Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vliegtickets prijzen verschillen wie kan het verklaren

Pagina: 1
Acties:

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 19:34

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Wie vliegt, checkt natuurlijk alle prijsvergelijkers om er zeker van te zijn dat je de beste prijs betaalt.

Maar wat ik vandaag zag, zakt mijn broek vanaf....

Ik ga over een tijd naar Amerika, Minneapolis. Ik ga met een vriend die in Duitsland woont. Ik vlieg van Amsterdam, hij via Luxemburg. Hij vliegt van Luxemburg met KLM naar Amsterdam en dan pakken we samen dezelfde vlucht naar Minneapolis.

Ik betaal retourtje 1160 euro.
Hij betaalt 520 euro.

WTF?? Hoe is dat mogelijk?

Slaat nergens op. Ik zou (als ik het zou willen) naar Luxemburg kunnen vliegen a 200 euro, dan zou ik hiermee nog steeds meer dan 400 euro uitsparen. Overstap in Luxemburg zou dan minder dan 1 uur zijn. Eventueel zou ik mijn bagage pas op AMS (na Luxemburg) kunnen inchecken.

Het is toch van den zotte?

Volgens mij kan je dit niet "fake" boeken en pas in Amsterdam opstappen. Scheelt mij tijd om zinloos naar Luxemburg te vliegen.. Maar wel 400 euro goedkoper.

Hoe.is.dit.mogelijk??

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-11 13:23
Heeft hij niet gewoon geboekt laatst toen KLM die acties had vanwege zoveel jaar bestaan?

It's All In The "Mix"

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Nee ik check gewoon de prijzen die te vinden zij op klm of elk ander vergelijkingssite. Geen actie prijs oid. Ik zou nog een klein verschil "normaal" vinden maar meer dan 600 euro verschil tov zijn vlucht via Luxemburg is niet normaal. Afgezien van het verschil in afstand zou je verwachten dat via AMS het toch goedkoper zou moeten zijn.

Een korte check op internet is het bijvoorbeeld niet mogelijk om de eerste vlucht te "missen" (als ik vlucht van AMS naar LUX niet zou nemen, maar wel betalen) . Dan gaat de hele trip niet door (no show). ...
Moet toch mogelijk zijn om goedkoper te kunnen krijgen.
Btw ik woon echt vlak naast Schiphol dus "ff" naar Luxemburg rijden oid is niet echt een optie.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ja dit klopt, ik heb hier al eens uitleg over gevraagd.

Mijn schoonmoeder vliegt vanaf Italië -> Amsterdam -> Calgary en betaald 650 euro voor een retour.

Mijn ouders stappen op DEZELFDE vlucht op in Amsterdam, zelfde datum e.d. en betalen 850 euro!

Je mag inderdaad geen vlucht meer missen omdat mensen misbruik van de situatie maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Megamind op 17-10-2014 01:23 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Transit passagiers betalen een ander tarief op Schiphol dan vertrekkende passagiers. Ook is Luxemburg geen geliefde startplek, Amsterdam wel. Tja...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
gambieter schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 01:25:
Transit passagiers betalen een ander tarief op Schiphol dan vertrekkende passagiers. Ook is Luxemburg geen geliefde startplek, Amsterdam wel. Tja...
Meer dan 600 euro verschil ik kan dat niet geloven. Misschien 200 euro ofzo dus er moet iets wezenlijks aan de hand zijn. Prijs retour naar Luxemburg van Amsterdam is 200 euro. Dus hij betaalt extreem gezien "maar" 320 euro voor dezelfde trip van Amsterdam naar MSP. Hoe is dit te verklaren...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Simpel.vraag.en.aanbod.

Vanaf Amsterdam naar Minneapolis zijn er niet zoveel non-stop vluchten. Ik heb 't niet gecheckt maar waarschijnlijk is 't alleen KLM/Delta die dat doen. Dus ze kunnen ruwweg vragen wat ze willen: iemand die vanaf Amsterdam non-stop naar MSP wil, gaat dat betalen.

Op het moment echter dat je *via* amsterdam reist, heeft KLM opeens met concurrenten te maken die feitelijk hetzelfde product aanbieden: van waar je bent naar MSP, via een andere stad. En dan kunnen ze dus niet meer zomaar vragen wat ze willen, want de concurrenten vragen minder en dan betaalt niemand die prijs aan KLM nog (want het product van de concurrent is nagenoeg identiek.) Dus dan vragen ze liever wat minder dan dat je niet met ze vliegt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Volgens mij kan je dit niet "fake" boeken en pas in Amsterdam opstappen. Scheelt mij tijd om zinloos naar Luxemburg te vliegen.. Maar wel 400 euro goedkoper.
Wat wel kan als je met handbagage reist, is op de heenweg in Luxemburg opstappen, maar op de terugweg in Amsterdam uitstappen.
Hoe.is.dit.mogelijk?
Een probleem is dat je er niet achterkomt, totdat je daadwerkelijk vanaf Luxemburg boekt.
Ik zou (als ik het zou willen) naar Luxemburg kunnen vliegen a 200 euro, dan zou ik hiermee nog steeds meer dan 400 euro uitsparen. Overstap in Luxemburg zou dan minder dan 1 uur zijn.
Dit is wel gevaarlijk, want bij vertraging mis je de vlucht. Als je alles als één vlucht boekt, is een vertraging minder erg omdat je alsnog naar de bestemming wordt vervoerd en een schadevergoeding krijgt als je veel later aankomt.

Ik heb gelezen dat ze op Europees niveau regels willen maken die de voorwaarde verbiedt dat bij een no-show de rest van het ticket vervalt. Helaas kan ik er nu niets over terugvinden.verkeerd onthouden:
Er komt ook een gedeeltelijk verbod op het ‘no show’-beleid. Tot vandaag was het de regel dat wie geen gebruik maakte van de heenvlucht van een retourticket, geweigerd kon worden op de terugvlucht. Dat kan in de toekomst niet meer, hoewel luchtvaartmaatschappijen nog wel regels mogen opleggen voor het opeenvolgend gebruik van vluchten die deel uitmaken van dezelfde reis. Het is dus niet mogelijk om als Nederlander een (veelal goedkopere) vlucht van Düsseldorf via Schiphol naar Manilla te boeken en vervolgens gewoon op Schiphol op te stappen.

[ Voor 24% gewijzigd door GlowMouse op 17-10-2014 03:13 ]

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:10
Als jij nou ook via een buitenlandse luchthaven zou reizen, dan zouden jullie allebei goedkoper uit zien. Bijvoorbeeld via Frankfurt of Londen.

Je druk maken om de ticketprijzen zou ik sowieso niet doen. Er zijn genoeg (goedkopere) alternatieven te vinden via andere luchthavens. Al ben je niet altijd even snel op de plaats van bestemming. Overigens helpt het ook om vroeg te boeken.

• Megamind
oohh schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 15:52:
Als jij nou ook via een buitenlandse luchthaven zou reizen, dan zouden jullie allebei goedkoper uit zien. Bijvoorbeeld via Frankfurt of Londen.
Ja want 100 euro besparen om daarna 200 euro aan een ICE ticket uit te geven helpt..
Je druk maken om de ticketprijzen zou ik sowieso niet doen. Er zijn genoeg (goedkopere) alternatieven te vinden via andere luchthavens. Al ben je niet altijd even snel op de plaats van bestemming. Overigens helpt het ook om vroeg te boeken.
Heb je hier een bron voor? Want uit mijn ervaring maakt het zo goed als niet uit om een jaar van te voren of 2 maanden van de te voren te boeken.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:27

Sharky

Skamn Dippy!

Megamind schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:14:

Heb je hier een bron voor? Want uit mijn ervaring maakt het zo goed als niet uit om een jaar van te voren of 2 maanden van de te voren te boeken.
Via de prijsvechters wel, of dat nog steeds zo is weet ik niet. Ik ben een keer in de winter voor 15 euro (ex alle extra kosten) naar Italië gevlogen.

This too shall pass

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:16

Metalfreak

Hoije woh!

Wij hadden het laatst ook gezien ja, Düsseldorf -> Amsterdam -> Johannesburg was zo'n 300 euro goedkoper dan diezelfde vlucht Amsterdam -> Johannesburg. Op dezelfde dag gekeken. Maar gelukkig is voor ons Düsseldorf ook een flink stuk dichterbij, daar ben ik in een drie kwartier, terwijl ik dik 2 uur naar Schiphol moet reizen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Megamind
Sharky schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:41:
[...]

Via de prijsvechters wel, of dat nog steeds zo is weet ik niet. Ik ben een keer in de winter voor 15 euro (ex alle extra kosten) naar Italië gevlogen.
Dat zeker weten, maar alle niet budget airlines (KLM is geen budget airline of prijsvechter) hebben vaak vaste prijzen. Ik heb toegang tot Sabre booking en daar kan je een prijsverloop op zien en pas als het echt lastminute wordt gaan vaak de prijzen omhoog, maar ook niet lang altijd.

Verwijderd

Dit is niet zo heel vreemd hoor, ik betaal ook weinigere wanneer ik via Dusseldorf naar China vlieg met een tussenstop op Schiphol terwijl de vlucht zonder tussenstop en rechtstreeks via Schiphol veel duurdere is. Zo werkt het blijkbaar gewoon, ik snap dat zelf natuurlijk ook niet eerlijk gezegd.

• Megamind
Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 17:19:
Dit is niet zo heel vreemd hoor, ik betaal ook weinigere wanneer ik via Dusseldorf naar China vlieg met een tussenstop op Schiphol terwijl de vlucht zonder tussenstop en rechtstreeks via Schiphol veel duurdere is. Zo werkt het blijkbaar gewoon, ik snap dat zelf natuurlijk ook niet eerlijk gezegd.
Het is vrij simpel. KLM/Schiphol wilt dat mensen door hun vliegveld vliegen want is goed voor de nummers, goed voor de restaurants en de banen.

Dus als mensen vanuit Frankfurt vliegen en overstappen in Zurich of Rome dan kost dat passagiers voor Schiphol. Dus hoe lok je mensen naar Schiphol, door met lage prijzen te adverteren, die lage prijzen moeten weer gecompenseerd worden met passagiers die op Schiphol opstappen.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 17:19:
Het is op zich niet zo lastig. Ten eerste kiezen veel mensen voor een nationale maatschappij. Niet zozeer in ons land, maar in Duitsland, Frankrijk en Italië speelt dat heel erg. Dus wil je als KLM in Duitsland klanten zien te krijgen om via Schiphol naar X te vliegen, moet je dus die achterstand al overbruggen.
Ten tweede is direct vliegen op zich altijd favoriet. Waarom van A naar C via B vliegen als je ook direct van A naar C kan? Dus wil KLM wederom die Duitse klant naar C brengen, moeten ze tegen de directe vlucht van bijv. lufthansa concurreren.
Als laatste speelt ook de lokale welvaart/omstandigheid een rol. In West Europa is dat geen grote factor, maar als in een land de gemiddelde prijs van alles laag ligt, zal een ticket ook minder kosten.

In alle drie de gevallen zal een buitenlandse maatschappij de prijs lager moeten maken dan de lokale maatschappij om de nadelen te overbruggen.

Je zal zien dat, over het algemeen, vanuit elk land een directe vlucht met maatschappij X duurder is dan met maatschappij Y die niet uit dat land komt. Dus vanuit Duitsland is KLM vaak goedkoper dan lufthansa en in ons land omgekeerd.

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 19:53
Je betaalt nu meer omdat het En KLM is EN je vertrekt van schiphol EN het is een directe vlucht.

Het is voor mij makkelijker te zeggen omdat ik in het zuiden des lands woon, maar ik zou een vertrek met overstap vanaf Brussel overwegen. Dan vlieg je ook met Delta, maar de vluchten zijn vanaf iets meer dan EUR 550,- beschikbaar. Moet je vanaf Amsterdam wel bijna 3 uur rijden en wat langer vliegen, maar dan kan je EUR 500,- meer uitgeven op je vakantie.
Pagina: 1