Toon posts:

Vervanging van CPU en grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

ik ben reeds jaren een fervent world of warcraft speler. Met het oog op de nieuwe uitbreiding die binnenkort uitkomt moet ik mijn oude gaming pc een upgrade geven, anders voldoet de pc niet meer aan de systeem vereisten om het spel te spelen. In 2004 heb ik de pc gekocht (zelf in elkaar gezet destijds) en is nu enorm verouderd. In de loop der jaren wel upgrades uitgevoerd aan werkgeheugen en grafische kaart maar ook dit is alweer jaren geleden en verouderd.

Ik heb zelf het idee de grafische kaart en de CPU te vervangen (binnen de mogelijkheden van mijn moederbord).

Dit is mijn huidige systeem:

Moederbord: Asus P5B DH Deluxe (socket 775)
CPU: Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,4 ghz
Grafische kaart: Ati Radeon HD 4800
Werkgeheugen: 8 GB ram (durf specificaties niet te zeggen, kan ik nergens meer vinden)
Operating system: Windows 7 Ultimate

Als ik puur de Windows Experience performance rating aanhoud, dan zijn de CPU en werkgeheugen de bottlenecks. Deze krijgen als cijfer een 5,9. Grafische kaart scoort beter met een 7,6.

Nu weet ik dat world of warcraft voornamelijk CPU afhankelijk is. Vandaar dat ik het werkgeheugen even buiten beschouwing wil laten. De CPU was 1 van de eerste CPU''s die een Core 2 Duo had. Deze is flink verouderd.

Nu heb ik op marktplaats een tweedehands Core 2 Quad Q9650 gevonden voor een aardige prijs van 40,- euro. Deze CPU kan nog net draaien op mijn moederbord, het is een socket 775 CPU en word ondersteund door het moederbord volgens de ASUS website. Ik neig ernaar om sowieso deze CPU aan te schaffen.

Wat betreft grafische kaart, tast ik volledig in het duister. Nu heb ik een Radeon HD 4800.
De uitbreiding van world of warcraft die eraan zit te komen meld een minimale vereiste van een Radeon HD 4850. Hier voldoe ik dus alvast niet aan.

Nu heb ik 2 vragen aan jullie:
1) Kunnen jullie je vinden in de keuze voor de CPU: Core 2 Quad Q9650 (tweedehands)
2) Kunnen jullie me op weg helpen met een degelijke videokaart die de game gewoon degelijk kan spelen zonder gekke FPS drops etcetera?

Het budget dat ik hiervoor over heb is max 150,- euro. 40 euro is normaliter gereserveerd voor de CPU die hierboven al vermeld word. Dus blijft er 110 euro over voor de grafische kaart.

Ik hoor jullie graag!

Gr

Andre

• Compuse
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 31-12-2025
Een Q9650 is prima, mijn oude i5 760 kan alles ook nog aan wat mijn vriendin hem voorschoteld; 40 euro is een nette prijs! Hiernaast een 7950 plaatsten en voor minder dan 150 heb je weer een prima systeem! Kan zijn dat de hogere tdp van de gpu en cpu problematisch uitpakken voor de 10 jaar oude psu (voeding)!

Stealth3D, RAGE3D,i740, Voodoo, Viper V770, Voodoo3 2000, Geforce 256, GF2 GTS, Ti4200, FX5700, 6600GT, Radeon 9600, 9800, x800, HD2400, HD3850, HD5770, HD7950, GTX690, 780ti, 970, 980ti, 980m, 1050Ti, 1060, 1070, 1080, 3060m, 2060S, RTX3060ti, 4060

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-02 09:01
Je hebt het ook nog niet over de harde schijf gehad, ik neem aan dat daar nog een oude mechanische hdd in zit. Kijk ook eens voor een 2e hands ssd. Dat scheelt ook enorm met WoW.
Een 128GB ssd is meer als genoeg voor windows + WoW
Die Q9650 is een hele leuke upgrade voor je en lekker goedkoop. Videokaart zou ik een 2e hands van de vorige generatie nemen. Die worden nu veel van de hand gedaan vanwege de komst van de GTX 970/980.
Een AMD 7950/7970 zijn prima kaartjes. Of de nvidia tegenhangers zoals een GTX670/680 of 770/780.

Zoals hierboven aangestipt moet je wel even naar je voeding kijken, aangezien die waarschijnlijk ook behoorlijk oud is.

Gezien je budget is de AMD7000 serie of nvidia 600/700 net even te duur.
Dit is een heel leuk kaartje voor 50 euro. V&A aangeboden: Sapphire HD 6870 Vapor-X Edition

[ Voor 16% gewijzigd door arbraxas op 17-10-2014 00:46 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-02 14:50
WOW leunt vrij zwaar op de CPU, de Q9650 is een goede upgrade voor je, voor 40 euro een keurige prijs ook. Een nieuwe videokaart rond de 50-100 euro er bij pakken is dan ook een goede upgrade. Je hebt nu een 4830/4850/4870/4890. Een AMD 7850 of beter is een mooie upgrade of een GTX 660 of 750ti of beter. Die zijn tweede hands wel onder de 100 euro te krijgen.

Je moederbord ondersteunt geen Sata600, een SSD zul je dan niet ten volle kunnen gebruiken, al zou het zeker nog een forse upgrade zijn tov je huidige harde schijf. Persoonlijk zou ik eerder een goede nieuwe voeding pakken. Zoiets bijvoorbeeld Seasonic-s12II 520Watt. Dit levert misschien niet meteen betere game prestaties maar is voor de levensduur van je systeem wel een mooie upgrade.

Eventueel kun je je Q9650 ook nog wat overclocken, maar dan moet er nog een aparte CPU koeler bij.

[ Voor 40% gewijzigd door Royal-Roy op 17-10-2014 09:27 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:32
Heb zo het idee dat die pc uit 2006 is en niet 2004, Core 2 Duo's waren er in 2004 nog niet en je spreekt ook niet van een moederbord of processor upgrade sindsdien dus de pc is ietsje minder verouderd dan je denkt.

De tip van de SSD is een heel goede, maar daar ga je toch je budget iets voor moeten verhogen.

Wat betreft je videokaart en die minimum specificaties, een Ati Radeon HD 4800 bestaat niet, die naam wordt meestal als verzamelnaam gebruikt voor de 4830-4850-4870-4890, kans is dus groot dat je wel een 4850 hebt en het verschil tussen een 4830 en 4850 is nu niet zo groot dat de game plots niet meer zou werken. Blizzard meldt wel de 4850 als het minimum, maar de minimum videokaart aan de kant van Nvidia is een veel tragere 8800GT dus lijkt mij dat die 4850 als minimum overdreven is.

Maar een andere videokaart zou wel op zijn plaats zijn, ik zou echter niet upgraden naar een HD 6870 want die stap is veel te klein en die is al redelijk verouderd. Ik zou eerder bij AMD een 7850, 7870, R9 270, R9 270X, 7870XT of 7950 overwegen. Dat zijn allemaal videokaarten die je tweedehands voor rond de €100 moet kunnen vinden (nu ja de R9 270's misschien niet zo maar dat zijn toch 7870's). Bij Nvidia kun je een GTX 750, GTX 750Ti, GTX 660, GTX 660Ti, GTX 670 of GTX 760 nemen. De GTX 750 (Ti) zou misschien geen slechte optie zijn aangezien je al een oudere pc hebt en de voeding misschien niet zo sterk meer is.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de uitgebreide en informatieve reacties, heel prettig!
Eens te meer word bevestigd voor mij hoe fijn het tweakers forum altijd is!

MacPoedel, je hebt gelijk, de pc is inderdaad uit 2006. Kleine meevaller, al is de pc nog steeds oud zat :)
De SSD staat op mijn verlanglijstje maar dit is niet voor nu. Een SSD zal komen zodra er een gehele nieuwe pc zal komen maar dat vind ik nu nog te vroeg. Voor nu zal het vooral CPU en graka worden.

Er werd gevraagd wat voor voeding ik nu heb en wat voor harde schijf:

Voeding: Antec Neo He 550 watt (destijds ruim voldoende watt gekozen om veilig te zijn, hopelijk is deze voeding nog voldoende)

Harde schijf: 1x Seagate Barracuda 7200 RPM 250GB
Harde schijf: 1x Western Digital Raptor, 36 GB 10000RPM

Vooral de raptor was destijds razendsnel. Ik vind het op zich niet erg wat langere laadtijden te hebben ingame, dat moet ik gewoon voor lief gaan nemen. Dat veranderd wel weer zodra de nieuwe pc komt, over ca 1,5 jaar ofzo.

Zou de voeding nog voldoende zijn om de rappere CPU en graka nog te kunnen draaien of is ook hier een nieuwe voor nodig? Zo ja, dan komen er wat teveel upgrades om de hoek kijken denk ik zo.

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-02 14:50
Qua wattage is de voeding prima. Je systeem zal niet noemenswaardig meer gaan gebruiken dan het nu doet en verwacht dat je bij normaal gebruik lang niet die 500watt nodig zal hebben. Antec bouwt ook wel redelijke voedingen, maar hij is al wel op leeftijd. Aan de andere kant, om nu te investeren in een voeding terwijl de totaal waarde van het systeem niet heel hoog meer is is misschien ook wat dubbel.

Koop de Q9650 en besteed ongeveer 100 euro aan een grafische kaart zoals hierboven vermeld.
nVidea: GTX 660 of beter, of GTX 760 of beter
AMD: 7850 of beter, 270 of beter.
beetje afhankelijke van wat er 2e hands wordt aangeboden. (veel AMD 7950's gaan op het moment voor rond de 100 euro, denk dat dat een erg goede koop zou zijn) Als je voornamelijk WOW speelt dan is een 7850 ook voldoende. WOW leunt zwaar op je CPU en die gaat anders toch de bottleneck vormen.

Je zou nog kunnen overwegen om een CPU koeler aan te schaffen om de Q9650 nog wat over te klocken. maar je hebt wel een wat ouder moederbord en PSU, of dat verstandig is voor de levensduur is dan weer een 2e.

[ Voor 18% gewijzigd door Royal-Roy op 17-10-2014 13:28 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:32
Als je toch van plan bent binnen anderhalf jaar een nieuwe pc te kopen, zal je huidige voeding wel volstaan.

Die harde schijven zijn wel echt gepasseerd, 36GB volstaat nog maar net om Windows 7 op te installeren en vereist dat je geregeld schoonmaakt. Ze maken volgens mij ook een hoop lawaai, harde schijven zijn de laatste 8 jaar een stuk stiller geworden, en over het algemeen ook sneller zelfs met lagere draaisnelheden. Ik zou toch de aankoop van een SSD loskoppelen van die van een nieuwe pc omdat je weinig onderdelen zo gemakkelijk kunt wisselen tussen pc's als een SSD. Ze zijn klein, hebben maar 2 kabeltjes nodig en passen in ongeveer alles (desktops en laptops). Bovendien kost een 250GB SSD tegenwoordig minder dan €100 en daarmee zou je al bijna evenveel opslag hebben als wat je nu hebt dus zou je eigenlijk van het geratel van je harde schijven verlost kunnen zijn. Je budget is waarschijnlijk zo beperkt omdat het weinig zinvol is om veel geld in een oude pc te investeren, maar een SSD zou je dus kunnen meenemen naar de volgende.
Pagina: 1