is (financieel en anderzijds). Met je BSc diploma kun je daar zo instromen (eventueel nog wat extra werk doen als je voorkennis niet goed aansluit op de master) en zodra je het MSc papiertje hebt, zul je een stuk makkelijker aan de slag kunnen (en waarschijnlijk ook met een wat hoger start-salaris).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik keek voor een aantal vacatures in NL en corrigeer me als ik het mis heb: meestal HBO en WO afgestudeerden kunnen zich aanmelden voor dezelfde vacature.
En voor de meer senior vacatures - ik neem aan dat alleen bachelor (hbo en wo) zou toch niet genoeg zijn, dan is een MSc zou verplicht inderdaad.
Wat denk jij?

Ik zou niet een master beginnen direct na de bachelor, want ik zou graag wat evenaarde eerste, wat ook heel belangrijk is, want ik ben niet zo jong..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Er zijn vacatures waar men een M.Sc. vereist, maar heel vaak werken academici in functies waarin je met HBO ook binnen zou kunnen komen. In de IT denk ik dat dat 75% van de gevallen is.

Senior heeft geen betrekking op je opleiding, maar juist op wat je daarna hebt bereikt. Vaak zie je wel dat mensen met een WO-achtergrond iets sneller in functienieau stijgen. Persoonlijk betwijfel ik of dat met de opleiding te maken heeft, misschien koppelt het wel op het IQ van de werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 16:52
Een Bachelor of Science wordt in Nederland alleen toegekend aan mensen die een WO Bachelor hebben gedaan. Dus dat zit wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

t_captain schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 09:00:
Er zijn vacatures waar men een M.Sc. vereist, maar heel vaak werken academici in functies waarin je met HBO ook binnen zou kunnen komen. In de IT denk ik dat dat 75% van de gevallen is.

Senior heeft geen betrekking op je opleiding, maar juist op wat je daarna hebt bereikt. Vaak zie je wel dat mensen met een WO-achtergrond iets sneller in functienieau stijgen. Persoonlijk betwijfel ik of dat met de opleiding te maken heeft, misschien koppelt het wel op het IQ van de werknemer.
Ik denk eerder hoe de persoon zich ontwikkelt. Genoeg HBO's die WO's overstijgen in functies en sneller doorgroeien al dan niet met het behalen van een WO graad. Na de MSc op je krent zitten levert je ook niets op. Daar wordt snel doorheen geprikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:02
creator1988 schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 14:17:
Een Bachelor of Science wordt in Nederland alleen toegekend aan mensen die een WO Bachelor hebben gedaan. Dus dat zit wel goed.
Vanaf 1 januari 2014 mag in sommige gevallen ook na een hbo-opleiding de titel Bachelor of Arts/Science gevoerd worden. Zie deze pagina (onder "Aanpassing titels hbo") en deze lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 14:44:
[...]

Ik denk eerder hoe de persoon zich ontwikkelt. Genoeg HBO's die WO's overstijgen in functies en sneller doorgroeien al dan niet met het behalen van een WO graad. [...]
Zoals je zegt, het ligt aan de persoon.

Opleiding is sowieso een factor die gaandeweg steeds kleiner wordt ten gunste van ervaring. Bovendien is een afgestudeerde HBO software engineer waarschijnlijk beter voorbereid op zijn eerste baan in het bedrijfsleven (meer praktijkgerichte opleiding en stages).

Er is best veel onderzoek gedaan naar factoren die succes op het werk bepalen. In het algemeen wordt intelligentie gezien als een van de meest beslissende factoren. Om die reden verwacht ik dat mensen met een WO-achtergrond net een streepje voor hebben. Al zal de spreiding in intelligentie binnen een groep vrij groot zijn ten opzichte van het verschil tussen het gemiddelde per groep. Met andere woorden, voor individuele gevallen biedt het niet veel voorspellende waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thralas schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 14:20:
Volgens mij moet je daarvoor bij het Nuffic zijn. Die hebben ook een mooi PDF'je over de opleidingen in Israel.

En als ik dat in vogelvlucht even bekijk lijkt dat allemaal redelijk gelijk te liggen met het Nederlandse stelsel.

Over een bachelordiploma uit Israel zegt men ook:

[...]

Dus ja, in principe is een Israelische BSc gelijk aan een Nederlandse, en daarmee ook vergelijkbaar met een HBO-diploma.

Ik denk dat het eventuele verschil tussen de twee onderwijssystemen sowieso in het niet vallen ten opzichte van het feit dat je geen Nederlands diploma hebt, ongeacht of je opleiding hier meer op HBO of WO-BSc zou lijken.

Kan me voorstellen dat werkgevers de voorkeur geven aan een diploma dat ze direct op waarde kunnen schatten, maar dat is puur op basis van gevoel.
Ik weet alleen niet of mijn BSc titel behaald aan de college hier in mijn land zou worden geïnterpreteerd als WO bachelor of HBO Bachelor in NL :? .
Ik denk dat er geen een definitief antwoord op deze, totdat ik echt op zoek naar een baan in het NL en aan hen de cursussen die ik nam laat zien.
Zoals geciteerd, het hangt af van de soort van de bachelor denk ik. bijvoorbeeld hier mensen studeren fysiotherapie in de universiteit, maar in NL je dit studeert alleen in het hbo-niveau..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:26
Ga ervan uit dat deze door een NL werkgever gelijk als HBO bachelor gezien gaat worden. Maar je kunt ook heel goed aan de hand van de bijbehorende cijferlijst laten zien wat je gedaan hebt.
Reageer gewoon op vacatures die je leuk/interessant lijken en zie wat ze ervan vinden.

Zo heeft mijn werkgever me aangenomen met alleen een Propedeuse op zak, terwijl hij eigenlijk op zoek was naar een BICT op HBO niveau. Leeftijd, leergierigheid en drive hebben de doorslag gegeven.
Pagina: 1