Problemen met Asus z97 chipset moederborden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-06 21:50
Eerst even mijn pc onderdelen:
Asus Maximus VII Ranger
Intel i5 4690K
Gigabyte GTX970 G1 Gaming
Crucial MX100 256GB SSD
Windows 7 Home Premium 64 Bit (legaal)

Na het opnieuw installeren van mijn besturingssysteem ging er wat fout tijdens het installeren van de videokaart drivers. Ik vroeg me daarna af of event viewer ook wat te melden had. Toen kwam ik de volgende fouten tegen. Deze fouten hebben overigens niks met de fout tijdens het installeren van mijn videokaart drivers te maken, maar zo kwam ik ze tegen:

ACPI Event ID 13:
The embedded controller (EC) did not respond within the specified timeout period. This may indicate that there is an error in the EC hardware or firmware or that the BIOS is accessing the EC incorrectly. You should check with your computer manufacturer for an upgraded BIOS. In some situations, this error may cause the computer to function incorrectly.

ACPI Event ID 15:
The embedded controller (EC) returned data when none was requested. The BIOS might be trying to access the EC without synchronizing with the operating system. This data will be ignored. No further action is necessary; however, you should check with your computer manufacturer for an upgraded BIOS.

Kernel-PnP Event ID 219:
The driver \Driver\WUDFRd failed to load for the device ACPI\PNP0A0A\2&daba3ff&2.

Ik heb hierna nogmaals mijn besturingssysteem geïnstalleerd (op een schone ssd). Toen kwam ik erachter dat de problemen begonnen na het installeren van de asus probe II sense drivers. Deze drivers zijn nodig voor Asus AI Suite 3 en het handige tooltje om direct in bios te starten.

Het hele verhaal is ook hier te lezen:
http://rog.asus.com/forum...Help-Multiple-ACPI-Errors

en hier:
http://linustechtips.com/...y-with-an-asus-rog-board/

Waar het op neer komt is dat het eigenlijk vrij weinig kwaad kan dat deze event messages gemaakt worden en dat er verder vrij weinig nadelen aan vast zitten (Alleen in Post word hij niet goed geladen, daarna werkt de driver gewoon)...
Behalve hibernation problemen, fast boot voor windows werkt niet en nog een aantal dingen.
De mogelijkheid bestaat echter om deze driver gewoon niet te installeren. Er staat dan in device manager een uitroep teken bij AMDA00 interface en je kan blijkbaar niet gebruik maken van Asus AI Suite 3 en dat bios tooltje.

Waarom deze post? Om jullie te informeren en eigenlijk moeten jullie kijken of je dit probleem ook hebt en dan bij asus gaan zeuren om nieuwe drivers, want blijkbaar zijn deze drivers al zeer oud en hebben mensen met z87 chipset er ook last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Vage problemen hoor, erg vervelend bij zon duur moederbord. Ik heb hetzelfde moederbord + CPU maar ik heb dus nergens last van. Wat voor geheugen modules gebruik je? Ik de crucial bankjes van 2 x 4gb.

Wellicht dat het helpt om de laatste bios versie erop te flashen? Dat heb ik wel gedaan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixen
Ik heb de allerlaatste bios en gebruik 2x corsair vengeance 1600mhz 4gb.

Gebruik jij ook ai suite 3, of heb je dat niet geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ja ik maak veel gebruik van AI suite 3, prima programma voor een automatische CPU OC en voor fan control. De software werkt bij mij prima moet ik zeggen!

Is je OS up to date? Bijv zaken als framework.net en alle Asus drivers?

Edit: 2 asus drivers die je sowieso moet hebben geïnstalleerd:

1. Intel management engine interface v10.0.0
2. DIP5 (Dual intelligent processor)

Had je deze al allebei geïnstalleerd ?

[ Voor 29% gewijzigd door stin00 op 17-10-2014 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixen
Ja alle drivers en windows updates waren geïnstalleerd. Ik ben trouwens bij lange na niet de enige die problemen heeft met de driver van de AMDA00 interface (zie de 2 links in de eerste post).

Ik heb nu windows 8.1 pro geïnstalleerd. Hier had ik eerst ook problemen mee, met name fast startup. Na het uitschakelen van fast startup was alles prima. Nog een keer opnieuw geinstalleerd alleen dan zonder de driver. Geen problemen.
Het leuke is echter dat windows automatisch de driver download (ook als je hebt aangegeven dat windows dat niet moet doen :S). Nu heb ik echter geen problemen meer met fast startup.
Ik vermoed dat het te maken heeft met de volgorde van het installeren van drivers. Er zijn nog wel 2 event messages die ik krijg, maar daar maak ik me niet zo druk om, ik heb in ieder geval geen echte problemen er meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Oh wauw ik heb even gekeken in mijn Event Viewer en heb deze erros:

Gebeurtenis 13: de EC (embedded controller) heeft niet binnen de opgegeven time-outperiode gereageerd. Dit kan duiden op een fout in de EC-hardware of -firmware, of dat de BIOS op een onjuiste manier toegang de EC probeert te krijgen. U dient de fabrikant van uw computer om een bijgewerkte BIOS te vragen. In sommige situaties kan deze fout leiden tot problemen met de computer.

:De EC (embedded controller) heeft gegevens geretourneerd terwijl geen gegevens zijn gevraagd. De BIOS probeert mogelijk toegang tot de EC te krijgen zonder te synchroniseren met het besturingssysteem. Deze gegevens worden genegeerd. Geen andere actie is nodig, maar u dient de fabrikant van uw computer om een bijgewerkte BIOS te vragen.

Dit is me echter nooit opgevallen omdat ik geen problemen ondervind. Ik boot binnen 8 seconden en zaken als hibernate/sleep werken ook prima. Ik maak ook gebruik van de nieuwste bios en laatste windows update & Asus software. Ik lees dat het moederbord RMA sturen geen zin heeft omdat ze het allemaal schijnen te hebben, het lijkt een softwarematig probleem te zijn. Overigens wel vreemd dat ik deze errors ook krijg maar nergens last van heb.
Pagina: 1