Toon posts:

Peltier gekrakt

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, voor de mensen die langer meelopen: ik heb toch ooit gezegd dat ik bij het aanspannen van m'n peltier een keertje luid 'PING' gehoord had, zondr schade te zien? Dat was dus de laag koelpasta die de scheur in het keramiek camoufleerde.

Gisteren meende ik dat ik zo nodig de boel eens in moest gaan bouwen, en het polystyreen door neopreen vervangen e.d.
Dus ik de boel uit elkaar gehaald, reservoir gesloopt (Maak NOOIT iets vast met siliconenkit! Maar dan ook nooit. Klotespul), blokje gedemonteerd, vochtinspectie, pelt eraf en schoongemaakt.

Er loopt dus WEL een mooie scheur dwars over de peltier heen. Toch werkt (werkte in ieder geval) het ding nog prima.

Is er een goede reden om die pelt te vervangen, of zou-ie het nog wel even uithouden? Als-ie langzaam minder word, vind ik het best. Maar als het risico dat-ie er van het ene op het andere moment mee ophoud groot is, dan moet ik toch eens zoeken naar een andere.

Verwijderd

klinkt spannend, maar ik denk dat jij hier gezien wordt als de expert... ik durf echt niet te zeggen of ie nu ophoud of starks maar als je naar de struktuur (opbouw) van een peltier kijkt zou je zeggen dat een scheur in het ceramiek niet veel uit maakt

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Wat zou er gebeuren als je Peltier opeens uitviel ?

Geen inspiratie

Verwijderd

zolang je temp. stabiel blijf kan je hem gebruiken. maar voor hoelang is de vraag :)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:24
Ik denk niet dat een scheur in het keramiek echt een probleem is. Zoals het keramiek overal nog goed contact maakt met de stukjes halfgeleider in de peltier is er denk ik niks aan de hand.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05 02:08
lijkt me toch niet lekker, als het niets uitmaakt waarom hadden ze dan niet al standaard er een scheur in gemaakt :?

oke ik weet het rare vergelijking, maar het is kapot en dat kan nooit goed zin ihmo

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

Als het kapot is kan het nog wel werken :)

• martijn12345
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Ik zou het gewoon erop wagen.
Je zet er gewoon een progje op dat ervoor zorgt : als CPU is warmer als X--> uitschakelen.Dan loop je toch geen enkel risico....

Waarschijnlijk heb je zoiets er toch al opstaan.

Geen inspiratie

• HitmanWVU
  • Laatst online: 04-08-2025
Hmm niet lief

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 18:12

marco899

Know's what he wants.

Ik heb hetzelfde ondervonden. Resultaat de peltier werkt nog wel, echter als deze langere tijd aanstaat, dan word de scheur groter, waardoor er geen goede geleiding (lees funktie van de warmtepomp word minder) onstaat. Kortom, gebruik hem liever op plaatsen die koeling kunnen gebruiken, maar die eventueel met een afname van de warmteoverdracht geen grote schade hiervan ondervinden.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:10
Ik heb even mijn pa gevraagd.

als de scheur aan de warme zijde zit en alleen in de keramieke plaat is er weinig aan de hand.
Het probleem is als er vocht bij komt dat het warmte element zelf kan corroderen.
Het keramiek doent alleen voor elektrische isolatie.

(stroom omdraaien is volgens hem mogelijk, de peltier dan dus ook omdraaien)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Wat is hiervan de oorzaak?

Een te grote spankracht tussen coldplate pelt en blok?

Dan zou ik die persoon van de berekeningen eens aan zijn oren trekken >:)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Tja.. Een scheur in het keramiek is vervelend.. Maar zolang je de pelt nog recht tussen het koelblok en je coldplate kunt klemmen zal er nog niet zoveel aan de hand zijn..

Je moet natuurlijk niet de zooi uit elkaar blijven halen en weer in elkaar zetten :)

Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat het niet zo heel goed is voor de koeleigenschappen, maar of het nou echt veel zal uitmaken..

Zit de scheur trouwens aan de hete of koude kant?

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

In principe is er nog niks aan de hand. Op het keramiek liggen de "printbanen" waarop de blokjes p en n materiaal liggen. Zolang de printbaan heel is, doet hij het nog.

Maar zou jij lekker rijden als je weet dat er een snee in je autoband zit, maar niet lekt?

Verwijderd

Topicstarter
De scheur zit in de warme kant, en in principe kan er geen vocht bij komen. De eerste barriere is al de koelprut, de tweede het neopreen en EVA foam (zwart+rood, ziet er leuk uit).

tempshutdown proggie werkt niet, dat doen we lekker hardwarematig met een tempsensor in de coldplate. Veel veiliger.

Ik blijf 'm gewoon gebruiken. Ik merk het vanzelf als-ie ermee stopt.

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 21:26 schreef martijn12345 het volgende:
Ik zou het gewoon erop wagen.
Je zet er gewoon een progje op dat ervoor zorgt : als CPU is warmer als X--> uitschakelen.Dan loop je toch geen enkel risico....
Oh nee? En wat als je pc nou is vastgelopen?
Dan kan dat proggie je systeem ook niet meer uitschakelen. Dus geen enkel risico.... ;)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Op woensdag 13 juni 2001 11:28 schreef bastard het volgende:

[..]

Oh nee? En wat als je pc nou is vastgelopen?
Dan kan dat proggie je systeem ook niet meer uitschakelen. Dus geen enkel risico.... ;)
Uitschakelen doet hij hardwarematig.. En dabit kennende is dat op een lompe manier >:) , dus dat zit wel goed!
Pagina: 1