Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Topicstarter
Is een boeteclausule bij detavast constructie gebruikelijk/mogelijk?

Ik krijg regelmatig de vraag of ik interesse heb in een datavast constructie maar wat als ik na 6 maanden niet in dienst wil?

Zijn er dan in die detavast contracten wel eens sancties opgenomen?
Hetzij in de vorm van een boete danwel een niet uitgekeerde bonus (=boete).

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kijk in de concept-overeenkomst? ;) Of vraag het bij een concreet aanbod dat je ook zou overwegen.

Ik zou het overigens niet accepteren, of hooguit als het voor beide partijen geldt. Als het al mag, geen idee.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Topicstarter
F_J_K schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 11:15:
Kijk in de concept-overeenkomst? ;) Of vraag het bij een concreet aanbod dat je ook zou overwegen.

Ik zou het overigens niet accepteren, of hooguit als het voor beide partijen geldt. Als het al mag, geen idee.
Ja, ik krijg meestal contracten van een paar A4-tjes dus het zal niet zo makkelijk te zijn weg te moffelen.
Ik ben er nog nooit op ingegaan maar vraag het me gewoon af.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-10 23:11
De antwoorden die ik geef, zijn gebaseerd op mijn eigen ervaring.

Ik krijg regelmatig de vraag of ik interesse heb in een datavast constructie maar wat als ik na 6 maanden niet in dienst wil?

Daar is het in eerste instantie een detacheringstrol voor. Beide partijen moeten uitvinden of ze elkaar liggen.
Mocht dit niet het geval zijn, dan zit daar geen boete op. Afhankelijk van je contract kan het betekenen dat je direct werkloos bent.

Zijn er dan in die detavast contracten wel eens sancties opgenomen?
Alleen als dit duidelijk in een contract is vast gelegd. Echter zijn per 1-1-2015 concurrentiebedingen zo goed als onhoudbaar geworden en zal het eerder van toepassing zijn op te vroeg overgaan van detacheerder naar klant.

Hetzij in de vorm van een boete danwel een niet uitgekeerde bonus (=boete).
> Verwacht eerder een negatieve recensie in de branche dan een ' boete'. Dat kan het wel lastiger maken om bij bepaalde bedrijven aan de slag te gaan via detachering ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-10 16:38

avotar

P0werd by Black Coffee

Een niet uitgekeerde bonus is geen boete. Het is geld waar je eventueel voor in aanmerking kwam.
En dan wellicht niet krijgt.

Een boete kan imho niet eens. Je tekent namelijk een nieuwe arbeidsovereenkomst met je nieuwe werkgever. Het enige voordeel aan een detavast constructie is volgens mij dat je niet zit te rommelen met een relatiebeding.
wat blijkbaar veel mensen nog steeds verwarren met een concurrentiebeding

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Topicstarter
avotar schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 13:27:
Een niet uitgekeerde bonus is geen boete. Het is geld waar je eventueel voor in aanmerking kwam.
En dan wellicht niet krijgt.
Een niet uitgekeerde bonus is effectief natuurlijk hetzelfde als een boete, dat probeerde ik ook aan te geven.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
MrMonkE schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 02:51:
[...]

Een niet uitgekeerde bonus is effectief natuurlijk hetzelfde als een boete, dat probeerde ik ook aan te geven.
Hoezo dat dan?
Je moet er niet van uit gaan dat je een bonus altijd, in 100% van de gevallen, uitgekeerd krijgt. Anders is het geen bonus meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

D_Jeff schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 11:23:
Echter zijn per 1-1-2015 concurrentiebedingen zo goed als onhoudbaar geworden en zal het eerder van toepassing zijn op te vroeg overgaan van detacheerder naar klant.
Heb je hier een bron van? Want ik ben hier wel erg benieuwd naar. Heb zelf een zaak over concurrentiebeding gehad en teken per def nooit meer een concurrentiebeding, maar het zou fijn sapiens om te weten dat er beperkingen in zijn gekomen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Laatst online: 01-10 16:38

avotar

P0werd by Black Coffee

Ardana schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 03:46:
[...]

Heb je hier een bron van? Want ik ben hier wel erg benieuwd naar. Heb zelf een zaak over concurrentiebeding gehad en teken per def nooit meer een concurrentiebeding, maar het zou fijn sapiens om te weten dat er beperkingen in zijn gekomen.
Idem. Ik lees veel referenties naar dit statement inderdaad, maar geen bron of iets dergelijks.
Hoewel nogmaals bij een detavast constructie een concurrentiebeding mijns inziens niet van toepassing kan zijn.
Napo schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 08:12:
[...]

Hoezo dat dan?
Je moet er niet van uit gaan dat je een bonus altijd, in 100% van de gevallen, uitgekeerd krijgt. Anders is het geen bonus meer.
Dat dus. Maar veel mensen denken duidelijk zoals TS.

OT: ga bij CGI werken, dan zul je wel merken dat een bonus ook echt een bonus is.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 10:05
Ardana schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 03:46:
[...]
Heb je hier een bron van?
Een concurrentiebeding kan vanaf 1 januari 2015 in beginsel alleen nog maar worden overeengekomen in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. In een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan vanaf 1 januari 2015 alleen nog een concurrentiebeding opgenomen worden als uit de bij het concurrentiebeding opgenomen schriftelijke motivering van de werkgever blijkt dat het concurrentiebeding noodzakelijk is vanwege zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen.
http://hetarbeidsrechtadv...g-minder-vaak-toegestaan/

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Detavast is wel de slechtste manier om bemiddeld te worden. Je wordt er geen snars beter van door eerst een paar maanden bij een cowboy op de loonlijst te staan en daarna feitelijk geen enkele zekerheid te hebben.
Je kunt beter direct in dienst treden bij het beoogde bedrijf. Die willen je immers hebben. Dan heb je ook geen discontinuïteiten in pensioenopbouw en vakantiedagen etc.

Mijn recept (in de praktijk een keer toegepast) is om lekker op gesprek te gaan. Als het tot een aanbieding komt vooral met de werkgever te onderhandelen. Die wil je immers hebben en zal het niet af laten ketsen! Ben je er uit, dan moet de cowboy weggewerkt worden. Heel simpel, weigeren bij hun te tekenen. "los het onderling maar op met een fee oid, maakt mij niet uit, maar ik ga direct in dienst of anders niet"
Levert je een paar telefoontjes op. Gewoon rug rechthouden, je bent echt de enige niet die dat doet. Ze proberen je over te halen wel mee te willen doen aan detavast maar uiteindelijk halen ze echt wel bakzeil en regelen ze het onderling met een bemiddelingsfee.

alles kan off-topic

Pagina: 1