Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Netwerkkabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag tweakers,

Ik krijg per 3 november een glasvezelverbinding. Ik gebruik nu ADSL-wifi. Nou zou ik graag een internetkabel van beneden naar mijn kamer hebben. Wij hebben nog een ongebruikte leiding liggen, waar een kabel doorheen zou kunnen. Om de kabel er doorheen te trekken, moeten er geen connectortjes aanzitten, die moeten er dus later nog op komen. Nou heb ik van dit alles de ballen verstand. Nou heb ik van een vriend te horen gekregen dat je met een glasvezel verbinding het beste ene Cat6a of als je futureproof wilt zijn een Cat7 kabel te nemen? Nou heb ik geen idee waar ik dit het beste kan kopen (de kabel en de connectortjes). Als iemand me een beetje meer hierover kan uitleggen, en waar ik deze spullen het beste zou kunnen kopen, zou dat geweldig zijn! :)

~Pascal

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:59

Compizfox

Bait for wenchmarks

Bouwmarkt?

Je hebt wel een tang nodig voor het knijpen van patchkabels, maar in een loze leiding wil je over het algemeen een stugge (solid core) kabel leggen. Hier kun je beter geen stekkers aan knijpen. In plaats daarvan is het de bedoeling dat je er een keystone aanzet, die je dan weer in een wandcontactdoos kunt doen. Daarvoor heb je een LSA punchdown-tool nodig.

Als je dit niet vaker dan 1x hoeft te doen is het misschien handig om te kijken of je die van iemand kunt lenen ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:23
Volgens mij is dit soort spul bij de bouwmarkt van bovenmatige prijs en ondermaatse kwaliteit. Ik zou als je wat moet bestellen het gewoon doen op een site als allekabels.nl of kleinspul.nl .

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-11 13:01
En tenzij dat die glasvezel, binnen afzienbare tijd, een debiet krijgt van meer dan 1GBps, zal een CAT5e ook wel voldoen.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Geen spam intended, maar op netwerkproducten.com hebben ze bekabeling en keystone jacks voor heel schappelijke prijzen en zelfs een LSA tool van 6 euro (om dus de solid core kabel aan de keystone jacks vast te maken) die het prima doet (goed het knipgedeelte is niet heel scherp maar je komt er wel). Op de site staan ook filmpjes met uitleg over hoe je alles aansluit.

Als je schakelmateriaal een beetje recent is kun je waarschijnlijk ook nog wel een matchend afdekraampje voor je aansluitingen vinden. Cat5e bekabeling is in principe voldoende en iets makkelijker in het gebruik omdat de kabel wat dunner en flexibeler is (dus makkelijker door de leiding te trekken).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties! :-) Zal eens gaan kijken!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:59

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als je gigabit (en over een tijdje zelfs 10GBE) over wat langere afstanden dan een paar meter wilt, is het trouwens wel aan te raden om voor cat6 of zelfs cat6a te kiezen trouwens.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Nu iedereen toch aan het link spammen is ;)

Voor in de meterkast :
Afbeeldingslocatie: http://www.elektroshop.nl/images/detailed/8/cat-6-wandcontactdoos-opbouw-2xrj45.jpg
Cat 6 wandcontactdoos opbouw 2xRJ45

Voor bij de PC :
Afbeeldingslocatie: http://www.elektroshop.nl/images/detailed/15/rj45-connector-cat6-dubbel-inbouw-compleet-wit-fa6008.jpg
RJ45 connector Cat6 dubbel inbouw compleet wit FA6008

Beide natuurlijk ook in enkele uitvoering te verkrijgen of in CAT5.

Een zogenaamde LSA "dogger" om de kabel(s) aan de keystonejack te monteren.
Afbeeldingslocatie: http://www.elektroshop.nl/images/detailed/37/Dogtool_voor_cat5_en_cat6_contactdozen.jpg
LSA punchdown Tool (Dogtool)

En natuurlijk de kabel :
Afbeeldingslocatie: http://www.elektroshop.nl/images/detailed/34/computerkabel-utp-cat6-kabel-op-rol-vast-100-m-massief-met-adersplitter-clone.jpg
Computerkabel UTP CAT6 kabel per meter massief met adersplitter

Alles te vinden op Elektroshop te Oss

Zoals boven terecht is aangegeven, goed kijken of je 1 (of 2) kabels CAT6 uberhaupt door de buis kunt krijgen, aangezien deze een stuk stugger zijn dan CAT5 (ivm de adersplitter)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of deze vraag in deze vorm (geen eigen inzet...) waar dan ook op GoT een topic waard is, is een tweede, maar mag duidelijk zijn dat het niet in Overige Hardware thuishoort- het is hier geen dumpbak, zaken die elders op GoT besproken worden horen daar thuis. En een vraag over netwerkkabels zou gek genoeg in eerste instantie in ... Netwerken thuishoren.

Move OH -> NT

Het is vervolgens aan de crew daar om te besluiten of het open mag blijven of niet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1