Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 15:41:
Daarnaast moet ik daar verplicht met Java werken. Alhoewel de bedoeling van de opleiding is dat je de theorieën los van de talen moet zien (waarin ze ook niet echt slagen, want werkelijk alles is op Oracle gericht), had ik toch liever dat je daarin de keuze had.
Het staat gewoon te ver weg van de werkelijkheid. Maar het is nou eenmaal omdat bedrijven daar naar vragen.
Er zijn anders ontzettend veel Java vacatures in Nederland en wereldwijd wordt het veel vaker gebruikt dan bijvoorbeeld het .NET framework.
Ik geloof wel dat de technieken die je leert een beetje achterhaald zijn, maar Java is nog steeds een taal die veel gebruikt wordt. De manier waarop wijkt alleen af.
Zo heb ik ooit geleerd om het Observer pattern te gebruiken met de Observable class en Observer interface. Hartstikke fijn natuurlijk, maar in de praktijk zal een EventSource en EventObject implementatie veel vaker gebruikt worden vermoed ik.
Plain jdbc? Zeer waarschijnlijk zal je JdbcTemplate, Hibernate, eBeans of iets anders gebruiken.
Java Server Faces? Waarschijnlijk ben je liever met het Play Framework bezig.
Maar dat neemt niet weg dat het goed is om de basis te leren.
Daarnaast zijn verschillende JVM talen in opkomst zoals Scala en Kotlin die er zomaar voor kunnen zorgen dat ze zelfs marktaandeel van .NET wegnemen. En voor die talen is het ook erg handig als je een goede basis in Java hebt.
De opkomst van Android heeft Java ook weer populairder gemaakt.
Dus ik ben erg benieuwd waarom het zo'n ramp is om Java te leren?
Zelfs startups wagen zich vaak nog aan Java, omdat het ecosysteem open source en gratis is. Waarom een Windows Server met SQL Server voor duizenden euro's neerzetten, als je hetzelfde kan met een Linux server met Java en Postgres (of een NoSQL implementatie) als data backend.. zonder licentiekosten te betalen?
Of dacht je dat Microsoft dit jaar .NET uit barmhartigheid open source heeft gemaakt en daarom ook ASP.Net vNext op Linux draait?
Met vriendelijke groeten, van een .NET developer die zich in zijn vrije tijd alsnog in Java verdiept
PS:
Vergeleken met Scala en Kotlin is C# zelfs een beetje ouderwets

Het is jammer dat Microsoft niet meer focus op F# heeft gelegd.
[
Voor 12% gewijzigd door
Lethalis op 18-10-2014 12:48
]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.